Författare Ämne: programmerat barnet ?  (läst 48353 gćnger)

Kristina Klang

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #30 skrivet: 20 juli 2005, 22:04:56 PM »
Citat frćn: "susanna svensson"
" Dessutom - om du Àr juridiskt kunnig sÄ borde du veta att det inte var sÄ att Ulf fick en ny rÀttegÄng dÀr hans skuld/oskuld prövades utan bara bevisens hÄllbarhet"

Just presis dÀr hÄller jag med dig, alla brottsmÄlsprocesser handlar om att ta stÀllning till om bevisningen rÀcker eller ej. Men bÄde enligt svensk grundlag och de olika mÀnniskorÀttskonventionerna ska en misstÀnkt ha rÀtt att bli betraktad som oskyldigt fram tills det finns en lagakraftvunnen som. NÀr det gÀller ulf sÄ finns det en lagakraftvunnen dom pÄ att bevisningen inte rÀcker alltsÄ har han rÀtt att bli betraktad som osklydig Àven av sÄdana som dig. Men du kanske tycker att det Àr ok med brott mot de gundlÀggande mÀnskliga rÀttigheterna.

Om nÄgon har krÀnkt ett barns mÀnskliga rÀttigheter sÄ Àr det "Ulf", oavsett om han Àr skyldig till till sexuella övergrepp eller inte. Om han Àr skyldig till just det har jag ingen uppfattning om men pga den han Àr och hur han har levt och skadat minst ett barn finns det andra mÀnniskor som jag vÀljer att "lÀgga min energi pÄ".

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #31 skrivet: 20 juli 2005, 22:05:50 PM »
Citat frćn: "Kristina Klang"
" Dessutom - om du Àr juridiskt kunnig sÄ borde du veta att det inte var sÄ att Ulf fick en ny rÀttegÄng dÀr hans skuld/oskuld prövades utan bara bevisens hÄllbarhet"

Just presis dÀr hÄller jag med dig, alla brottsmÄlsprocesser handlar om att ta stÀllning till om bevisningen rÀcker eller ej. Men bÄde enligt svensk grundlag och de olika mÀnniskorÀttskonventionerna ska en misstÀnkt ha rÀtt att bli betraktad som oskyldigt fram tills det finns en lagakraftvunnen som. NÀr det gÀller ulf sÄ finns det en lagakraftvunnen dom pÄ att bevisningen inte rÀcker alltsÄ har han rÀtt att bli betraktad som osklydig Àven av sÄdana som dig. Men du kanske tycker att det Àr ok med brott mot de gundlÀggande mÀnskliga rÀttigheterna.

Om nÄgon har krÀnkt ett barns mÀnskliga rÀttigheter sÄ Àr det "Ulf", oavsett om han Àr skyldig till till sexuella övergrepp eller inte. Om han Àr skyldig till just det har jag ingen uppfattning om men pga den han Àr och hur han har levt och skadat minst ett barn finns det andra mÀnniskor som jag vÀljer att "lÀgga min energi pÄ".

Jag tycker helt enkelt inte "synd" om honom pÄ det sÀtt som du verkar göra Susanna.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #32 skrivet: 20 juli 2005, 22:08:05 PM »
om nu ulf pga olika sociala problem inte klarat av att ta hand om sina barn betyder inte det att han dÀrför Àr pedofil. Om nu hans barn har farit illa i sina fosterhem kanske det snarare Àr socialtjÀnstens kompetens du bör ifrÄgasÀtta.
Livet Àr hÄrt ibland och det ingÄr faktsikt inte i de mÀnskliga rÀttigheterna att fÄ vÀlja sina förÀldrar, men dÀremot har staten ett ansvar enligt dom att se till att ingen blir oskyldigt dömd för ett brott.
Det finns mÄnga barn som tyvÀrr har förÀldrar som antingen pga, sociala problem, missbruk eller andra sjukdomar inte klarar sin förÀldraroll fullt ut, men vill du verkligen ha ett samhÀlle dÀr det bara Àr perfekta mÀnniskor som har rÀtt att skaffa barn, du hör inte ekot av stöveltramp i bakgrunden dÄ?

