FŲrfattare ńmne: Tvangsfjerning av barn: Underskrifts-innsamling i Danmark  (lšst 6678 gŚnger)

Marianne Haslev Skånland

  • Newbie
  • *
  • Antal inlšgg: 1
  • Karma: 0
    • Visa profil
Tvangsfjerning av barn: Underskrifts-innsamling i Danmark
« skrivet: 24 augusti 2004, 18:16:32 PM »
Bergen, Norge
24 august 2004

Jeg vet ikke riktig om dette er den beste forum-rubrikken for dette innlegget, men jeg har vanskelig for å finne et bedre. Det handler om en politisk aksjon, kan man vel kalle det, angående tvangsfjernelser av barn fra sine familier:

På BorgerDebat i Danmark, http://www.borgerdebat.dk , har de meget fortjenestefullt begynt å samle inn underskrifter til en opprop med konkrete krav til myndighetene. Dette oppropet vil de fremme overfor politikere og andre.

Der er omtrent 40 forskjellige punkter, og man arbeider stadig med utformingen av dem. Allerede n√• er de imidlertid s√• bra og klare at de b√łr publiseres s√• mange steder som mulig. Og jeg synes den b√łr st√łttes. Det er naturlig at i en s√• lang uttalelse er man ikke n√łdvendigvis enig i hver eneste detalj, men hovedsaken er at dette er et godt forslag.

Selv har jeg allerede v√¶rt inne og mailet min underskrift sammen med mitt navn og adresse til Henriettep√• mail-adressen som er oppgitt. Da jeg i et innlegg spurte Borgerdebattens redakt√łr Annelise om man i Danmark var interessert i underskrifter fra meg som ikke bor i Danmark, var svaret: "Ja, det er spesielt viktig √• n√• ut over landegrensene, for ingen lands politikere liker √• ha sittende p√• seg at man i utlandet vet at de behandler sine egne d√•rlig." Alts√•: Dette kunne kanskje spres, eller v√¶re en id√© til lignende initiativer i Sverige og Norge.

Man klikker seg inn p√• hovedsiden, p√• en rubrikk som for √łyeblikket st√•r p√• topp: "Undskriftindsamling vedr. tvangsfjernelser", eller man finner den som "Underskriftsindsamling" under "V√¶lg √łnsket side fra denne menu" √łverst p√• hovedsiden. Den er ogs√• omtalt i debattforumet "For√¶ldre & B√łrn" (klikk i venstre marg p√• "Debatforum".

Teksten står nedenfor.


Marianne Haslev Skånland


***********************************************************

Underskriftsindsamling til barnets tarv.
********************************
Kopier teksten og send den underskrevet p√• mail til¬  zaricas@mail.tele.dk


Punkt 1: Vi kr√¶ver st√łrre retssikkerhed for for√¶ldre og b√łrn samt at anbringelser af b√łrn kun skal v√¶re muligt hvis der er tale om vold, incest, kriminalitet, misr√łgt, alkohol / narko / hashmisbrug, som skal v√¶re bevistligt dokumenteret.

2: Ingen b√łrn m√• fjernes p√• formodning. Servicloven ¬ß 42 skal slettes. Det offentlige skal dokumentere og komme med klare beviser. Familien og b√łrnene skal have lov til at modbevise og argumentere, for og imod det offentliges p√•stand.

3: Der skal v√¶re ensartethed i udf√łrelsen af de sociale love,¬  f.eks i stil med f√¶rdselsloven.

4: Bedstefor√¶ldre skal have f√łrste prioritet til deres b√łrneb√łrn ved en evt. anbringelse under punkt 1. Ved frivillig anbringelse ved f.eks sygdom eller andet skal barnet / b√łrnene / b√łrneb√łrn anbringes i familie med mindre andet √łnskes af barnet el. for√¶ldrene. S√łskende m√• ikke holdes adskilte eller anbringes forskellige steder. Evt. plejefamilie skal have samme plejevederlag som den biologiske familie vil f√• ved en evt. anbringelse efter punkt 1. eller ved sygdom. Evt. plejefamile skal d√¶kke barnets behov med en hverdag som barnet er vant til med hensyn til tro, kost, interesser, sprog, handicap / sygdom med mere. For√¶ldrene skal have indflydelse herp√•.

