Författare Ämne: Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.  (läst 33077 gånger)

Anonymous

• Gäst
Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.
« Svar #30 skrivet: 21 mars 2004, 19:13:30 PM »
Du skriver att jag inte mår bra. Hur kan du veta att jag inte mår bra. Nej du, jag mår bra. Du skriver att jag säger att jag inte mår bra! Vart har jag skrivit det?! Hitta inte på saker som inte stämmer, tack.
Det finns barn som vill bort ifrån sina föräldrar och det är snarare så att det är ångestladdat för dig att ta till dig detta eftersom du skriver som du gör. Jag känner många som varit fosterhemsplacerade och ingen av dem har farit illa av det. Snarare tvärtom. Och när jag säger många menar jag inte ett par stycken utan ett 10-tal som jag känner väl.

Båda mina föräldrar hade grava problem med både det ena och det andra. Vill inte gå in i detalj på detta. De var dessutom skilda. De som känner till den här fmiljen inser att räddningen för barnen var när de blev omhändertagna. Mina åsikter är mina och socialen har inte tutat i mig något. Det är inte sjukt att värna om barnen. Det är däremot sjukt att du inte gör det. För mig är LVU en sista utväg, när det inte finns mer man kan göra, när föräldrarna gång på gång visar att de är oförmögna att ta hand om sitt barn eller när barn blir misshandlade.

Du skriver och ställer följande frågor:
Kanske hög tid fundera på för din egen del vad denna information vill skapa och vem som kan vinna på det ?
Vad tycker du om att sociala myndigheter utvecklar barn som mördar sina
föräldra eller hotar dom till livet ?
Vad tycker du när barn avlider i sina fosterhem i allvarliga akuta sjukdommar till följd utav bristfällig omsorg i familjehemmet ?
Kan du förstå att det social idag skapar kan leda till allvarliga konflikter i samhället som får konsekvenser liknande krigstillstånd ?

Vänd på det istället, vad tycker du om föräldrar som förstör sina barn. Som får dem att ta sitt liv, som svälter barnen, som misshandlar sina barn så att de kanpp kan stå upp, som använder sina barn som slavar, som knäcker deras självförtoende, som dör i sitt hem av allvarliga, akuta sjukdomar som följd av bristande omsorg från föräldrarna.

Mia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 21 mars 2004, 20:57:29 PM »
Gäst, du svarar så undvikande. Tycker du att barn som blivet omhändertagna skall mörda sina föräldrar eller hota dom ?

Dina föräldrar var skilda ? konstigt detta lÃ¥ter och vem kan känna till din familj sÃ¥ väl och skapar  sÃ¥dant intryck pÃ¥ dig? Hmm---
Men fanns det några skador på dig när du blev omhändertagen ? Då måste det finnas läkarintyg som visar detta, har du undersökt det ?
Varför blev du omhändertagen det måste ju finnas läkarutlåtande om du blivet skadad eller någon barnpsykolog på Bup som har skrivet detaljer om det här du berättar ?+?
Du får nog precisera detta lite närmare om du vill.

\\ Mia

Anonymous

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 21 mars 2004, 21:12:39 PM »
Varför jag blev omhändertagen och läkarutlåtande är inget jag vill skriva om här på en internetsida och det hoppas jag att du förstår.
Jag står för mina åsikter som är mina till 100%. Att påstå att någon hjärntvättat mig eller liknande är bara ett dåligt motargument. Vad vet du om sådant egentligen. Tycker du inte att det är respektlöst att påstå att en människas (som du inte alls känner) åsikter är något en annan person har tutat i en!
Mord är ett brott, likaså grov misshandel av barn. Jag kan förstå att ett barn som ständigt blivit misshandlat, trakasserat mm kan uttrycka en önskan om att döda föräldrarna. Oftast är det ett sätt att få utlopp för känslorna och barnet menar inte att det ska mörda sina föräldrar. Och jag kan faktiskt förstå om ett barn när det är vuxet vill hämnas på sina föräldrar om det farit mycket illa i sin barndom som föräldrarna är ansvariga för men det är aldrig försvarbart att döda!

