Författare Ämne: Inga övergrepp alls men förvisso förekommer vinningslystnad.  (läst 2304 gånger)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Inga övergrepp alls men förvisso förekommer vinningslystnad.
« skrivet: 13 februari 2003, 20:48:08 PM »
Det här är om några av mina funderingar kring de avkastningsinnade och välklädda "företagsshoppare" vilka reser runt som charterturister bland  världens ekonomiska frizoner, och de problem som uppstår.

Små avskilda, skattebefriade och välordnade områden inuti företrädesvis låglöneländer, där allting kan produceras till en absolut minimikostnad utan någon som helst inblandning av några besvärliga lagar och förordningar. (Känns det igen, viljan att sätta sig över lagen?)

Kvinnor anställs på 28-dagars kontrakt i en del av dessa "ekonomiska frizoner" och får omedelbart avsked ifall de råkar bli gravida Exempel på olika former av övergrepp är otaliga. -Vi känner väl igen dem?

"Svenska företag gör minsann inte alls sånt, det som globala företag gör"

Men produkterna finns trots allt att köpa på den svenska marknaden. För mig uttrycker det hyckleri.

Svenska pedofiler reser gärna till Thailand, Ghana eller andra främmande ställen. Till sina egna och slutna "frizoner". Det vi inte ser på hemmaplan, "existerar inte" speciellt inte i vår fyrkantiga värld annat än i enstaka tragiska fall, tongångar som myndigheterna gärna vill få folket att tro. Men i vems intresse? (Nu senast upptäcktes en hög svensk militär i SLMM som anställdes av SIDA via Swedint för att bevaka freden på Sri Lanka. Men den mannen fick sluta på direkten "pga personliga skäl". Enligt uppgifter i dagstidningarna).

Tittar man för en stund bort från hemmaplan och de lokala problemen, kan man i många fall lättare förstå vilka ohyggliga och giriga krafter det finns i omlopp, genom bl.a. "ekonomiska maktintressen" som styr hela länder och regeringar.

När man väl har fått ögonen på det är det sen lättare att känna igen varje spår av liknande företeelser på svensk hemmaplan.

Citat från Naomi Klein's mycket läsvärda "No Logo":

I Sri Lanka är det olagligt att göra någonting som kan äventyra landets exportintäkter, inklusive  att låta publicera och sprida kritiskt material.

1993 dödades en Srilankesisk zonarbetare vid namn Ranjith Mudiyanselage för att han hade protesterat mot denna politik. Han hade klagat på en maskin som inte fungerade som den skulle och hade klippt av ett finger på en arbetskamrat till honom, och på väg ut från ett förhör om saken blev han bortförd. Hans livlösa kropp påträffades lemlästad och brinnande på en trave gamla däck utanför en kyrka i närheten. Mannens juridiska ombud, som hade biträtt honom under förhöret, mördades på samma sätt.

I detalj (vad jag vet i alla fall) är liknande övergrepp sannolikt inte vanligt förekommande i Sverige. Men precis samma trodde jag, när jag först läste om det tragiska fallet med Daniel Sigström och alla efterföljande, hårresande turer. Den natten kunde jag inte sova mer.

Jag visste bara att det "fanns ännu fler därute". Efter det har jag vid ett par tillfällen fått se mina djupaste farhågor bekräftade, om att det inte bara rörde sig om ett enstaka tragiskt "myndighetsmissöde". Oskarshamn dök upp på kartan.

Ogärna vill folk "se" de övergrepp som inte passar in i ens världsbild.

Men vad är det som säger att vinningslystnadens nackdelar inte alls förekommer hemma i Sverige, när produkterna och kulturen gör det? Eller är det bara beklagansvärda omkostnader som sker "därborta"? Är svenska myndigheter immuna mot priset för girighet? Det som t.ex. svenska charterturister gör på Mallorca är inte direkt så vanligt på hemmaplan, men sker ändå. Dock mest i det fördolda.

Jag tror att det är djupt bakomliggande orsaker som gör att företeelsen "intressekonflikter" överhuvudtaget förekommer. Därför får vi fortsätta med att gång på gång se det ena övergreppet efter det andra.

Mvh, Leif

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2003, 21:30:14 PM »
Jag förstod inte vad det var som du ville uttrycka.

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2003, 02:12:47 AM »
Folks ovetskap är just vad dessa slags företelser och lever på, avskärmade från omgivningen.

Vet varken du eller jag om arbetsförhålladena kring den produkt vi köper, så fortsätter företagen att låta "producera" med högsta möjliga avkastning (egen förtjänst). Profithunger hjälper inte våra medmänniskor.

(Storföretagen numera är endast varumärken, med en outsourcad, kostnadseffektiv produktion och oräkneliga underleverantörer).

Genom att välja förbli ovetande, understödjer vi dessa negativa (men för få aktörer mycket lönsamma) faktorer. Vi underhåller på så sätt en märklig samhällsstruktur där övergrepp frodas. Varje sådan slags "sten" kastad i vattnet, bildar ringar på omgivningen. Där folk förlorar jobben, osv. Inklusive kvinnor och framförallt barn som drabbas hårdast.

Jag kan bara föreslå att läsa den läsvärda boken som Naomi Klein har skrivit, (finns säkert på biblioteket). Innehållet finns knappast djupare debatterat eller nämnt i media, eftersom det idag ej är kommersiellt lönsamt att ens nämna problemen.

Varför går Göran Persson och Rosengren för att dinera tillsammans med ex-ministerns nya arbetsgivare och Stenbecks toppdirektörer, på en Stenbeckägd restaurant i Gamla Stan? För att det är trevligt att umgås..?

Bara en ultraliten detalj fjärran från övergrepp, men makten visar dock tydligt att han förvisso i skymundan stödjer den dolda samhällsstrukturen... Är det något som känns igen? Att allting deras sinnevärld går att köpa..? T.o.m. Telia-aktier för en billig penning.

Med hjälp av sådan vetskap har jag fått syn på en rad mer handfasta övergrepp mot privatpersoner i Sverige.

Mvh, Leif