Författare Ämne: Oskarshamnsfallet - Psykolog slipper påföljd för omhändertag  (läst 2859 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Oskarshamnsfallet - Psykolog slipper påföljd för omhändertag
« skrivet: 28 oktober 2004, 16:43:38 PM »
Jag läste i en artikel i Barometern att det inte blir någon prövotid för psykologen Paul Bergman som anmäldes av sju personer till Socialstyrelsen efter tv-programmet Uppdrag granskning om omhändertagandet av Karins och Lars-Eriks son, Carl, i Oskarshamn.

Det var som väntat. Rättsrötan är total! De som går myndigheternas ärenden kan alltid räkna med att få skydd av systemet.

För mer info. se

Oskarshamnsfallet. En serie artiklar och insändare publicerade i Barometern/Oskarshamns-Tidningen efter Uppdrag gransknings reportage.

Ruby H-C

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Oskarshamnsfallet - Psykolog slipper påföljd för omhändertag
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2004, 12:31:06 PM »
Den här notisen hittade jag på föreningen vetenskap och folkbildnings hemsida.
2004-06-27
"Ideologisk psykoterapi?
Dagens Nyheter (24/6 2004) intervjuade Rickard Östergren, som studerar på psykologprogrammet vid Linköpings universitet. Tillsammans med en grupp kurskamrater bedriver han fritidsstudier i kognitiv beteendeterapi. Det vetenskapliga stödet för denna metod är avsevärt bättre än för de s k psykodynamiska terapier som dominerar i universitetets undervisning. "Det vi haft om KBT under de fyra år jag gått på universitetet är tre eller fyra föreläsningar, och institutionens företrädare tar mer eller mindre avstånd från vetenskapligt utvärderade metoder" säger Östergren, och fortsätter: "Mitt intryck är att institutionen drivs mer av en psykodynamisk ideologi än av ett forskningsintresse." En privat psykologgrupp i Linköping, Psykologpartners W&W, har ställt upp och håller gratis kvällsföreläsningar för studenterna om kognitiv beteendeterapi.
I samma artikel konstateras att psykodynamiska inriktningar dominerar i svensk psykoterapi, trots att behandlingsforskning entydigt visar att de har sämre resultat än den kognitiva beteendeterapin. Av landets 4500 legitimerade psykoterapeuter har bara drygt 150 utbildning i kognitiv beteendeterapi. "
Det är märkligt att den psykodynamiska inriktningen inom psykologin har så stark ställning i Sverige trots att den är så ifrågasatt internationellt. Det har visat sig att sa 30% av patienterna blir sämre sedan de genomgått en psykoanalys inte kontsigt att det finns så mycket knäppt folk inaom psykvården i sverige både inom vuxen och barn eftersom svenska psykologer själva måste gå igenom en psykoanalys för att få ut sin legitimation.