Författare Ämne: Gardner var en fin farbror  (läst 24718 gćnger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Gardner var en fin farbror
« Svar #30 skrivet: 21 mars 2004, 14:53:07 PM »
Du har nog rÀtt i att det Àr svÄrt att fÄ fram en helt rÀttvis statestik nÀr det gÀller denna typ av brott eftersom att det Àr vanligt förekommande bÄde att det görs falska anmÀlningar och att det inte görs nÄgra anmÀlningar alls.

Men det som mÄnga av gÀsterna hÀr antyder att det framför allt Àr i biologiska relationer sexövergrepp förekommer finns det inga belÀgg för.

Den forskning som finns, samt lÀnksÀmlingen till olika tidningartiklar som en av gÀsterna hÀnvisade till Àr entydiga. Det Àr mycket vanligare att de barn som utsats för sexövergrepp har utsats av en person som de inte Àr biologiskt slÀkt med Àn att det Àr en slÀktingen som Àr förövare.

Varför envisas ni med att trots detta sprida antydningar om att det skulle förhÄlla sig tvÀrt om?

paraphilia

• Gäst
Re: Gardner var en fin farbror
« Svar #31 skrivet: 20 juni 2004, 13:48:33 PM »
Citat frćn: "Andersson"
Gardner vars minnessida ni lÀnkat till frÄn huvudsidan var ju en riktigt trevlig gubbe :/

http://www.gate.net/~liz/liz/pedoph.htm

.

Det Àr lÀtt att klaga pÄ honom men svÄrt att motbevisa det han sa.

paraphilia

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 juni 2004, 13:51:49 PM »
Citat frćn: "susanna svensson"
Det Àr bara lite drygt 20 Är sedan som det var ytterst nÀra att gÄ igenom i rikstagen att frivillig incest skulle avkriminaliseras och att byxmyndighetsÄldern skulle sÀnkas till 10 Är.

I samma veva gavs det ut en bok som hette barnens kÀrleksliv som propagerade för att dagispersonal skulle uppmuntra sexlekar bland barnen och att daghemmen skulle bjuda in mÀn som blottat sig för barnen pÄ en kopp kaffe. DENNA BOK SPONSRADES AV SOCIALSTYRELSEN. Om du Àr intresserad att lÀsa om hur synen pÄ barn och sex sÄg ut i slutet pÄ 70 talet och början pÄ 80 talet sÄ bör den nog gÄ att fÄ tag pÄ pÄ biblioteket.

OBS jag tar starkt avstÄnd frÄn de mest extrema delarna i denna bok...

Jag lĂ€ste denna boken ganska nyligen och jag kan inte sĂ€ga att jag förstĂ„r dig kritik. Boken tar tydligt avstĂ„nd frĂ„n sexuella kontakter mellan barn och  vuxna. Den beskriver dock barnens sexualitet men enbart genom observationer av verkligheten. Bokens poĂ€ng angĂ„ende blottare var att dom  extremt sĂ€llan begĂ„r övergrepp eller gör nĂ„gor drastiskt,  detta Ă€r dock ingen lögn och att det gör mer skada för barnen att skrĂ€mma upp dom Ă€n att behandla det rationellt.

Boken Àr pÄ inga sett extrem, snarare tvÀrtom.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 20 juni 2004, 15:51:41 PM »
Det verkar i varje fall som att företrÀdare för socialstyrelsen i dag tar starkt avstÄnd frÄn denna bok och sjÀlva tycker att den Àr extrem. Den reaktionen fick Ätminstone jag nÀr jag för nÄgra Är sedan tog upp en diskussin om denna bok i ett seminarium om sexuella övergrepp som socialstyrelsen hade anordnat.

paraphilia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 juni 2004, 16:56:56 PM »
Det verkar i varje fall som att företrÀdare för socialstyrelsen i dag tar starkt avstÄnd frÄn denna bok och sjÀlva tycker att den Àr extrem. Den reaktionen fick Ätminstone jag nÀr jag för nÄgra Är sedan tog upp en diskussin om denna bok i ett seminarium om sexuella övergrepp som socialstyrelsen hade anordnat.

Det enda kontroversiella jag kan se med denna boken Àr att den öppet och utan skam talar om barns sexualitet. Detta Àr kanske inte sÄ populÀrt i ögonen pÄ mÄnga men jag har aldrig förstÄtt varför vi skall förneka existensen av barns sexualitet. Den finns och ju mer vi vet om den destÄ bÀttre.

Det finns dock fÄ personen som vÄgar vara rationella i denna frÄgan eftersom sÄ fort nÄgon ens nÀmner nÄgot positivt om barn och sex i samma mening sÄ blir dom stÀmplade som pedofiler. Och pedofiler Àr klassade som vÀrre Àn massmördare sÄ det Àr kanske inte sÄ lÀtt för nÄgon inom socialstyrelsen att göra nÄgot annat Àn att ta avstÄnd ifrÄn boken.

Jag har iaf inte sett nÄgon vettig kritik mot den boken Àn sÄ lÀnge.

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 09 juli 2004, 10:14:01 AM »
Citat frćn: "Andersson"
Gardner vars minnessida ni lÀnkat till frÄn huvudsidan var ju en riktigt trevlig gubbe :/

http://www.gate.net/~liz/liz/pedoph.htm.

