Författare Ämne: Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.  (läst 33078 gånger)

khala

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Skydda barnen för Socialen och deras konsulter.
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2004, 10:29:47 AM »
gäst: Man kan defenitivt inte placera mamman och barnen på ett behandlingshem för missbruk. Du inser väl själv att det inte är någon bra miljö för ett barn att vara på, om inte så bör du tänka till både en och två gånger!

Jag anser att det är mer skadligt för ett barn att hamna hos okända människor på ett fosterhem än att vara tillsammans med sin mamma på ett behandlingshem där hon tillsammans med kunnig personal kämpar för att komma ur sitt missbruk.

Varför skulle det inte vara en bra miljö för ett barn? har du någonsin varit på ett behandlingshem? Det har jag. Min mamma är alkoholist och har varit de i hela mitt liv.Jag har varit på behandlingshem och det har bara varit bra, om socialen tagit min mamma i från mig så vet jag ärligt talat inte var jag varit i dag. Inte min mamma heller.

Självklart så kan man välja ta sig ur sitt missbruk! Men återfall ingår i själva sjukdommsbegreppet. Detta borde socialarbetare vara medvetna om eftersom läkare och kunniga inom området har påvisat detta i åratal.
Och ja visst så har man fortfarande ett ansvar för sjukdommen men dock ändå så blir man ju inte speciellt stark av att förlora sitt barn. Och viktigast av allt- barnen ska inte straffas för att föräldrarna har ett missbruk. Barnen ska inte behöva tas i från vänner och trygghet för att få flytta 20 mil bort från sina föräldrar.

//khala

Anonymous

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2004, 17:19:10 PM »
Jo jag har varit och sett hur det är på behandlingshem. Har också föräldrar som missbrukat och jag säger dig det att jag hade aldrig varit den männsika jag är idag om jag fått bo där tillsammans med dem! Det är ingen miljö för ett barn! Och precis som du säger så ska barnen inte straffas för att föräldern är missbrukare!
Att man förlorar vårdnaden om barnet borde göra en starkare i kampen mot missbruket.

khala

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2004, 18:02:53 PM »
" Man sparkar inte på den som ligger ner" heter det ju. Och att ifråntas sitt barn är nog inte det bästa sättet att ge en person styrkan att sluta med drogerna. Alla människor blir inte stärkta av att få en knuff, för somliga blir de knuffen som får de att ramla överbord.

Nej du har rätt. Att leva med missbrukare är ingen bra miljö. Det är just därför jag pratar om att man ska placera föräldern tillsammans med barnet på ett behandlingshem. Men (!) att växa upp på fosterhem är inte heller nog bra miljö för ett barn. Visst finns de undantag men majoriteten av de barn som blir fosterhemsplacerade vill inget annat än att flytta hem till sina föräldrar.

Jag har träffat sÃ¥ mÃ¥nga som blivit fosterhemsplacerade under barndommen och fÃ¥tt bestÃ¥ende men för livet. En kompis jag har blev fosterhemsplacerad frÃ¥n att han var  12 Ã¥r- tills han blev 18 pÃ¥ 9 olika fosterhem. Hur tror du den killen mÃ¥r i dag?

//Khala

Anonymous

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2004, 22:22:12 PM »
Har själv bott i fosterfamilj och vet hur det är. Är tacksam för att jag blev omhändertagen även om jag självklart önskar att jag hade kunnat bo i min egen familj om mina föräldrar varit normala! Vet flera personer som bor och har bott i fosterfamiljer som ser det som deras räddning. Det finns även många ungdomar idag som inte vill bo hos sina föräldrar och önskar att de kunde komma till en fosterfamilj istället. De vill inte bo hos sina föräldrar eftersom det inte funkar! Har även under en längre period följt upp ett flertal fosterbarn under några år, som visar att de flesta inte farit illa av att bli omhändertagna!
Att sparka en som ligger, är inget bra uttryck i detta sammanhang. Det handlar om barnets framtid. Ett barn väljer inte att bli till men föräldrarna väljer att skaffa ett barn. Har man valt att bli förälder så har man ett stort ansvar gentemot sitt barn. Väljer man att lägga sig ner för sitt missbruk så får man faktiskt skylla sig själv om man blir sparkad på, om jag nu ska uttrycka mig i dina ord. Man har valt det själv. Det är bara att ta makten över sitt eget liv för inget kommer serverat på silverfat!