Mia

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 mars 2004, 00:03:45 AM »
Gäst, Konstigt du skriver ""Varför jag blev omhändertagen och läkarutlåtande är inget jag vill skriva om här på en internetsida och det hoppas jag att du förstår.
Jag står för mina åsikter som är mina till 100%""

Om man skall bli betrodd sÃ¥ fÃ¥r man verkligen ha mer att komma med än att skriva "" jag kan inte gÃ¥ in pÃ¥ detaljer"" Som jag ser det sÃ¥ borde du nog söka hjälp innan det är försent. Ditt svar angÃ¥ende hämnd pÃ¥ dina föräldrar lÃ¥ter skrämmande och farligt. Om vi alla börjar springa omkring  pÃ¥ detta vis sÃ¥ blir det fruktansvärt. Dessutom visar hela din berättelse att du i själva verket inte vet vad som gälde varför du blev omhändertagen. TrÃ¥kigt att du skall behöva ha det sÃ¥ resten av ditt liv.
Du skriver ju ändå på denna sidan och hela din berättelse är ett skriande behov av hjälp. Tyvärr verkar det som om dina fosterföräldrar haft
stora problem och behövt hjälp innan de skaffade Dig som fosterbarn

God natt och sov gott
/&% Mia

Anonymous

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 22 mars 2004, 18:25:55 PM »
Nledningen till att jag inte vill skriva här är att det är väldigt utlämnande för alla inblandade. Jag vill inte att någon ska känna igen sig och tro att jag är ute efter att peka ut någon. I stora drah har jag redan talat om varför.
Den som inte mår bra måste ju vara du. Det finns inget i mitt skrivande som säger att jag inte mår bra. Du vet inget om mina fosterföräldrar heller. Jag säger inte att man ska hämnas MEN jag FÖRSTÅR de som får dessa känslor. Det kallas empati och du tycks verkligen inte ha någon.
Det du skriver om mig och mina fosterföräldrar är bara ett dåligt behopp i brist på annan argumentation. Precisera VAD i min text som säger att jag mår dåligt och att jag måset söka hjälp. Och gör det utan att hitta på saker som jag inte har sagt.
Nä du Mia lilla, innan du säger för mycket om andra ska du nog tänka efter hur det står till med dig!

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
till mia
« Svar #35 skrivet: 22 mars 2004, 18:53:53 PM »
Mia jag håller i grund med dig det omhändertas alltför många barn i sverige och de flesta omhändertaganden går nog att undvika, men tyvärr inte alla. Jag blir illa berörd av dina påhopp på gästen som har en god erfarenhet av att bli omhändertagen. Även om vi känner till de fall där barn har omhändertagits på grund av bagateller så förekommer det faktiskt att barn måste omhändertas pga mycket svår vanskötsel eller grov misshandel och där föräldrarna inte är beredda att ändra sitt beteende. Visst kan gäst vara ett fall som har omhändertagits pga av en bagatell, som sen jar tagit avstånd från sin biologiska familj pga av skitsack från fosterföräldrar, vi vet att detta är vanligt förekommande, men vi kan inte utgå från att alla som säger sig ha positiva erfarenheter av foster hemmen har utsatts för detta. Vi ska akta oss för att behandla debbatörer här på forumet på samma sätt som soc behandlar sina klienter. Nämligen att tolka uttalanden på sätt som det inte finns belägg för. Vi måste komma ihåg att det finns vissa undantag där barn måste omhändertas, men dessa fall skulle nog utan fara bör barnens hälsa lugnt kunna minskas med minst 3/4. Som sagt vi ska inte "tala" om för någon här vad de egentligen tänker, tycker eller känner utan respektera olika åsikter även de som vi inte delar. Dessutom ska ingen uppmanas att lämna ut sekretessbelaggda uppgifter om de inte är beredda att göra detta. Till gäst vill jag säga att du borde försöka ta till dig alla de fall som finns beskrivna i artikelsamlingen. Alla LVU:n är inte berättigade och alla omhändertagna barn har inte haft samma tur som du när de har placerats. Tyvärr har samhällets stöd till utsatta barn alltför ofta inneburit att barnen har hamnat ur askan i elden.

