Författare Ämne: Hedersproblematiken  (läst 2055 gånger)

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Hedersproblematiken
« skrivet: 03 maj 2005, 12:42:24 PM »
När tvångsomhändertagandens existens diskuteras har jag ett lysande exempel där jag anser att socialtjänsten ibland behöver omhänderta barn, detta t.ex. i fall där tjejer råkar ut för kräkningar i frihet och yttrande för att föräldrar och andra anhöriga lägger sig i hur tjejerna ska klä sig, deras framtid och umgänge. Där är det tvärtom kritik mot socialtjänsten i fall där man inte agerat i tid, pga föräldrarnas rättigheter. Hur skulle man lösa sådana säkerhets frågor med hedersmord utan omhändertaganden?

//Felicia
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

Skribenten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Re: Hedersproblematiken
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2005, 21:17:14 PM »
Mitt personliga tyckande i den frågan är att det samhällets fel att det blir sådana tragedier. Vi välkomnar flyktingar/invandrare och kommuner får betalt  några år för att de får bo i deras stad. .. Men som allt oftast, man glömmer helheten - dvs. invandrar familjer måste få lära sig svenska seder och bruk, lagar och skyldigheter osv.
Vi tar bara emot dom och tror att allt är bra sedan, integreringen i samhället är det uppenbart inte så noga med.

Alltså, personligen jämför jag inte våra svenska LVU tragedier med dessa invandrar tjejer. Det är en problematik för sig i mina ögon.
Men tyvärr är allt som handlar om invandrare tabu att prata om, mer råg i ryggen har inte våra beslutsfattare utan tycks gärna ta risken att stoppa huvudet i sanden tills något händer och då tystar man snart ner det.

Personligen så tycker jag i fall som du skriver ovan, .. kurser/utbildningar ska vara ett krav liksom att lära sig svenska språket. Hur många mammor är det som knappt kommer utanför dörren och missar därmed såväl språk som umgänge och livsstil i Sverige.
Visst ska man få hålla på traditioner/tro från sitt land, men det får inte riskera att familjemedlemmar hamnar utanför det svenska livet.

Jag ser alltså att dagis/skola har ett stort ansvar för att hålla ögonen öppna ifall barn/ungdomar verkar förtryckta. Jag ser att de också måste hålla tät kontakt som stöd/råd till familjer.
Jag ser och har sett så mycket skrämmande bland ivandrarfamiljer och att det finns inget skyddnät för kvinnor/barn .. för ingen myndighet vill ta ansvar och eller inse problematiken.

Så visst, kommunen/socialen har det yttersta ansvaret för medborgarna, men de kryper undan ansvar - alla hittar de/alla någon annan 'övermyndighet' som de kan skylla på - Se bara det senaste, de apatiska barnen .. Vi har en myndighet som skall ta hand om invandrare /beslut .. men inte ens dom klarar av det utan ber regeringen om hjälp. Hur knasigt system och lagar/föreskrifter har vi inte då?

Så frågan - ska LVU till för att rädda dessa barn? - Ja som systemet är nu så kanske det krävs, men så många platser finns inte. Istället måste man göra något åt hela invandrar förfarandet i helhet. Ska man ta emot dom, måste man också kunna ta hand om dom på alla sätt, utifrån deras egna problematik/livsstil osv.
De utsatta barnen måste också få en rimlig chans till råd/stöd och prata om problematiken innan tragedier inträffar.
Så Felicity, börjar du jobba på någon socialförvaltning kanske du kan vända problematiken till något positivt  :lol: