Författare Ämne: Advokat frÃ¥n Finland eller Sverige?  (läst 5489 gånger)

zzzuck

• Gäst
Advokat från Finland eller Sverige?
« skrivet: 28 februari 2003, 23:50:43 PM »
Vet någon om rättshjälp gäller om man tar en advokat från finland? Mina barn är placerade i Finland och vi bor i sverige?

Försökte med Svensk advokat men allt blev så komplicerat. Alla papper som skickades från finland var på finska trots att vi ville ha dem på svenska. Finland som ska vara tvåspråkigt. Det slutade med att jag översatte åt min advokat. Lagen är ju heller inte samma som i sverige.

Vad händer om jag och min man byter medborgarskap till svenska. Finska myndigheterna har tagit våra barn för att dom är finska medborgare och kan inte överlämna dem till sverige.

Jag tror att någon har gjort ett misstag där när de tog barnen. Pojken gick ju på dagis här (svenskt) alla släktingar bor här.
De har inga rötter i Finland.

Ska börja rota i den här soppan men vill ha hjälp av nÃ¥gon advokat.  Därför om nÃ¥gon vet nÃ¥got om rättshjälp sÃ¥ vore jag tacksam.

madeleine karlin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Advokat från Finland eller Sverige?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2003, 15:17:12 PM »

Hej

Det här låter besvärligt men jag tror inte det är omöjligt att lösa.

Jag utgår från att det är den finska lagstiftningen som gäller angående barnens placering och ni måste därför ha tillgång till juridiskt biträde som kan den finska lagstiftningen.

Ni har väl ändock rätten att läsa handlingar på ert modersmål. Finland är ju som du skriver tvåspråkigt.

Har ni försökt möjligheten med en svensk advokat som i Finland har ett platsombud ?

I sverige finns annars advokater som har finska som modersmål.

med vänlig hälsning

madeleine karin