Författare Ämne: EG-domstolen  (läst 8220 gånger)

radixlecti

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
EG-domstolen
« skrivet: 24 februari 2005, 12:36:28 PM »
Hej,

Jag är ett vuxet syskon till en 7-årig flicka som förra året blev omhändertagen av socialtjänsten. Hennes pappa skulle ha utnyttjat henne sexuellt, men efter 11 dagar lade länsrätten ner ärendet, det fanns (efter att ha snott farsans datorer, videoband och cd-skivor) inga som helst bevis för att pappa skulle ha gjort något sådant.
Givetvis lät sig inte socialen nedslås av detta, nu kom nästa anklagande, familjen misshandlade flickan, och hon bodde i en olämplig miljö. Nåväl, det var livat ett tag, men under nästan sex månader var det helt tyst från socialen.

Tills vår JO hörde av sig till socialen och begärde allt som rörde vårt ärende. Antagligen blev socialtanten lite sur, för inom två veckor inkom en utredning hem till mina föräldrar där det bland annat tillkännagavs att de var kallade till en rättegång på länsrätten och att de skulle se över utredningen och kommentera på den.

Det fanns en rubrik som avhandlade mig, den äldre brodern, som sammanlagt tog upp en tredjedels sida, där socialtanten hade gjort ALLT för att missförstå mig. Hon hade vinklat allt jag sagt så negativt som möjligt, hon hade lagt ord i munnen på mig, och ljugit vid tre tillfällen. På en fjärdedels sida av 15. Jag skrev en 4 sidors inlaga som jag skickade både till länsrätten och till socialen där jag förklarade min sida, och mina föräldrar tog hand om resten av lögnerna (över 30 sidors svar för socialens 15 sidor lögner). Det är faktiskt helt makalöst att en officiell utredning får innehålla en massa subjektiva värderingar som att det är unket och instängt i mitt barndomshem. (det brann för några år sedan, och brandmännen lyckades få in mögel i huset när de bevattnade elden. Det vädras varje dag, men mögel är svårt att bli av med.)

Lyckligtvis fick socialen under "rättegången" en hel del åthutningar av ordföranden för sin undermåliga utredning, men...
Nu är hela processen uppskjuten medan socialen fixar till bristerna i sin utredning.

Nu kommer jag till min fråga:

Vi har som familj skrivit till EG-domstolen och bett dem ta upp ärendet, och samtidigt kika på lagstiftningen angående omhändertagande i Sverige. Den första delen har de gått med på, den andra funderar de fortfarande på.
Jag ser det här som en möjlighet att kanske rikta lite ljus på hur sjuk lagstiftningen är, och ber er:
Skriv någonting, ett mail eller snigelpost, till EG-domstolen ni med och be dem kolla upp lagstiftningen. Ju fler röster vi är, desto högre hörs vi.
Kan kanske Ruby själv, men uppbackning av NKMR skriva ihop något och lägga på forumet i form av en namnunderskrifts-insamling?

Jag är rädd att jag inte har tid själv, är nybliven pappa och försöker samtidigt få ihop mitt examensarbete i kemi.

Tack för ordet.

patricia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Allmänheten måste få veta
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2005, 17:59:30 PM »
Radixlecti, ett mail är så lätt att radera. Jag tror mer på att skicka brev överallt till regering, riksdagsmän och informera allmänheten vad som händer.

patricia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Högsta domstol
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2005, 18:05:39 PM »
I Sverige går endast 15 fall per år till Högsta domstolen.

Jag har knappt sett mina barn sedan oktober 2002. Jag anmälde sexuella övergrepp. Mina barn då 3 och 5 år blev inslängda i en vidrig fosterfamilj. Pappan till barnen tillsatte en vårdnadstvist och han fick enskild vårdnad och tillåtelse av både socialsekreterana och hovrätten att ta barnen till sitt hemland där de sexuella övergreppen får fortsätta. Jag får inte ha någon telefonkontakt alls med barnen. De har glömt svenska språket. Barnen måste praktisera en religion som ingen av barnens föräldrar har. Tvångsomhändertagandet får fortsätta utanför Sveriges gränser.

