Författare Ämne: Svenskt försvar?  (läst 1413 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Svenskt försvar?
« skrivet: 11 december 2004, 14:05:12 PM »
Ryssland har i hundratals år varit vårt största hot mot fred och säkerhet. Jag var med på den tid då Sovjetunionen förklarade Finland krig därför att landet mitt under skördeperioden skulle ha angripit hela kontinenten och logiken accepterades snällt av alla andra nationer. I synnerhet som man inte hade vapen, utbildade officerare, osv. (Carl-Gustaf Mannerheim t.ex. måste få utbildning också i Tyskland. Han hade ju tidigare viss erfarenhet från Tsarens armé.)

När Sverige råkar ut för klimatkatastrofer typ igensnöade vägar, isolerade platser, översvämningar o.dyl. är det alltid värnpliktiga som kallas ut för att göra grovjobbet, dvs manskap men också bandvagnar, schaktfordon.

Nu har ju terroristen (Tjetjenien) Vladimir Putin, Ryssland, dels förklarat att han tänker göra samma sak som terroristen (Afghanistan, Irak, osv) Bush och terroristen (Palestina, Syrien, Iran) Ariel Sharon dvs ge sig själv rätten att angripa vilket land som helst i världen utan annan orsak än förebyggande mot misstänkt möjlig terrorism, dels har han gjort sig själv till envåldshärskare utan att folket kan välja bort honom. Dessutom har han proklamerat att Ryssland nu kontruerar ett nytt slags intelligenta atombomber och detta projekt är super-hemligt.

Före WW2 rustade Sverige ned för krig var omöjligt. Nu upprepas fadäsen. Är det vettigt att ett politiskt parti av prestige ska bestämma för ett helt land? Just nu? Med så lite fakta?

När jag sen hör att man ska spara pengar - till vad, era egna löner? - på att skänka bort fungerande krigsmaterial tar jag mig för huvudet. Och att Sverige i krissituation ska snabbt kunna utbilda folk att samarbeta internationellt, då undrar jag över er förmåga att tänka klart. Hur skulle de kunna det? Jag kallades in till regelbundna övningar (1957-81där nya saker skulle läras hela tiden) och det gällde bara tjänsten, vi slapp samarbeta med franska, tyska, amerikanska och engelska yrkesbefäl. Och vi slapp framför allt försvarsministerns befordringskrav att i utlandet döda andra för att stiga i officersgraderna.

Jag vill att varningsklockan ska ringa i riksdagen och inte bara på ministeriet! Det kan bli allvar och då är det försent.