Författare Ämne: Barn far illa i fosterfamiljer.  (läst 3037 gånger)

nessling

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Barn far illa i fosterfamiljer.
« skrivet: 22 februari 2005, 22:42:23 PM »
Dansk ny socialminister svarar inte trots löfte.
Vågar du inte? Kan du inte? Får du inte?
Socialminister Eva Kjer Hansen, när du tillträdde och jag gratulerade dig passade jag på att fråga efter din inställning till att kommunen med hjälp av polis kidnappade skötsamma föräldrars välartade barn, är detta inte ett brott mot FN's barnkonvention? Jag frågade eftersom det gällde ett konkret fall. Jag har också sett/hört diskussioner i tv där man försvarar denna metod att splittra en välfungerande familj. Din företrädare har träffat familjen men svek sitt löfte att hjälpa dem. Så tillkom du som en frisk fläkt. Jag frågade och du lovade att genast återkomma med svar. Det var den gången du tillträdde. De vet väl att Danmark har ratificerat denna konventionen där barnens behov ska gå före allt annat?

I dag har det debatterats i pressen att barn i fosterfamilj far mycket illa, något som du förnekar. Hur vet du det, har du egen erfarenhet?

Jag beklagar att att du hör till det slags politiker som anser sig ha rätt att ljuga för allmänheten. Jag tycker det är fegt, ynkligt. Vad är det som får en folkvald politiker att svika väljarna och återgälda förtroendet genom att visa sådant förakt för dem att ni ljuger?

Svara på det i stället, då! Tack på förhand.

(Du kan inte slippa ifrån genom att svara att Henriette Kjær var familjeminister för ditt löfte avgav du innan hon fått den utnämningen. Detta är en social fråga som du ska kunna besvara..)

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Barnmisshandel i fosterfamiljer vanligare en man har trott
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2005, 15:41:28 PM »
Barnmisshandel tystas ner socialtjänsten och andra bryr sig inte
det är bio familjen som får skulden...
Myndigheterna låter fosterfamiljer misshandla och försumma barnen.
Socialen polisen domstolen lyssnar inte....

Detta är sjukt
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Det är i fosterhem som barn far illa
« Svar #2 skrivet: 13 april 2005, 01:43:51 AM »
Temat för NKMR:s symposium 2003 var "Det är i fosterhem som barn far illa"

Två av föredragen från symposiet finns publicerade på NKMR:s hemsida. Se :

"Fallet Alexander. Föredrag av Martin Hongisto",

"Några exempel på vad fosterbarn berättar om vanvård, misshandel och övergrepp i fosterhem.
Siv Westerbergs föredrag vid NKMR:s Symposium i Göteborg, juni 2003
",

Det finns åtskilliga exempel på hur barn misshandlas fysiskt, psykiskt och sexuellt i fosterhemmen och institutionerna. Och som Patricia påpekar i sitt inlägg - http://forum.aisab.se/nkmr/viewtopic.php?t=536 - får förövarna i fosterhemsindustrin åtskilliga tusentals kronor för sitt missbruk av barnen. Måndagen den 4 dennes visade Kalla Fakta reportaget "Barnen och miljarderna" där vi fick veta att Rune Nensén, VD vid barnhemmet Oasen, kvitterade ut 400 000 kr i månadslön under år 2004 och han i år tjänar bara 100 000 kr i månaden.
Se "Oasen kritiseras för sin vinstdrivande verksamhet",

Sverige har signerat och ratificerat FN:s Barnkonvention. Sverige och de övriga fördragsslutande staterna har garanterat att barn inte skall utsattas för ekonomisk exploatering i Artikel 32 i nämnda Konventionen.

Det vore intressant att få en sammanställning över antalet barn som har dött genom vanvård och självmord i fosterhemmen runtom i Sverige.

År 2006 är det återigen valår. Sveriges skattebetalare som är emot det enorma slöseriet med våra skattepengar och föräldrar och vuxna fd fosterbarn som har drabbats av onödiga, grymma omhändertaganden borde se till att förpassa politikerna som tillåter att misshandel av barn sker genom administrativa eller andra metoder till historiens skräpkammare.

Ruby H-C