UD har idag 70 st barn som de hjälper att få tillbaka in i Sverige igen.
Mina svenska små barn kastar myndigheterna ut ur Sverige
Mitt mål är överklagat till högsta domstolen.

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Ge alldrig upp det finns en morgondag...
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2005, 17:14:15 PM »
Jag blev utsatt för sexuella övergrepp från 3-14 års ålder av en släkting blev gravid vid 10 års ålder och kränkt på alla sätt som fanns och misshandlad och sociala myndigheterna viste om det och tillät det..

Jag är ett levande bevis på att det förekommer...
Frågan är bara när detta kommer att sluta?

lillamy
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

patricia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Levande bevis
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2005, 17:32:15 PM »
Det är inte många levande bevis som vågar gå ut och berätta. Starkt gjort! Jag hoppas bara att någon från regeringen läser detta och tillsätter en utredning för lagändringar snarast.

Jeanette

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
EG-Domstolen!
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2005, 15:00:53 PM »
EU -Domstolen gör inget! Varför skall detta system över huvudtaget finnas? Från stadsdelsnämnd till Regeringsrätt! Tingsrätt till Svea Hovrätt? till eu?
De skall inte bestämma över våra barn och oss! Ingen av dem! De är Bluff! De skall ha sparken!
Varför skall vi ställas inför domstolar? Det är sjukt!
Att inte klara av att sköta om sina barn är inte kriminellt!
Jag hoppas att du läser inläggen i detta forum!
Vi är inne i en diskussion om Gruppåtalan!
Häng på där! Läs hela vårat forum!

Socialutredarna, socialsekreterarna skriver likadant  mot de flesta av oss. Jag har en hel hög med skräp som de har skrivit. De älskar att skriva. Det är deras starka vapen mot föräldrar och barn!
Politikerna på stadsdelsnämnden, länsrätten osv fattar inte ett dugg av det sociala skriver ändå beslutar de efter deras äckliga papper! De vill att man skall skriva ihjäl sig! Jag har bara rådet besvara inte deras lögnaktiga utredningar! Tjänsteutlåtanden! Det är bara lögner!
Politikerna och rätterna samarbetar med sociala. De läser inte det vi skriver! Så ge upp! vi är så många som har gjort samma misstag!
Skriv bara en sammanfattning! Allt det de har skrivit är inte sant!

Jeanette

radixlecti

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
EG-domstolen
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2005, 22:50:19 PM »
Hum... saken jag frågade efter här var om NKMR skulle kunna skriva ihop en papper om undersökning av svenska LVU till EG-domstolen, och hur många här som skulle ställa upp med sin namnunderskrift för att ge pappret vikt.
Vi måste få något gjort nu, så här kan det inte fortsätta.

Hade rätt skoj nu sist på länsrätten. Socialens "utredning" bestod uteslutande av personliga åsikter, och några bevis för att det de anklagade min far för fanns inte att se någonstans. Inte heller var källor nedtecknade. De trodde väl att de skulle komma undan med vad som helst.
Jag satte mig ner med undersökningen, och skrev en lika lång (15 sidor) grej, där jag sågade allt från deras svenska (som låg i nivå med en grundskole-nias), till sättet de hade utfört utredningen. Källor ska tas med, bland annat. Jag är biolog/kemist, och jag kan säga som så, hade jag skrivit ett arbete som saknade källor som deras utredning gjorde, hade jag fått det slängt i sopkorgen. ;)

I vilket fall som helst hade jag klagat en del på deras utredning, och påpekat att deras åsikter om hur vår familj är, och hur pass den passar in i vad som i samhället går under beteckningen normal, är oväsentliga. Man får inte ta ett barn från sina föräldrar bara för att familjen inte är som alla andra familjer. (det kallas folkvett, sa senare vår advokat)

Länsrätten höll med mig. ;) Det var så jäkla kul att se socialens hejdukar sitta och skämmas när ordföranden gav dem bakläxa.
De har inte längre något att luta sig mot. Polisförhören med min lillasyster gav INGENTING, och deras utredning - som uteslutande bestod av deras åsikter, med odokumenterade kommentarer från "vittnen" - blev underkänd.
Undrar vad de ska ta sig till nu?

