Författare Ämne: Lvu lagen måste ändras.  (läst 25079 gånger)

Maskrosbarn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Lvu lagen måste ändras.
« skrivet: 07 juni 2005, 18:47:57 PM »
Det krävs en lagändring.
Myndigheterna har för mycket makt.
Alla omhändertaganden har dom Sociala myndigheterna inte belägg för.

Det finns barn som far illa men saningen är den att dom omhändertas inte.

Jag tycker att lagen Lvu skall vara till för barn som svävar i livsfara och värkligen far illa.När man har försökt med allt och då menar jag allt!

Inte för föräldrar som vill ha hjälp av olika anledningar.
Lagarna måste ändras.

Skrev till regeringen fick detta svar ynkligt..
Men jag fick ett svar efter månader att väntan..

Från:  <sb.registrator@primeminister.ministry.se>
Skickat:  den 18 maj 2005 13:42:20
Till:  
Ämne:  SB2005/2788

|  |  | Inkorgen

Postadress        Telefonväxel        E-post: registrator@primeminister.ministry.se
103 33 Stockholm        08-405 10 00          
Besöksadress        Telefax        
Rosenbad 4         08-723 11 71          

SB2005/2788  

Statsrådsberedningen

Brevenheten
Politiskt sakkunnig
Elof Hansjons

Hej

Jag vill på statsminister Göran Perssons vägnar tacka för ditt e-brev. Han har bett mig att ge dig ett svar.  Inledningsvis vill jag be om ursäkt för att svaret har dröjt.

Av det du skriver förstår jag att du och din familj har tvingats genomgå fruktansvärda svårigheter. Statsministern har dock enligt lag ingen möjlighet att kommentera eller ingripa i enskilda ärenden som handläggs av andra myndigheter, i det här fallet de sociala myndigheterna i kommunen.

Jag vill dock tacka för att du tog dig tid att skriva. Det är värdefullt för statsministern att få ta del av hur människor upplever sin vardag.

Med vänlig hälsning

Elof Hansjons
30årig 2barnsmamma med 2barn 5 & 10år

Jeanette

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
ändra LVU-lagen! Det hjälper inte!
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2005, 00:02:39 AM »
Jag skrev till dv. socialminister Margot Wallström för 8 år sedan. Fick likadant svar, "Vi får inte lägga oss i enskilda ärenden"!
Min mor skrev till socialministern, hon fick likadant svar.

Vi har ingen nytta av dessa ministrar!

Ett flertal anställda på sociala myndigheten, stadsdelsnämnd, länsrätt, kammarrätt, regeringsrätt, eu-domstolen, länsstyrelsen, socialstyrelsen, JO, PBU,Psykiatriker, mfl  bryter mot lagen.
De utövar myndighetsövergrepp. De samarbetar med varandra.
De ljuger, kränker oss familjer, de beter sig totalt kriminellt.
Vi blir bestulna våra barn. De skrämmer oss och förtrycker oss!

Folket ser inte vad de gör med oss.

En socialminister är ingen socialminister som tillåter diktatur i Sverige!

De skall inte tjäna feta löner på att kidnappa våra barn.

Nio år och tre månader har min son varit fånge nu, utan kontakt med mig!
Tre minuters utredning i ett rum utav sektionschefen i  barn och ungdomsgruppen i Vällingby 1 mars 1996. Han ansåg på tre minuter att jag skulle vara paranoid och psykotisk och farlig för min sons utveckling.
Den mannen kan inte ta kvinnor på rätt sätt! Jag var nyinflyttad. De kände inte mig och det gör de fortfarande inte,har aldrig pratat med dem.
De är en stor bluff.

Allt är förjäves! i 8 år tog jag hand om min lilla son själv,räknar med tiden när han låg i min mage. Jag skötte honom redan då. Jag försökte vara så hälsosam som möjligt. Jag skaffade vagga,kläder, mat, hem, 265 dgr multiplicerat med sju år.  Så flyttar jag till Hässelby och träffar en "människa"???? i tre minuter. Han tar mitt barn fyra dagar senare på min sons fritidshem med hjälp av två lögnaktiga såkallade socialutredare (för socialutredare var de då inte) och polis!
Sedan skriver andra anställda vilka aldrig har sett mig lögnaktiga tjänsteutlåtanden, det finns inga bra barn och ungdomsgrupper på socialbyrårna i stockholm. Det är fruktansvärt att de skall ha ansvaret över samtliga barn och ungdomar i länet!
Jag hade drömt om att få en familj, barn och ett lyckligt liv, allt det jag sedan byggt upp raserades på tre minuter utav en sjuk sk sektionschef och två utredare. Det tar en sekund att skjuta en människa de tog mitt barn på tre minuter.

