Författare Ämne: programmerat barnet ?  (läst 48338 gćnger)

Kristina Klang

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #15 skrivet: 17 juli 2005, 16:47:35 PM »
Citat frćn: "susanna svensson"
Ditt inlÀgg visar tydligt varför att det Àr vÀrre att oskyldigt bli anklagad för övergrepp Àn att vara offer för övergrepp. .
.
Glöm inte att övergreppsoffren Àr BARN, Susanna! Hur kan det nÄgonsin vara vÀrre att som vuxen bli utsatt för en falsk anklagelse/anmÀlan jÀmfört med att som barn fÄ sin barndom förstörd av att tvingas tillfredsstÀlla en vuxen sexuellt?
Övergreppsoffren fĂ„r allt stöd, .
"FÄr stöd"... Vem hÄller koll pÄ alla som varit utsatta som barn och behöver hjÀlp? I Sverige fÄr man _söka_ terapi om man behöver det, och betala sjÀlv! Vi har ingen myndighet (tyvÀrr kanske?) som erbjuder fri hjÀlp till utsatta. Eller menar du barnen nu? Att de fÄr stöd och terapi? Jo, det Àr klart - det Àr ju vÀldigt orÀttvist sÄklart att nÄgon bryr sig om de utsatta barnen och ger hjÀlp utan att de behöver ansöka om det...
men de oskyldigt anklagade blir stigmatiserade Àven nÀr dom Àr frikÀnda eftersom att det tyvÀrr finns allt för mÄnga mÀnniskor som resonerar som dig..

"Ingen rök utan eld" som man brukar sÀga... Förhoppningsvis tror inte de flesta mÀnniskor att mÄnga anklagas för sexuella övergrepp nÀr man aldrig i sitt liv ens tÀnkt tanken att ha sex med barn... Dock vet jag att nÀr det gÀller anhöriga till de som anklagas sÄ stödjer de oftast förövaren och tar avstÄnd frÄn den utsatta. Men det gÀller förhoppningsvis bara i de sjuka familjesystem dÀr sexuella övergrepp förekommer.
Det senaste resningfallet som var uppe visade tydligt att flickan hade blivit pÄverkad av en terapeupt. Och nÀr det gÀller resnigsfallen kan du nog vara övertygad om att det verkligen Àr oskyldigt dömda eftersom att det ska vÀldigt mycket till för att bli beviljad resning, i praktiken Àr det omvÀnd bevisbörda som gÀller i resningsmÄlen.

JassĂ„? I det fall du talade om var det vĂ€l enbart tveksamhet kring bevisen det handlade om, eller hur? Varför tror du dig veta att han Ă€r oskyldig? Det vet bara han och offret, vi andra kan aldrig veta hur det förhĂ„ller sig med den saken.  DĂ€remot skulle han aldrig ha blivit dömd, det kan jag hĂ„lla med om.

förÀlder

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #16 skrivet: 18 juli 2005, 14:32:35 PM »
Det som Ă€r trĂ„kigt med mĂ„nga av dessa ”oskyldigt anklagade ” Ă€r att de arbetar i mot barnet och lĂ€gger all energi att försöka rentvĂ„ sig sjĂ€lva genom familjerĂ€tt osv . och smutskastar och Ă€gnar sig Ă„t förtal
IstÀllet för att försöka ta reda pÄ varför dessa anklagelser kommer och vad de betyder , hÀr Àr det viktigt och fÄ hjÀlp av kompetenta personer som kan barns beteenden .

Finns dessa anklagelser inom familjen sĂ€ger ofta pappan nej till barnpsykiatrin  och jag funderar verkligen pĂ„ varför ?
Att psykologer inplanterar osv Ă€r ingen ursĂ€kt – kanske för en barnunge – men jag köper inte att alla psykologer pĂ„verkar barn att tro de vart utsatta för övergrepp .

Oavsett om barnet blir pĂ„verkad utifrĂ„n , inom familjen sĂ„ bör detta tas pĂ„ högsta allvar framförallt frĂ„n den som blir anklagad ! Det handlar om att ta sitt förĂ€ldrar ansvar och se till barnets behov – men detta lyser ofta i sin frĂ„nvaro – viktigaste Ă€r att se till sitt eget behov – Inget Ă„tal eller dom pĂ„ umgĂ€nge = oskyldig anser mĂ„nga av de ”oskyldigt anklagade ” men fokus pĂ„ barnetÂŽs vĂ€lmĂ„ende ??
Denna egoism , brist pÄ empati finns Àven i detta resnings fall .