I vilket fall som helst, även om vi får ha min lillasyster ifred, ska vi gå vidare med detta till EG-domstolen. Och det vore trevligt med lite stöd från fler människor. Tillsammans kanske vi kan se till att LVU i Sverige satt sin sista potatis, och gött sin sista socialsekreterare.

Jeanette

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
EG-Domstolen
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2005, 00:17:51 AM »
Jag har läst men jag måste läsa om det imorgon så att jag förstår bättre.Jag är för trött just nu! Det du menar är att vi skall skriva ihop en anmälan mot LVU som vi alla skall skriva under för att sedan skicka ner till EG-Domstolen. Vi skall kräva att EG-Domstolen skall göra en utredning! Nej jag måste läsa om det du har skrivit så att jag förstår.Hör av mig imorgon.
                                Ha det så bra!

Hälsar jag er alla!     Jeanette

Lillamy

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Hej radixlecti
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2005, 01:42:54 AM »
Citat från: "radixlecti"
Hum... saken jag frågade efter här var om NKMR skulle kunna skriva ihop en papper om undersökning av svenska LVU till EG-domstolen, och hur många här som skulle ställa upp med sin namnunderskrift för att ge pappret vikt.
Vi måste få något gjort nu, så här kan det inte fortsätta.

Svar:Behöver du hjälp jag ställer gärna upp jag vill få ett slut på detta maktmissbruk.Det är bra att dom får sitta där och skämmas det kan endel behöva.Jag skrev en artikel läs gärna den och komentera min artikel på sourze maktmissbruk förekommer i sverige. :!: Det finns säkert fler som kan skriva under och förhoppningsvis få LVU lagen ändrad.

Och det vore trevligt med lite stöd från fler människor. Tillsammans kanske vi kan se till att LVU i Sverige satt sin sista potatis, och gött sin sista socialsekreterare.

Svar:Jag håller benhårt med dej radixlecti räkna med mig stenhårt till tusen!
maila mig så skall vi kämpa ihop denna mamma ger sig inte trots att andra verkar gett upp i rök och tappat huvudet" :?:  :!:  :o  :shock:

NEJ för sjutton GE INTE UPP!!! :!:
 :idea: KOMENTERA utredningarna  :!: och allt annat som är fel i eran utredningar :idea: och dokumentera allt men vad ni en gör så GE INTE UPP för sjutton om ni vet att ni har rätt och myndigheterna fel! :!:
BARNEN behöver er för sjuttonsgubbar. :x  :twisted:  :evil:

radixlecti kul att se en kämpare till och styrkekram till dig
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

patricia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vill Sverige visa upp en osann statistik?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2005, 18:17:55 PM »
Är det inte fel att vårt land skickar ner sina egna svenska utredare som kan gallra bort alla fall där socialtjänsten i Sverige har brutit mot mänskliga rättigheter, rättvist vore väl att ha folk även från andra länder att granska Sveriges fall direkt.

Skribenten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
EG-domstolen
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2005, 18:30:56 PM »

I vilket fall som helst, även om vi får ha min lillasyster ifred, ska vi gå vidare med detta till EG-domstolen. Och det vore trevligt med lite stöd från fler människor. Tillsammans kanske vi kan se till att LVU i Sverige satt sin sista potatis, och gött sin sista socialsekreterare.

Jag hänger på och jag tycker att om vi är flera som har motbevis mot detta vidriga förfarande. Så skulle vi lämna in alla fall samtidigt.  Det är bättre att bida tiden och ha ett starkt och oövervinnligt underlag än att hasta iväg något som inte får någon större effekt.

Hur många orkar och vill engagera sig helhjärtat i att ta fram fakta i sitt eget 'fall' ? Vilka skulle vilja vara med på en samlingsanmälan till EG-domstolen och även i samma veva gå ut i media osv.?
Samlar vi oss mot ett mål och datum så kanske vi lyckas.

