Författare Ämne: Välkommen till Sverige?  (läst 2058 gånger)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Välkommen till Sverige?
« skrivet: 21 februari 2003, 09:05:18 AM »
En tjänsteman vid Migrationsverket har till närstående berättat, att efter fullgjort utrikes uppdrag, gick de på bordell... Han underströk noga att det inte skedde på arbetstid.

Vid ett senare tillfälle hemma i Sverige ringde han från sitt arbete (säkerligen med svett på pannan), till en kvinnlig svensk bekant sedan många år och beklagade inför henne sitt dilemma. Han satt med en sjuttonårig afrikansk flyktingtjej som han skulle förhöra, men problemet var bara att han hade "haft ihop det" med henne...

En ung kurdisk flyktingtjej fick flytta in hos honom, istället för att bo på flyktingförläggning. Ganska snart började de med osvenska kulturtraditioner i huset. Tjänstemannen försedde kurdtjejen med hasch när helst hon önskade.

Det var officiellt för att "hålla henne gömd" som tjejen fick bo hos honom. Hon skulle vara huvudvittne i en mordrättegång. När det blev dags fick hon resa dit själv. Tjänstemannen försåg henne välvilligt med "proviant" inför den långa färden. Bestående av: en 1.5 liters PET-flaska hembränt (som hon enligt uppgifter drack som magisk läsk). Väl framme avstod hon att vittna, trots ett vänligt och hänsynsfullt mottagande av poliserna.

Det hela kom så småningom upp i dagsljuset och den kvinnliga chefen "landsförvisade" honom till en avlägsen utpost men fortfarande inom Sveriges gränser, istället för att sparka denne tvivelaktige person. Som för övrigt är väl universitetsutbildad och har en fin bakgrund från FN.

Varför? Trots nära insyn kan jag inte se någon rimlig orsak till en så mild behandling. Möjligen det faktum att det finns fler som uppträder på samma sätt, eller tom värre.  Kanske är han bara en liten del av de fundamentala bristerna i systemet?

En kvinnlig kollega till tjänstemannen har under lång tid bott samman med en latinamerikansk flykting. Enligt vad hon själv har berättat så rökte de hasch varje dag. Vad som har hänt nu i det fallet, vet jag inte.

Jag tycker det inte alls ser bra ut. Att jag överhuvudtaget skriver om det här har att göra med att jag saknar en efterföljande debatt och förslag på lösningar till de problem som bl.a. belyses av den prisbelönade och omtalade filmen "Lilja 4-Ever". Lite om vad Lukas Moodysson själv tycker framgår av denna artikel i DN.

Mvh, Leif

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Välkommen till Sverige?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2003, 08:18:00 AM »
Enligt obekräftade uppgifter från Finland, så är gränsen mot Ryssland "tvärstängd". Förut åkte ryssar i alla åldrar in i Finland för shopping, m.m. Nu är det en 50-års gräns som gäller för både män och kvinnor. Yngre än så medför nobben och inget inresevisum.

Kanske ett utslag av "tyst diplomati" för att komma tillrätta med trafficking-problemet*. Någon som vet mer?

Mvh, Leif

*Trafficking är "affärsverksamhet med levande varor", företrädesvis kvinnor och barn. Mer lönsamt än handel med narkotika.