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #33 skrivet: 20 juli 2005, 22:11:46 PM »
Citat frćn: "förĂ€lder"
Pedofili Àr nÄgot jag levt med i flera Är , nÄgot som jag har vart tvungen att se i min familj och senare i mÄnga andra familjer.

Jag kÀnner till Pamela Freyd och bakgrunden till FMS och Àr inte speciellt imponerad.
Jag kan inte Àndra dina Äsikter Susanna , men jag kan tala om för dig att Àven jag har försökt att hitta förklaringar hos FMS .

Man lever som man lÀr heter det och jag har lÀrt mig bl.a den hÄrda vÀgen.
Jag kĂ€nner till Ulf,s bakgrund , ser INTE honom som ett offer , det Ă€r barnet som det Ă€r fruktansvĂ€rld synd om . MĂ€nskliga rĂ€ttigheter 
? Fara omkring pĂ„ fosterhem och bli fruktansvĂ€rld krĂ€nkt under sina första Ă„r tycker jag Ă€r ett grovt brott mot mĂ€nskliga rĂ€ttigheter .

NĂ€, jag Ă€r inte heller imponerad av FMS-rörelsen och det Ă€r ju företrĂ€dare för dem som huserar pĂ„ den hĂ€r sidan. Jag kan förstĂ„ att man inte "vill" att det ska vara sant och dĂ€rför kanske söker tröst i FMS-rörelsens idĂ©er om terapeuter och inplanterade minnen (bara de uttrycken alltsĂ„...  :roll:  ) men om man Ă€r en tĂ€nkande mĂ€nniska borde man ju förr eller senare dra sig undan de obehagliga individer med sitt militanta sprĂ„k som man trĂ€ffar dĂ€r... De försöker ju inte ens ge intryck att vara seriösa...

förÀlder

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #34 skrivet: 20 juli 2005, 23:48:12 PM »
Som sagt deras tankegĂ„ngar imponerar inte ”vuxna som anser sig veta bĂ€ttre Ă€n barn ” otroligt krĂ€nkande ! och utnyttja barns svaghet bl.a tidsbegrepp.

Men jag kan förstÄ denna rÀdsla ,som jag sjÀlv burit pÄ .
IstÀllet för skaffa sig kunskap agerar man i rÀdsla , detta kan man Àven se hos myndigheter och i deras agerande . Faktiskt haft samtal med nÄgra socialsekreterare som talat om detta problem.

Flera vĂ€nner till min familj hamnade i en kris dĂ„ det uppdagades att min fd. man vĂ€lutbildade , gott yttre och charm till tusan, att han vĂ„ldtog barn . NĂ€r de insĂ„g att han var skyldig började de titta i sina egna sovrum . Helt plötsligt har vĂ„rt begrepp ”fula gubben ”  Ă€ndrat form , det blir sĂ„ nĂ€ra och otĂ€ckt.

Det pĂ„gĂ„r övergrepp Ă€ven i fosterhem –
Det Àr ju sÄ att Ulf.s flicka fortfarande stÄr fast vid allt hon sagt , jag tror pÄ henne ..
Vi har rĂ€tt till vĂ„ra uppfattningar , Ă€r Ulf skyldig eller oskyldig  sĂ„ har han fĂ„tt en chans att gottgöra alla sina misstag . Man har faktiskt skyldigheter som förĂ€lder.
Kan man inte ta ansvar för andra kanske man ska knyta igen pungen eller backa och inte besvĂ€ra barnet mer.  
Jag Àr mycket glad att mitt ex tar sitt ansvar och hÄller sig undan

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #35 skrivet: 21 juli 2005, 09:50:54 AM »
Att vara offer för sexuella övergrepp Àr en fruktansvÀdr krÀnkning, men det finns en krÀnkning som Àr Ànnu vÀrre och det Àr att bli oskyldigt anklagad för detta brott. LÀs igenom en del av inlÀggen i den hÀr trÄden försÄr ni varför. En gÄng anklagad alltid utsött och sedd som skyldig Àven om man har frikÀnnt av domstol.
Om nu flickan har pÄverkats av en terapept att komma med dessa anklagelser Àr det terapepten som Àr brottslingen och Àr nu flickan vuxen har hon ett ansvar sjÀlv. Det har hon ju gjort genom att skriva brev dÀr hon tagit tillbaka anklagelserna och myndigheterna borde ju i detta lÀge omedelbart placerat om henne till en neutralplats sÄ att behandlöinghemmet inte kan pÄverka henne. Givetvis ska hon ha stöd av en neutral proffessionell som hjÀlper henne att bearbeta allting utan att i förvÀg ha tagit stÀllning om vilken version om hÀndelser i flickans barnsom som Àr de rÀtta.
De barn som inte varit utsatta för övergrepp, men blir behandlade som om de vore det har faktiskt en tendes att fÄ samma skador pÄ sitt psyke som verkliga övergreppsoffer.