Lillamy

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Håller med till 1000%
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2005, 01:13:12 AM »
Citat från: "Skribenten"

Jag hänger på och jag tycker att om vi är flera som har motbevis mot detta vidriga förfarande. Så skulle vi lämna in alla fall samtidigt.  Det är bättre att bida tiden och ha ett starkt och oövervinnligt underlag än att hasta iväg något som inte får någon större effekt.

Hur många orkar och vill engagera sig helhjärtat i att ta fram fakta i sitt eget 'fall' ? Vilka skulle vilja vara med på en samlingsanmälan till EG-domstolen och även i samma veva gå ut i media osv.?
Samlar vi oss mot ett mål och datum så kanske vi lyckas.

Japp vi skall inte ge oss dax att åka till rosenbad och kräva debatt?
vi skall lyckas och dom som har gjort övergreppen dom skall skaka galler
och kan skura toaletter och ha samhällstjänst hela livet.

Lagarna måste ändras vi måste synas tvinga media se oss

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Grupptalan eller klagomål till Europadomstolen?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2005, 17:05:28 PM »
Rubriken på den här tråden är EG-domstolen. Jag har följt diskussionerna men jag är inte klar över om radixlecti menar EG-domstolen i Bryssel eller Europadomstolen i Strasbourg. EG-domstolen är en marknadsdomstol, medan Europadomstolen är till för att skydda de mänskliga rättigheterna. För närvarande har inte EG några sociala åtaganden förutom vad gäller lika lön och anställningsvillkor för kvinnor och män.

Under SvT:s valextra tors. den 27 maj 1998 ställde jag en fråga om EU och kränkningar av mänskliga rättigheter genom onödiga tvångsomhändertaganden av barn i medlemsstaten Sverige. Det var Folkpartisterna Marit Pålsson och Cecilia Malmström som utfrågades. Cecilia Malmström påstod att mänskliga rättigheter hade inget med EU att göra - hon tillrättavisades dock av Annicka Ström Melin och av undertecknad. Marit Pålsson avböjde att besvara frågan av "privata skäl".

Klart är dock att Europaunionens domstol - EG-domstolen - och Europadomstolen som är Europarådets organ inte vill trampa in på varandras kompetensområden.

Frågan som jag därför måste ställa är till vilken domstol radixlectis familj har skickat sitt klagomål.

Till Skribenten kan jag säga att det har framförts förslag om att de som har drabbats av LVU ska väcka en grupptalan mot de olika socialnämnderna och förvaltningsdomstolarna. En sådan talan har emellertid ytterst små utsikter i någon domstol i Sverige eftersom systemets företrädare skyddar sig själva och varandra. Andra har framfört förslag om att bombardera Europadomstolen med klagomål beträffande de rättsövergrepp som de har blivit utsatta för genom LVU. Europadomstolen har dömt Sverige åtskilliga gånger sedan 1988 (Olsson v. Sverige) men sedan mitten av 1990-talet har nästan samtliga klagomål förklarats inadmissible. Något har hänt i Europadomstolen. Professor Jacob Sundberg kallar det för "Klivet österut".

Ruby H-C

Skribenten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Re: Grupptalan eller klagomål till Europadomstolen?
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2005, 18:07:37 PM »
Citat från: "Ruby Harrold-Claesson"

Klart är dock att Europaunionens domstol - EG-domstolen - och  En sådan talan har emellertid ytterst små utsikter i någon domstol i Sverige eftersom systemets företrädare skyddar sig själva och varandra. Andra har framfört förslag om att bombardera Europadomstolen med klagomål beträffande de rättsövergrepp som de har blivit utsatta för genom LVU. Europadomstolen har dömt Sverige åtskilliga gånger sedan 1988 (Olsson v. Sverige) men sedan mitten av 1990-talet har nästan samtliga klagomål förklarats inadmissible. Något har hänt i Europadomstolen. Professor Jacob Sundberg kallar det för "Klivet österut".