5: Vi kr√¶ver, at b√łrn¬ f√•r/har ret til, at bo sammen med deres for√¶ldre iflg. FN - b√łrnekonventionen og menneskerettighederne n√•r punkt 1. ikke er g√¶ldende. Hvis en for√¶ldre h√łrer ind under punkt 1. skal denne for√¶ldre kunne fjernes fra barnet permanent. Det g√łres allerede i √ėstrig.

6: Vi kr√¶ver, at bedstefor√¶ldre og biologisk familie¬ som viser oprigtig interesse i deres b√łrneb√łrn, f√•r tilkendt¬ samv√¶r med deres b√łrneb√łrn¬  i en evt. anbringelse efter punkt 1.¬ ¬ p√• lige fod med for√¶ldrene.

7: Vi kr√¶ver loven √¶ndret, s√• for√¶ldre og b√łrn ikke er, eller skal v√¶re stavnsbundet af / til en kommune. Barnet skal f√łlge for√¶ldrene i journal og hjemkommune. Vi for√¶ldre skal v√¶re opdragere for vores egne b√łrn, uden det offentliges indblanding. Med mindre punkt 1. er g√¶ldende.

8: For√¶ldre skal senest ved deres f√łrst barns f√łdsel g√łres skriftligt opm√¶rksom p√• at¬ tilbud ( IKKE L√ÜNGERE ER ET TILBUD MEN I DANMARK ER TVANG ) N√•r f.eks en jordemor sp√łrger om f√łdsel p√• hospital eller i hjemmet. Om man vil have bes√łg af sundhedsplejerske i hjemmet samt anbefalet l√¶geunders√łgelser ved 3-6-9 mdr. For dette er ikke et valg. Et fravalg er en direkte indberetning til socialforvaltningen. Det vil sige en direkte opstart af en socialsag. Vi kr√¶ver, at denne fremgangsm√•de¬  oph√łrer, s√• sunde og velfungerende familier ikke grundl√łst forf√łlges.

9: Hjemmehos√®r el. konsulenter skal v√¶re familiens personlige, st√łtte og r√•dgiver og ikke det offentliges. Vi kr√¶ver at f√• lov til at v√¶re anderledes og leve anderledes, samt at en s√•dan person skal kunne g√• ind i den anderledes m√•de at leve og v√¶re p√•,¬ med sine egne normer,¬ ¬ n√•r der skal r√•dgives og gives st√łtte. En hjemmehos√®r M√Ö IKKE V√ÜRE DET OFFENTLIGES KONTROLL√ėR. Og de SKAL kunne retsforf√łlges ved l√łgnagtig journalf√łring , misbrug og misligholdelse af deres stilling og embede sammen med sagsbehandleren og de offentlige ansatte bag dem.¬ 

10: Vi kr√¶ver frihed til at v√¶lge vores b√łrns skole, SFO, b√łrnehave m.m. Uanset valget skal det offentlige betale transporten, og at al henvendelse fra disse, eller fra det offentlige f√łrst sker til familien. Vi kr√¶ver at det offentlige l√łser evt. problemer med familien og ikke med andre instanser.

11: Vi kr√¶ver at alt korrespondance bliver sendt f√łrst til familien, og at alt der¬ skrives i en journal, bliver godkendt af familien f√łrst. Alt vedr√łrende en families b√łrn, der kommer fra skole, SFO, b√łrnehave, dagpleje, l√¶ge, sundhedsplejerske, hjemmehos√®r, sagbehandler, chef, offentligt ansatte¬ med mere, skal godkendes af familien f√łrst, s√• l√łgn, ¬ fejl og magtmisbrug ¬ kan rettes inden det¬ skrives i en journal.

12: Vi kr√¶ver, at der ikke l√¶ngere f√łres 2 journaler i kommunen men, at alt st√•r i en og samme journal som er tilg√¶ngelig, via aktindsigt,¬  p√• omg√•ende¬ forlangende. Den interne jorunal skal¬ √łjeblikkelig¬ slettes i det kommunale regi og overf√łres til den udleverede jornal,¬ uden cencur eller rettelser.

13: Vi kr√¶ver, at alle med tilbagevirkende kraft fra √•r 1955¬  ved deres fyldte 18 √•r, f√•r udleveret kopi af deres journaler fra deres f√łdsel og frem til datoen,¬ ¬ uden rettelser, slettelser og uden censur.

