Författare Ämne: Bevis på sexuella övergrepp ger förövaren ensam vårdnad  (läst 19390 gånger)

anna

• Gäst
Bevis på sexuella övergrepp ger förövaren ensam vårdnad
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2006, 16:13:51 PM »
Citat från: "susanna svensson"
jag har läwst svenåke chiristisansssons böcker och det intressanta är att på en föreläsning som han hade för några år sen så tonade han ner vissa ställningtaganden som han kommit med i en av sina första böcker när jag ställde en fråga utifrån det. Visserligen en retorisk fråga som skulle visa på ihåligheten i hans argument om han svarat i linje med slutsattserna i dom första öckerna han kom ut med i ämnet. Fast den mannen verkar ha lärt sig av sina första missatg hans senare böcker är inte lika extrema.
Om du nu alltid har minns det du varit med om och har stöd i dina minnebilder av din mor så kan du nog utgå fran att dina minnen är riktiga men däremot de som får minnen som plötsligt ploppar upp i vuxen ålder efter så kallad regressionsterapi ska man nog oftast ta med en nypa salt

Du kan inte tänka dig att han märkete hur du var och ville inte ha en disskussion om någon som inte har riktigt på benen innan? Jag vill ju inte ha diskussion med dig, för du har verkligen inget att luta dig på. Varken teoretiskt eller erfarenhetsmässigt -varken inom arbete ELLER egna erfarenheter!

Bara att komma med "får minnen som plötsligt ploppar upp i vuxen ålder " får en att bara baxna. Det säger mer än allt på vilken nivå du ligger. Du har fått mig mållös....ifs vet jag att kunniga inom detta är lätträknade. Jag har trots allt läst psy sedan jag var 15 år, och i 10 år har jag läst rättspsy, trauma/minne, förövarpsy/teknik. Så man stöter ju på detta då och då...

Du har slarvat med din läsning av vad jag skrev. För du hänvisar fel i din text om vad jag skrivit.

O c h du utgår ifrån saker -som inte stämmer, heller.

Och nu ifrågasätter du ngn som varit vittne, bara för att hålla fast vid dina sk "argument"!

Att du i huvudtaget går in i ett ämne utan att ha kunskaper om det är märkligt. Enda anledningen kan ju vara att du har fått en anmälan/dom/misstanke om att du utsatt, men tror att du kan söka medhåll här.

Jag har som sagt både den faktiska erfarenheten samtidigt som jag har de teoretiska delarna. Vi gärna träffas så ska jag berätta hela mitt liv och hur allt med trauma och minnen fungerar.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2006, 18:57:01 PM »
DEt vag ve tmen som tydligen inte du har noterat är att många av de så kallade expterter som trodde stenhårt på teorierna om bortträngda minnen håller på att backa från dessa och menar att teorierna är inte bortträngda utan att man utvecklar strategier för att inte behöva tänka på det hela tiden. Om jag inte minns fem så meande svens åke christiansson i sitt ex att om han hela tiden skulle tänka på de hemska bilder han tvingades se när han hjälpe polisen i barnporr utredningar hela tiden skulle de tbli outhärdigt men att han däremot komihåg fast han inte tänkte på det hela tiden. Du behöver nog läsa lite mer objektiv litteratur inom området innan du utger dig för att vara expert. Du hittar mycket intressant material under en länk som finns på den här sidan som går till stiftelsen för forenisk psykologi. Men råden är väll verklingslösa eftersom att du verkar ingå i sketen och inte är beredd att åtminisone ta del av den andra sidans argument

anna

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2006, 19:05:25 PM »
DEt vag ve tmen som tydligen inte du har noterat är att många av de så kallade expterter som trodde stenhårt på teorierna om bortträngda minnen håller på att backa från dessa och menar att teorierna är inte bortträngda utan att man utvecklar strategier för att inte behöva tänka på det hela tiden. Om jag inte minns fem så meande svens åke christiansson i sitt ex att om han hela tiden skulle tänka på de hemska bilder han tvingades se när han hjälpe polisen i barnporr utredningar hela tiden skulle de tbli outhärdigt men att han däremot komihåg fast han inte tänkte på det hela tiden. Du behöver nog läsa lite mer objektiv litteratur inom området innan du utger dig för att vara expert. Du hittar mycket intressant material under en länk som finns på den här sidan som går till stiftelsen för forenisk psykologi. Men råden är väll verklingslösa eftersom att du verkar ingå i sketen och inte är beredd att åtminisone ta del av den andra sidans argument