Regeringen och riksdagen bryr sig inte om vad som sker i landet.
De bara får sina höga löner.
Läs mina inlägg.

Jeanette Österstål
Nio år utan min son. De som har kidnappat honom får ingen straff!

BlackMist

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Lvu Lagen
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2005, 10:06:26 AM »
Hejsan.
Jag instämmer helt i det ni säger lagen måste ändras, jag ifrågasätter också Barnombudsmannens roll i det hela är inte personen ifråga som ska föra barnens talan, jag skrev till henne om min dotter som togs från förlossningen och skulle flyttas till ett familjehem  från jourfamiljen med motivering att jourfamiljen är för gammla,  och mina farhågor besannades när jag träffade min lilla dotter på 5 månader att hon inte har det bra hos denna nya familj där mamman har och är sjukkriven i flera år för utbrändhet, och pappan blir lätt nervös och jobbar nattskift samt att dom har 3 st egna barn på 2 år oh 4 år 6 år var kommer  in lilla dotter in? Min lilla dotter var helt frånvarande och tom i ögonen sökte inte ögonkontakt log inte jollra inte näst intill apatiskt är inte det ett tecken att hon far illa mentalt hos denna familj???
JAg skrev till Barnombudsmannen om det men fick svaret att hon inte fick lägga sig i enskilda fall, vad fan!!! rent utsagt  ursäkta mitt uttryck, ska man då ha barnombudsmannen till??? När jag och pappan till och med såg att hon mådde dåligt.....

Nej....jag tycker att vi avecklar alla ministrar och ombudsmän dom är ändå ej till nytta. :twisted:
Linda alias BlackMist

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
De ryggradslösas hjärtlösa hån mot familjer!
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2005, 13:28:45 PM »
Hej Lillahjärtat,

Välkommen som medlem i NKMR:s Diskussionsforum. Du har alldeles rätt LVU måste ändras.

Nedan följer några artiklar ur NKMR:s stora artikelsamling som säger samma sak som du framför: "LVU måste ändras".

LVU behöver ändras från grunden,

Där lagen slutar tar tyranniet vid... ,

LVU måste bli tydligare.

Läs också länkarna under artiklarna.

Svaret som du fick från statsministerns kansli är standardsvaret som alla ministrar och andra maktmänniskor lämnar till folk som klagar på något som är fel i deras styre: "Statsministern har dock enligt lag ingen möjlighet att kommentera eller ingripa i enskilda ärenden som handläggs av andra myndigheter."

Så glider de undan sitt ansvar för rättsövergreppen i det här samhället!

Att han hade mage att skriva: "Av det du skriver förstår jag att du och din familj har tvingats genomgå fruktansvärda svårigheter" och sedan gömma sig bakom standardfrasen att man inte får befatta sig med enskilda ärenden.  Att han sedan fortsatte att skriva: "Det är värdefullt för statsministern att få ta del av hur människor upplever sin vardag." Vilket hån! Det är ju deras politik - detta grundläggande systemfel - som ger dessa resultat!

Hade dessa tvångsomhändertaganden som praktiseras i Sverige - och som dessutom har blivit utdömda av Europadomstolen - gjorts i t ex Frankrike hade ministrarna fått avgå. Men i Sverige behöver departementscheferna inte ta ansvar för det som händer nedåt i lederna. I stället skyller man på de lägsta tjänstemännen som ju utför order uppifrån! Så ryggrasdlöst! Lägre än så kan inget folk komma.

Och, det stora problemet är ju också att det är dessa ryggradslösa som har stiftat lagarna som de sedan åberopar för att undandra sig sitt ansvar.

Rättsövergreppen mot barn och familjerna i Sverige måste bringas att upphöra. Enligt FN:s Deklaration om de mänskliga rättigheterna är FAMILJEN samhällets grundsten och äger rätt till skydd av staten. Samma skydd garanteras i Artikel 8 i Europakonventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna.

