Författare Ämne: Ekots vilseledning av medborgarna  (läst 3599 gånger)

Anonymous

• Gäst
Ekots vilseledning av medborgarna
« skrivet: 21 februari 2003, 13:31:00 PM »
För den intresserade har jag gjort en sammanställning över viktiga självrapporteringsstudier om sexuella övergrepp. Resultatet är överraskande och diametralt motsatt den bild statsägda Ekot (m fl) serverar.

http://www.nkmr.org/ekot_om_incest_kort_version.htm

Samma fenomen kan spåras i rapporteringen om mäns våld mot kvinnor. En ny engelsk genusneutral (sällsynt i denna särartsfeminismens guldålder) studie ger exakt samma resultat som min undersökning dvs: ", it raises a host of questions about why domestic violence is socially constructed to the point that male victims and female perpetrators are virtually invisible and this has major implications for society in general and public policy in particular."

http://www.uk-legal.mens-network.org/dv/mdv2.pdf

Samma fenomen återkom på annat sätt i Aftonbladets rapportering senaste år om att den största dödsrisken för kvinnor i Europa var att deras män dödade dem! När jag tillrättavisade (den kvinnliga) reportern med ett antal mail och det stod klart att den vansinniga iden spritts av den grekiska (kvinnliga) kommissionären, brydde hon sig varken om att svara eller tillrättalägga uppgifterna (som publicerats stort och utbrett).

hälsnnigar

Peter Klevius

Anonymous

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2003, 14:44:20 PM »
Idag gjorde Aktuellt en stor affär av BRIS rapport för förra året.

Det jag reagerade emot var att man gick till hård attack mot den yttersta reaktionära enheten kärnfamiljen på två sätt.

Man sa rent ut att de som ringer är flickor som lever under "patriakalt förtryck". Det sades ingenting om det var invandrarfamiljer som avsågs men vilket torde ha framgått mellan raderna för alla som såg inslaget.

Vidare så sades det att förövaren vid sexuella övergrepp är den biologiske fadern. Inga omskrivningar som "i många fall" eller "oftast".
Däremot tillade man att i de fall kvinnan var informerad om övergreppen så var det moder eller fostermoder.

Dessutom ville man förstora problemen genom att ange den höga siffran 77000 inkommande samtal medan BRIS egentligen anger en lägre siffra på 18000 "seriösa" samtal. I vems intresse ligger det att förstora de här problemen? BRIS marknadsför sin tjänst ganska intensivt så den ökning av problemen som de påvisar kan i själva verket till stor del vara skapad.

Inslaget i Aktuellt gav intrycket att BRIS fick 77000 samtal från flickor som våldtogs av sina biologiska fäder. naturligtvis kan det få vem som helst att utropa "DÖD ÅT KÄRNFAMILJEN" I själva verket var det 18000 som fördelades på följande sätt:

Mobbning: 17 % av samtalen
Kamratrelationer: 11 %
Könsutveckling, sexualitet & graviditet: 11 %
Kärleksproblem & -relationer: 11 %
Familjekonflikter: 10 % Även problem som berörde sexuella övergrepp/ofredanden 6.5 % och fysisk misshandel 5.7 % var vanliga.

Vilket skulle ge ca 1200 samtal om ofredanden och sexuella övergrepp.
Ofredanden och sexuella övergrepp är ganska skilda begrepp och det framgick inte vilken fördelning som fanns dem emellan.

Jag vägrar tro på att den biologiska föräldrar begår övergrepp i större utsträckning än vad fosterföräldrar gör. Övergrepp begås iallafall inte enbart utav män. Så det vore väl konstigt om inte de barn som blivit utsatta för övergrepp från kvinnor också ringde till BRIS.

Presentationen av rapporten var iallafall mer vinklad i Aktuellt än var den var på BRIS egen hemsida.

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2003, 17:54:42 PM »
"Men i naturfilmerna är det heterosexuella relationer och ett förskönande av kärnfamiljen som man föredrar att visa."
Hillevi Ganetz. I dagens Aftonblad

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,266742,00.html

Anonymous

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2003, 16:50:07 PM »
Gäst som berör bris är inne på något viktigt. Jag kommer ihåg när jag var i tonåren och man fin ankäter i skolan och alkohol och drågvanor. Alla i klassen överdrivde. Vi satt och skrev fejkade brev till tidningar typ Starlet där vi berättade påhittade historier om allvarliga problem. Hade Bris funnits när jag var i tonåren hade de säkert fått många hemska rövarhistorier från mig och mina kompisar.

Mats Larsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 56
  • Lightworkers Calling http://www.youtube.com/watch
    • Visa profil
SV: Ekots vilseledning av medborgarna
« Svar #4 skrivet: 08 april 2010, 23:39:38 PM »
Massmedia har ofta ett egenintresse av att använda vinklade överdrivna skildringar av tillvaron. Objektiviteten kan ofta stryka på foten för vinstintresset.. och i situationer där  den enskillda reportern väljer åt vilket håll och till vems fördel artikeln skall vinklas kan man anta att reportern väljer att inte angripa LVU , mot bakrund av att han då själv kan få sina barn omhändertagna. eller bli utsatt för andra godtyckliga trakaserier.

Stridbara personer verkar ju vara ett favoritbyte för socialen genomgående, i någon sjuk ambition att urholka demokratin med missbruk av lagar tills  dess de kan använda undantagslagar som en ursäkt att totalt undergräva demokratin genom undantagslagar.

Det är inte svårt att se , och man behöver inte vara särskillt konspiratoriskt lagd för att se att det finns starka krafter i skuggorna av den officiella bilden av myndighetsutövningen (en ansträngning att åstakomma teknokrati måhända ,som ett led i 2/3 dels sammhället ). Dessa krafter måste exponeras om och om igen så fort de blir synliga.

« Senast ändrad: 10 april 2010, 13:52:03 PM av Mats Larsson »

XENIA

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Fattiglappen
SV: Ekots vilseledning av medborgarna
« Svar #5 skrivet: 10 april 2010, 11:20:06 AM »
Mats, både ja och nej på ditt inlägg om massmedia.
SVT är ju känd som en politisk propagandakanal - en megafon.
Kvällstidningar är kända för att överdriva.
Morgontidningar och lokaltidningar är nog blandade i det avseendet.

Jag fick mitt fall (ekonomin) publicerat på en helsida i en riksmorgontidning.
Vart enda ord var sant. Jag korrekturläste även journalistens skrivning.
Blankettgranskaren inom kommunen hävdade dock typ - "Ni vet ju hur pressen överdriver" -. Alltså samma argument som du framför om media.
Men, politikerna drog iaf öronen åt sig av artikeln.
Problemet blev sedan att handläggaren hämnades, på de sätt hon kunde hämnas utan politikernas insyn.
Hälsningar XENIA