Jag behöver inte "UTGE" mig för ngt - detta handlar bara om saker som har hänt. Såna som du tror att världen är en rosaskimrande plats där inga hemskheter har hänt. ANtagligen har de flesta av er växt upp i överbeskyddande familjer där ni blivit bortskämda attför mkt alltför tidigt. Tror jag vet vilken kvasilänk du syftar till.
Ang "utan att man utvecklar strategier för att inte behöva tänka på det hela tiden." JA! Det stämmer ett rätt till dig! Man gör det - när man är barn! För mig fanns övergreppet ENDAST när det hände. För man blir så bra på att hellre tänka på ngt annat, kanske t o m ngt mindre hemskt - som t e x när man blev misshandlad.

Man kan inte jämföra trauma ifrån vuxen ålder med barns trauma hur som helst! Och man kan heller inte jämföra att ha sett -dvs bara vara vittne som vuxen MED att ha varit DIREKT utsatt som barn.

Snälla lägg ner detta i fall du inte bryr dig om att vara ngt påläst innan du ger dig in i ngt!

Varför ska jag ta del i argument som jag med mitt eget livs erfarenheten både gm mig själv och arb vet att det inte har ngn grund i trauma minne. Ni kan hänvisa till att "få reg" etc, men ni glömmer bort att trauma av minnen, skiljer sig fr vanliga minnen! OCH som sagt ni glömmer ANDRA TECKEN! Du skulle inte kunna räkna upp ett enda tecken för mig som tyder på övergrepp - anta utmaningen, räkna upp allt vad du kommer på. Annars lägg ner detta.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2006, 19:10:14 PM »
visst är det hemsk för dom som har varit utsatta för barn, men hur förklarar du att många barn som bevisligen har varit utsatta för övergrepp sen man hittat bilder i olika barnporrutredningar vid förhör och utredning inte ens verkar ha förstått att de har varit utsatta för något fel, är du helt säker på att de barnen inte blir att må mer dåligt av förhör och andra nyndighetsutredningar än av själva utredningarna?
Jag känner fastiskt personer som i dag är vuxna som utsatts för övergrepp som barn och som vuxna när de ser tillbaka tycker att utredningarna efter avslöjandet var värre än övergreppen jag känner även såna som blivit utpekade som falska offer och som verkligen anser att det har förstrört deras liv totalt. VAd har du att säga om det?

anna

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2006, 19:57:13 PM »
visst är det hemsk för dom som har varit utsatta för barn, men hur förklarar du att många barn som bevisligen har varit utsatta för övergrepp sen man hittat bilder i olika barnporrutredningar vid förhör och utredning inte ens verkar ha förstått att de har varit utsatta för något fel, är du helt säker på att de barnen inte blir att må mer dåligt av förhör och andra nyndighetsutredningar än av själva utredningarna?
Jag känner fastiskt personer som i dag är vuxna som utsatts för övergrepp som barn och som vuxna när de ser tillbaka tycker att utredningarna efter avslöjandet var värre än övergreppen jag känner även såna som blivit utpekade som falska offer och som verkligen anser att det har förstrört deras liv totalt. VAd har du att säga om det?

....hela ditt inlägg låter väldigt vagt, och inte särskilt trovärdigt. Du kan inte ta ngt konkret, och känns snarare som påhittat. Men jag svarar ändå.

Till att börja med, så är det tråkigt att man hela tiden får bevisat att kunskapen är så dålig hos människor i rättsväsendet idag, och även hos de som arbetar med nya lagar. För hela tiden de senaste åren har det visat sig att det hela tiden är ett nytt område, el en detalj som man från början inte tänkt på. (Du verkar ha missat det, annars undrar man ju varför du ta det som argument till att anmälningar ej skulle ha gjorts...)