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #17 skrivet: 18 juli 2005, 18:29:14 PM »
Citat frćn: "förĂ€lder"
Det som Ă€r trĂ„kigt med mĂ„nga av dessa ”oskyldigt anklagade ” Ă€r att de arbetar i mot barnet och lĂ€gger all energi att försöka rentvĂ„ sig sjĂ€lva genom familjerĂ€tt osv . och smutskastar och Ă€gnar sig Ă„t förtal
IstÀllet för att försöka ta reda pÄ varför dessa anklagelser kommer och vad de betyder , hÀr Àr det viktigt och fÄ hjÀlp av kompetenta personer som kan barns beteenden .

Finns dessa anklagelser inom familjen sĂ€ger ofta pappan nej till barnpsykiatrin  och jag funderar verkligen pĂ„ varför ?
Att psykologer inplanterar osv Ă€r ingen ursĂ€kt – kanske för en barnunge – men jag köper inte att alla psykologer pĂ„verkar barn att tro de vart utsatta för övergrepp .

Oavsett om barnet blir pĂ„verkad utifrĂ„n , inom familjen sĂ„ bör detta tas pĂ„ högsta allvar framförallt frĂ„n den som blir anklagad ! Det handlar om att ta sitt förĂ€ldrar ansvar och se till barnets behov – men detta lyser ofta i sin frĂ„nvaro – viktigaste Ă€r att se till sitt eget behov – Inget Ă„tal eller dom pĂ„ umgĂ€nge = oskyldig anser mĂ„nga av de ”oskyldigt anklagade ” men fokus pĂ„ barnetÂŽs vĂ€lmĂ„ende ??
Denna egoism , brist pÄ empati finns Àven i detta resnings fall .

Ja, jag kan bara hĂ„lla med dig. Det Ă€r vĂ€l det hĂ€r beteendet hos förövarna som blir sĂ„ osmakligt och skumt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Det Ă€r trots allt deras barn som i sĂ„ fall mĂ„r mycket mycket dĂ„ligt och behöver stöd och hjĂ€lp oavsett vad som hĂ€nt. MĂ„nga förövare och "mammor" som jag kommit i kontakt med förnekar helt alla tankar om övergrepp. Man borde  ju bli orolig om ens barn berĂ€ttar nĂ„got dylikt. Tanken att barnet kan ha utsatts av nĂ„gon annan i sĂ„ fall finns oftast inte heller med. Nej, som en vĂ€gg av förnekande framstĂ„r bĂ„de den misstĂ€nkte förövaren och mĂ„nga mammor ocksĂ„. Det blir liksom jĂ€ttemĂ€rkligt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt... Ibland har jag tĂ€nkt att det skulle vara intressant att göra ett socialt expriment: Att ta en helt vanlig familj dĂ€r man vet att det aldrig förekommit övergrepp, ens generationer tillbaka och simulera en falsk anklagelse. Skulle reaktionerna bli samma förnekande som förekommer i de flesta familjer dĂ€r ett barn berĂ€ttar om övergrepp? Eller skulle det framkomma en bekymran över barnet istĂ€llet? Hur barnet mĂ„r, vad som hĂ€nt osv?

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
UrsÀkta ett mycket lÄngt inlÀgg
« Svar #18 skrivet: 19 juli 2005, 11:55:33 AM »
Citera
Skulle reaktionerna bli samma förnekande som förekommer i de flesta familjer dÀr ett barn berÀttar om övergrepp?

(Nu uppfattar jag att du menar förnekande inom familjen)

Nej det skulle det inte !
Den typiska incest familjen Àr en rÀtt sÄ slutenfamilj , jag menar inte att det inte finns ett socialt liv , ytliga relationer dÄ utomstÄende inte vet egentligen hur familjen har det .
Glöm inte bort att sexuella övergrepp mot barn handlar inte om sex utan makt , förövaren har oftast makt över hela familjen för att fÄ tillgÄng till barnet

Kan finnas med missbruk i familjen och dÄ Àr oftast mamman medberoende .Vi talar om dysfunktionella familjer .

