Författare Ämne: Semester i Frankrike  (läst 40319 gćnger)

observer

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #45 skrivet: 21 mars 2004, 19:16:05 PM »
Är Helenes och GĂ€sts inlĂ€gg samma person ?

Helene

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #46 skrivet: 21 mars 2004, 20:03:06 PM »
Nej jag Àr inte samma person som gÀst!

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #47 skrivet: 21 mars 2004, 20:55:40 PM »
Jag Àr heller inte gÀst som skrev ang Natalie, men jag har lÀst igenom lite hÀr och mÄste hÄlla med gÀst ang Natalie, du skriver vÀldigt förvirrat, de andra som skriver hÀr förstÄr man, fast man kanske inte delar deras Äsikter, men Natalie skriver och sen menar hon tvÀrtemot vad hon skriver "ironi", och sen skriver hon och menar det hon skriver?
Mycket förvirrat för oss lÀsare, "I alla fall för mig".

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #48 skrivet: 21 mars 2004, 21:45:36 PM »
Till Natalie, dagisfröken hÀr.
MÄste bara kommentera ett pÄstÄende du gjorde.
du skrev.....Eller kanske skulle jag kunna tolka det som att mina motstĂ„ndare ger mig rĂ€tt i att förĂ€ldrarna ÄR BÄTTRE OCH MER KAPABLA ATT HÅLLA BRA UPPSYN ÖVER BARN ÄN DAGISPERSONAL???

Nix, det finns bra dagispersonal, det finns dÄlig dagispersonal, ett exemel Àr det som du rÄkade ut för.
man kan inte dra all dagispersonal över en kam som i ditt pĂ„stĂ„ende,  Det samma om förĂ€ldrar, det finns bra förĂ€ldrar det finns dĂ„liga förĂ€ldrar, ett exempel den mamman som inte hade uppsikt över sin 4 Ă„ring pĂ„ trehjulingen, och sen daskade till.

Natalie du ska inte komma med pĂ„stĂ„ende om att förĂ€ldrar Ă€r bĂ€ttre och mer kapabla Ă€n dagispersonal att hĂ„lla kollen pĂ„ barnen. SkrĂ€m inte upp förĂ€ldrar att vi inte sköter och hĂ„ller koll pĂ„ barnen. Jag bor i trestad, och jag vill gĂ€rna att du följer med mig en dag pĂ„ mitt jobb och ser hur vi arbetar. Ta kontakt med mig och jag ska visa dig att mitt dagis Ă€r tryggt som de flesta dagis Ă€r.  anderssonmimmi@hotmail.com
Och aga skall inte förekomma nÄgonstans.

observer

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #49 skrivet: 21 mars 2004, 23:40:37 PM »
GÀst, jag tycker verkligen du har en negativ instÀllnng till förÀldrar som skriver att Dagis har bÀttre kontroll pÄ barnen Àn FörÀldrar. Inte bara att detta Àr krÀnkande mot alla förÀldrar utan Àven en ren lögn!
Jag har sjÀlv sett barn pÄ dagis och vill upplysa dig om att det pÄ grund utav personalbrist och allt för stora barngrupper Àr en oerhörd stress som ofta leder till att barnen bÄde biter och Àter pÄ varandra.
Att det dessutom Àr i VÀstra Götaland du jobbar pÄ ett dagis sÀger mig att det inte stÄr rÀtt till.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #50 skrivet: 22 mars 2004, 06:12:44 AM »
Till Observer!
Var nĂ„gonstans skriver jag att dagis har BÄTTRE kontroll pĂ„ barnen Ă€n förĂ€ldrar?
Vilken rad??
LÀs mitt inlÀgg igen, och svara.

Vem far med lögner du eller jag?

susanna glömde logga in

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #51 skrivet: 22 mars 2004, 06:23:40 AM »
nej svenska kvinnor lurades ut pÄ arbetsmarknaden. NÀr det första dagisen började att byggas sÄ var det stora lokaler och hög personaltÀthet. Det gjorde att mÄnga kvinnor kunde hörsamma feministernas budskap om att förverkliga sig sjÀlva utan alltför dÄligt samvete för sina barn. NÀr skattesystem och bidragsystem gjorts om sÄ att det blivit omöjligt att leva pÄ en lön och kvinnorna gÄtt i likhetsfeministernas fÀlla sÄ började nedskÀrningen med resurser till den offentliga barnomsorgen. Det finns mycket detaljerade regler för hur kor och grisar ska tas om hand. Hur mycket tillsyn dom ska ha och hur stora ytor de ska ha i sina bÄs. NÄgon motsvarande regel för hur barn pÄ dagis ska tas om hand och hur stora ytor de behöver finns ej.
I sverigen vÀrnas djur mer Àn barn.