Allt detta måste man kunna skilja på när man tar upp problem i _rättsprossessen_ man kan man ju inte ha argument mot anmälningar pga att det just brister i kunskap i rättsväsendet och i lagarna!

(Visst är det tråkigt att det ser ut så här, men dåliga kunskaper på alltför många plan - men svaret på det får ju inte bli att man lägger ner allt. Vad är man på väg då, eller är det dit du vill att vi ska?)

OM allt hade fungerat i rättsväsende & i våra lagar, så hade naturligtvis dessa du syftar till svarat annorlunda. Då hade de sluppit "lära sig" att de vuxna inte tror på dem, de hade fått ngn som förhör dem som hade kunskap, de hade inte fått bli tvingade till konfrontationer, eller bli hotade under utredning för att de är fortsatt hänvisade till att bo hos dem som utsatt och fortsätter utsätta, el träffa dem.

Vad jag tycker om att ingen anmälde eller hjälpte mig? Tack för frågan! En mycket viktig fråga.

Detta har gjort att jag aldrig har kännt förtroende för vuxna, eftersom jag berättade gång på gång och ej blev trodd. För att resten av mitt liv inte har ngn större allmän tilltro till hur det fungerar. -Och därefter upptäckt att man även som vuxen ej blir trodd ! Man har ju kommit fram till att om man inte blir trodd som vuxen, så var ju chansen än mindre att bli det som barn! Så nog har det förstört mitt liv av att aldrig ha fått hjälp eller att blir todd, hur mkt konsekvenser det fick - det kan vara helt omöjligt för en icke insatt att förstå. Men blir man inte trodd, då får man ingen hjälp. Man får bo kvar hos förövare, och helt ensam.

Det finns alltför många människor som arbetar med barn, eller kommer i kontakt med barn gm sitt arbete som både saknar kunskap, erfarenhet och sitter med enorma skygglappar, precis som du.

Du kan aldrig uttala dig om vem som är falkskt anklagad -d u kan aldrig svara för att ngn annan ej utsatt. Det kan på sin höjd den göra som utsatt (ibland inte ens det!) och den som varit utsatt och faktiska bevis.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2006, 21:05:15 PM »
ok jag tro inte att vi kommer längre jag kan bara konstatera att jag är för rättstatens och de grundläggande demokratiska värdena att hellre fria tio skyldiga än att låta en enda oskyldig bli dömd, medan du verkar tycka att en anklagelse ska räcka för att döma någon till fänglese och/eller att mista kontakten med sina barn. Att en anklagelse skall gälla som sann även om det inte finns några andra omständigheter som stöder påståendet utan i stället till och med talar emot det. Som i expemplet fallet ulf dar det bevisligen var så att flickan befunnit sig i skolan när påstådda övergrepp skulle ha skett. Du får ursäkta mig men jag ser en fara i sådana som dig. Hoippas verkligen att du alrdrig råkar få ett arbete där du hamnar i maktposition över andra mäniskor för du skulle rätt snabbt riskera att utvecklas till en ny hitler eller stalin

anna

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 januari 2006, 21:41:46 PM »
ok jag tro inte att vi kommer längre jag kan bara konstatera att jag är för rättstatens och de grundläggande demokratiska värdena att hellre fria tio skyldiga än att låta en enda oskyldig bli dömd, medan du verkar tycka att en anklagelse ska räcka för att döma någon till fänglese och/eller att mista kontakten med sina barn. Att en anklagelse skall gälla som sann även om det inte finns några andra omständigheter som stöder påståendet utan i stället till och med talar emot det. Som i expemplet fallet ulf dar det bevisligen var så att flickan befunnit sig i skolan när påstådda övergrepp skulle ha skett. Du får ursäkta mig men jag ser en fara i sådana som dig. Hoippas verkligen att du alrdrig råkar få ett arbete där du hamnar i maktposition över andra mäniskor för du skulle rätt snabbt riskera att utvecklas till en ny hitler eller stalin

Nu har du inte läst ordentligt igen. Bakläxa, igen...