Vissa förutsĂ€ttningar mĂ„ste vara uppfyllda för att sexuella övergrepp ska kunna Ă€ga rum – det kan finnas en kĂ€nslomĂ€ssig störning hos bĂ„da förĂ€ldrarna –
I denna familj Ă€r det kan det hĂ€nda att barnet överges efter avslöjandet och mamman Ă€r lojal mot förövaren och barnet fĂ„r betala det höga pris för förĂ€ldrarnas kĂ€nslomĂ€ssiga störning ,dĂ„ bĂ„da ofta vill ha kĂ€rlek men ingen kan ge .  

I en normal familj Ă€r varje familjemedlem en egen individ – grĂ€nserna mot andra mĂ€nniskor Ă€r öppna och de har mĂ„nga kontakter – om förövaren finns i denna familj blir han avvisad och fĂ„r lĂ€mna familjen.

Sedan finns det sociala arvet .mammor som vart utsatta sjĂ€lva för övergrepp .

Barnets utsatthet blir en smĂ€rtsam pĂ„minnelse och ett totalförnekande kan bli ett försvar . Det Ă€r inte ovanlig att dessa mammor kan bevittnat övergrepp men tolkar ofta om verkligheter och hittar andra förklaringar .  
 Med rĂ€tt stöd kan dessa mammor bli ett stöd för deras barn –

Vid misstankar kring sexuella övergrepp utgĂ„r man frĂ„n hela familjen , naturligtvis mĂ„ste barnet skyddas undertiden – handlar det om den slutna familjen sĂ„ Ă€r det en katastrof om barnet bor hos förĂ€ldrarna , risken Ă€r stor för fortsatta övergrepp och hot mot barnet , dĂ„ man vill till varje pris hĂ„lla fast vid relationen  eftersom det handlar om trygghet en livsviktig sammanhĂ„llning dĂ„ en familje splittring innebĂ€r ett hot , kanske förĂ€ldrarna sjĂ€lv vart övergivna som barn och vill till varje pris behĂ„lla sin familj- rĂ€dsla för ensamhet.

FörĂ€ldern (ickeförövare) behöver mycket stöd i denna process – barnet visar ofta ett starkare hat mot den förĂ€ldern dĂ„ barnet kan kĂ€nna sig övergiven otroligt sviken av att mamma inte skyddade barnet eller trodde pĂ„ barnet .
Med rÀtt hjÀlp kan barnet förstÄ och sortera sina kÀnslor kring detta , det finns mÄnga vuxna som kan berÀtta om detta svek dÀrför Àr det vÀldigt viktigt att barnet fÄr hjÀlp och behandling nÀr de fortfarande Àr barn.

Jag tycker det Ă€r viktigt att  försöka förstĂ„ att förövaren Ă€r ofta en person med kĂ€nslomĂ€ssiga störningar och en störd barndom .(missbrukandeförĂ€ldrar , vĂ„ld , psykiska krĂ€nkningar , övergrepp )

Jag tror att pĂ„ grund av detta har förövaren vart tvingad att lĂ€gga till pĂ„ ett tidigt stadium en överlevnads strategi , klara inte att ha kontakt med sina egna kĂ€nslor , stĂ€nger av gör för ont , men behovet av bekrĂ€ftelse och kĂ€rlek Ă€r sĂ„ stort .

Vi som levt med en pedofil ser ofta brist pĂ„ empati  , ett invant beteende som personen inte ser sjĂ€lv . All fokus riktas mot en sjĂ€lv(förövaren) dĂ„ det finns en inre press att duga , passa in
studera andra , Vara som andra men vi som levt med en pedofil vet att förr eller senare mÀrker man dessa stora kÀnslomÀssiga brister .
Att han ofta Àr otroligt trevlig , mÄn om sitt yttre och charm Àr inte konstigt utan ett mÄste för han ska fÄ det han saknar.

Man kan sÀga att de kopierar ett beteende och blir duktiga pÄ sin fasad , behöver inte vara psykopater men ett psykopatiskt beteende
detta handlar om överlevnads beteende  , mĂ„nga pedofiler vill inte skada sina barn , de förstĂ„r inte vilken skada det ger eftersom den största skadan finns inuti barnet (sjĂ€len) .

Jag har verkligen tÀnkt pÄ detta och jag tror inte pedofilen Àr kapabel att förstÄ pÄ riktigt vad som hÀnder, utan han om tolkar verkligheten till nÄgot annat .Han vet att sexuellaövergrepp Àr sjukt och fel men han Àgnar sig inte Ät det , det han gör Àr nÄgot annat .

