Författare Ämne: Barnen och miljarderna - Kalla fakta 4 april 2005  (läst 4206 gćnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Barnen och miljarderna - Kalla fakta 4 april 2005
« skrivet: 01 april 2005, 11:31:40 AM »
Barnen och miljarderna - Kalla fakta 4 april 2005

Kalla Fakta tar upp miljardrullningen i omhÀndertagande industrin i reportaget "Barnen och miljarderna".

Tack för det, Per Hermanrud!

Det var pÄ tiden att nÄgon granskade geschÀftet!

Det finns Ätskilliga artiklar pÄ NKMR:s hemsida om den lukrativa fosterhems och institutions"vÄrden".

HÀr följer nÄgra av NKMR:s artiklar:

"Fosterbarn som god butikk.

"MÄnga omhÀndertagna barn i motbjudande geschÀft.

"Hög tid avskaffa odemokratiska maktstrukturer.

"Placera barn har blivit industri.

"EVA AMINOFF OCH DEN MÖRKA SIDAN AV SVERIGE.

"Lönsamt extraknÀck för socialarbetare.

"Ekonomisk brottslighet inom fosterhemsindustrin.

"TvÄngsplacering av barn Àr synnerligen lukrativt.

"Köpt vÄrd bakom minus pÄ socialförvaltningen.

"SÄ mycket kostar Götenefallet skattebetalarna.

Trevlig lÀsning.

Ruby H-C

Ă€nglavakt

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
5 miljoner pÄ ett Är ingen dÄlig affÀrsidé.
« Svar #1 skrivet: 04 april 2005, 22:27:34 PM »
Ja vem sa att det inte gick att tjÀna pengar pÄ barn i Sverige. Skulle vilja pÄstÄ att det Àr en ganska lÀtt marknad att slÄ sig in i. Har till min förskrÀck upptÀckt att det finns ganska lÀtta genvÀgar in till denna bransch.

www.sposit.se  

DÀr kan man annonsera ut sina tjÀnster pÄ internet. Och vilka barn eller klienter man vill ta sig an. Endel av dessa annonsörer Àr inte ens mammor sjÀlva och lÄngt i frÄn utredda.

Men som min socialsekreterare sa nĂ€r jag konfronterade henne ang. det hem som hon satte mig och min son pĂ„ dĂ€r jag bland annat blev kallad för slampa framför min son. " Ja risken Ă€r ju ganska stor att det blir nĂ„got hem som kanske inte Ă€r bra eftersom man har ganska brĂ„ttom nĂ€r man placerar familjer och inte har tid eller resurser att utreda och sĂ„"  

// Änglavakt ( Fd bensmamma)

Skribenten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Finns inte ord
« Svar #2 skrivet: 04 april 2005, 22:41:26 PM »
För HUR ur uselt vÄrt samhÀlle fungerar. Att höra alla dessa mÀnniskor kommun lÀns och socialstyrelse rakt in i kameran erkÀnner vilka brister som finns.
Socialmintern var inte bÀttre han .. vadÄ utredning pÄ gÄng som ska vara klar till höst .. men under tiden dÄ? ... Vore jag han skulle jag omgÄende i morgon dag meddela samtliga ansvriga att detregelbundet skall göras spontana besök, dÀr man ocksÄ skall prata med barnen.

Varje anmÀlan om missförhÄllnden skulle utredas direkt .. liksom man gör mot förÀldrarna nÀr en anonym anmÀlan kommer och man fÄr sitt liv förstört. Dessa HVB/familje hem skall vara till för barnens sÀkerhet och skydd och dÄ ska det inte finnas nÄgra som helst felaktigheter pÄ dem

SkrÀmmande Àr det, inte nog med att sÄ lÀttvindigt placerar barn, dessutom har man ingen som helst koll pÄ vad dessa hem sysslar med.

Borde inte detta reportage kunna anvĂ€ndas i  Europa domstolen som bevis vad vĂ„ra myndigheter sysslar med? .. men det skulle vĂ€l ta allt för mĂ„nga Ă„r att fĂ„ resultat pĂ„ Ă€ndĂ„.