Och tack för att du tog det klockrena exemplet! För detta är en av de allra tunnaste argumenten. Tack för du gav mig chansen att berätta om det.

Och det är Ang "befunnit sig i skolan när påstådda övergrepp skulle ha skett" För jag kan berätta för dig att skolan jag gick i, så bestämde man sig att tack vare hur jag hade det hemma så sa man aldrig någonting om detta, eller ringde hem etc. Allt för att de skulle stöta sig så lite som möjligt med mina föräldrar! Så jag tror knappast jag är/var ensam om denna överrennskommelse med skolan...

Ang "Ulffallet", så har SVT inte stått för en större granskning. Läs tidningen VÅGA SE, HOPPs tidning nr 2, 2005 och se på en del av vad som aldrig kommit fram.

Ang dina argument "ny hitler eller stalin" så visar det på en omognad, och jag undrar egentligen hur gammal du är! Att förneka övergrepp till den milda grad som du gör kan ju knappast kallas rättssäkert!

Än mindre rättssäkert är det med en sådan fullständig okunskap du har. Det är alltför mkt du lämnar fullständigt obesvarat för att detta i huvudtaget ska vara av ngt intresse.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2006, 22:08:02 PM »
Men snälla lilla vän i fallet ulf har det varit ett resningmål. Vet du inte vad det betyder, är du så ung och oerfaren att du inte vet att det är oerhört svårt att få resning att det i praktiken är omvänd bevisbörda som gäller i resningsmäl. Givetvis har alla de argument som tagits upp i uppdraggransking prövats i rätten och befunnits hållbara inser inte du det? Fallet ulf är ett utmärkt exemepl på vad som händer när domstolar tror för mycket på falska minnen framkallade av oseriösa så kallade experter.
I fallet ulf begicks misttag i första vändan i domstolarna därför att sektisktiska människor som du fått ett alldeles för stort inflytande, vilket ledde till att ulf blev tvingad att bevisa sin oskuld vilket han lyckades med

anna

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2006, 22:14:23 PM »
Men snälla lilla vän i fallet ulf har det varit ett resningmål. Vet du inte vad det betyder, är du så ung och oerfaren att du inte vet att det är oerhört svårt att få resning att det i praktiken är omvänd bevisbörda som gäller i resningsmäl. Givetvis har alla de argument som tagits upp i uppdraggransking prövats i rätten och befunnits hållbara inser inte du det? Fallet ulf är ett utmärkt exemepl på vad som händer när domstolar tror för mycket på falska minnen framkallade av oseriösa så kallade experter.
I fallet ulf begicks misttag i första vändan i domstolarna därför att sektisktiska människor som du fått ett alldeles för stort inflytande, vilket ledde till att ulf blev tvingad att bevisa sin oskuld vilket han lyckades med

Jaha, så du tror på fullt allvar att alla som blir friade eller ej fällda per automatik alltid är oskyldiga och därmed har inga brott begåtts??!

Och vad menar du med "sektisktiska människor "??? Du kastar saker om kring dig huller om buller hela tiden, och kan inte skilja ngt fr ngt annat.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2006, 22:24:23 PM »
nej men dom har rätt att bli betrackade som oskyldiga både av dig och mig eftersom att det faktiskt räknas till de mänskliga rättigheterna och om ett fall har gått i resningmål så kan du fakstiskt vara näst intill 100% säker på att verbörande är oskyldig eftersom att du först måste lägga fram en herrans massa bevis på att den första domen var felaktig innan du överhuvudtaget får en ny rättegång och sen dessutom är tvungen att visa att de bevisen håller för en rättslig prövning, Och återigen den grundläggande principen i en rättsstat är att hellre fria tio skyldiga än att riskera att en enda oskyldig blir dömd, ställer du upp på denna princip? är du för denna grundläggande rättssäkerhetsprincip eller ej jag bara undrar du undviker den frågan hela tiden? Det är den principen som skiljer demokratier från diktatuer som hitlers tyskland eller stalins sovjet

