Vi ingÄr i naturen, Àr en del av den. MÀnniskor Àr dÀggdjur, vad Àn EU:s politiker tror och hÀvdar. Alla dÀggdjur har en instinkt, att lÀra avkomman (= barn, politiker!) överlevnad. DÄ skall den ocksÄ kÀnna vilka lagar som gÀller. Enkelt kan vi ta rovdjuren som exempel. Den unge som inte reagerar ÀndamÄlsenligt dödas direkt. Inte bara för ungens egen skull men ocksÄ för flockens överlevnads skull.
NÄgra ungar Àr dumt halsstarriga och envisas med att tro att universum rör sig kring dem och följer deras godtyckliga vilja, de anar inte ens konsekvenserna. NÀr Danmark föll till föga för EU:s trams frÄgade jag Folketinget hur anvariga menar att man ska fÄ ett barn att förstÄ nÄgot det aldrig upplevt. Ord Àr bara ord. Folketingets svar var typiskt politiskt enfaldigt. Man ska prata med barnet, diskutera med det. Ord sÀger ingenting alls, kÀnns inte.
Jag hade en granne som hade en stor Golden Retriever, som Àlskade att jaga bilar, skrÀmma förarna halvt frÄn vettet. Den stackars Àgaren försökte tala till rÀtta och visa. En dag nÀr ingen var hemma smet den ut frÄn den skyddande trÀdgÄrden och angrep en bil i farten framifrÄn. Den överlevde utan allvarligare fysiska men och den hade lÀrt sig lÀxan. Den visste hur hÄrd en bil kan kÀnnas. Den angrep aldrig en bil efter detta. PÄ brukshundsklubb körde man försiktigt pÄ de hundar som inte ville eller kunde förstÄ. De lÀrde sig ocksÄ.
Ledaren för lejonflocken kom hem med bytet och skulle Àta först, dÀrför att en kraftig, stark jÀgare Àr förutsÀttningen för flockens överlevnad. En av ungarna förstod inte detta. Ingen politiker hade sagt att man mÄste diskutera med och förklara detta för ungen. Han fick ett slag med tassen som fick honom att flyga 25 meter genom luften. Sedan dess förstod han. OcksÄ nÀr han sjÀlv blev jÀgare.
En lejoninna gick med sin lilla kull genom högt grÀs. Hon hade fÄtt vittring av en hjort. Familjen hade svultit i Ätskilliga dagar och modern var matt, svag. Hon spÀnde sig för det slutliga sprÄnget. I det ögonblicket fann en av ungarna hennes lÄngsaamt viftande svansspets mycket intressant. Hon anföll den. Modern kom av sig, ungen straffades och kullen fick fortsÀtta sin svÀlt.
Aga eller inte? Debatten Àr ingalunda ny. Jag deltog i mitten pÄ 1950-talet, men förstod att mÀnniskoslÀktet inte har utvecklats sÀrskilt lÄngt. Vi ser det i dagens tv-nyheter. Politikerna vet inte att det finns en markant skillnad mellan aga med efterföljande kÀrleksfull tröst och förlÄtelse och misshandel till döds, mord. En dag hörde jag Sveriges justitieminister född 9-4-62, sjÀlv med fyra barn, hÀvda att barnagalagen Àr förtrÀfflig. Har han uppfostrat efter antiagalagen? DÄ har han haft tur som kunnat diskutera fram lÀrdom och utveckling.
Sverige var (naturligtvis!) första landet i Europa som antog lagen 1979. Men vad betyder detta praktiskt? PÄ vilket sÀtt hjÀlper och skyddar den individer i nöd? Det var pÄ vÄren. Sommaren samma Är kom tyskt campingpar till norra Sverige. Andra tÀltande turister anmÀlde att parets barn grÀt hela tiden. De anmÀlde detta till socialen och senare till polisen men ingenting skedde. Inte kan man lÀgga sig i, inte. Barnet dog av misshandeln som hade kunnat förhindras men man ska ju inte lÀgga sig i. Det ska man fortfarande inte, för nu finns ju myndigher som har ansvar för att förhindra, inte sant?
