God dag,
Jag är 36 och barnlös och inte för att jag direkt har tänkt springa åstad och försöka adoptera, men jag har tittat lite på den myndighetens hemsida.
Det står bara vad jag kan hitta än så länge om att adopterade barn behöver mycket mer stöd och har andra slags behov än egenfödda inhemskt födda barn har.
Men vad jag funderade över, barnet kommer isåfall från ett annat land, och personligen vill jag inte tvinga på det ett annat förnamn än det redan har, jag vill inte att ev kontakter med dess släkt om jag kan hitta dem osv skärs av och inflyttade andra utlänska barn får ju ha modersmålundervisning i skolan, och då skulle jag vilja att detta barnet också fick ha det i sin språk, så den behåller detta även för sin framtida vuxenliv.
Då är frågan:
- blir jag tvingad av myndigheterna att ge barnet ett svenskt namn?
- är det fel av mig att inte ge barnet ett svenskt namn, pga att den annars kanske blir diskriminerad vid arbete osv när det är dags?
- blir jag tvingad av myndigheterna att bryta ev band och kontakter med dess släkt i det andra landet?
- är det fel att behålla kontakterna?
- får jag inte lov att begära modersmålundervisning för barnet?
- är det fel att ge den modersmålundervisning?
När jag frågar om det är fel, tänker jag etiskt, att hålla dess land levande är oetiskt och barnet kommer inte må bra av det?
Egentligen har jag mycket funderingar, men vi kan börja med dessa, och om någon har någon kunskap om detta, får den/de gärna svara.
Tack för ordet.
Jessup