Författare Ämne: Man har en djurskyddslag.  (läst 1524 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Man har en djurskyddslag.
« skrivet: 25 mars 2005, 20:18:16 PM »

Hade man inte kunna begära en människoskyddslag?
- När ett älskat djur, hund eller katt, får det så besvärligt att det måste avlivas, är det självklart att familjen följer med och stödjer genom att ge trygghet, kärlek och lugn. Djuret får en lugnande spruta i kretsen av sin familj. Ägaren håller det kanske i famnen eller knäet och smeker det medan det får dödssprutan och döden är ett faktum några sekunder senare. Det är inte så att en främling sliter till sig djuret, pumpar det fullt med gift och sen slänger in kadavret till den väntande som inte ens fått veta om bot finns.
- Så är det inte med en svårt sjuk människa. I USA fanns för några år sedan en ung flicka som var hjärndöd. Hon hade inga fungerande hjärnceller. Hjärnan skvalpade omkring som en vätska. Men religiösa människor runt henne tänkte på nazistiska experiment och menade att livet är heligt och aldrig får avkortas på något sätt. Oavsett vad. Där i USA betalar man vad det kostar, behandling, sängplats osv och kroppen hade kunnat ligga där i 70-80 år och vårdas och ingen hade någonsin kunnat betala vad det kostade. Familjen önskade att en dommare skulle avgöra det hela. Och ytterligare en. I många år gick familjen till domstolar. Till sist fick flickan dö. I över en vecka satt familjen kring den redan ”döda” flickan, såg den ena sjuksköterskan efter den andra komma in och ta blodtrycket och mordet skedde under alltför lång tid. (Jag har haft personlig kontakt med familjen.)
- Nu är turen kommen till Terri Schiavo, och man räknar med att det kan komma att taga “några veckor“ för henne att dö. Hon ska också dö pga svält. Det tar lång tid och de människor som älskar henne ska tvingas att vara där utan att kunna göra något för att hjälpa.
- Min svärfar kom till sjukhuset 11-1-05. Han hade svårigheter med att svälja. Han kunde varken äta eller dricka. Han var mager, men där var inget fel med hjärnan. Han var inte döende. Han var inte senil. Han måste gödas före operationen, sa man. Man tog ifrån honom droppet och han fick inte något annat. Han dog 22-1-05. En sjuksköterska berättade tidigare i telefon för min hustru att han “verkade inte helt klar i knoppen”. Men han var faktiskt det när han kom till sjukhuset. Är detta en indikation att man kan ta livet av honom? Jag har anmält det till Socialstyrelsen men då tar människor på ferie. Läkaren ska ha 4 veckor på sig för att fundera ut varför han påbörjade avlivningsprocessen. Men svärmor hade just blivit senil och dödschocken förde henne över gränsen och har nu Alzheimers, känner oss inte längre. Men svägerskan var där och de hade kunnat tala med henne. Hon tycker det var fruktansvärt men vi är ju uppfostrade till att inte kritisera de människor som ska veta allt och som har makten. Hon undrar nu. Hade det inte varit etiskt snyggare om en hjärndöd (min svärfar var det inte) eller obotligt sjuk (det var han inte heller) hade fått dö som följd av en olycka under operation? Nu mördas människor långsamt medelst svält.
- Hur kan det vara att man är mera mänsklig, när det gäller djur än människor? Det är motiverat att kräva en människoskyddslag.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2005, 08:33:08 AM »
visst behöver vi en människoskyddslag. Det finns oerhört detaljerade regler hur mycket minsta utrymme kor, grisar och höns ska ha i det här landet, men inte motsvarande när det ex gäller kvadratmeteryta per barn och personal inom skola och barnomsorg.

Ett exempel när min dotter började första klass var det ca 250 elever på hennes skola, när yngsta sonen började på samma skola ca 11 år senare var det 520 barn på skolan, hur många fler personal det var vet jag inte, men han har i stort sett inte lärt sig nånting pga alla konflikter med andra barn. Placerar du för många grisar i samma bås blir de stressade och börjar bita svansarna av varan jag tror nog vi människor i grund och botten har ett liknande beteende.