Fysiskt Ă€r han en vuxen man, men psykiskt omogen ,Ă€r fortfarande det lilla barnet som saknar tryggbarndom , nĂ„gon som lĂ„ter honom vara den han Ă€r , lĂ€ngtan efter kravlös kĂ€rlek och det kan han inte fĂ„ av en vuxen relation tillslut  vĂ€nder han sig till den som Ă€r i hans ögon Ă€r jĂ€mlik – kravlös kĂ€rlek  .Han Ă€r  inte ett barn utan en vuxen med stora kĂ€nslomĂ€ssiga störningar och fĂ„r ta sitt vuxenansvar

Sexuella övergrepp handlar inte om sex och det handlar inte bara om offret utan hela familjen
DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att myndigheter och andra tar del av den kunskap som finns för att bryta denna onda cirkel – en förövare som inte fĂ„r hjĂ€lp kan bilda en ny familj med lĂ€ngtan om kĂ€rlek och historien Ă„terupprepas.

Sammanfattning : Sexuella övergrepp kan INTE begÄs av VEM SOM HELST !
Förövaren ser ut som vem som helst men inuti  Ă€r förövarna inte som andra

Sexuella övergrepp handlar inte bara om offret utan hela familjen

Det finns mĂ„nga mammor som ser vad som pĂ„gĂ„r och bryter med förövaren , men tyvĂ€rr sĂ„ fortsĂ€tter mĂ„nga övergrepp dĂ„ mĂ„nga domare , myndighets personer  har stora kunskapsbrister
och mammorna fĂ„r betala höga böter dĂ„ de ska skydda sina barn , ofta har inte mammorna en ekonomi som tillĂ„ter 2000- 5000 kr / tillfĂ€lle och Ă€r tvingade att lĂ€mna ut annars gĂ„r vĂ„rdnaden till förövaren – hĂ€r Ă€r mĂ„nga mammor tvingade för sin egen överlevnad att "stĂ€nga av sitt eget kĂ€nsloliv"

Skaffar man sig kunskap förstĂ„r man varför man ska ta incest anklagelser pĂ„ allvar  och inte soppa dessa under mattan med ett "brott kan ej styrkas = oskyldig "
Det spelar ingen roll vad som Àr orsaken familjen mÄste ha hjÀlp !

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #19 skrivet: 19 juli 2005, 18:09:49 PM »
om det inte var övergreppen som var ifrÄgasatta skulle ulf inte fÄtt resning, en tjÀnsteman kan begÄ vilka allvarliga misstag som hellst, stÄr sig bevisen sÄ slipper man inte ut frÄn fÀngelset ÀndÄ. Det Àr vÀl snarare journalisternas granskning som fokuserat pÄ dom misstag som Äklagaren gjort nÀr hon brast i sin objektivetetsbirst. Domarna tar i stÀllet upp att flickans uppgifter inte kan stÀmma eftersom att som inte stÀmmer överens med andra bevis i mÄlet. Dvs ulf Àr frikÀnd som ska inte behöva bli misstÀnkliggjort i fortsÀttningen.

Skycommander

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Farlig dualistisk syn skapar rÀttröta o korrumption
« Svar #20 skrivet: 19 juli 2005, 18:57:09 PM »
Den dualistiska syn som kan ses hos vissa debatörer/insĂ€ndare  hĂ€r Ă€r högst
krÀnkande och otÀck, speglar ett oerhört mÀnniskoförakt bÄde mot barn och vuxna. Pedofeli Àr nÄgot Àckligt och fruktansvÀrt och ett sjÀlvklart övergrepp mot barn. Det Àr vi sÀkert alla överens om, men att indela mÀnniskor i speciella fack enbart för de har ett speciellt mönster eller beteende saknar allt dynamiskt ett mÀnskligt tÀnkande borde ha. Titta gÀrna pÄ denna lÀnk http://allpsych.com/disorders/disorders_alpha.html som handlar om mentala störningar enlig DSM och frÄga dig om inte det finns nÄgon cod som just stÀmmer in pÄ dig sjÀlv.

Ett mer pluralistiskt tĂ€nkande behövs för att ta fram de gamla skakiga liken som stĂ„r i moder sveas garderober  för att fĂ„ ett nytĂ€nkande i rĂ€ttsrötan och vĂ„r korrupta stat.

