Frfattare mne: Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.  (lst 33088 gnger)

Anonymous

• Gst
Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.
« Svar #45 skrivet: 23 mars 2004, 14:11:55 PM »
Du måste fattat mig fel Mia. Jag har inte sagt att det är empati att man förstår att ett barn kommer med falska anklagelser mot sina föräldrar och sedan mordhotar dem. Absolut inte, det är sjukt.
Jag får nog be dig att läsa mina inlägg en gång till så att du inte gör fler grova feltolkningar! Jag snackar enbart om barn som faktiskt far illa i sina hem, där föräldrarna är de som står för misshandeln, vanskötsel eller vad det nu kan vara.

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 60
    • Visa profil
OMHÄNDERTAGNA OCH STOCKHOLMSYNDROMET
« Svar #46 skrivet: 25 mars 2004, 14:37:34 PM »
Självklart att några enstaka barn borde komma ifrån sina familjer. Men sådana familjer är väldigt få. Att många i vuxen ålder är nöjda med situationen, betyder inte att deras omhändertagande var befogad. Någon här har sagt att ”ofta inser barnet det faktum att om de hade bott i sina riktiga familjer så hade de farit väldigt illa!” Det påminner mig om en psykiaters uttalande till en kvinna som hade svår uppväxt ”du borde vara kriminell eller psykpatient”. Hon drog inga slutsatser av det att kvinnan blev ingendera av det.

Jag undrar om de flesta omhändertagna barn som idag tar aktiv ställning för sitt omhändertagande, socialtjänsten och fosterföräldrar, uppvisar inte tydliga tecken för det s.k. STOCKHOLMSYNDROMET, då gisslan utvecklar lojalitet med  sina vaktare och ofta övertar deras värderingar och synsätt.

Känner en familj där mamman arbetade som familjerådgivare åt socialtjänsten. Hennes mycket begåvad dotter, var mobbad i skolan vilket orsakade massa problem. Till saken här att jag hade ganska god inblick i deras familjeförhållande. Vi var inte vänner men våra döttrar var det, så vi blev i alla fall tvungna att träffas rätt mycket. Flickan klagade aldrig på familjen utan kanske då hon måste åka hem i tid och fick inte vara sent ute. Man kunde se tydligt att de alla i familjen hade varm och nära relation. I samband med mobbning (där misshandel av jämnåriga ingick!) började flickan skolka, fick ätstörningar och visade en del självdestruktiva beteende. Hon omhändertogs och började bollas mellan diverse olika instanser. Idag är hon 21 år gammal, hon varken jobbar eller pluggar och är väldigt tacksam för att hon blev omhändertagen och räddad från sin hemska familj!
Ett annat exempel.  För 23 år sedan, kidnappades av sin svenske pappa, en några månaders flicka, dotter till en invandrarmamma. Socialen hjälpte pappan att gömma barnet, hyrde åt honom en hemlig lägenhet och på alla sätt motarbetade mamman. Det har senare hänt väldigt mycket, men faktum är att mamman inte hade någon kontakt med flickan sen hon var spädbarn. Flickan vägrade att träffa sin mamma, påstått att hon var hemsk, psykiskt sjuk och (ursäkta ordet) en ”jävla hora”!!! Vem är det som gav henne sådana bilder – själv kunde hon ju inte minnas något sånt eftersom hon träffade så gott som aldrig sin mamma!

Jag vet faktiskt inte hur det är i varje enskild fall, men man undrar förstås.
Man åberopar ofta handlingar från PUB eller andra instanser. Men hur objektiva är de egentligen? Med många fall i minne där det saknades någon som helst objektivitet, är jag väldigt tveksam till dem. Jag vet om ett kuriosum till ett sånt utlåtande. I ena meningen påstås där att mamman ”inte kan se att hennes dotter har grava ätstörningar” för att lite senare påstå att ”mor är oförmögen till någon som helst samarbete, förstår inte sin dotters behov och kräver och accepterar bara behandling på Löwenströmska” ( vid tidpunkten vad det enda enhet i område som behandlade bulimi!)
Hur kan en förälder som inte ser sin dotters bulimi, kräva samtidigt behandling för den???
Det kan förklaras bara med den psykodynamiska modellen. Den som skrev intyg i dess anda, var så upptagen att hitta på negativa omdömen om mor att han i sin iver märkte inte ens hur inkonsekvent och löjligt det blev!

Det är viktigt att intyg finns, men man måste också försäkra sig om dess riktighet och kvalitet.

Lillamy

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 64
    • Visa profil
Hej Gäst och ni andra som kritisterar oss LVU föräldrar
« Svar #47 skrivet: 25 februari 2005, 19:02:22 PM »
Citat frn: "Anonymous"
Hur ska man skydda barnen som far illa hos sina föräldrar om soialen inte finns?

