Omröstning

Ska brottslingar tillåtas arbeta som domare i Sveriges domstolar?

Ja! Har de sonat sitt brott bör de få arbeta vidare
0 (0%)
Det beror på brottet
0 (0%)
Nej! Den som dömer andra ska inte ha några skelett i garderoben
5 (100%)

Antal personer som röstat: 5

Omröstningen har avslutats: 14 mars 2005, 17:27:45 PM

Författare Ämne: Brottslingar inom förvaltningsdomstolarna  (läst 1428 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Brottslingar inom förvaltningsdomstolarna
« skrivet: 14 mars 2005, 17:27:45 PM »
Hej Allesammans,

Den 14 mars  2005 sänder Kalla Fakta i TV4 reportaget Blind rättvisa  

Detta kan läsas på Kalla Faktas hemsida:

Blind rättvisa

Vad händer när domare, åklagare eller polischefer själva begår brott? Kalla fakta granskar om rättssystemet är rättvist när rättstatens tjänare själva ska dömas. Reportern Stefan Borg tittar närmare två fall - som visar att så inte alltid är fallet.

I Malmö ställdes saken på sin spets när en tingsrättsdomare nyligen dömdes till höga dagsböter för att vid upprepade tillfällen ha köpt sex av en narkotikaberoende prostituerad. Efter att ha hotats med avsked sade domaren upp sig.

- Mitt förtroende är fullständigt bortblåst om jag vet att en domare har köpt sexuella tjänster. Jag skulle inte kunna vara åklagare inför en sån domare, säger överåklagare Sven Erik Alhem, som fick målet på sitt bord.

Samtidigt finns det i kammarrätten i Stockholm en domare som är dömd för just brott mot sexköpslagen.

- Här köper han sex av en missbrukande kvinna, och sen ska han sitta och döma sådana kvinnor till tvångsvård. Det är mycket olämpligt, säger Anders Gripenlöf, den kriminalinspektör som grep domaren på bar gärning när han hade sex med en känd prostituerad i ett buskage på Johannes kyrkogård i Stockholm.

- Jag blir förstummad. Domare ska inte vara dömda för brott, definitivt inte den här typen av brott, säger advokat Ann-Christin Redmar, som nyligen satt öga mot öga i kammarrätten med den sexbrottsdömde domaren, som då hade att ta ställning till om en 17-årig flicka skulle tvångsvårdas.

För mer info se:
http://www.tv4.se/visa/?ID=373280

Ruby H-C