14: Vi kr√¶ver frihed og retten tilbage til igen at passe vores b√łrn selv. F.eks skal vi frit kunne v√¶lge dagpleje / vuggestue / b√łrnehave / SFO fra. B√łrn der er diagnosticeret og skal passes ude, skal v√¶re p√• det offentliges regning, med for√¶ldrenes samtykke...... uden tvang.

15: Sagsbehandlere og offentligt ansatte skal m√łde alene, hvis ikke andet er aftalt, ¬ p√• bes√łg i hjemmet, med mindre punkt 1. opfylder betingelserne for at de kan m√łde 2 personer fra den offentlige forvaltning. Hvis flere personer skal m√łde op, skal familien informeres, s√• de kan stille med samme antal personer, ved st√łrre m√łder skal det afholdes udenfor den private families bop√¶l og antallet af fremm√łdte skal v√¶re ligeligt fordelt. Ved m√łder med mere end 3 fra det offentlige skal det offentlige betale alle udgifter til familiens egen advokat. F√łr, under og efter m√łdet.

16: Det skal ikke v√¶re lovligt eller muligt at lave anonyme anmeldelser eller indberetninger til det offentlige. Sker det kr√¶ver vi at det offentlige kan og skal dokumentere alle p√•stande og klarl√¶gge det s√•kaldte problem, inden¬ der tages kontakt til familien.

17: Sagsbehandlere og det offentlige skal straffes n√•r de indhenter oplysninger uden samtykke fra l√¶ge / jordmoder / psykolog / hospitalsjournaler mv. og pr√łver at p√•virke disse til, at give negative udsagn for at opbygge en sag og ellers, ¬ hvis de fors√łger p√• at indhente oplysninger under p√•virkning af oplyseren ved brug af ledende sp√łrgsm√•l. Dette skal kunne give en ubetinget straf p√• op til 6 mdr.

18: De offentlige kontorer og sagsbehandlere skal respektere familiernes fritid og weekender. VI kr√¶ver, at alt korrespondace bliver sendt ud til familierne f√łrst p√• ugen og ikke til om l√łrdagen, hvor familierne ikke har nogen mulighed for at reagere eller forsvare sig. ¬ Dette med mindre punkt 1. er g√¶ldende.

19: Vi kr√¶ver at sagsbehandlere, afdelingschefer, hjemmehos√®r ¬ med mere¬ omg√•ende stopper med at videref√łre den s√•kaldte sociale arv. For at bibeholde arbejdsplader og bl√•stemple sager i offentligt regi. Vi kr√¶ver¬ omg√•ende alle sager genoptaget, hvor l√łgn og injurier er begrundet i og med social arv.

20: Usynlige handicaps hos for√¶ldre som f.eks ordblindhed, talebesv√¶r, stumhed, d√łvhed, h√łreneds√¶ttelse med mere, m√• ikke misbruges af det offentlige som p√•skud til at fjerne b√łrn. Vi kr√¶ver hj√¶lp sat ind i hjemmet, s√• b√łrn og for√¶ldre kan forblive samlet.

21: Vi kr√¶ver ytringsfriheden og demokratiet tilbage til for√¶ldre / bedstefor√¶ldre s√• vi kan frav√¶lge personer i sociale sager, som beviseligt modarbejder for√¶ldre og b√łrn og som er k√łbt af det offentlige. Det v√¶re sig p√¶dagoger, skolel√¶rere, sundhedsplejersker, hjemmehos√®r¬ m.f.

22: Der ved lov gives b√łrn og unge samme rettigheder som en voksen person, der tilbageholdes af politiet,( skal stilles for en dommer inden 24 timer ) samt at de har krav p√• en personlig advokat. Dette skal g√¶lde for hvert enkelt barn i en familie. For√¶ldrene skal have deres egne advokater, som staten skal afholde alle udgifter til.

23: POLITI / FOGED med mere, M√Ö IKKE indblandes i sager omhandlende b√łrn, med mindre punkt 1. er g√¶ldende og dokumenteret.

24: Grundloven og tavshedspligten skal overholdes 100 % og de sociale myndigheder skal udvise diskretion ved en hver personlig henvendelse på bopælen med forudgående varsel, i henhold til loven om borgernes retssikkerhed. Overholdes det ikke skal de offentlige myndigheder stilles til retsligt ansvar.

