Författare Ämne: barnbarn  (läst 1589 gånger)

cutemormor

• Gäst
barnbarn
« skrivet: 18 december 2004, 02:44:43 AM »
mormor som inte får træffa sina barnbarn och dær mamman tar korten från dem som jag skickar vad gør jag

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Rätten att träffa sina barnbarn
« Svar #1 skrivet: 19 december 2004, 12:08:03 PM »
Till Cutemormor,

Jag kan bara beklaga att din dotter hindrar dina barnbarn från kontakter med dig, och dig från kontakter med dina barnbarn. Barnen behöver - och har rätt till - sina mor- och farföräldrar. Artikel 5 i FN:s Barnkonvention talar om "medlemmar av den utvidgade familjen", dvs mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar etc.

I Sverige har inte mor- och farföräldrar några lagfästa rättigheter, men i Frankrike (Code Civil, Article 371-4) kan mor- och farföräldrar stämma sina barn för umgänge med barnbarnen och domstolen kan döma till deras fördel.

Den här rättigheten för mor- och farföräldrar i den franska lagen beror på att mor- och farföräldrar och barnbarnen också har ömsesidiga förpliktelser. Mor- och farföräldrar är skyldiga att försörja sina barnbarn om föräldrarna inte kan, och barnbarnen är skyldiga att försörja sina mor- och farföräldrar om de inte kan försörja sig själva.

Du har säkert försökt att få till stånd en diskussion med din dotter angående dina barnbarns rätt att träffa dig och viceversa, men fortsätt att försöka tala med henne och skicka kort m m till dina barnbarn.

Jag hoppas innerligt att du får träffa dina barnbarn under julen - familjens högtid.

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf. i NKMR