Observer

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #52 skrivet: 22 mars 2004, 07:20:04 AM »
GÀst, tycker du inte detta du skriver Àr högst krÀnkande mot vanliga förÀldrar ?

>>Natalie du ska inte komma med pÄstÄende om att förÀldrar Àr bÀttre och mer kapabla Àn dagispersonal att hÄlla kollen pÄ barnen. SkrÀm inte upp förÀldrar att vi inte sköter och hÄller koll pÄ barnen. Jag bor i trestad.....<<

Och Susanna du har verkligen rÀtt i vad du skriver att man behandlar mÄnga barn och förÀldrar vÀrre Àn man behandlar djur.

Anonymous

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #53 skrivet: 22 mars 2004, 08:00:33 AM »
Till Observer frÄgan kvarstÄr, vem ljuger??
Till Observer!
Var nĂ„gonstans skriver jag att dagis har BÄTTRE kontroll pĂ„ barnen Ă€n förĂ€ldrar?
Vilken rad??
LÀs mitt inlÀgg igen, och svara.

Vem far med lögner du eller jag?

LÀs hela mitt inlÀgg och dra inte ut lösryckta meningar,
Nej jag krÀnker inte förÀldrar, jag skriver att det finns bra förÀldrar, det finns dÄliga förÀldrar, det finns bra dagis, det finns dÄliga dagis.
LÀs inlÀgget igen.

Och svara gÀrna frÄgan som kvarstÄr, eller ljög du?

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
HELENE / GÄST–DAGISFRÖKEN / DEN DET BERÖR
« Svar #54 skrivet: 22 mars 2004, 14:09:19 PM »
SvĂ„rt att skilja pĂ„ personer eftersom visa gĂ€ster blir upprörda i ”jag” formen nĂ€r jag svarar Helene. Och tvĂ€rtom.

Det finns flera saker som finns i HELENES inlĂ€gg som passar utmĂ€rkt hĂ€r pĂ„ forumet under namnet   ”Uppfostran av barn och ungdomar”.
HÀr finns allt det som anstÀndiga mÀnniskor vill undvika att deras barn ska vara. Hot, krÀnkning, beskyllningar utan grund, okunskap, brist pÄ den populÀra s.k. socialkompetens (som enligt mig innebÀr förstÄelse av andra, samarbetsförmÄga och empati) och ren mobbning.
Hur annars kan man förstĂ„ ”DU BORDE DEFINITIVT HA SVÅRT ATT KLARA DIG I ARBETSLIVET”? Vad kan det betyda om inte antydan till utslagning och hot om ren mobbning?  Hon gĂ„r Ă€nnu lĂ€ngre nĂ€r hon sĂ€ger:
”DET ÄR MÄNNISKOR SOM DU SOM ÄR FARLIGA FÖR SAMHÄLLET”.

Det Ă€r klockrent, mycket hotfullt budskap. I arbetslivet – Ă„tminstone det som har med mĂ€nniskor och barn att göra - mĂ„ste du tycka som den officiella doktrinen pĂ„bjuder. Annars blir du dömd som samhĂ€llsfarlig och utklassad. Det Ă€r tragiskt i sig sjĂ€lvt, men det Ă€r Ă€nnu vĂ€rre dĂ„ man anvĂ€nder sig av samma taktik gentemot familjer.  

Ingen har monopol pÄ sanningen, sÀrskild dÄ det handlar om Äsikter.
En lögn Ă€r en felaktig information eller förvanskning av den.  Fakta som inte stĂ€mmer!
Med utgĂ„ngspunkt frĂ„n den definition fĂ„r vi vĂ€l fundera vem Ă€r lögnare! Jag kan inte hitta nĂ„got falskt i mina inlĂ€gg. Det enda, som jag sjĂ€lv anser ha gjort mig ”skyldig” till, Ă€r SARKASM, som anvĂ€nts ofta för att betona vikten av det man vill förmedla.  Det Ă€r mig en gĂ„ta hur man kunde missuppfatta det och betrakta som förvirrande.

För att klargöra mina stÄndpunkter, fÄr jag vÀl upprepa visa av mina stÀllningstaganden.

