Författare Ämne: Folkekirken eller ej?  (läst 1372 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Folkekirken eller ej?
« skrivet: 26 mars 2005, 20:51:03 PM »
Folkekirken eller ej?

Alla levande väsen har inne i sig en positiv livskraft som driver individens utveckling framåt. Detta gäller självklart också djuren. Djuren? Ja, det finns husdjur som katter och hundar som ger healing åt deras ägare. Healing är den energi som omvandlar negativa krafter till positiva. Man använder hundar på ålderdomshem, sjukhus med cancersjuka barn, ledarhundar, och liknande. Hästar, delfiner ger healing till fysiskt och psykiskt handikappade barn och äldre.
- Beteckningen “religion” är negativ. I religionens namn har många brott begåtts. Andra varelser har dödats och torterats med motiveringen att “min gud är bättre än din och du är tvungen att visa min gud din kärlek genom att skänka mig/vår kyrka allt du äger och har“. Kristna är bland de lägsta och girigaste av dem alla. Vi kan se korsriddarna, upptäcktsresande, inkvisitionen. Men vi kan också se vad som sker i dagens Irland, Irak och Mellanöstern.
- Inom den romersk katolska kyrkan kan man se nunnor köra gamla i rullstol, ser man någonsin det inom den protestantiska?
- Filosofen C. G. Jung har en gång sagt att i den västerländska sfären är protestanter och judar de enda som behöver psykiatrisk hjälp för de har ingen bikt.
- Vi har stannat inom kyrkan för vår sons skull. Han skulle ha samma möjligheter som alla andra barn att själv få bestämma om han ville konfirmeras och stanna inom kyrkan. En gång hade man i kyrkobladet aviserat barngudstjänst och vi gick dit med honom. Vi glömmer aldrig prästens blickar. Hon talade om Jesus och frestelserna i öknen. Hon “hatade oss med blickarna” och vi kände oss tvungna att lämna kyrkan. På kyrkokontoret sa man att det var ett tryckfel, men det var vårt ansvar att själv ta reda på detta.
- Prästen definierar äktenskapet som ett heligt sakrament. Men enbart för de heterosexuella. De äger tillträde för att producera barn. Men om något går snett i detta av gud, prästen och församlingen välsignade äktenskap, då lägger sig kyrkan inte i, ens för att hjälpa barnen och deras föräldrar. Om hemlösa befinner sig utanför en tom kyrkobyggnad och det snöar och blåser kallt då öppnar man inte för människor. De kan ju stjäla! Om asylansökare och deras barn olagligt (moralisk lag, inte juridisk) jagas av polis, då hjälper bara en och annan katolsk nunna eller präst i Sverige, där kyrka och stat redan är skilda åt.
- Den protestantiska kyrkan i Danmark, Folkekirken, är en frikyrka. Det viktigaste tycks vara vad kyrkans medlemmar, menighetsården, tycker om sådant som om en sörjande vill smycka sin familjegrav med ljus och liknande, som de faktiskt inte ska lägga sig i eller ha synpunkter på.
- Människan är till för kyrkan istället för det motsatta och därför lämna jag och min familj den nu. Vi tycker illa om det som den nu har utvecklats till. Den vet inte vad kärleken till nästan innebär. Kyrkan och dess präster förnekar reinkarnationen, som djupt inne finns hos alla människor. Också djuren har den naturligt.