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #21 skrivet: 19 juli 2005, 19:47:10 PM »
om det inte var övergreppen som var ifrÄgasatta skulle ulf inte fÄtt resning, en tjÀnsteman kan begÄ vilka allvarliga misstag som hellst, stÄr sig bevisen sÄ slipper man inte ut frÄn fÀngelset ÀndÄ. Det Àr vÀl snarare journalisternas granskning som fokuserat pÄ dom misstag som Äklagaren gjort nÀr hon brast i sin objektivetetsbirst. Domarna tar i stÀllet upp att flickans uppgifter inte kan stÀmma eftersom att som inte stÀmmer överens med andra bevis i mÄlet. Dvs ulf Àr frikÀnd som ska inte behöva bli misstÀnkliggjort i fortsÀttningen.

Har du lĂ€st domarna och rĂ€ttsintygen  ang dottern och fadern  ?

PÄ Erik R hemsida finns en artikel av Monica Dahlström
http://www2.hemsida.net/kiremaj70/nyheter/meddel.asp?medid=328&kategori=12

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #22 skrivet: 19 juli 2005, 20:21:33 PM »
eric R kan knappast rÀknas som seriös i de hÀr sammanhangen. De domar som dalsröm lannes hÀnvisar till i sin artikel Àr de fösrta domarna dvs inte resningdomarna, utan de domar som grundade sig pÄ en felktigt genomförs förundersökning.

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #23 skrivet: 19 juli 2005, 22:00:21 PM »
eric R kan knappast rÀknas som seriös i de hÀr sammanhangen. De domar som dalsröm lannes hÀnvisar till i sin artikel Àr de fösrta domarna dvs inte resningdomarna, utan de domar som grundade sig pÄ en felktigt genomförs förundersökning.

Jag tar för givet eftersom du inte svarar pÄ min frÄga att du Àr vÀl insatt och lÀst domarna och INTE bildat dig en uppfattning via media .

SjĂ€lvklart handlar detta om de gamla domarna i Helsingborgs tingsrĂ€tt och hovrĂ€tten  i SkĂ„ne och Blekinge de Ă€r grunden till resningsdomarna. Jag vet inte om han Ă€r skyldig eller oskyldig bildar bara min egen uppfattning. Det kommer alltid att vara skilda uppfattningar i denna frĂ„ga-

De verkliga offret i denna historia Àr ÀndÄ flickan ett barn som haft en otroligt svÄr uppvÀxt eller ?
Hoppas at Ulf sitter och kramar hÄrt om sin flicka , att han Àr kapabel att ge henne kÀrlek och trygghet och ser till nu nÀr han Àr fri att skydda henne frÄn liknade situationer, de tillsammans kan bygga upp sina liv trots allt som hÀnt .

Men mitt  hjĂ€rta grĂ„ter eftersom jag vet att det inte Ă€r sĂ„ – stackars flicka , fyfan blir sĂ„ ledsen  :cry: nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ hur det ser ut för henne Ă€ven andra barn.

”eric R kan knappast rĂ€knas som seriös i de hĂ€r sammanhangen”
 Erik R Ă€r en otroligt stark person som vĂ„gar ge sĂ„ mycket av sig sjĂ€lv –. Har du sjĂ€lv erfarenhet utav sadistiska övergrepp och levt med denna problematik eftersom du dömer ut honom ? E.R har egentligen inget med detta att göra förutom att
jag hĂ€nvisade till   en artikel av Monica D som finns pĂ„ hans sida.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #24 skrivet: 19 juli 2005, 23:20:21 PM »
Att ulf haft en hel del stora sociala problem Ă€r nog ingen hemlighet varken för oss som har lĂ€st domar( dĂ„ menar jag givetvis resningsdomarna eftersom att det Ă€r dom som Ă€r gĂ€llande och aktuella) eller dom som bara har tagit del av uppdraggransknings gransknig av fallet, men eftersom att flickans berĂ€ttelse pĂ„ flera punkter kunde mot bevisas kan hon inte rĂ€knas som trovĂ€rdg och ulf ska givetvis frikĂ€nnas. Även om ulf inte har varit en helt igenom perfekt förĂ€lder ska han inte sitta i fĂ€ngelse för nĂ„got som han med största sannolikhet inte har gjort utan i stĂ€llet Ă€r falska minnen inplanterade av en oseriös terapept. Har du tagit del av elisabeth loftus forskning? Du kan hitta flera av hennes vetenskapliga (till skillnad frĂ„n eric R:s) artiklar om du googlar pĂ„ hennes namn.