Hej Gäst och ni andra som kritisterar oss LVU föräldrar på NKMR!.

Då gäller det åxå att barnen verkligen far illa men socialen TAR barn som INTE far illa och det är DET som nkmr och VI föräldrar snackar om här på nkmr och INGENTING annat!!!

Det handlar inte om dom barn som far illa och behöver LVU!!!!!

Jag är bland dom föräldrar som socialen har tagit barnen ifrån på falska grunder och jag vet fler med mig som sitter i samma situation...
Och jag blev LVUad som barn åxå på falska grunder...

FRÅGAN är vad man skall göra åt socialens och myndigheternas nedlåtande SYN och DIN och ANDRA människors attityder och fördommar imot OSS som har FÖRLORAT våra barn enligt ER så existerar inte VI och ENLIGT DIG och SAMHÄLLETS representanter  så gör ALLDRIG myndigheter något FEL och är HELT FELFRIA helgon men det är dom inte....

LVU är för lätt åtkomligt i dag dom som säger annat vet INTE vad dom snackar om!

LVU skall vara till dom barn som svävar i livsfara och verkligen far illa inte mot oss som inte har gjort våra barn nått illa.

DU och ni andra som har förutfattade meningar och fördommar som inte vet vad vi GÅR igenom och har GÅTT igenom skall inte YTTRA DIG/ER!

OM du/ni andra hadde råkat ut för samma sak hadde du/ni inte varit så kaxig..

ANVÄND hjärnan INNAN ni startar KÄFTEN...

VI talar inte om dom föräldrar som gör barnen illa!
 :evil:

Lillamy...[/b]
Mamma med lvuade barn 02.Hon slåss för dom mänskliga rättigheterna & föräldrarnas barnens till att leva som en familj.Skänker speciellt tankar till dom barn/föräldrar som är bara ett minne blott idagsom inte klarade av splitringen.Må ni vila i frid.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 165
    • Visa profil
Re: Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.
« Svar #48 skrivet: 06 april 2006, 14:29:55 PM »
Citat frn: "qrawall"
Debattinlägg den 8 februari 2003 i Barometern Oskarshamn.

Det finns många liknande fall där barn blivit tagna från sina föräldrar där s.k. fakta byggs på konsultuppgifter.

Det är nu så att skadan av tidiga separationer ger ett livslångt lidande för barnet. Vad är värst att bli separerad från bioföräldrarna på mer eller mindre sanna grunder och därmed kanske bli misslyckad här i samhället eller leva med en inte alltid perfekt egen familj?

Det stämmer.Låt mig ge exempel på några psykiska störningar, som någon kan bli beskylld för. Nä Studenterna på en föreläsning lyssnar på ett komplicerat ämne, kan de vid en psykolog undersökning visa tecken på att de inte klarar av att föra klara logiska resonemang om ämnet. Idiotförklara dem!

Med en tortyrkammare, och utrustning, samt sanningssereum kan man efter tre dagars behandling kunna konstatera att personen i fråga har alla sina skyddsmurar nedrivna; Symptomet är samma som borderlinesymptom.

Vad jag vill säga är att vi alla är mer eller mindre skadade av vår uppväxt, och vi är mer eller mindre störda I FÖRHÅLLANDE till vår omgivning på grund av vår uppväxt. Detta kompenseras av ji vilken mån vi förmår att integrera vår personlighet, för att motverka motsägelserna. När jag talar med läkare exempevis, noterar jag att de fattar ca 30% av vad jag berättar om mitt liv, därför att de lever ett helt annat liv, som om de kom från en annan planet. Detta kallas klassamhälle, och där kan man råka riktigt illa ut.

Den biofamilj som varje barn har är den enda riktiga.
Stöd barnets uppväxt i den.

Utbildad Socionom med trettio års erfarenhet och pensionär
© Ulla Wall  0414 73311

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Till Ulla WALL
« Svar #49 skrivet: 27 april 2006, 11:16:52 AM »
Citat frn: "Ola Eriksson"

Enligt felicity är dessa de åtgärder som sätts in innan barn omhändertas. Kan du ge exempel på vad detta innnebär, och exempel på fler åtgärder ?

kontaktperson/kontaktfamilj som kan ge stöd till familjen, stödsamtal med terapeut etc, nätverksmöten med olika parter för att stödja barnet o familjen.. det är de som nämns oftast.. som sagt, omhändertagande sker i sista utväg..