Anmärkningsvärt nog införde Sverige Europakonventionen i Sveriges grundlag den 1 januari 1995 - inför EU-inträdet. Inkorporeringen av Europakonventionen i Sveriges grundlag har dock visat sig endast vara en läpparnas bekännelse. Regeringen har sett till att inte den viktiga Preambulen publiceras i lagboken! Men NKMR har publicerat Preambulen för alla att läsa.

Det är hög tid att förpassa dessa FAMILJENS marodörer inkl. Barnombudsmannen som - ju var SSU-ordf. - till historiens skräpkammare!

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf.

BlackMist

• Newbie
  • *
    • Visa profil
angåend Lvu
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2005, 18:27:24 PM »
Hej allihopa.
Jag skrev till en ledarmot i Västerås som sitter i riksdagen och fick detta svar,

Hej!

Tack för ditt mail. Som du skrev så kan jag inte blanda mig i ett särskilt ärende och det är speciellt svårt eftersom jag är riksdagsledamot.
Därför har jag vidarebefordrat ditt mail till mina partikamrater i kommunfullmäktige i Västerås och fått svar att de skall se om de kan göra något.

Med vänlig hälsning

Kerstin Heinemann .

Detta är i alla fall något att hon själv försökte göra något trots att hon själv inte kan lägga sig i mitt ärende.
Nu har jag ytterligare sträckt ut en hand och talat om hur det ligger till med Lvu för en som representerar Folk Partiet.
tipsade också henne om NKMR och skrev länken hit.
Jag har inte så stora förväntningar men jag har i alla fall gjort något  mer för att få hem mina barn.
Linda alias BlackMist

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Politikerna vet vad som pågår!
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2005, 19:30:28 PM »
Det är ju riksdagsledamöterna dvs riksdagsmännen och riksdagskvinnorna som har beslutat om införande av LVU och andra lagar som kränker de mänskliga rättigheterna. Men, när systemet som de själva eller deras partikamrater har beslutat om löper amok då svär alla sig fria.

Det är bra att kommunfullmäktigeledmöterna i Västerås "skall se om de kan göra något" men jag vågar påstå att ingen i Sveriges avlånga land är omedveten om att åtskilliga tiotusentals barn tvångsomhändertas och separeras från sina familjer varje år - helt i onödan!

Det handlar om brutala bortrövanden och psykisk misshandel av barn och deras föräldrar och släktingar - en grym människohandel!

Farfar i Kumlafallet - där socialtjänstens personal med socialnämndens och förvaltningsdomstolarnas goda minne skänkte bort babyn till det barnlösa paret som väntade i adoptionskön - jämställde processen kring tvångsomhändertagande och fosterhemsplacering av barnet som att förhandla med tjuven som stjäl ens bil om vilka vilkor han ställer för att lämna tillbaks den.

En mycket träffande jämförelse, tycker jag.

Ruby H-C

Jeanette

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Barnombudsmannen
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2005, 21:39:26 PM »
Lena Nyberg är Barnombudsman här i Stockholm.
Hur många är de som arbetar där?
Jag tog kontakt med stadshuset året efter att sociala hade tagit min son 1997.
Då var Lena Nyberg Socialborgarråd.
Jag besökte henne två gånger.
Talade om för henne hur sektionschefen,utredarna och de andra hade betet sig mot mig och min son.
Hon lyssnade inte på mig, hon förstod ingenting. I 40 minuter talade jag om för henne vad sociala hade gjort, sedan fick jag svaret " Ja du jag kan inte hjälpa dig, du får be sociala om hjälp!"

Sex år senare blev hon Barnombudsman, år 2003 ( har jag rätt?)
Hon har inte gjort någonting för att hjälpa min son.
Varför är hon Barnombudsman? Hon som inte förstår någonting?
Skriv och fråga henne varför hon inte har brytt sig om hur det gick för min son som har varit nu har varit borta i nio år och tre månader.
Hur lyder LVU- lagen? hur många paragrafer finns det.
Vad menas med paragraf 6 LVU?
                                                              Jeanette

Jeanette

• Newbie
  • *
    • Visa profil
5 mars 1996
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2005, 21:52:00 PM »
Skrev fel!
Sektionschefen och utredarna och de andra tog min son 5 mars 1996.
1997 besökte jag stadshuset.
Det är helt värdelöst att prata med politiker, de fattar ingenting.
De skulle inte ens sakna sina egna barn!
De vet inte vad barn är för något!
Länsrätten, Kammarrätten,osv det är väl utvalda politiker som sitter där?
Varför skall de bestämma över oss och våra barn?
Hälsa dem och tacka dem för att de har sett till så att jag ej har varit med min son på nio år,att de har förstört mitt liv.
De är glädjedödare, lika gråa och tråkiga som aska!

