Författare Ämne: Finns inom sjukvården andra klassens patienter?  (läst 1299 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Finns inom sjukvården andra klassens patienter?
« skrivet: 11 april 2005, 20:44:13 PM »
I såväl Sverige som Danmark vill politikerna spara pengar. Pengar till vad? Sjuka, handikappade, gravida och infektionskänsliga ska för egna medel ta sig med buss och tåg till sjukhus,som inte ligger i den stad där patienten bor. Jag har provat systemet och det fungerade uselt, - ja, för att vara helt ärlig - inte alls.
- Familjemedlem kom till Helsingørs sjukhus med misstänkt cancer. Han skickades hem igen för man skulle spara pengar på personalen som tillbringade veckoslutet i hemmet.
- Man tog prover där och i Hillerød (centralsjukhus i länet, stort och fint, men vi har bara negativa erfarenheten därifrån). Där gjorde man bort sig. Nå, strunt i det! Rigshospitalet skulle titta på CT-bilderna, men de bara försvann. Man hade visst ringt också från Rigshospitalet till Helsingør men ingen minns något. Allt är en enda sörja. För hans och vår egen skull har jag försökt nå ansvarig på Rigshospitalet. Ingen svarar. Jag har mail’at till många olika avdelningar, bara en enda har svarat, upplyste mig om att det var fel adress. Jag höll på i en månads tid. Vi skrev brev till direktionen och några andra ställen, en enda hörde av sig, en jurist. Vi fick veta att patientvägledare skulle ta kontakt. Så har inte skett.
- I Sverige betyder “offentlighetsprincipen” bl.a. att om brev kommer till fel adress så skall myndigheten vidarebefordra det till den korrekta mottagaren. Denna demokratiska princip existerar inte i Danmark. Tvärtom gömmer sig ansvariga politiker, ministrar, bakom förhållandet att om brev kommer till fel bord så gitter man inte meddela avsändaren detta. Sålunda får vederbörande inte veta om myndigheten fått brevet, har läst det och tänker agera. Det dämpar demokratin, borgaren, som själv måste anstränga sig, upprepade gånger måste efterlysa brevet, fråga och finna den riktiga adressen. Undervisnings- och justitieministerierna i Danmark är utmärkta exempel.
- Vår cancerdrabbade familjemedlem har genom att observera och lyssna lagt märke till något som gjorde honom orolig och otrygg. Det tycks inom sjukhusvändet finnas en behandlingsskillnad! Finns andra klassens människor som får andra klassens vård? Man tar bättre och effektivare hand om produktiva och unga, struntar i alla dem som går på förtidspension, pensionärer och gamla. På Rigshospitalet är detta tydligare än t.ex. i Helsingør. Sparer man sengepladser og penge på att de gamle kommer væk?
- Jag frågar därför att min svärfar i Sverige kom till sjukhus för att få behandlat ett sväljningsproblem. Han var gammal, hade svagt hjärta, men han kunde själv ta sig till sjukhuset och genomgå undersökning. Han skulle gödas innan behandling, sa man, och plötsligt, utan förklaring, tog man droppet, ringde och meddelade oss att han var döende. “Svältkuren” varade två dagar. Elva dar efter inläggningen var han död.
- Vi har inte fått någon klinisk förklaring som nu Socialstyrelsen och polisen får finna.