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 87
    • Visa profil
Om föräldrarna inte vill
« Svar #50 skrivet: 03 maj 2006, 00:10:23 AM »
Ingen av er har tagit upp de fall där föräldrarna absolut inte vill kännas vid sina barn. Vi är ganska många.
Mina föräldrar dumpade mig o mina syskon som kom eftervart på spädbarnshem.
Detta var förstås före den fria aborten.
Men även i dag finns problemet.
Många fäder har inte ens sett sina barn.
En mamma jag känner har lämnat allt till pappan: Hon vill leva ett liv utan barn.
Ska de här föräldrarna hotas till livet eller ska men hitta andra föräldrar?
Sedan har det de senaste veckorna varit ett par riktigt otäcka historier om hur biologiska föräldrar kan hantera sina barn: mamman som dödade sin lille son: den andra mamman som tillsammans med sin sambo torterade sin son till döds.

Min egen mamma skulle jag inte ens våga anförtro en guldfisk!
Så låt oss inte fastna i myten om blodsband eller liknande trams.
Alla passar inte till föräldrar o ibland måste barnen få en andra chans.

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Om föräldrarna inte vill
« Svar #51 skrivet: 14 maj 2006, 12:27:58 PM »
Citat frn: "Sunny"
Ingen av er har tagit upp de fall där föräldrarna absolut inte vill kännas vid sina barn. Vi är ganska många.
Mina föräldrar dumpade mig o mina syskon som kom eftervart på spädbarnshem.
Detta var förstås före den fria aborten.
Men även i dag finns problemet.
Många fäder har inte ens sett sina barn.
En mamma jag känner har lämnat allt till pappan: Hon vill leva ett liv utan barn.
Ska de här föräldrarna hotas till livet eller ska men hitta andra föräldrar?
Sedan har det de senaste veckorna varit ett par riktigt otäcka historier om hur biologiska föräldrar kan hantera sina barn: mamman som dödade sin lille son: den andra mamman som tillsammans med sin sambo torterade sin son till döds.

Min egen mamma skulle jag inte ens våga anförtro en guldfisk!
Så låt oss inte fastna i myten om blodsband eller liknande trams.
Alla passar inte till föräldrar o ibland måste barnen få en andra chans.

Det är riktigt, för liksom sociala kan även en blind höna hitta ett korn då och då. Dessa barn vars föräldrar inte kan ta hand om dem, eller inte vill ta hand om dem, finns ju alltid. Men det stora flertalet omhändertagna barn kommer från hem där föräldrarna KAN och VILL ta hand om barnen, och vars barn vill stanna kvar hos dem och sin släkt.

MItt ärende var upp i länsrätten nu. Advokaterna Tryggve Emstedt och Johnny Sjöberg gjorde slut på motsidns argument; motsidan började då hitta på nya argument i sista minuten!

1) "Men OM barnet börjar fara illa i framtiden"
2) Ola Eriksson har skrivit på NKMRS hemsida och uttalat sig kränkande om modern, vad ska Emil 7 år säga OM han får läsa dettta ?"

Den första frågan innbär ju slumpvis inkastning av hundratusentals människor på antingen sinnessjukhus, fängelse etc, utan bevis, så får de snacka sig ut sedan. Dvs risken för att någon KAN göra något i framtiden, är ju en Orwellsk möjlighet.

Den andra frågan är ju motbjudande. "Känd genom förbindelse", dvs den person jag var gift med för fyra år sedan. Inte gärna vill jag börja skriva under anonym identiet, "den som talar sanning bör inte sätta sitt ljus under skäppa". Det som i verkligheten retat sociala var att jag kallat dem för satkärringförvaltning här i forat etc.

De har inga argument kvar, och tar till det sista de kan, som inte ens indirekt kan drabba barnet. Då jag talade med advokat Johnny Sjöberg sade han att 90% av målen går vidare till LVU-omhändertagande och av dessa sade han att det var 50% av de mål där socialas argument helt hade krossats som gick vidare till kammarrätten. Det betyder att det här är politik.

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 87
    • Visa profil
Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.
« Svar #52 skrivet: 15 maj 2006, 23:29:34 PM »
När jag födddes 1944 fanns det massor av oönskade barn:
Själv annonserades jag ut i en tidning:
"Välskapt ljushyllt flicka  född av friska föräldrar"

De flesta gav bort sina barn på grund av fattigdom men mina föräldrar ville bara inte ha barn!

På grund av de fria aborterna och bra preventivmedel så skaffar sådana människor tack o lov inte barn nu mera.
  I dag är nog de flesta önskade o vill som du säger helst ha sin familj sådan den nu är.
 När jag skriver detta fyller min mamma år. Efter alla dessa år gör det fortfarande ont att inte få gratulera henne eller ens höra hur hon har det på sin ålderdom men hon har klargjort en gång för alla att alla försök att kontakta henne kommer att polisanmälas o den enda kontakten hon vill ha med min familj (barn,barnbarn o barnbarnsbarn ) är beskedet att jag är död.
 Jag har givetvis förbjudit de mina att kontakta henne om jag dör först: Så glad ska hon inte få bli *ler*