Jag kom ihÄg nÀr man började diskutera hjÀlp Ät barn i nöd. Det var nÀr en amerikansk soldat med tvÄ Viet Nam-kontrakt bakom sig som sjukvÄrdare deserterade pÄ 1960-talet och övertalade en tyska och hennes lilla dotter att följa med bilen genom tullen som maskering. De kom till Stockholm, dÀr en förening deserterade veteraner stödde honom ekonomiskt. NÀr pengarna var slut tog ocksÄ tÄlamodet med flickans dotter slut. Hon skulle uppfostras. Hemma i USA var den unge mannen positivt kÀnd, Àlskad av alla barn som kom i hans nÀrhet. Den lilla flickan dog av misshandeln. Hans familj som kom till rÀttegÄngen frÄn USA var chockad. Han Àlskade ju barn, alla barn. Barnets mor var slött passiv hela tiden. I grannlÀgenheten satt en mormor med örat tryckt mot vÀggen. Hon vÄndades nÀr hon natt efter natt hörde förtvivlad grÄt frÄn grannlÀgenheten. Hon sökte förtvivlat i gula sidorna efter nÄgon som kunde eller vÄgade ringa pÄ och lÀgga sig i, men fann ingen. Hon försökte trösta den lilla genom brevspringan i trappuppgÄngen, men vÄgade inte ta steget fullt ut och ringa pÄ nÀr de vuxna var hemma. SÄ hur ska vuxna kunna hjÀlpa? BRIS (Barnens rÀtt i samhÀllet) bildades 1971. Speciell talesman för barn och unga hade diskuterats i riksdagen vid flera tillfÀllen under 1980-talet och början pÄ 1990-talet. Den 1 juli 1993 fick Sverige sin första barnombudsman. Vad hade hÀnt under alla dessa mellanliggande Är? Diskussioner?! Hur mÄnga barn hann dö?
Sverige var först i vÀrlden med förbud mot barnaga 1979. Förbudet mot aga markerar att förÀldrar aldrig fÄr anvÀnda vÄld i barnets fostran. Enligt förÀldrabalken (6 kap 1 §) fÄr barn inte utsÀttas för kroppslig bestraffning eller annan krÀnkande behandling. FÄr barn slÄ sina förÀldrar, slÄ andra barn, döda dem? SÄvÀl fysiskt vÄld, slag, luggningar och nyp, som psykisk bestraffning, att lÄsa in ett barn i en garderob, att hota, skrÀmma, frysa ut eller förlöjliga barnet, Àr förbjudet. Men samhÀllet idag hotar skrÀmmer inte bara barn utan ocksÄ vuxna. HÀromdagen tog man stÀllning till aga i Storbritannien och dÀr Àr tillÄtet för förÀldrar att anvÀnda sig av aga som bestraffning. EngelsmÀnnen kallar det för "reasonable chastisement". Tror nÄgon att en lag förhindrar en alkoholiserad narkoman att slÄ? Genom Ären har vi uppvaktat politiker och myndigheter, hÀr hemma och utomlands, för att stÀrka skyddet för de barn som utsÀtts för vÄld i sina familjer. Det har vi inte sett paraktiskt. Vi genomför studier och anordnat utbildningar för t ex olika yrkesgrupper som arbetar med barn, om effekter av vÄld mot barn. Behöver man sÄdant? VÄld mot kvinnor ocksÄ? Mot invandrarflickor ocksÄ, en del Àr barn. Barn har rÀtt till skydd mot alla former av fysiskt och psykiskt vÄld enligt Barnkonventionen. Ja, men detta struntar ansvariga ministrar i. Man vet helt enkelt inte vad man ska göra.