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #36 skrivet: 21 juli 2005, 17:45:34 PM »
Skillnaden Àr vÀl stor ? Den som Àr anklagad Àr vuxen och kan ofta sÀtta ord pÄ det som hÀnt.
Barn som blivit utsatt för vĂ„ldtĂ€kt Ă€r i mina ögon vĂ€rre , barns underliv Ă€r inte skapta för massage stavar  eller vuxna penisar .
Jag skulle vilja veta vad det Àr för behandling du talar om som kan fÄ barn att fÄ skador pÄ sitt psyke ?

Det finns ingen hĂ€r vad jag vet som pĂ„stĂ„r att det aldrig förekommit falska anklagelser , det Ă€r hemskt  .

Men pĂ„stĂ„ att det Ă€r vĂ€rre Ă€n verklig vĂ„ldtĂ€kt  ???
det finns tusentals bilder pĂ„ nĂ€tet som visar barnvĂ„ldtĂ€kter och frĂ„gan Ă€r om dessa personer fĂ„r nĂ„gonsin ett vĂ€rdigt liv som barn och vuxen .

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #37 skrivet: 21 juli 2005, 18:31:07 PM »
ett barn som har utsatts för övergrepp fÄr deltagande och massor med mÀnniskor som stÀller upp pÄ det och det Àr bra det Àr sÄ det ska va, medan en vuxen som har blivit oskyldigt anklagad ses av mÄnga som fortfarande skyldig. Det visar tydligt mÄnga av inlÀggen i den hÀr trÄden. Det finns mÄnga exempel pÄ att personer som blivit anklagade av olika typer av sexbrott och dÄ inte bara övergrepp pÄ barn trots att de blivit frikÀnda ÀndÄ fÄtt hela sitt sociala liv södertrasat och mist vÀnner och arbete. MÄnga sÄdana fall har Àven lett till sjÀlvmord. Se bara pÄ dom lÀkare som var misstÀnkta i da costa fallet vad tror du inte att de fÄtt utstÄ trots att de Àr frikÀnda bÄde för mord och övergrepp pÄ barn.

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #38 skrivet: 21 juli 2005, 22:34:37 PM »
Det Àr sÀkert jÀtte synd om dem.

Det Ă€r alldeles för mĂ„nga barn som lider pĂ„ grund av att mĂ€nniskor missbrukar den auktoritet som vuxna har.
Det Àr alldeles för mÄnga barn som hamnat i en situation dÄ ord stÄr mot ord
barnet mot den vuxna .Barn Àr rÀttslösa ,nÀr okunniga mÀnniskor förvandlar vÄldtÀkt till en vuxen konflikt .

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #39 skrivet: 22 juli 2005, 00:06:26 AM »
det finns vuxna som utnyttjar barn pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt ex den terapept som figurerade i uppdraggranskning. Han utnyttjar barn för att göra sig ett namn och tjĂ€na  pengar jĂ€kligt bra att han blev avsöjad

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #40 skrivet: 23 juli 2005, 10:31:51 AM »
Hur vet du det , Àr det ett tv program som har berÀttat det ?
GranskningsnÀmnden har kritiserat programmet. TvÄ ledamöter ville fÀlla programmet. Men det Àr inte konstigt att hur man behandlat denna terapeut
, det Ă€r sĂ„ man behandlar ”budbĂ€rare” i Sverige , budbĂ€rare som förmedlar de barnen berĂ€ttar och  stĂ„r pĂ„ barns sida kring sexuella övergrepp , finns andra terapeuter som ocksĂ„ blivit illa behandlade och vi  fĂ„r inte glömma bort advokater som arbetar för barns rĂ€ttigheter som fĂ„r utstĂ„ förnedring .

