Författare Ämne: RÄTTSHJÄLP - FÖR VEM ? !  (läst 5608 gånger)

happi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
RÄTTSHJÄLP - FÖR VEM ? !
« skrivet: 23 april 2005, 18:41:26 PM »
                     RÄTTSHJÄLP - FÖR VEM??

Min erfarenhet av att fÃ¥ rättshjälp är allt annat än god. Jag sökte pÃ¥ min dÃ¥varande advokats inrÃ¥dan rättshjälp dÃ¥ jag tvistade om mina s.k. "frivilligt placerade" barn, alltsÃ¥ enl. SOL. i socialtjänstlagen,den som säger att ALLT skall bygga och utgÃ¥ frÃ¥n grundfamiljens bästa och ALLT skall ske i samrÃ¥d/ samförsstÃ¥nd med de biologiska föräldrarna. Vilket inte skedde i mitt fall. Mina barns familjehem misshandlade mitt ena barn sÃ¥ illa sÃ¥ hon tillslut knappt kunde gÃ¥. Dels av näringsbrist ( hon blev tillsist sondmatad pÃ¥ sjukhus) samt slag,stryptag, kastad i trappan e.t.c . DÃ¥ mitt andra barn berättade exakt vad som fösigick i "hemmet" och att han inte ville tillbaks dit ringde jag socialjouren för att fÃ¥ rÃ¥d om vad jag skulle göra,jag ville ju inte lämna nÃ¥got av mina barn tillbaks till detta helvete. Vad som händer är att sonen fÃ¥r LVU med flyttningsförbud i detta sjuka familjehem och jag fÃ¥r ingen rättshjälp, med hänvisning till socialtjänstlagen: att allt socialtjänsten gör skall ske i samrÃ¥d med de biologiska föräldrarna - sÃ¥ skedde ju inte! Jag sände handlingar till rättshjälpsväsendet som styrkte vad som pÃ¥gick ( med hjälp av min advokat) men det räckta inte. Jag fick en skrivelse där det stod att socialtjänsten är eb självutredande instans, sÃ¥ anmäl dit, det hade jag ju redan gjort 5 gÃ¥nger pÃ¥ en vacka gjorde jag denna anmälan. Behöver jag talaom att det inte finns nÃ¥gon anmälan där idag? Inte skrev dom in den dÃ¥ heller. Detta slutade med att min advokat som inte ville hjälpa till gratis skrev att avtal med socialkontoret som bar ansvaret för allt detta - alltsÃ¥ hon hjälpte socialtjÃ¥nsten att verkställa och fÃ¥ "rätt" i alla dessa tjänstefel som pÃ¥gick dÃ¥. Behöver jag talaom att jag kort efter rättegÃ¥ngen sade upp denna advokat, och att hon dessutom VÄGRADE att sända vidare "sin" akt om mitt fall till den advokat som skulle ta över fallet?! Förövrigt var hon höggravid och skulle vara mammaledig inom en mÃ¥nad, sÃ¥ det blev i mina ögon uppenbart att det var endast pengar hon var ute efter och struntade fullständigt i vad som var rätt eller fel. Jag anser att rättshjälpsmyndigheten medverkar till att de systematiska fel som pÃ¥gÃ¥r därute. Det mÃ¥ste bli ett slut pÃ¥ detta! Som det är idag kan myndigheter som är till för att "hjälpa" utsatta människor göra precis hur de vill - även utanför lagens gränser utan att nÃ¥gon instans gör nÃ¥gonting för att stoppa detta. Utveckla rättshjälpsmyndigheten, och ge den rätt till att utreda t.e.x. socialtjänsten, för pÃ¥ det här sättet har vi bara ett samhälle fullt av missanpassade individer! Och vad kostar inte detta? Förutom människoliv alltsÃ¥! :?  :twisted:
Jag är ENVIS på gott och ont.. Låt de "svagas" röster HÖRAS! - Det är där kunskapen FINNS!

reine

• Gäst
RÄTTSHJÄLP - FÖR VEM ? !
« Svar #1 skrivet: 22 april 2006, 13:28:41 PM »
Ja, jag tror att rättsäkerheten för den enskilde måste stärkas. Jag tror egentligen inte att det är fel på lagarna, men däremot kan man diskutera tillämpningen av dem. Något jag tänkt länge är att det borde finnas en instans dit man kunde vända sig, så att någon oberoende var med när den enskilde behöver hjälp att föra sin talan mot olika myndigheter. Bara detta att myndighetspersoner "känner sig" granskade, skulle nog göra att de skärpte till sig och handlade mer korrekt än vad en del gör idag då de går på sina egna privata åsikter om t.ex. en klient. Sedan är det viktigt också att man tar fram d goda exempel som också finns och pekar på dem, så att myndigheterna blir klara över vad medborgarna önskar och vill.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
RÄTTSHJÄLP - FÖR VEM ? !
« Svar #2 skrivet: 23 april 2006, 09:52:01 AM »
Citat från: "reine"
Ja, jag tror att rättsäkerheten för den enskilde måste stärkas. Jag tror egentligen inte att det är fel på lagarna, men däremot kan man diskutera tillämpningen av dem. Något jag tänkt länge är att det borde finnas en instans dit man kunde vända sig, så att någon oberoende var med när den enskilde behöver hjälp att föra sin talan mot olika myndigheter. Bara detta att myndighetspersoner "känner sig" granskade, skulle nog göra att de skärpte till sig och handlade mer korrekt än vad en del gör idag då de går på sina egna privata åsikter om t.ex. en klient. Sedan är det viktigt också att man tar fram d goda exempel som också finns och pekar på dem, så att myndigheterna blir klara över vad medborgarna önskar och vill.

Jag anser att det är lagarna det är fel på. Exempelvis så grips barn generellt omedelbart före dom. Vidare tillämpas omvänd bevisning, dvs personen ska bevisa sin oskuld, inte den som anklagar honom. Vidare får "utredningsmateral hur undermåligt som helst användas som underlag till LVU-placering- "Barnens bästa".