25: Sagsbehandlere og offentlige myndigheder skal straffes n√•r de bevidst tilbageholder ydelser som f.eks b√łrnefamiliechecken, merudgifter, barselsdagpenge og advokatudgifter.

26: Sagsbehandlere og offentlige myndigheder skal straffes n√•r de ikke sikrer aktindsigt, eller hvis de n√¶gter aktindsigt. Professionelle bisiddere og advokater skal have ren straffeattest p√• alle omr√•der for at kunne m√łde i b√łrnesager. Der m√• indhentes straffeattest p√• bisidder.

27: Det skal v√¶re muligt at retsforf√łlge sagsbehandlere, hjemmehos√®r¬ og offentligt ansatte p√• lige fod med normal dansk lovgivning. Kommunen eller amtet skal bevilge fri proces, til den der klager. Vi kr√¶ver, at kunne v√¶lge advokat efter eget √łnske i Danmark samt, at kommunen ikke m√• tage egne advokater fra deres hjemkommune.

28: Det skal v√¶re mulighed for l√łsning, for den enkelte borger, at f√• en ny sagsbehandlerkommune i de sager, som virkeligt er g√•et i ekstremt h√•rknude, og dette uden direkte at flytte kommune.

29: For√¶ldre, der som b√łrn har v√¶ret anbragt, skal have erstatning fra staten for svie og smerte samt have erstatning for det offentliges jagt p√• dem og deres b√łrn som voksne. Is√¶r skal der gives erstatning til de voksne, der som b√łrn har v√¶ret udsat for overgreb, under en anbringelse.

30: Sorggrupper skal oprettes til anbragte b√łrn af det offentlige, s√•ledes at de kan f√• bearbejdet deres sorg over at miste deres for√¶ldre / familie / venner med mere. Her skal det enkelte anbragte barn ind i lokale sorggrupper, efter eget valg, som skal m√łdes ugenligt for at st√łtte hinanden ( de helt sm√• b√łrn, skal have en vejleder i de st√łrre b√łrn(s√łskende) til, at hj√¶lpe og st√łtte dem i anbringelsen og de skal f√łlges ad i anbringelseforl√łbet).

31: Anbragte b√łrn der beg√•r selvmord under en anbringelsen eller p√• grund af det offentliges jagt p√• dem,¬ er¬  det offentliges ansvar. Det offentlige skal afholde og svare alle √łknomiske omkostninger forbundet med bes√¶ttelsen m.v.

32: Begravelsomkostninger p√• for√¶ldre som beg√•r selvmord, pgr. deres anbragte b√łrn, eller jagten p√• familien, skal betales af det offentlige og sagsbehandlere skal g√łres personligt ansvarlige for h√¶ndelsen og der skal udbetales en erstatning til det, el. de efterladte b√łrn.

33: Alle sagsdokumenter skal, når de er direkte forkerte kunne fjernes uden problemer fra sagsmappen, ligesom alt fejlagtigt matriale skal fjernes. Alle journaler trækkes tilbage og omskrives til sandheden.

34: Kommunen m√• ikke l√¶ngere v√¶re b√łdler, n√•r feks. et barn n√łdvendigvis skal anbringes efter punkt 1. Kommunen m√• ikke l√¶ngere forlange, at barnets k√¶ledyr skal aflives.¬  Det offentlige skal sikre, at dyret/dyrene kan forblive hos og f√łlge med barnet.

35: Vi kr√¶ver, at alle nuv√¶rende familieinstitutioner efterses af en special sammensat gruppe, uafh√¶ngige af hinanden¬ personer, med hvert sit speciale.¬  Der¬ skal indhentes oplysninger fra tidligere klienter¬ og halvdelen af¬ disse institutioner¬ nedl√¶gges. Vi kr√¶ver, at alle familieinstitutioner f√•r et andet form√•l end i dag, hvor man skiller familierne. Form√•let skal fremover v√¶re, at en familie¬ skal tage derfra efter endt ophold, samlet.