khala

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 19 mars 2004, 22:59:41 PM »
Jag förstÃ¥r mig inte pÃ¥ ditt resongemang. Du skriver "Det är bara att ta makten över sitt eget liv för inget kommer serverat pÃ¥ ett silverfat".  Jag undrar om du verkligen själv tror att det är sÃ¥ enkelt? Vi människor har alla olika förutsättningar för att klara av saker och ting och visst tror JAG pÃ¥ människans MÖJLIGHETER men jag tycker det viktigaste är inte att en person ska sluta med droger/ alkohol genom att fÃ¥ en kniv mot strupen. Vilket iofs kanske fungerar pÃ¥ endel människor. Men det bästa  Ã¤r väl ändÃ¥ om man kan fÃ¥ personen att sluta genom att ge dom hjälp och stöttning. Att ta barn i frÃ¥n deras föräldrar är skadligt för dom och de finns forskning som visar att de flesta barn som blir fosterhemsplacerade mÃ¥r mycket dÃ¥ligt. Detta är inte nÃ¥gor pÃ¥fund frÃ¥n mig utan RENA fakta, sÃ¥ jag undrar pÃ¥ vilket sätt du tror att det är gynnsamt att placera barn pÃ¥ fosterhem. Det är ingen lösning käre GÄST - det är bara att ta dig en titt pÃ¥ statestiken sÃ¥ fÃ¥r de bekräftat. SÃ¥ när jag skrev att man inte ska   sparka pÃ¥ den som ligger sÃ¥ menade jag även barnen. För barnen blir ochsÃ¥ lidande av att myndigheter tar den enkla vägen.

Jag hoppas du inte missuppfattar mig och tror att jag menar att jag tycker det är helt okej att föräldrar som knarkar eller super dagarna i ända ska få till vilket pris som helst ha vårdnaden om sina barn för de tycker jag inte. Men jag tycker att man ska lägga resurserna i samhället på att hjälpa föräldrar med missbruk så att de blir så gynnsamt som möjligt för barnen ( och föräldrarna och samhället) och jag tycker LVU ska vara en sista utväg när man prövat allting som går.

//Khala

Anonymous

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 20 mars 2004, 07:22:06 AM »
Nej Kära Khala inte sparkar du på barnet i detta fall. Det gör du däremot om du inte omhändertar barnet. Om man som förälder klarar av att ta ansvar för sitt eget liv hur ska den då kunna klara av att ta hand om ett barn. Man behöver inte placera barnet för gott i fosterfamilj. Men så länge att föräldern/föräldrarna är inne i sitt missbruk ska det inte vistas hos dem mer än i besökssyfte. Man har makten över sitt eget liv så är det bara. Det är upp till var och en att komma ur sitt missbruk. Jag säger inte att det är lätt och att man inte behöver hjälp men i slutändan så är det enbart du själv som avgör vad du vill kämpa för. Det är bara fegt att skylla på andra omständigheter för att man faller djupare ner i missbruket. Man frånsäger sig allt ansvar och är därmed inte vuxen och kapabel att ta hand om ett barn!

snäll gäst

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2004, 09:43:03 AM »
vilken ondsint gäst du är. fundera lite över hur du ska komma över ditt människoförakt.

Anonymous

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 mars 2004, 09:50:26 AM »
Vart ser du människoföraktet? Jag tycker bara synd om de människor som fullständigt saknar självinsikt.

khala

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 20 mars 2004, 11:55:03 AM »
*Du tycker alltså att TROTS att statestiken påvisar att barn mår bättre av att bo med sina föräldrar så ska man istället för att satsa på att mor/far och barn får vård tillsammans sätta barnen på fosterhem?

//khala

MIA

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 mars 2004, 13:00:05 PM »
Gäst ! tycker du att socialen och dess fosterfamiljer har någon som helst kontroll på de omhändertagna barnen ? Det tycker jag verkligen alla rapporter visar att dessa socialtallibaner inte har....

Tycker du det är rätt fosterförälder säljer knark eller att de misshandlar eller begår övergrepp på fosterbarn...