Mia

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 22 mars 2004, 19:52:06 PM »
Sussanna, om detta skall bli ett fungerande diskussionsforum med så alvarliga frågor som berörs bör man inte diskutera förutsättningslöst och utan att ha något att hänvisa till. Det kommer annars att bli ett perfekt media för falska anklagelser mot föräldrar och inte tror jag det är detta NKMR ställer sig bakom.
Önskar man framstå som misshandlad eller skadad måste man kunna visa på några handlingar om detta. Det samma gäller omvänt när barn omhändertages på lösa grunder som att t.ex psykodynamiska effekter liknande att barn sätts på LVU eftersom de kanske framledes kan ta skada....

Att öppna detta forum för den form av diskussion leder till att debattörer hamnar i en fullständig grundlös förutsättning utan någon som helst verklighetsförankring. Kanske man får likna detta vid att spela på Lotto eller bingo eftersom när man frågor om detaljer som t.ex finns det läkarintyg eller hänvisning till Skolkurator, Lärare, bup mm så hamnar man i en bottenlös brunn istället för ett svar som bekräftar att misshandeln är styrkt av någon myndighet.

Jag kan inte se nyttan med den typ av diskussion.

£/Mia

Maggan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 mars 2004, 20:27:11 PM »
Hej... jag har följt debatten och ser att personer som varit på lvu och nu skriver om händelser då vederbörande säger sig blivet misshandlad av föräldrar.
Nu när denna Gäst får fågor om det finns styrkt så får man inga svar eftersom mia blir sedd som närgången. Men har man rätt att som anonym sitta och uttala sig om sina föräldrar och eventuellt kränka dom och dessutom som annonym. Jag blir illa berörd att detta kan ske av Gäst som samtidigt säger sig må bra och ändå måste gömma sig som annonym
gäst... Varför denna annonymitet när alla mår så bra ?

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 22 mars 2004, 20:38:06 PM »
Gäst har varken namngett sig själv, sina fosterföräldrar eller bioföräldrar. Jag vidhåller att detta är ett diskussionsforum för debatt ingen domstol eller vetenskapligt seminarie. Ska nkmr ses som en seriös organistation kan vi inte göra oss skyldiga till samma fel som soc gör nämligen tolka olika personers uttalanden på ett sätt som de inte känner igen själva. Det vore väl osannolikt om inte soc vid något tillfälle skulle råka träffa rätt.

Med tanke på hur många barn som omhändertas efter bristfälliga utredningar kan man ju likna det vid att chansen är större att vinna på bingolotto om du köper 1000 lottsedlar än om du bara köper en.

Anonymous

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 mars 2004, 21:08:11 PM »
Genom att inte ge ut några namn kränker jag ingen heller. De papper som finns angående mitt omhändertagande är inget ni måste ta del av. Kräver du att se alla andra papper som rör barnen till de föräldrar som skriver? Nej det gör du inte, jag har inte sett den uppmaningen någon annanstans. Är anledningen bara att jag inte tycker som du och att jag upplevt mitt omhändertagande positivt.
Jag ska säga till er alla som finns här på Nkmr. Jag tror definitivt inte att alla föräldrar som har fått sina barn omhändertagna enligt lvu är dåliga föräldrar eller att det fanns något riktigt bra skäl att omhänderta barnet. Men det finns de föräldrar som inte är lämpliga föräldrar och då är det tur för barnen att lvu finns. Men de allra flesta föräldrar är goda människor och jag tycker det är tragiskt i de fall där socialen gjort fel.

Mia

• Gäst
« Svar #40 skrivet: 23 mars 2004, 06:09:15 AM »
Gäst det är givetvis din ensak om du inte vill framträda med namn naturligtvis. Men det är ingen här som har krävt detta. jag frågade om du på något vis kunde berätta om det fanns bekräftat med läkarintyg, kurator alternativt skolsköterska eller lärare som du påstår talar för denna misshandel?
Sussanna, Vilken sÃ¥rbarhet och utsatthet fÃ¥r den enskilda individen om du bygger ett samhälles rättssystem pÃ¥ att dömma människor utan bakgrund och bevis  och enbart pÃ¥ psykodynamiska effekter ?
Den bottenlösa brunnen fÃ¥r du stÃ¥ för själv och jag kan inte dela din Ã¥sikt om detta, dessutom kränker gäst tänkbara oskyldiga  föräldrar genom att komma med pÃ¥stÃ¥enden den inte kan härleda till bevisning av nÃ¥got slag.