Ă
r 1990 ratificerade Sveriges riksdag FN:s konvention om barnets rÀttigheter (barnkonventionen). Det betydde att Sverige band sig folkrÀttsligt till att genomföra konventionen. HÀpnadsvÀckande har ocksÄ Danmark gjort det. Men vad betyder det för barnet? Ansvariga politiker kanske kÀnner texten, men vad hjÀlper detta ett nödstÀllt barn som Àr i nöd. Det vÀrsta ett barn kan rÄka ut för Àr inte anpassad smisk nÀr det vid enstaka tillfÀllen i en mÀnniskas liv Àr motiverat, men att hela dess trygga miljö tages ifrÄn barnet. Detta brott sysslar socialtjÀnstemÀn, poliser, sjÀlvutnÀmnda kvackande psykologer, migrations- och andra invandrarmyndigheter med. Jag vÀnde mig till nytilltrÀdd dansk socialminister som artigt tackade och lovade att Äterkomma samtidigt som hon hoppades att jag skulle glömma frÄgan för jag vÀntar fortfarande. Flickebarnet som hade ministerposten tidigare svarade inte ens, tackade inte heller. Men en tjÀnsteman vid ministeriet har givit mig internetadressen till texten sÄ jag vet att man vet om dess existens. Ministrarna lÀgger inte tvÄ strÄn i kors för att förhindra kommuners kidnappningar med vÄld och skarpladdade vapen (ordet Àr frÄn engelskans kid napping).
Varför kan inte anvariga se vÄld som vÄld oavsett vem det riktats mot. VÄld mot barn Àr hemskt, vÄld mot kvinnor likasÄ, vÄld mot gamla, handikappade, försvarslösa djur likasÄ. HÀr i Danmark finns individer som roat sig med att sexuellt plÄga ihjÀl utegÄende hÀstar. Individer frÄn frÀmmande kulturer underkastar döttrar sin hembys giftermÄlskrav och den moderna tidens och kulturens friare Äsikter undertrycks och döttrarnas mördas, slÄs ihjÀl, brÀnns levande med eld eller syra.
Aga Àr krÀnkning av barnets fundamentala, mÀnskliga rÀtt till respekt för hans eller hennes
vÀrdighet och fysiska integritet. Man kan skÀlla ut barnet och detta kan uppfattas som mycket, mycket vÀrre. Jag vet flickor som fÄtt höra av klasskamrat som inte menade nÄgot med det att hon var en tjockis. Resten av livet gick Ät att banta (modernare metoder anorexi, bulimi fanns inte den gÄngen). Hon var mager som en skrika men det gick aldrig ur henne. Inte ens psykologer kunde hjÀlpa henne 30 Är senare.
Min son Ă€r idag 11 Ă„r. NĂ€r han hörde en TingsrĂ€tt i Halland kalla en lusing pedagogisk utbrast han spontant âhurraâ. Han har haft den meningen som liten att det hade varit bĂ€ttre att fĂ„ smiskt pĂ„ ett mjukt stĂ€lle, sĂ„ hade han inte gĂ„tt omkring och plĂ„gat sig sjĂ€lv med sitt dĂ„liga samvete. I Oskarshamn klargjordes att cyklade pojke som inte lyder fĂ„r flyttas med lindrigt vĂ„ld.
Ni anar inte hur mĂ„nga lĂ€rare som flyttat frĂ„n lĂ„gstadiet till mognare klasser eller helt lĂ€mnat lĂ€raryrket för att de trakasserat av ohyvlade smĂ„barn i maskopi med förĂ€ldrarna. De krĂ€vde förödmjukelser och ersĂ€ttningar. Jag har mött dem nĂ€r jag sjĂ€lv lĂ€ste pedagogik. Och jag har arbetat inom kriminalvĂ„rden dĂ€r flickor i femtonĂ„rsĂ„ldern anvĂ€nt lĂ„nga spetsiga saxar för att döda den sjuksköterska som pĂ„pekade att hon luktade syfilis och mĂ„ste undersöka sig enl. Lex Veneris. En annan ville slĂ„ sönder en stol mot mitt huvud för att jag sa ânejâ. Ordet polis var nog för att hon skulle löpa amok.
I min sons skola sa rektorn till vÄr stora lÀttnad: Mobbing förekommer inte hÀr. För han satte handflatorna mot öronen och blundade. Mobbing förekom överallt. Undervisningsministeriets ambitiösa mobbingmappe krÀvde ett viss mÄtt av mod. LÀrarna mÄste konfrontera elever och förÀldrar. Hur hanterar dÄ den lÀrare detta som sjÀlv mobbar sina elever?
(Kopia till dansk socialminister.)