Författare Ämne: Barnaga - revselse  (läst 2445 gånger)

Majken Frost

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Barnaga - revselse
« skrivet: 16 november 2004, 22:46:22 PM »
I Nesslings indlæg om aga (revselse) er der udtrykt forståelse for nødvendigheden af at sætte grænser for et barn, de grænser, som kun forældre kan sætte i og med, at forældrene er dem, som er bundet til barnet i det, jeg vil kalde kærlighedens opdragergerning.
Jeg kan ikke lade være med at nævne, at der i forbindelse med vedagelse af loven om afskaffelse af revselsesretten i Danmark udspandt sig en langvarig debat. Fordi mange var klar over den statsopdragelsesdoktrin, som lå bag ved lovforslaget.
En doktrin, som hidtil har været fjernt fra dansk forståelse af familiens opdragelse. Revelse, som nu blev kaldt vold mod børn, er altid blevet opfattet som den ndvendige sætten grænser for et barn, som forældre ikke blot har ret til, men pligt til.
Vi var rystede over udviklingen i Sverige, men desværre skulle det vise sig, at den også dukkede op i Danmark.
Jeg vil dog, nu mange år senere, gøre opmærksom på et af de væsentligste indlæg i debatten, nemlig sognepræst Søren Krarups lille pjece "Kampen om revselsesretten", 1984, som udsendtes, første gang lovforslaget blev fremsat - og faldt.
Den være hermed anbefalet - hvis man har svært ved at få fat i den, kopiererer jeg den gerne og sender den. (15 sider).
Sørgeligt er det at konstatere, at efter vedtagelsen af loven om afskaffelse af revselsesretten har en adfærd, som sandt må kaldes vold mod børn, indfundet sig. Nemlig den at kvæle barnet med ORD.
Overfor denne voksen-adfærd er barnet forsvarsløst. De utallige forklaringer, de endeløse henstillinger, de ligeså endeløse kampagner for alt mellem himmel og jord, - her er den voksne virkelig "på hjemmebane".
Hvor forældrenes befaling eller rusk eller ørefigen er klart forståelig for barnet, fordi det er entydig tale, - dér er ordenes strøm en raffineret voksen-undertrykkelse, som barnet er helt hjælpeløst overfor.
Majken Frost