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 06 januari 2006, 22:35:25 PM »
Du jag glömde sektisktiska människor är sådana som ingår i en sekt där bara en enda uppfattning tillåts råda, vanligt inom religion, politik och tyvärr även inom olika populärterapirörelser  som exempelvis dom som tro att alla psykiska besvär grundas i traumatiska minnen, medan det fakstisk är så att de flesta psykiska åkommor beror på oblalans i hjärnans signalsubstanser och oftast är genetiska, Som ex har en man med en far som är maodreppresiv 80% större risk att få dom problemen som vuxen än en man utan dom problemen i släkten. Med hjälp av tvillingstudier dör barnen  blivit bortadopterade  vid födseln visas det även att gener har betydligt större inverkan för en persons persolighet än de sociala förhållandena. Enäggstvillingarna som växt upp i olika hem hade mer gemensamt i sin personlighet än vanliga syskon som växt upp i samma hem. Den typen av studier falsifierar all flummpsykologi

anna

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 januari 2006, 22:59:10 PM »
nej men dom har rätt att bli betrackade som oskyldiga både av dig och mig eftersom att det faktiskt räknas till de mänskliga rättigheterna och om ett fall har gått i resningmål så kan du fakstiskt vara näst intill 100% säker på att verbörande är oskyldig eftersom att du först måste lägga fram en herrans massa bevis på att den första domen var felaktig innan du överhuvudtaget får en ny rättegång och sen dessutom är tvungen att visa att de bevisen håller för en rättslig prövning, Och återigen den grundläggande principen i en rättsstat är att hellre fria tio skyldiga än att riskera att en enda oskyldig blir dömd, ställer du upp på denna princip? är du för denna grundläggande rättssäkerhetsprincip eller ej jag bara undrar du undviker den frågan hela tiden? Det är den principen som skiljer demokratier från diktatuer som hitlers tyskland eller stalins sovjet

Du blandar ihop saker hela tiden.

Intressant med "näst intill 100% säker på att verbörande är oskyldig" samtidigt "fria tio skyldiga än att riskera att en enda oskyldig blir dömd"

Men då förstår du alltså att många skyldiga går fria... Och samtidigt menar du ändå att alla som går fria är oskyldiga?

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 07 januari 2006, 07:56:48 AM »
DEt går ju tydligen inte att få dig att förstå man har rätt att bli betrakad som oskyldig fram tills det finns en fällande dom, eftersom att de tinte finns några fällande domar mot någon som har blivit frikänd så ska givetvis vederbörande betraktas som oskyldig eller hur. Vi kommer nog inte längre jag respekterar de deklarationer och konvetioner som finns om mänskliga rättigheter men det verkar inte du göra. Är vi överens?

anna

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 januari 2006, 12:42:42 PM »
DEt går ju tydligen inte att få dig att förstå man har rätt att bli betrakad som oskyldig fram tills det finns en fällande dom, eftersom att de tinte finns några fällande domar mot någon som har blivit frikänd så ska givetvis vederbörande betraktas som oskyldig eller hur. Vi kommer nog inte längre jag respekterar de deklarationer och konvetioner som finns om mänskliga rättigheter men det verkar inte du göra. Är vi överens?

Nej, det ser inte ut som ut som du respekterar någonting. I synnerhet inte det du nämner, eller min bakgrund och mina erfarenheter -och ännu mindre Barnkonventionen.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 07 januari 2006, 13:38:11 PM »
barnkonventionen ger inte belägg för att döma nån utan bevis eller at skilja ett barn från föräldrarna utan att bevis finns för att något är fel i hemmet. Om du nu kan barnkonventionen var vänlig att hänvisa till den artikel som ger stöd för att flytta ett barn från sina föräldrar utan bevis för att missförhållanden i hemmet finns eller stöd för att döma en utpekadförälder till fänglese utan att bevis för att något skett finns. VArså god klarar du det så ger jag mig