Det Àr bara lite drygt 20 Är sedan som det var ytterst nÀra att gÄ igenom i rikstagen att frivillig incest skulle avkriminaliseras och att byxmyndighetsÄldern skulle sÀnkas till 10 Är.

I samma veva gavs det ut en bok som hette barnens kÀrleksliv som propagerade för att dagispersonal skulle uppmuntra sexlekar bland barnen och att daghemmen skulle bjuda in mÀn som blottat sig för barnen pÄ en kopp kaffe. DENNA BOK SPONSRADES AV SOCIALSTYRELSEN. Om du Àr intresserad att lÀsa om hur synen pÄ barn och sex sÄg ut i slutet pÄ 70 talet och början pÄ 80 talet sÄ bör den nog gÄ att fÄ tag pÄ pÄ biblioteket.

OBS jag tar starkt avstÄnd frÄn de mest extrema delarna i denna bok...

Svaret till det första inlÀgget Àr ju oerhört skrattretande. Jag tolkar det som att första inlÀgget Àr ironisk och undrar hur ni kan lÀnka till denna man med hans sÀregna Äsikter. Svaret pÄ detta frÄn Susanna, utgÄr dÄ frÄn att skylla ifrÄn sig pÄ samhÀllet för tjugo Är sen och att Socialstyrelsen sponsrat en extrem bok?! VÀldigt smart att svara genom att avleda uppmÀrksamheten till annat?!
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 09 juli 2004, 16:13:50 PM »
Som samhÀllet sÄr fÄr det skörda. Om socialstyrelsen spomsrar en bok som av vissa sjuka individer lÀtt tolkas som att barn kan tycka om att bli förförda sÄ Àr det inte konstigt att antalet sexövergrepp pÄ barn ökar.

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 11 juli 2004, 16:14:36 PM »
Och hur menar du att detta hör samman med det faktum att NI har en lÀnk till en sida dÀr man pÄstÄr att barnen vill bli förförda? FörjÀvligt att Socialstyrelsen, eller samhÀllet om man sÄ vill sÀga, för lÀnge sedan sponsrade detta, men man kan inte försvara sina handlingar genom att skylla pÄ andra? Jag förstÄr inte riktigt hur diskussionen hamnar pÄ samhÀllsnivÄ nÀr den börjar med en frÄga om er?
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

paraphilia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 augusti 2004, 23:26:13 PM »
Ni verkar leva i tron att allt ni tror pÄ Àr korrekt. Man har vetat i över 30 Är att barn i vissa fall kan uppskatta sexuella förhÄllanden med vuxna och Àven aktivt söka dessa. End of story.

Stefan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 29 augusti 2004, 17:09:54 PM »
Citat frćn: "Felicity"
Och hur menar du att detta hör samman med det faktum att NI har en lÀnk till en sida dÀr man pÄstÄr att barnen vill bli förförda? ......
Felicity: Dom som lagt ut sidan tar stÀllning MOT framlidne Richard Gardners fantasier.

Citat frćn: "Paraphilia"
Ni verkar leva i tron att allt ni tror pÄ Àr korrekt. Man har vetat i över 30 Är att barn i vissa fall kan uppskatta sexuella förhÄllanden med vuxna och Àven aktivt söka dessa. End of story.
Man? Vem Àr Man som har vetat det? Du verkar sÀker pÄ din sak! Har du haft/har sexuellt förhÄllande med barn som agerat/agerar pÄ sÀttet du beskriver, eller kÀnner du nÄgon som har sexuellt förhÄllande med nÄgot barn som uppskattar detta?

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 30 augusti 2004, 10:22:15 AM »
paraphilia kanske talar av egen erfarenhet av nÄgot som hÀnde nÀr hon var barn liksom den amerikanske pojke som ivrigt vÀntat pÄ myndighetsdagen sÄ att harn har möjlighet att Äteruppta förhÄllandet med sin övergreppsdömda lÀrarinna. Vad vet du och vad vet jag förmodligen ingenting.

Stefan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 30 augusti 2004, 12:44:20 PM »
paraphilia kanske talar av egen erfarenhet av nÄgot som hÀnde nÀr hon var barn liksom den amerikanske pojke som ivrigt vÀntat pÄ myndighetsdagen sÄ att harn har möjlighet att Äteruppta förhÄllandet med sin övergreppsdömda lÀrarinna. Vad vet du och vad vet jag förmodligen ingenting.
Nej, vad vet jag? Det var dÀrför jag frÄgade förstÄr du!

paraphilia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 november 2004, 17:12:38 PM »
Citera
Man? Vem Àr Man som har vetat det? Du verkar sÀker pÄ din sak! Har du haft/har sexuellt förhÄllande med barn som agerat/agerar pÄ sÀttet du beskriver, eller kÀnner du nÄgon som har sexuellt förhÄllande med nÄgot barn som uppskattar detta?

Det finns studier pÄ omrÄdet dÀr det klart och tydligt framgÄr att barn kan uppleva sexuella relationer med vuxna som positivt och att det Àven rör sig om en ganska stor mÀngd.

Theo Sandforts studie "boys on their contact with men" Àr en bra start.

Eftersom det totalt sett finns tusentals barn som har uppgett att de uppfattade deras sexuella relationer som postiva sÄ Àr det svÄrt att inte vara sÀker pÄ sin sak. Rind studien visar en sammanfattning av andra studier dÀr du kan fÄ ut % i negativa/neutrala/postiva reaktioner frÄn tusentals barn.