Jeanette

BlackMist

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Detta är ytterligare ett svar jag fick av Riksdagledmot
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2005, 19:38:27 PM »
Hej Linda!

Jag har full förståelse för din förtvivlan och jag skall ta upp problemet här i riksdagen inför motionstiden. Naturligtvis kommer jag inte att namnge dig, men de problem som kan uppstå och det exempel som du har delgett mig.

Med vänlig hälsnning
Kerstin Heinemann

Jag tycker att det är i alla fall någonting, jag menar hade detta brev inte berört henne så skulle hon inte besvära sig att svara mig en gång till samt att jag fick nummer och namn till dom jag kunde prata med.
Jag har inte stora förväntningar, men det krävs lite merä att bara diskutera LVU man måste ju göra sig hörd eftersom det är politikerna som har det slutgiltiga ordet.

Jag tog bort namn och nummer eftersom jag tyckte inte att det är nödvändigt att lägga ut dom.
Hon är också medveten om NKMR och Samhällets Styvbarn tack vare att jag skickade länkar till henne.
Tro det eller ej Ruby men det är faktiskt inte många som känner till det som pågår i samhället därför måste vi göra oss hörda.
Linda alias BlackMist

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Det måste bli en ändring!
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2005, 11:55:27 AM »
Hej Linda,

Jag är fullt medveten om att man måste fortsätta att försöka få politikerna att lyssna och öppna sina ögon, trots att Europadomstolen har fällt Sverige ett stort antal gånger och åtskilliga hundratals personer har kontaktat olika politiker angående dessa rättsövergrepp mot barn och deras föräldrar - som ju har pågått i decennier - utan att någon har tagit frågan på allvar. Det enda partiet som visade ett verkligt engagemang och reagerade var Miljöpartiet, där Thomas Julin m fl motionerade om mor- och farföräldrars och övriga släktingars rätt att bli utredda i fall ett barn inte kunde bo med sina föräldrar. Lagen finns sedan 1998 men socialtjänsten vägrar tillämpa den.

Själv har jag varit i kontakt med åtskilliga politiker i frågan. Jag har också skrivit och tackat de nämndemän - politiskt tillsatta - som har reserverat sig mot tvångsomhändertagande av barn. NKMR har skrivit ett förslag till ändringar i LVU. Men ingen tycks vilja fatta hur illa det är ställt med rättssäkerheten i LVU-målen.

LVU är en penningslukande verksamhet och de som har barnhandel som sin inkomstkälla vill givetvis inte ha någon ändring i systemet. Läs gärna artiklarna på NKMR:s hemsida om Svalövs kommun som sedan 2004 dras med ett galopperande budgetunderskott. Socialen vill inte ändra sina ställningstaganden så nu måste övriga nämnder anpassa sina budgetar för att underlätta och understödja socialens galenskaper.

Man ska ju inte tappa hoppet, så jag hoppas innerligen att politikern som skrev till dig verkligen tar tag i saken.

Hälsningar

Ruby H-C

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Vad ni en gör så ge inte upp!
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2005, 17:30:33 PM »
Stå på er ge inte upp. Sverige är fullt med folk som antar det ena och det andra.Dom sitter där och tror att dom är felfria vilket som dom inte är.

Alla har ett människovärde och är värda att bli behandlad med respekt.
Socialen säger att det är ur barnperspektiv det skall jag säga är inte det i många fall sverige har blivit dömda för det.

Men folk tror att dom barn som har blivit lvu omhändertagna kommer från föräldrar som knarkar,misshandlar,och gör sina barn illa men den bilden stämmer för endel men inte för alla men alla dras över en kam.Det finns barn som far illa.Det finns föräldrar som inte kan ta hand om sina barn där det är berättigat. (pratar om sexuellaövergrepp, misshandel, mm där barnen svävar i livsfara.

Så funkar det inte idag.
Sverige saknar ryggrad vad gör politikerna?.
Jo dom skyller på varandra och splittrar familjerna se på dom apatiska barnen,mm. slittrar familjer. Helt sjukt.

Tycker detta är fel.