Tycker du Socialen och fosterföräldrar talar väl om de biologiska föräldrarna

Hur är det fosterföräldrars barn blir dessa omhändertagna när det går snett+

Anonymous

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 mars 2004, 15:21:08 PM »
Nej Mia, det är lika fel som när de biologiska föräldrarna gör dessa hemska saker du drar upp. Sanningen är den att de flesta får det bättre i sina fosterfamiljer men givetvis är det en traumatisk händelse för barnen. Jag vet detta mycket väl själv. Men ofta inser barnet det faktum att om de hade bott i sina riktiga familjer så hade de farit väldigt illa!

Mia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 mars 2004, 18:01:25 PM »
Kära Gäst, du skriver att du vet själv. Då säger du att du själv varit LVU-placerad och tycker du det är konstigt att du då försvarar och är lojal mot ett sådant system...

Det behövs en klarar syn på detta och en mer objektiv inställning än vad du framför...

Den skada du själv fick isåfall vill man kanske inte riktigt själv se eftersom den är så ångestladdad. Säkert behöver många barn som varit under LVU just hjälp med att lösa sina ångestrelaterade beteenden.

Mia

Anonymous

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 mars 2004, 10:33:06 AM »
Några ångestladdade beteende har jag inte. Men jag kan säga dig det att hade jag bott med mina föräldrar då hade jag nog varit på en psykavdelning nu. Jag kan av egen erfarenhet säga att det inte är lätt att hamna i en ny familj och det är inget man önskar någon annan. Men när situationen är den att föräldrarna inte r kapabla att ta hand om sina barn då är det tur att att lvu finns!

khala

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 21 mars 2004, 12:09:01 PM »
gäst: Som jag tidigare till dig så har jag träffat väldigt många som blivit placerade av sociala myndigheterna med LVU. Jag har även ställt dig frågor som du valt att inte svara på.

Du skriver att du är tacksam över att du hamnade pÃ¥ fosterhem och att du vet mÃ¥nga som skulle vilja göra det. Eftersom Jag har träffat väldigt mÃ¥nga som växt upp pÃ¥ fosterhem och jag  aldrig hört nÃ¥gon av dessa säga att de är tacksamma eller att de varit bra för dom, sÃ¥ är det ju klart bra att du dÃ¥ har en sÃ¥n positiv upplevelse. Dock talar du emot statestiken eftersom den visar att majoriteten av LVU placeringar inte gÃ¥r bra.

När jag var 17 år ( jag är 22 nu) fick jag stipendium eftersom jag gjort ett arbete om barn till missbrukare. Jag träffade där barn som vuxit upp halva sina liv hos sina föräldrar och halva sina liv på fosterhem. Mönstret var så tydligt!! Barnen sa alla samma sak, de ville inte bo kvar på hemmet utan ville hem till sina biologiska föräldrar.

//Khala

Mia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 mars 2004, 13:18:31 PM »
Kära Gäst, jag förstår inte hur du menar med att om du hade bott kvar hos dina föräldrar så skulle du NOG varit ett psykfall.
samtidigt säger du att du inte mår riktigt bra nu i allafall eftersom du är så svävande och högst dynamiskt svängande i debatten.

Är du riktigt säker på att båda dina föräldrar hade missbruksproblem ?
Detta är ju ingen självklarhet och det kan ju vara så att den ena föräldern har sådana problem att den andra mår dåligt av att socialen inte bryr sig och därför blir barnet omhändertaget.

Det du talar dig så varm för är att så många barn önskar bli omhändertagna av sociala... låter inte för mig riktigt friskt och förmodligen någon information som socialen har informerat dig om.

Kanske hög tid fundera på för din egen del vad denna information vill skapa och vem som kan vinna på det ?
Vad tycker du om att sociala myndigheter utvecklar barn som mördar sina
föräldra eller hotar dom till livet ?
Vad tycker du när barn avlider i sina fosterhem i allvarliga akuta sjukdommar till följd utav bristfällig omsorg i familjehemmet ?
Kan du förstÃ¥ att det social idag skapar kan leda till allvarliga konflikter i samhället som fÃ¥r konsekvenser  liknande krigstillstÃ¥nd ?

//Mia