RÄTTSHJÄLP - FÖR VEM??
Min erfarenhet av att få rättshjälp är allt annat än god. Jag sökte på min dåvarande advokats inrådan rättshjälp då jag tvistade om mina s.k. "frivilligt placerade" barn, alltså enl. SOL. i socialtjänstlagen,den som säger att ALLT skall bygga och utgå från grundfamiljens bästa och ALLT skall ske i samråd/ samförsstånd med de biologiska föräldrarna. Vilket inte skedde i mitt fall. Mina barns familjehem misshandlade mitt ena barn så illa så hon tillslut knappt kunde gå. Dels av näringsbrist ( hon blev tillsist sondmatad på sjukhus) samt slag,stryptag, kastad i trappan e.t.c . Då mitt andra barn berättade exakt vad som fösigick i "hemmet" och att han inte ville tillbaks dit ringde jag socialjouren för att få råd om vad jag skulle göra,jag ville ju inte lämna något av mina barn tillbaks till detta helvete. Vad som händer är att sonen får LVU med flyttningsförbud i detta sjuka familjehem och jag får ingen rättshjälp, med hänvisning till socialtjänstlagen: att allt socialtjänsten gör skall ske i samråd med de biologiska föräldrarna - så skedde ju inte! Jag sände handlingar till rättshjälpsväsendet som styrkte vad som pågick ( med hjälp av min advokat) men det räckta inte. Jag fick en skrivelse där det stod att socialtjänsten är eb självutredande instans, så anmäl dit, det hade jag ju redan gjort 5 gånger på en vacka gjorde jag denna anmälan. Behöver jag talaom att det inte finns någon anmälan där idag? Inte skrev dom in den då heller. Detta slutade med att min advokat som inte ville hjälpa till gratis skrev att avtal med socialkontoret som bar ansvaret för allt detta - alltså hon hjälpte socialtjånsten att verkställa och få "rätt" i alla dessa tjänstefel som pågick då. Behöver jag talaom att jag kort efter rättegången sade upp denna advokat, och att hon dessutom VÄGRADE att sända vidare "sin" akt om mitt fall till den advokat som skulle ta över fallet?! Förövrigt var hon höggravid och skulle vara mammaledig inom en månad, så det blev i mina ögon uppenbart att det var endast pengar hon var ute efter och struntade fullständigt i vad som var rätt eller fel. Jag anser att rättshjälpsmyndigheten medverkar till att de systematiska fel som pågår därute. Det måste bli ett slut på detta! Som det är idag kan myndigheter som är till för att "hjälpa" utsatta människor göra precis hur de vill - även utanför lagens gränser utan att någon instans gör någonting för att stoppa detta. Utveckla rättshjälpsmyndigheten, och ge den rätt till att utreda t.e.x. socialtjänsten, för på det här sättet har vi bara ett samhälle fullt av missanpassade individer! Och vad kostar inte detta? Förutom människoliv alltså! :? :twisted: