Omröstning

Ska en 15-åring spotta i en vuxens ansikte utan att mötas av en fast reaktion?

Ja, om han/hon inte får som han/hon vill
0 (0%)
Nej. Aldrig i livet!
4 (100%)
Vet ej
0 (0%)

Antal personer som röstat: 4

Omröstningen har avslutats: 28 oktober 2004, 16:40:18 PM

Författare Ämne: Intressant dom i Varbergs tingsrätt!  (läst 2148 gånger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Intressant dom i Varbergs tingsrätt!
« skrivet: 28 oktober 2004, 16:40:18 PM »
I början av oktober frikände Varbergs tingsrätt en styvfar som hade gett sin 15-åriga styvdotter en örfil. Styvpappan och den 15-åriga styvdottern grälade om en dvd-skiva. Flickan spottade styvpappan i ansiktet.

45-åringen tappade behärskningen och slog henne med öppen hand i ansiktet och puttade omkull henne i en snödriva. Varbergs tingsrätt friade:

" (...) Det kan därför inte undvikas att en vårdnadshavare i även de mest harmoniska familjeförhållanden nödgas till ett visst fysiskt tvång för att till exempel fullfölja en tillsägelse eller att barnet far illa", skrev tingsrätten.

Slutklämmen är att örfilen inte var en kroppslig bestraffning utan en befogad tillrättavisning.  

Undertecknad har skrivit mitt examensarbete om "Antiagalagen. Studier i svensk rättspraksis beträffande barnaga". Sveriges Radio ringde upp mig och bad mig debattera mot Rädda Barnens ordf. Annika Åhnberg den 15 oktober.

Därefter blev det intervju i Aftonbladet den 17 oktober och Sveriges Television "Debatt" den 19 oktober. I mitt lag fanns Peter Klevius, kriminolog och Rune Torwald, fd riksdagsman som var en av de sex (6) riksdagsmännen som röstade mot agalagen. Vi tog upp LVU som konsekvensen av att ett barn blir slagit av sin förälder samt att barn misshandlas i fosterhemmen, men ingen beivrar detta.

Motsidan bestod av barnombudsmannen, Lena Nyman, en psykolog från Rädda Baren och en folkpartist ledamot i Europa parlamentet.  Motsidan var rörande eniga om att man inte får slå ett "försvarslöst" barn oavsett vad barnet har gjort - som om en 15-åring skulle vara ett försvarslöst barn.

Det ska bli intressant att se hovrättens dom. Diskussionerna lär fortsätta

Ruby H-C