Frfattare mne: Tvångsomhändertagande..  (lst 3715 gnger)

Sweetny

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 3
    • Visa profil
Tvångsomhändertagande..
« skrivet: 07 maj 2005, 23:36:26 PM »
Ensamstående med 4 hemmaboende barn.
Blev lurad av kvinnojouren att kontakta socialen för att få någon att prata med när min man o jag separerade. Fick inte alls nån att prata med, den hjälpen fick jag själv söka o tvinga mig till via sjukvården. Däremot började soc utreda oss.. o la ner utredningen med motiveringen att ingen åtgärd behövdes. Dagen efter startade dom ny utredning o i tisdags fick jag brev om att dom nu ska ansöka om tvångsomhändertagande.
Detta troligtvis för att jag vägrade gå med på att jag o barnen ska in på behandlingshem 15 mil bort i 1½-3 år.

Varken jag eller nån jag känner missbrukar. Mina barn blir inte misshandlade eller utsatta för nåt. Dom trivs o mår bra. Jag har nyligen fått jobb efter 13 år som arbetslös o när jag inte jobbar, så är jag oftast hemma o myser med barnen.Tittar på tv, spelar spel eller så gör vi nån utflykt.
Jag har aldrig varit polisanmäld för nåt o inte heller haft kontakt med soc...

Vad kan jag göra för att inte bli av med barnen? Har givetvis en advokat. Hon har inte varit med om nåt liknande.. trodde inte att nån sånt var möjligt i dessa tider o gör allt för att hjälpa mig.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Stå på dig!
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2005, 09:01:14 AM »
Hej Sweetny,

Du gjorde alldeles rätt att vägra att bli intagen på behandlingshem! Det är så socialen gör för att ge åtskilliga miljoner av skattebetalarnas pengar till sina kompisar eller fd kollegor som är i behandlingshemsindustrin. Också, socialen gillar stora barnkullar. De ger klirr i kassan.

Det är din skyldighet att skydda dina barn från ett omhändertagande - med alla medel! Du måste vara steget före - annars kommer du att ångra det.

Du skriver "Har givetvis en advokat. Hon har inte varit med om nåt liknande..". I den uppkomna situationen behöver du en erfaren advokat eller jurist - som har varit med om liknande!

Skriv och berätta var i landet du finns.

Välkommen som debattör på NKMR:s Disskussionsforum.

Ruby Harrold-Claesson
Ordf.

Sweetny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Tvångsomhändertagande..
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2005, 19:54:44 PM »
Hej hej!!

Det är inte fel på varken mig, min man eller mina barn. Tyvärr fattar inte socialen det, utan har gett sig katten på att jaga oss :(

Vad jag menade med att min advokat inte varit med om nån liknade var att hon tycker att det inte finns minsta skäl till att omhänderta barnen.
Tyvärr föreslog hon idag att vi ska föreslå att min man bara får träffa vårt gemensamma barn med kontaktperson... för hon anser det vara det bästa sättet att lugna socialen. Jag kan förstå henne, samtidigt hade det varit skönt att vara uppe i socialnämnden.. om dom går på min linje.

Socialen ringde i kväll o meddelade att mötet med socialnämnden är uppskjutet o att hon meddelar ny tid senare.

Jag bor i södra skåne o önskar jag hade en advokat som kunde garantera att nämnden går på min linje... o haft rätt... då hade jag (hoppas jag!!) varit av med socialen för all framtid.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Södra Skåne!!!
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2005, 08:18:04 AM »
Hej Sweetny,

Det var intressant att få veta att du bor i södra Skåne. Jag har ett par gräsliga fall från din region.

Du får gärna ringa till mig på 031 - 70 20 385.

Hälsningar

Ruby H-C

Yasmen

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 2
    • Visa profil
Tvångsomhändertagande..
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2005, 17:32:28 PM »
Hej,

jag vet hur det är. Man tror att det är hjälp man ska få, men vad händer? Plötsligt är man inte betrodd som mor och de vill flytta på barnen. Min son vill dom flytta till Eksjö. Själv bor jag i Linköping och har ingen bil. Min son skulle hellre dö än flytta till Eksjö. Detta talar vi om för socialen. Men de lyssnar inte. Jag vill ha en levande son och jag vill att han ska få behålla den enda tryggheten han har. Jag vill fortsätta se honom utvecklas. Jag behöver honom för min utveckling och jag är säker på att han behöver mig för sin. Sätt inte våra rättslösa barn i fängelse. Det måste väl ändå vara olagligt, eller???

Sweetny

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Södra Skåne!!!
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2005, 19:00:35 PM »
Citat frn: "Ruby Harrold-Claesson"
Hej Sweetny,

Det var intressant att få veta att du bor i södra Skåne. Jag har ett par gräsliga fall från din region.

Du får gärna ringa till mig på 031 - 70 20 385.

Hälsningar

Ruby H-C

Tack, men jag väntar nog lite... känner att jag måste ha lite pejl på läget först. Tack ändå!

Jag bor i Trelleborgs kommun.

Vi ska upp i IFO-nämnden den 13/6. Håller på med en presentation av mig o barnen, som jag ska presentera på ett kanske lite annorlunda sätt *ler*

Fick i går ett läkarutlåtande från den kurator o läkare som jag gått hos på Psyk sedan september förra året. Där står vilken stark o handlingskraftig kvinna jag är, hur väl jag kämpar för mina barn och att jag svarat så bra på medicineringen att jag inte längre är i behov av någon som helst form av vård.
Det förra läkarutlåtandet jag fick var ju från en AT-läkare på en vårdcentral som träffat mig ca 20 min o på den tiden kom fram till att jag var i akut behov av intensiv psykologisk behandling, vilket hon tyckte jag kunde få genom behandlingshem. Hon skrev även att det vore bra om socialen kunde fortsätta utredningen när det gällde att omhänderta barnen, för jag var inte i stånd till att ta hand om dem.
Visst är det härligt att man kan känna sig trygg när man söker hjälp på vårdcentralen? *ironi*

I utredningen som soc skickat till nämnden finns inget alls skrivet om att jag ställt frågor, krävt information, påpekat felaktigheter, osv. Inget av alla de brev jag skrivit till soc finns med. När advokaten frågade soc om dom inte tänkt bifoga dom fick hon till svar: "nej, varför skulle vi det? Har ni nåt att tillägga så kan ni göra det på mötet." Det känns som om att dom inte vill att nämnden ska ta del av dem, för att det gynnar mig.
Så därför ska nu advokaten skicka hem dom breven till alla ledamöterna, så dom har en chans att läsa sig in på dem oxå.

Min advokat ser väldigt positivt på detta... ser inte nåt skäl till att IFO-nämnden skulle gå på soc linje...
Nu på onsdag ska vi upp i tingsrätten. Har skickat in ansökan om skilsmässa o maken har ansökt om umgängesrätt.