Ge inte upp för barnens skull, .
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

anna

• Gäst
Lvu lagen måste ändras.
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2006, 01:06:43 AM »
Ja, om man behöver ett LVU som barn ska man ha rätt att få det..!

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Lvu lagen måste ändras.
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2006, 18:35:14 PM »
Citat från: "Anna"
Ja, om man behöver ett LVU som barn ska man ha rätt att få det..!

Anna det är inte det som jag talar om här.

I de flesta fall så har man tagit LVU för att föräldrarna inte plattsar in i samhällets fack & deras syn på hur föräldrar skall vara.
De som anser att bara fint folk som skall ha barn, att man sitter i rullstol så skall man vara oförmögen som föräldrar?

När man talar om Lvu idagens samhälle så tar man oftast barn från föräldrar på fel & uppdiktade & falska grunder!

Det finns fall där barn mår bättre hos någon annan familj men ingen har rätt att dömma andra om man inte sitter med all fakta.

Dax att öppna ögonen och ta reda på all fakta innan man dömmer andra och anklagar och öppnar sin mun tycker jag..

Myndighets översitteri & föredömande förutfattade meningar och brist på kunskap pga räddsla för det okände och det annorlunda.

Ni kanske tror att alla barn som är omhändertagna att vi föräldrar skulle vara knarkare eller barnmisshandlare, värsta gangsterns men vi är precis som vilken människa som helst. man kan bli av med sina barn på falska grunder och pga av rena rama lögner och förtal.

Tycker man skall tänka sig för innan man dömmer en annan människa och drar alla över en kam.

Är så trött på folk som utmålar oss föräldrar som har blivit av med våra barn som om vi skulle vara värsta psykopater..

Med all respekt här pratar vi inte om de barn som far illa utan de barn som har blivit av med sina föräldrar pga falska grunder! Det är ad denna sight är till för...

Många som skriver hit och dömer oss har mer lik i sina garderober en de som har råkat illa ut och blivit av med barnen det är ett fakta de har inget eget liv utan måste trycka ner andra och smuttskasta för att må bättre..

Nu har jag inte sakt att det skall gälla dig "Anna"
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

irka

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
ju fler vi är ju starkare vi blir
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2006, 14:29:42 PM »
:D
jag skulle föreslå att vi alla som på ett eller annat sätt varit med eller är det fortfarande att våra barn blivit kidnappade av socialens sk tjänstemän tog och gjorde en samlad upprop med en stordemostration ang detta fruktanvärda handlande genom att vissa övriga i samhälle vad det är det som pågår bakom dessa stängda dörrar.

min sons båda barn blev omhändertagna av soc april 05 föratt en sk förskolärare på dotterns avd inte hade komptens att se att det var eksem hon hadde.
utan anmälde till soc att min son skulle ha begått incest på henne
inte nog med detta så har dom frågat ut henne med frågor (citat har pappa gjort det? dottern svarade då - nej, kan vara jag -vet inte )

sedan har dom gjort den bedömningen att så skulle ha skettt, vilket personalen aldrig får ställa såna frågor till barnen dottern var 5 år
det ska utbildad personal göra...

hos läkaren hittades ingenting av sådant, samt att min sons åtal lags ner
ändå behåller socc barnen, han får enl soc bara träffa sin 4 timmar i mån
och då ska ha ha en kontaktperson som är med

trots att vi hadde ett sk planerings möte hemma hos min son så slängde hon fram bara rätt upp i ansikte på oss att så skulle det vara
för barnen var ju lvu och det är dom tillls dom fyller 18 år hon följer bara lagen sa hon

ja hennes lag eller????????     :roll:
irka som kämpar för att få hem sina 2lvu ade barnbarn, som socialen har "kidnappat"

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Förtäckta adoptioner
« Svar #14 skrivet: 06 december 2006, 10:15:32 AM »
Det finns fall där socialen beslutar att barn ska vara fosterhemsplacerade under hela barndomen, sk uppväxtplacering. LVU lagen stöder inte en sådan uppläggning.

Att behålla ett barn i fosterhem fram till myndighetsåldern är inget annat än en förtäckt adoption och ekonomisk exploatering av barnet. Detta strider mot såväl Europakonventionen och Barnkonventionen.

Några fall av förtäckta adoptioner finns beskrivna på NKMR:s hemsida. Se t ex Kumlafallet och The Edner Case.

Ruby H-C