Författare Ämne: Jag vill försvara de uttalanden som H. M. Konungen gjort.  (läst 1316 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Jag vill försvara de uttalanden som H. M. Konungen gjort.
« skrivet: 14 januari 2005, 22:50:14 PM »
H. M. Konungen är svensk medborgare och som sådan har han samma rätt som alla andra svenskar att uttrycka sin åsikt om fenomen som är uppenbar för alla.
När han uttalar att ”det är bättre att agera än icke” ger han ”bara” svenskarna en universell levnadsregel och denna har ingenting med politik att göra.
”Här i Sverige är det ingen som vågar ta ansvar” har varit uppenbart för alla, inte bara i katastrofens svallvågor utan de senaste femtio åren.
H.M. Konungen var på besök i ett litet land i SO Asien och gjorde där uttalanden som var helt och hållet i enlighet med UD:s  rekommendationer, något som vissa politiker valde att förtiga. Man kunde då skylla på ett slags dåligt omdöme som jag hörde någon säga i tv-intervju i dag. Man har från ansvarigt håll glömt att lyfta fram att det i så fall var UD:s.
UD har i aktuell katastrof visat på osedvanligt dåligt omdöme och då stöder jag mig på hur man reagerat, agerat och sagt när olyckan rapporterats in. (”Ni ska vända er till ert försäkringsbolag.” ”Det finns inga döda där,” när döda rapporterats in.) Att UD:s chef och rikets statsminister liksom ansvarig chef för aktioner inom UD:s väggar alla valde firande av ledighet gör inte saken bättre. Andra länder var redan på plats. Man struntar i sin ambassad på ort och ställe.
H M Konungen är engagerad i miljön och har samma rätt att vara detta som alla andra. Han har rätt att kritisera dödandet av utrotningshotade djur.
H M Drottningen är också svenska medborgare, är protektor för barn och har alltså också rätt att uttala sig i dessa ärenden.
Det politiska parti som i minoritet suttit längst är enormt känsligt för allt som kan hota dess maktposition och en populär monarki kan utgöra ett sådant.
Man vill väl i Sverige inte ha ett statsöverhuvud som är ett stumt mähä? Om det finns restriktioner beträffande Deras Majestäter tycker jag att dessa ska uppdateras som allt annat och anpassas till nutiden.