Det Ă€r vĂ€l det som Ă€r tanken – försöka röja bort de som tror pĂ„ barns berĂ€ttelse .
Eller vad hĂ„ller du sjĂ€lv pĂ„ med Susanna , vart vill du komma ? Jag vet att det förekommer mĂ€nniskor som blivit falskt anklagade , men VEM har fĂ„tt dig att tro att det Ă€r vĂ€rre att bli anklagad – en bli utsatt för vĂ„ldtĂ€kt ?
Vem har fÄtt dig att tro att en vuxens ord betyder mer Àn barns ?
Vem har fÄtt dig att tro att tvÄ vuxnas konflikter kan skapa skador pÄ barns underliv ?

TÀnk om mÀnniskor kunde hjÀlpa till att Àndra samhÀlls attityder i stÀllet och skaffa kunskap om övergrepp istÀllet för göra det lÀttaste .
TÀnk om mÀn kunde engagera sig i denna frÄga istÀllet för tystnad. Detta Àr ingen köns frÄga eftersom det finns misstÀnkta kvinnor ocksÄ och massor med mÀn som blivit utsatta som barn .

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #41 skrivet: 23 juli 2005, 19:27:03 PM »
Vuxnas konfliker kan det det finns vÀldokumenterade fall dÀr mammaor stoppat in tamponger pÄ sina barn för att kunna anklaga mannen för övergrepp.

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #42 skrivet: 30 juli 2005, 20:55:53 PM »
Vuxnas konfliker kan det det finns vÀldokumenterade fall dÀr mammaor stoppat in tamponger pÄ sina barn för att kunna anklaga mannen för övergrepp.

Vad pratar du om nu? Om det dĂ€r Ă€r sant Ă€r det ju mammorna som Ă€r förövare av sexuella övergrepp i dessa fall. Det Ă€r ju inte ovanligt att förövare försöker undgĂ„ upptĂ€ckt genom att skylla pĂ„ att nĂ„gon annan har begĂ„tt övergreppen... (Nu undrar jag lite över ditt uttryck "vĂ€ldokumenterat" sĂ„ du fĂ„r gĂ€rna hĂ€nvisa till din kĂ€lla hĂ€r). Jag svarar utifrĂ„n att ditt pĂ„stĂ„ende Ă€r sant nu - vilket jag inte Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ dock. Du Ă€r sĂ„ förvirrad i dina kommentarer och uttalanden - jag skulle kunna tycka synd om dig om du inte förde en sĂ„ ond sak i din talan. Är han vĂ€rd detta?

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #43 skrivet: 30 juli 2005, 22:38:11 PM »
Det finns sÄdana fall dokumenterade och jag stötte pÄ hÀnvisningar i böcker nÀr jag lÀste rÀssvetenskap. Men tyvÀrr kommer jag inte i hÄg i vilka böcker och knalla i vÀg till biblioteket för att leta har jag tyvÀrr inte tid med. Vuxna kna bÀra sig förskrÀckligt Ät i vÄrdnatstvister och de som lider Àr barnen. Jag förnekar inte att det begÄs sexuella övergrepp, men det Àr Àven vÀldigt vanligt att dessa beskyllningar sker ogrundat och det viktigaste Àr vÀl att hitta metoder sÄ att man pÄ sÄ sÀkert sÀtt som möjligt skiljer agnarna frÄn vetet.
Inga utsatta barn vinner pĂ„ att nĂ„gon oskyldig blir anklagad. En oskyldigt anklagad Ă€r ett brottsoffer  ett brottsoffer utsatt för falsk tillvitelse. Sen kommer det alltid att finnas fall dĂ€r lĂ€get Ă€r oklar dĂ€r bevisen inte rĂ€cker för att fĂ€lla nĂ„gon, men det fortfarande finns fog för vissa misstankar, men de tĂ€r tyvĂ€rr sĂ„nt man mĂ„ste leva med i en rĂ€ttstat.

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #44 skrivet: 12 augusti 2005, 12:25:12 PM »
Citera
vÀldigt vanligt att dessa beskyllningar sker ogrundat

Vilken forskning eller statistik har du fÄtt dessa uppgifter ifrÄn ?