Författare Ämne: EG-domstolen  (läst 8438 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Europadomstolen i underläge mot rättsövergrepp
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2005, 20:42:22 PM »
I mars 2003 skrev Jan Mosander en artikel Europadomstolen drunknar i ärenden. I artikeln skrev Jan Mosander bl. a "Förra året fälldes Italien 325 gånger".

Vid en genomgång av "Subject Matter of Judgments delivered by the Court" för åren 1999, (179 mål), 2000 (695 mål), 2001 (888 mål) och 2002 (844 mål) och en närmare granskning av Sveriges andel i de fällande domarna upptäckte jag att Sveriges statistik var följande:

1999 - 0 mål
2000 - 1 mål
2001 - 3 mål och
2002 - 6 mål

Med hänsyn tagen till antalet klagomål som görs mot Sverige torde antalet mål som förklaras admissible och leder till dom bli avsevärt mycket större.

Finland har också drabbats av en rad fällande domar i ECHR. Anledningen till de fällande domarna är att handläggarna ser till att klagomålen får prövningstillstånd.

Det förefaller därför uppenbart att vissa sektioner verkligen arbetar för skydd av de mänskliga rättigheterna, medan andra skyddar sina länder. Numera kan ett klagomål till Europadomstolen få samma effekt som ett klagomål till JO. Om inte anmälan tas upp till prövning anser de felande myndigheterna att de handlade rätt och rättsövergreppen kan bli ännu grövre.

Europadomstolen utkämpar ett redan förlorat krig. Det är en enda domstol som ska döma i hela Europa inklusive de fd kommunistländerna som numera har anslutit sig till Europarådet. Läs gärna Jan Mosanders artikel. Han belyser problemet med den lilla domstolen som ska döma över en befolkning uppgående till 800 miljoner människor.

Ruby H-C

Jeanette

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
EG- namnlista
« Svar #16 skrivet: 20 maj 2005, 23:20:23 PM »
Europadomstolen är med och dömer över oss. Varför skall man anmäla något till dem. De är ju med sociala. Det är ett flertal familjer som har överklagat dit efter regeringsrätten. Det är ett flertal ärenden som europadomstolen har nonchalerat. Jag skriver inte under någon namnlista för att ge till dem. De är jäviga med sociala. Eg och EU är väl samma sak antar jag.Det vore samma sak som att ge namnlistan till länsrätten.

Jeanette

Jeanette

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
EG
« Svar #17 skrivet: 20 maj 2005, 23:48:31 PM »
Jag råkade läsa sidorna efter jag hade skrivit. EG och EU är alltså inte samma sak.
Jag tror inte att EU kommer att göra mycket .
Alla familjer i Sverige måste ställa upp!
Vi måste sprida ut att NKMR finns över hela Sverige.
Som det är nu vet knappt någon att denna förening finns.
Tryck upp snygga affischer. Det är inte så dyrt att göra dom. Sätt upp överallt. Över hela Sverige. Dela ut små visitkort med NKMRs adress
osv. Ju fler familjer vi blir ...

Jeanette