Som 'vanlig' medborgare är jag inte så insatt i domstolar hit och dit .. vilket också är ett bevis på hur rättslösa vi är. Det är rena djungeln av instanser i Sverige som man kan undra - till vilken nytta?
Sen ska vi gå med i hela Europa vilka ska styra oss svenkar i mycket. Men våra beslutsfattare tycks efter eget behag välja och vraka mellan vilka lagar/regler de vill följa. .. Säkerligen också med vissheten att det tar åratal innan saker ev. kommer upp till prövning/dom.

Jag förstår inte vart Sverige är på väg och jag förstår än mindre att mestadelen av befolkningen inte vill inse all den problematik och rättsröta vi har i Sverige.
Läser man artiklar här på NKMR så blir man helt på det klara med att systemet är helt fel. Var ligger felet? är det för få anmälningar, för få fall eller vad - när inte påtalandena får mer uppmärksamhet?

Frågan är VAD ska vi göra och HUR ska vi göra? Samla ihop så många fall vi kan, öppet vädja till drabbade familjer att ansluta sig? Efterlysa jurister /familjehem osv. som står på vår sida och Som VET att dessa kriminella handlingar begås.

Om vi inte kan påverka i våra domstolar/samarbetspartners där alla håller varandra om ryggen - så kanske vi måste tänka på något annat sätt?

Låt säga att det idag är 18000 barn som drabbade av LVU - hur många på felaktiga grunder? .. Lägg därtill alla barn som 'endast' har blivit familjehemsplacerade, dock många på felaktiga grunder/behov.
Då är det garanterat tusentals föräldrar/släktingar osv. som skulle bli ett bevis.
Låt oss gå vidare i tanken ... Hur många av dessa barn/ungdomar är kriminella, dvs barn som kanske för sig egen säkerhet och framtid kanske skulle räddas av ett LVU? .. Ett fåtal skulle jag nog vilja påstå - Istället riktar man in sig på familjer som kanske behöver ett annat stöd.
Skulle LVU användas som det borde vara tänkt, vårda unga, de barn som kommit på fel kant i livet. Så kanske vi hade mindre kriminalitet och gängbildningar.

Personligen så anser jag att hur man än vrider på det så är det en politisk och samhällsviktig fråga. Ska man vända i tanken och istället debattera hur fel LVU används - inte där det behövs, dvs. för att rädda barn ur kriminalitet. - för där  tycks det sällan användas.
Ska samhället ta över föräldrarollen så ska de väl först och främst rädda den ofantliga ökning av ungdomsbrottslighet vi fått.
Ska vi, oskyldigt drabbade föräldrar/barn få vara statistiken över den stora samhällskostnad LVU/familjehemsplaceringar är? Vilket i sin tur leder till att de som skulle behöva vården inte får plats.

Skulle man på något sätt kunna vända på allting och få till ett uppvaknande och debatt inför valet. Gå till angrepp på våra politiker och rättsinstanser. Kostnadsfrågor brukar vara effektivt i valtider.
Fick vi upp ögonen på folk för politikernas ointresse för allas trygghet genom att lägga fram fakta hur brottsstatistiken ser ut bland barn/ungdomar, där inget görs - så kanske vi får ett uppvaknande att det är fel familjer/barn som drabbas av LVU. Socialtjänsten lägger in sina resurser där det är minsta motstånd istället för där det verkligen skulle behövas.

Skulle ett sånt agerande få fler människor att engagera sig i vår sak?
Skulle ett sånt agerande leda till att Europadomstolen skulle agera bättre?

Jag är inte kunnig inom varese det ena eller det andra, jag kan bara spekulera i tanken, för det enda jag vet är att NÅGOT måste göras, frågan är som sagt HUR & VAR. Ska man sätta in största attacken i Sverige eller ska man gå ut i Europa?

patricia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
EU domstolen
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2005, 21:44:22 PM »
Jag läste att endast två fall per år gällande missbruk av mänskliga rättigheter i Sverige, tas upp av Europa domstolen. Är det rätt?