Författare Ämne: Men inga barn föds till hemlöshet. Däremot tas ibland barnet  (läst 4338 gånger)

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Men inga barn föds till hemlöshet. Däremot tas ibland barnet
« skrivet: 16 augusti 2004, 11:46:58 AM »
Påhittigt sätt att komma åt nyfödda, inte sant?  

http://www.expressen.se/index.jsp?a=170780

Känns metoden igen?

Mvh
Natalia

Oscar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2004, 22:11:49 PM »
Hur menar du? är det ett självändamål att staten vill "äga" alla barn som föds? Bostadssituationen i Sverige är allt annat än behaglig och vilka ska prioriteras? Att bli gravid, ska det vara det enda sättet att också bli med bostad. Risken finns att det finns andra som också har behov av bostad och mängden bostäder är för närvarande rätt begränsad. ( kanske beroende av politiska val som vi själva gjort då vi gick till valurnan?) Sanningen är nog mer komplicerad än så, vi får nog vackert ta att världen inte längre ser ut som den gjorde förr. Jag älskar att betala skatt, men gör alla det? Är det helt rätt att du får betala för volvoboende 21 åringar? Mig gör det inget, jag tjänar alldeles för lite för att bry mig.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2004, 05:13:16 AM »
Är du beredd att betala för en familjehemsplacering av barnet med tiotusentals kronor i månaden fram till 18 års dagen? I stället för en förtur i bostadskön som inte kostar någonting Mamman och pappan betalar väl hyran själva.

Oscar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2004, 17:06:24 PM »
Susanna, naturligtvis finns det möjligheter att problematisera kring detta. Men ärligt talat så tycker jag det är kortsiktigt att tänka i din bana. Som jag ser det är felet att det byggs för lite bostäder och inte priset på familjehem...

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2004, 19:45:53 PM »
Det största felet är väl snarare att socialtjänsten överhuvudtaget överväger att familjehems placera ett barn i stället för att hjälpa till att ordna bostad åt en barnfamilj.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Vad är det för fel på socialen?
« Svar #5 skrivet: 10 september 2004, 13:23:30 PM »
Elisabeth Olsson Nilssons fall påminner mycket om fallet med gravida Christina Ekman, som socialtjänsten i Stockholm lät bo i ett tält vid sjön tillsammans med barnets far. På BB medverkade personalen till att hon blev inspärrad på psykavdelningen medan socialen tog hennes barn.

Fallet Christina - Att ta ett barn.

Vad är det för fel på socialen? var titeln på Marianne Spanners välunderbyggda och skakande reportage angående socialtjänstens underlåtenheter i dokumentärserien som sändes i Sveriges Television den 1, 8 och 15 oktober 2003. Jag tror att alla ställer vi oss samma fråga!

Artikeln finns numera i NKMR:s sektion "Artiklar"

Ruby H-C

mariajelena

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 17 december 2004, 23:49:38 PM »
Susanna Svensson

Du vann triumphkortet i diskussionen.

För fråga Oskar eller vad han nu hette om han aldrig kommer uppleva
kaos eller göra misstag!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Då skall han väl göra så att socialtjänsten försvinner. Det skall
vara en laglig rätt att ha socialbidrag och bostad. Men vänta vi bara alla medelssvenssons om några år. Vi tar hellre livet av oss än föder barn som socialtjänstemän kan hyckla kring....................................
Maria