36: Vi kr√¶ver st√łrre kontrol p√• familieinstitutionerne, med hensyn til alkohol, narko, hash med mere.¬ Vi ¬ kr√¶ver, ¬ at man fra statens og kommunernes¬ side er villige til, ¬ at bevillige penge og ¬ lave projekter i udlandet,¬ hvor de¬  ansatte¬ er tidligere klienter, ¬ der har v√¶ret gennem systemet. Da de kender faldgrupperne og problemerne indefra. Disse projekter skal¬ have en stor karakter af udfordring og naturlig positiv indl√¶ring.¬ 

37: Vi kr√¶ver, at staten el. det offentlige opretter en landsomfattende avis som sendes ud til alle anbragte b√łrn og deres for√¶ldre / bedstefor√¶ldre, samt skal ligge p√• alle offentlige kontorer. Avisen m√• ikke have censur, s√• familier og b√łrn skal have lov til at sende deres historie / sag ind til den, som skal bringes i den. Navne p√• sagsbehandlere, sagschefer, hjemmehos√®r¬ ¬ mf. skal n√¶vnes. Intet m√• slettes eller censureres v√¶k i¬  den offentlige udgave af avisen. Avisen skal b√•de v√¶re i trykt oplag og i fuld internetudgave. P√• den m√•de bliver det nemmere for det enkelte barn og deres familier, at g√łre opm√¶rksom p√• fejl og mangler, ris og ros.

38: Formandsbeslutninger skal fremover godkendes af civilrettensdommer som skal gennemgå dokumentation og bevismatriale (sammenlignet med en ransagningskendelse).

39: Vi kr√¶ver at familier og b√łrn som er, eller har v√¶ret i en kommunes s√łgelys, eller har / er / v√¶ret kraftigt chikaneret og jagtet af det offentlige, ¬ ikke skal tvinges eller trues til tavshed af det offentlige om, hvilke overgreb der er sket p√• deres familie.

40: Vi kr√¶ver frihed til, ¬ at¬ s√łge og v√¶lge job¬ og uddannelse¬ uden, at det offentlige skal blande sig eller true familierne til fortsat klientg√łrelse og uden, at det offentlige skal stavsbinde en familie og b√łrn til et bestemt land eller by. ¬ ¬ ¬ 

41: Vi kr√¶ver frihed til at virke politisk m.v. , uden at f√• trusler fra det offentlige omkring vores b√łrn og hvad de vil g√łre, hvis vi ikke g√łr som det offentlige siger.
   
************************************************************

[/b]

Ruby Harrold-Claesson

  • Global Moderator
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlšgg: 690
  • Karma: 1
    • Visa profil
Tvangsfjerning av barn: Underskrifts-innsamling i Danmark
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2004, 16:08:49 PM »
Jag tycker att den danska namninsamlingen är ett bra initiativ. Det var just en namninsamling som låg till grund för ändringen i socialtjänstlagen angående utredning av mor- och farföräldrar och andra släktingar så att barn ska placeras i första hand hos sina egna släktingar.

Texten √§r v√§larbetad men jag skulle inte kunna underteckna den i dess nuvarande form. Jag h√•ller inte med formuleringarna i Punkt 5 "Hvis en for√¶ldre h√łrer ind under punkt 1. skal denne for√¶ldre kunne fjernes fra barnet permanent. Det g√łres allerede i √ėstrig."

Människor är utvecklingsbara och kan förändra sin livsstil. Barn skall överhuvudtaget inte omhändertas permanent. Ingressen till NKMR:s stadgar lyder bl. a: "NKMR anser att en separation som samhällsåtgärd i princip skall vara temporär (...)". Inte ens nuvarande LVU föreskriver permanent omhändertagande, även om socialtjänstens personal inte lämnar tillbaka barnen när anledningen till omhändertagandet inte längre är för handen.

Jag föreslår därför en omarbetning av texten.

Vi behöver något liknande här i Sverige.

Ruby H-C

Jeanette

  • Newbie
  • *
  • Antal inlšgg: 91
  • Karma: 0
    • Visa profil
översett till Svenska!
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2005, 17:22:34 PM »
Skulle bli glad om någon orkade att översätta det som står i denna namnlista till svenska.

Jag är också emot permanent omhändertagande . Föräldrar har rätt till sina egna barn. Fast är de elaka mot sina egna, ja då är frågan den, det beror på hur extrema fall det handlar om. Så som att jag har en känsla av att somliga socialarbetare inte är lämpliga som föräldrar. De kan jag tänka mig permanent avståndstagande ifrån angående deras egna barn. Ta barnen ifrån dem! Det gäller somliga socialchefer också, totalt olämpliga att ha hand om barn. Några av dem skall ha straff, de skall ställas inför domstol.
                                                                 
 

                                                               Jeanette