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Farlig dualistisk syn skapar rÀttröta o korrumption
« Svar #25 skrivet: 20 juli 2005, 00:23:02 AM »
Citat frćn: "Skycommander"
Den dualistiska syn som kan ses hos vissa debatörer/insĂ€ndare  hĂ€r Ă€r högst
krÀnkande och otÀck, speglar ett oerhört mÀnniskoförakt bÄde mot barn och vuxna. Pedofeli Àr nÄgot Àckligt och fruktansvÀrt och ett sjÀlvklart övergrepp mot barn. Det Àr vi sÀkert alla överens om, men att indela mÀnniskor i speciella fack enbart för de har ett speciellt mönster eller beteende saknar allt dynamiskt ett mÀnskligt tÀnkande borde ha. Titta gÀrna pÄ denna lÀnk http://allpsych.com/disorders/disorders_alpha.html som handlar om mentala störningar enlig DSM och frÄga dig om inte det finns nÄgon cod som just stÀmmer in pÄ dig sjÀlv.

Ett mer pluralistiskt tĂ€nkande behövs för att ta fram de gamla skakiga liken som stĂ„r i moder sveas garderober  för att fĂ„ ett nytĂ€nkande i rĂ€ttsrötan och vĂ„r korrupta stat.

Jag vet inte om jag ska skratta eller grĂ„ta nĂ€r jag lĂ€ser ditt inlĂ€gg... Det var just rĂ€tt sida att framföra dessa synpunkter pĂ„... Tycker du sjĂ€lv att Ă„sikterna hĂ€r andas pluralism? (Myndigheterna och alla dess företrĂ€dare - svarta. Vi stackars utsatta - vita.).  :roll:

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #26 skrivet: 20 juli 2005, 00:29:26 AM »

Eric R Àr mycket seriös i dessa sammanhang. _Du_ Àr dÀremot inte seriös och jag tycker personligen att dina Äsikter Àr fullkomligt ointressanta. Ingenting nytt nÄgonsin i ditt personliga korstÄg för din man, nej förlÄt, alla de stackars mÀn som Àr (sÀger till dig) att de Àr oskyldigt dömda... FullstÀndigt ointressanta Äsikter. Dessutom - om du Àr juridiskt kunnig sÄ borde du veta att det inte var sÄ att Ulf fick en ny rÀttegÄng dÀr hans skuld/oskuld prövades utan bara bevisens hÄllbarhet.

Kristina Klang

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: UrsÀkta ett mycket lÄngt inlÀgg
« Svar #27 skrivet: 20 juli 2005, 00:42:04 AM »
Citat frćn: "förĂ€lder"
Citera
Skulle reaktionerna bli samma förnekande som förekommer i de flesta familjer dÀr ett barn berÀttar om övergrepp?

(Nu uppfattar jag att du menar förnekande inom familjen)

Nej det skulle det inte !
Den typiska incest familjen Àr en rÀtt sÄ slutenfamilj , jag menar inte att det inte finns ett socialt liv , ytliga relationer dÄ utomstÄende inte vet egentligen hur familjen har det .
Glöm inte bort att sexuella övergrepp mot barn handlar inte om sex utan makt , förövaren har oftast makt över hela familjen för att fÄ tillgÄng till barnet

Kan finnas med missbruk i familjen och dÄ Àr oftast mamman medberoende .Vi talar om dysfunktionella familjer .

Vissa förutsĂ€ttningar mĂ„ste vara uppfyllda för att sexuella övergrepp ska kunna Ă€ga rum – det kan finnas en kĂ€nslomĂ€ssig störning hos bĂ„da förĂ€ldrarna –
I denna familj Ă€r det kan det hĂ€nda att barnet överges efter avslöjandet och mamman Ă€r lojal mot förövaren och barnet fĂ„r betala det höga pris för förĂ€ldrarnas kĂ€nslomĂ€ssiga störning ,dĂ„ bĂ„da ofta vill ha kĂ€rlek men ingen kan ge .  

I en normal familj Ă€r varje familjemedlem en egen individ – grĂ€nserna mot andra mĂ€nniskor Ă€r öppna och de har mĂ„nga kontakter – om förövaren finns i denna familj blir han avvisad och fĂ„r lĂ€mna familjen.

Sedan finns det sociala arvet .mammor som vart utsatta sjĂ€lva för övergrepp .