AGA

Jag Ă€r neutral till den!  Jag tycker inte att uppfostran ska baseras pĂ„ fysisk bestraffning. Men det finns vissa lĂ€ggen dĂ„ det blir befogat och oundvikligt. Dessutom eventuell inblandning av myndigheter leder till mycket svĂ„rare konsekvenser för sjĂ€lva barnet som Ă€r mĂ„nga gĂ„nger vĂ€rre Ă€n sjĂ€lva aga.  Personen som upptrĂ€der som ”dagisfröken” och kritiserar mig med flera för vĂ„ra Ă„sikter, beskriver barn pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att man misstĂ€nker att det Ă€r snarare önsketĂ€nkande Ă€n verklighet. En annan möjlighet kan förstĂ„s vara, att hon inte tycker att det finns behov att reagera oavsett hur barn Ă€n beter sig. Jag vet inte, jag antar det bara. Jag Ă€r tvungen att tolka eftersom man Ă€r inte sĂ„ noga med att precisera vad man menar.
Det Àr en Äsikt, inte lögn!

FÖRÄLDRARS LÄMPLIGHET ATT TA HAND OM SINA BARN  

Jag tycker faktiskt att förÀldrarna Àr bÀst lÀmpade att ta hand om sina barn. Dagis har kommit till för att hjÀlpa mÀnniskor att kunna försörja sig genom att kunna gÄ till arbete. Inte dÀrför att förÀldrarna inte Àr kapabla att ta hand om sina barn. Exemplet med min dotter Àr exceptionellt, men inte isolerat! Jag tÀnker inte gÄ pÄ nÀrmare förklaringar. Det kanske rÀcker att pÄpeka att ju fler barn gÄr pÄ dagis och tillbringar dÀr allt lÀngre tid, desto större och alltmer omfattande problem uppstÄr i skolÄldern. Dit hör vÀxande antal bokstavsdiagnoser, mobbning, depressioner, Àtstörningar, sjÀlvdestruktivitet m.m.
Ingen person har rÀtt att sÀga till mig::
”du ska inte komma med pĂ„stĂ„ende om att förĂ€ldrar Ă€r bĂ€ttre och mer kapabla Ă€n dagispersonal att hĂ„lla kollen pĂ„ barnen. SkrĂ€m inte upp förĂ€ldrar att vi inte sköter och hĂ„ller koll pĂ„ barnen.”
Det Àr min övertygelse, inte lögn.

DISKUSSION OCH DESS FORM

Jag besvarar det som skrivs. NĂ„gon annan relevans Ă€n det exakta ordets betydelse finns inte eftersom motdebattörer vill inte precisera nĂ€rmare vad som menas och förvĂ€ntar sig att man kan se ”det rĂ€tta”, önskade betydelse genom att ”symbolisera”. Om det berör pĂ„ ordinflation eller medveten och provokativ ordglidning för att senare ha orsak till angrepp, lĂ„ter jag vara osagt.
 Exempelvis det hĂ€r uttalande:
”Jag kommer inte att jobba med det du skrev att jag skulle göra. Du vet vĂ€ldigt lite om mig som mĂ€nniska sĂ„ yttra dig inte om saker du inte har nĂ„gon aning om.”
Jag generaliserade, drog slutsatsen av mĂ„nga ledtrĂ„dar.  Helen upplyste oss att hon studerar sen flera Ă„r psykologi; mina Ă„sikter uppfattade hon som ”ifrĂ„gasĂ€ttande av hennes kunskap”, hon deltar i diskussioner som handlar om barnuppfostran och övergrepp mot barn 
  Min slutsats att hon ”KAN KOMMA ATT DELTA I DIVERSE SOCIALA OCH PSYKIATRISKA UTREDNINGAR” Ă€r inte sĂ€rskild lĂ„ngsökt. De flesta psykologer med sĂ„dant intresseomrĂ„de gör ju det!  Nej, jag vet faktiskt inte och jag har inte pĂ„stĂ„tt det heller.
Jag gjorde ett antagande – vilket framkommer av den anvĂ€nda formen; jag ljög inte!

Der Ă€r populĂ€rt att tala om dubbla budskap. Helen sjĂ€lv anvĂ€nde sig av det som exempel. Det Ă€r desto viktigare att det man meddelar Ă€r tydligt sĂ„ att man kan undvika feltolkning! TyvĂ€rr, nĂ€r Helene sĂ€ger att ”man fĂ„r gĂ€rna ha andra Ă„sikter Ă€n mig och jag respekterar det” för att senare kalla mig  â€manipulativ och lögnaktig” och ” farlig för samhĂ€llet”  lĂ„ter precis som DUBBEL BUDSKAP.