susanna glömde logga in

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 mars 2004, 06:51:41 AM »
Svar till Mia jag håller fortfarande fast vid att vi inte kan kräva bevis i form at utlämnande av papper här på forumet. Du frågar mig vad vi får för samhälle om någon kan dömas pga psykodynamiska effekter. Vi har redan detta samhälle. Det är många som blivit av med sina barn pga psykodynamisk spådomskonst. Det är framför allt denna möjlighet inom LVU som jag vänder mig emot, nämligen att lagen inte bara ger möjlighet att ingripa när något bevlisligen har hänt ex misshandel eller vanvård utan att lagen ger möjlighet att ingripa mot något som kan utgöra en fara för barnet i framtiden. Det är den spådomsöjligheten som är viktigast att få bort ur lagstiftingen. Nästa steg är att få soc tanterna att förstå hur man gör en opartisk utredning. Jag har faktiskt stött på socfolk som hävdat att de ska göra utredingen utifrån barnents bästa. Helt fel utrredningen ska vara så objektiv och opartisk som möjligt. Det är först när beslut ska fattas som barents bästa ska beaktas.

Anonymous

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 mars 2004, 08:44:20 AM »
Mia, jag har redan svarat på om det finns papper på mitt omhändertagande. De tydligaste skadorna vid omhändertagandet var fysiska. Skador som uppkommit genom misshandel. Även grannar och kompisars föräldrar hade reagerat över hur det egentligen stod till i familjen. Detta finns dokumenterat.

Mia

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 mars 2004, 13:46:16 PM »
Sussanna, ja vi är på samma linje när det gäller omhändertagande på psykodynamiska grunder men att sitta här på forum och kasta ut sig saker utan härledning kan få farliga konsekvenser för vederbörande. Dessutom kan jag inte hålla med dig gäst om att det är empati när du kan hålla med någon som mordhotar, det är sjukligt!

Vänd på det här ett litet tag enligt följande: En förälder som blir falskt anklagad för både det ena och det andra av sina barn skulle då mordhota eller rentav döda sina barn !! Vad har du då hamnat i empati hänseende!?

Detta visar på ett farligt tankesätt där spärrarna släpper och man tar lagen i egna händer d.v.s. annarki och är det detta vi önskar ?

Om det faktiskt är så att DU har handlingar från läkare eller Bup alternativt skolkurator eller lärare som visar din misshandel så tycker jag verkligen synd om dig och förstår din inställning till dina föräldrar. Men är det falskt angivande så tycker jag du får stå där med skammen eftersom du då själv blir en brottsling som skapar ett oerhört lidande.

() Mia

Anonymous

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 mars 2004, 14:04:32 PM »
Mia, jag håller inte med de som mordhotar sina föräldrar men jag kan FÖSRTÅ deras känsla. Låt oss säga att din dotter kommer hem och har blivit våldtagen ni går till en läkare och denne ser skador på flickan som orskatas av våldtäktsmannen. Ärligt talat, tror du inte alls att du skulle få hämndkänslor gentemot våldtäktsmannen?! De allra flesta får det men hur många sätter dem i verket, de flesta gör det inte. Det är ett utlopp för sin aggression. Kan du inte förstå detta anser jag inte att du har någon empati.
Tror du verkligen att ett barn som blivit illa misshandlat av sina föräldrar eller en av dem i många år, älskar dem? Kan du inte förstå att när barnet vid vuxen ålder förföljs och trakasseras av sina föräldrar utvecklar ett starkt hat mot dem och trots att polis är inblandad så lägger de inte av. Kan du inte förstå att barnet känner bitterhet mot föräldrarna då de berövade barnet dess barndom?
Mia, jag har ingen anledning att ljuga om mitt omhändertagande. För vem är det jag isåfall ljuger för, jo mig själv och jag vet ju hur sanningen ligger till. Du tror att alla omhändertagande är dåligt för barnen och att alla far illa i sina fosterfamiljer och du kan inte ta till dig att sanningen kan se annorlunda ut. Det är trångsynt och det är sorgligt att du har en sådan föreställning.
Likaväl som du ifrågasätter min historia så borde du nog ifrågasätta alla andras historia på den här sidan. Som sagt, jag har ingen aledning att ljuga för mig själv. Har du?