Barnets utsatthet blir en smĂ€rtsam pĂ„minnelse och ett totalförnekande kan bli ett försvar . Det Ă€r inte ovanlig att dessa mammor kan bevittnat övergrepp men tolkar ofta om verkligheter och hittar andra förklaringar .  
 Med rĂ€tt stöd kan dessa mammor bli ett stöd för deras barn –

Vid misstankar kring sexuella övergrepp utgĂ„r man frĂ„n hela familjen , naturligtvis mĂ„ste barnet skyddas undertiden – handlar det om den slutna familjen sĂ„ Ă€r det en katastrof om barnet bor hos förĂ€ldrarna , risken Ă€r stor för fortsatta övergrepp och hot mot barnet , dĂ„ man vill till varje pris hĂ„lla fast vid relationen  eftersom det handlar om trygghet en livsviktig sammanhĂ„llning dĂ„ en familje splittring innebĂ€r ett hot , kanske förĂ€ldrarna sjĂ€lv vart övergivna som barn och vill till varje pris behĂ„lla sin familj- rĂ€dsla för ensamhet.

FörĂ€ldern (ickeförövare) behöver mycket stöd i denna process – barnet visar ofta ett starkare hat mot den förĂ€ldern dĂ„ barnet kan kĂ€nna sig övergiven otroligt sviken av att mamma inte skyddade barnet eller trodde pĂ„ barnet .
Med rÀtt hjÀlp kan barnet förstÄ och sortera sina kÀnslor kring detta , det finns mÄnga vuxna som kan berÀtta om detta svek dÀrför Àr det vÀldigt viktigt att barnet fÄr hjÀlp och behandling nÀr de fortfarande Àr barn.

Jag tycker det Ă€r viktigt att  försöka förstĂ„ att förövaren Ă€r ofta en person med kĂ€nslomĂ€ssiga störningar och en störd barndom .(missbrukandeförĂ€ldrar , vĂ„ld , psykiska krĂ€nkningar , övergrepp )

Jag tror att pĂ„ grund av detta har förövaren vart tvingad att lĂ€gga till pĂ„ ett tidigt stadium en överlevnads strategi , klara inte att ha kontakt med sina egna kĂ€nslor , stĂ€nger av gör för ont , men behovet av bekrĂ€ftelse och kĂ€rlek Ă€r sĂ„ stort .

Vi som levt med en pedofil ser ofta brist pĂ„ empati  , ett invant beteende som personen inte ser sjĂ€lv . All fokus riktas mot en sjĂ€lv(förövaren) dĂ„ det finns en inre press att duga , passa in
studera andra , Vara som andra men vi som levt med en pedofil vet att förr eller senare mÀrker man dessa stora kÀnslomÀssiga brister .
Att han ofta Àr otroligt trevlig , mÄn om sitt yttre och charm Àr inte konstigt utan ett mÄste för han ska fÄ det han saknar.

Man kan sÀga att de kopierar ett beteende och blir duktiga pÄ sin fasad , behöver inte vara psykopater men ett psykopatiskt beteende
detta handlar om överlevnads beteende  , mĂ„nga pedofiler vill inte skada sina barn , de förstĂ„r inte vilken skada det ger eftersom den största skadan finns inuti barnet (sjĂ€len) .

Jag har verkligen tÀnkt pÄ detta och jag tror inte pedofilen Àr kapabel att förstÄ pÄ riktigt vad som hÀnder, utan han om tolkar verkligheten till nÄgot annat .Han vet att sexuellaövergrepp Àr sjukt och fel men han Àgnar sig inte Ät det , det han gör Àr nÄgot annat .

Fysiskt Ă€r han en vuxen man, men psykiskt omogen ,Ă€r fortfarande det lilla barnet som saknar tryggbarndom , nĂ„gon som lĂ„ter honom vara den han Ă€r , lĂ€ngtan efter kravlös kĂ€rlek och det kan han inte fĂ„ av en vuxen relation tillslut  vĂ€nder han sig till den som Ă€r i hans ögon Ă€r jĂ€mlik – kravlös kĂ€rlek  .Han Ă€r  inte ett barn utan en vuxen med stora kĂ€nslomĂ€ssiga störningar och fĂ„r ta sitt vuxenansvar

Sexuella övergrepp handlar inte om sex och det handlar inte bara om offret utan hela familjen
DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att myndigheter och andra tar del av den kunskap som finns för att bryta denna onda cirkel – en förövare som inte fĂ„r hjĂ€lp kan bilda en ny familj med lĂ€ngtan om kĂ€rlek och historien Ă„terupprepas.