SĂ„dana uttalande grĂ€nsar faktiskt med det brottsliga! Man behöver inte tycka om mitt sĂ€tt men fĂ„r inte KRÄNKA  mig för det!

Helene

• Gäst
Semester i Frankrike
« Svar #55 skrivet: 22 mars 2004, 18:34:04 PM »
Natalia, du menar att du inte krÀnker men att du blir krÀnkt?! Det Àr bra att du inte ser sjÀlv vad du gör för dÄ hade du nog tyckt det varit pinsamt! Ingen har hotat dig. Inte mer Àn vad du hotat nÄgon annan.
Jag ödslar inte mer tid pÄ Natalia för det ger inget att diskutera med dig. Du Àr sÄ inlÄst i ditt tankesÀtt och har en mur kring dig. Du ser alla andras fel men sjÀlv Àr du felfri.

jussi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
FÄr barn slÄ?
« Svar #56 skrivet: 03 mars 2005, 22:18:22 PM »
Jag blev slagen, biten och sparkad 22 gÄnger förra lÀsÄret. En av gÄngerna fick jag en spark i nyllet sÄ glasögonen gick sönder, detta av en 7 Äring. En pojke gick till attack mot kamraterna med en kÀpp. Jag desarmerade honom och han flög dÄ pÄ mig. HÀngde i min tröja och slog och sparkade vilt. Jag försökte fÄ ett grepp men grabben var ganska otymplig och jag Àr sjÀlv stor. Jag var rÀdd för att skada honom om jag föll över honom. Jag vÀrjde mig för slagen men han hÀngde i mig och dÄ tÀnkte jag att detta var satan sista gÄngen jag blir slagen! och gav dÄ honom, mitt i hans fruktansvÀrda utbrott, en örfil. Det fungerade! Han slÀppte! Och jag sÀckade ihop pÄ golvet. Maktlös. Det fanns inget annat. Jag var ensam med massa barn. Barnen skrek till pojken mitt i hans anfall: Vad gör du? Inte slÄr man en lÀrare!
VAD ÄR DET MORALISKA ; LAGLIGA jag kunde göra. Men jag började tĂ€nka efterĂ„t och forska. NödvĂ€rnsrĂ€tten Ă€r inte Ă„ldersbegrĂ€nsad. Jag fĂ„r anvĂ€nd tillrĂ€ckligt vĂ„ld för att avvĂ€rja en omedelbar fara. Det gjorde jag. Rektor var tyvĂ€rr av annan Ă„sikt. Men sa att jag var i en svĂ„r situation. Jag hĂ€vdar bestĂ€mt nödvĂ€rnsrĂ€tten. Och att polisanmĂ€la hĂ€ndelsen, vĂ„ld mot tjĂ€nsteman, olaga hot, misssfirmelse.....
Vad tycker ni?
bara medelmÄttor försöker göra sitt bÀsta

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
KlÄfingriga lagstiftare
« Svar #57 skrivet: 24 mars 2005, 13:46:19 PM »
Hej Jussi,

VĂ€lkommen som debattör pĂ„ NKMR:s Diskussionsforum. Jag har lĂ€st ditt inlĂ€gg med stort intresse. Det Ă€r glĂ€djande att alltfler upptĂ€cker NKMR:s Diskussionsforum och bidrar med vĂ€rdefulla synpunkter.  

Det Àr bra att du reagerar med starkt socialt engagemang mot galenskapen i vÄra nordiska samhÀllen.

Jag delar till fullo det som Majken Frost har skrivit. Jag hÀnvisar ocksÄ till Skribentens inlÀgg Tankar kring barnuppfostran http://forum.aisab.se/nkmr/viewtopic.php?t=509.

Det Àr tÀmligen uppenbart att den pÄ familjerÀttens omrÄde klÄfingriga lagstiftaren har gjort svenska förÀldrar sÄ vilsna att man numera visar ett stort antal TV-program med "Super Nannies".

HÀr Àr ett fall som jag har kommit i kontakt med.

Sommaren 2003 blev jag uppringd av en lÀrare i Göteborg. Hon var gravid i Ättonde mÄnaden nÀr hade blev överfallen med sparkar och slag av en elev. Hon gjorde en polisanmÀlan mot huliganen men rektorn försökte förmÄ henne att Äterta sin anmÀlan eftersom den skulle skada skolans rykte.

Mitt rÄd till henne var: Fullfölj din anmÀlan och anmÀl rektorn för övergrepp i rÀttssak.

VÀnliga hÀlsningar

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf. i NKMR