Sammanfattning : Sexuella övergrepp kan INTE begÄs av VEM SOM HELST !
Förövaren ser ut som vem som helst men inuti  Ă€r förövarna inte som andra

Sexuella övergrepp handlar inte bara om offret utan hela familjen

Det finns mĂ„nga mammor som ser vad som pĂ„gĂ„r och bryter med förövaren , men tyvĂ€rr sĂ„ fortsĂ€tter mĂ„nga övergrepp dĂ„ mĂ„nga domare , myndighets personer  har stora kunskapsbrister
och mammorna fĂ„r betala höga böter dĂ„ de ska skydda sina barn , ofta har inte mammorna en ekonomi som tillĂ„ter 2000- 5000 kr / tillfĂ€lle och Ă€r tvingade att lĂ€mna ut annars gĂ„r vĂ„rdnaden till förövaren – hĂ€r Ă€r mĂ„nga mammor tvingade för sin egen överlevnad att "stĂ€nga av sitt eget kĂ€nsloliv"

Skaffar man sig kunskap förstĂ„r man varför man ska ta incest anklagelser pĂ„ allvar  och inte soppa dessa under mattan med ett "brott kan ej styrkas = oskyldig "
Det spelar ingen roll vad som Àr orsaken familjen mÄste ha hjÀlp !

Vad bra du skriver och vad mycket du tÀnkt kring det hÀr! FortsÀtt kÀmpa mot accepterandet och förnekandet som jag tycker finns i vÄrt samhÀlle idag! NÀr mÀnniskor inte vill tro att den fina mannen gjort de hÀr hemska sakerna brukar jag pÄminna om alla de tillslag av barnpornografi som finns. LÀkare, jurister, metallarbetare med hela hÄrddisken full av övergrepp pÄ barn - vem kunde tro att de hade den lÀggningen? Det syns inte utanpÄ, det Àr det som Àr sÄ förrÀdisk! Det borde stÄ "pedofil" stÀmplat i pannan pÄ dessa mÀn... :evil: (Eller Àr man alltför "dualistisk" dÄ? Vi kanske mÄste respektera att de helt enkelt bara _kan_ tÀnda pÄ barn... Visa förstÄelse för det... :| )

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #28 skrivet: 20 juli 2005, 09:51:13 AM »
" Dessutom - om du Àr juridiskt kunnig sÄ borde du veta att det inte var sÄ att Ulf fick en ny rÀttegÄng dÀr hans skuld/oskuld prövades utan bara bevisens hÄllbarhet"

Just presis dÀr hÄller jag med dig, alla brottsmÄlsprocesser handlar om att ta stÀllning till om bevisningen rÀcker eller ej. Men bÄde enligt svensk grundlag och de olika mÀnniskorÀttskonventionerna ska en misstÀnkt ha rÀtt att bli betraktad som oskyldigt fram tills det finns en lagakraftvunnen som. NÀr det gÀller ulf sÄ finns det en lagakraftvunnen dom pÄ att bevisningen inte rÀcker alltsÄ har han rÀtt att bli betraktad som osklydig Àven av sÄdana som dig. Men du kanske tycker att det Àr ok med brott mot de gundlÀggande mÀnskliga rÀttigheterna.

förÀlder

• Newbie
  • *
    • Visa profil
programmerat barnet ?
« Svar #29 skrivet: 20 juli 2005, 21:04:53 PM »
Pedofili Àr nÄgot jag levt med i flera Är , nÄgot som jag har vart tvungen att se i min familj och senare i mÄnga andra familjer.

Jag kÀnner till Pamela Freyd och bakgrunden till FMS och Àr inte speciellt imponerad.
Jag kan inte Àndra dina Äsikter Susanna , men jag kan tala om för dig att Àven jag har försökt att hitta förklaringar hos FMS .

Man lever som man lÀr heter det och jag har lÀrt mig bl.a den hÄrda vÀgen.
Jag kĂ€nner till Ulf,s bakgrund , ser INTE honom som ett offer , det Ă€r barnet som det Ă€r fruktansvĂ€rld synd om . MĂ€nskliga rĂ€ttigheter 
? Fara omkring pĂ„ fosterhem och bli fruktansvĂ€rld krĂ€nkt under sina första Ă„r tycker jag Ă€r ett grovt brott mot mĂ€nskliga rĂ€ttigheter .