Omröstning

Har rättsväsendet nytta av att behålla sådana rådmän?

1. Nej, de bör omedelbart avskedas.
5 (100%)
2. Ja, de duger fint till vidareutbildning.
0 (0%)
3. Tror inte på det.
0 (0%)

Antal personer som röstat: 5

Omröstningen har avslutats: 29 januari 2003, 22:33:13 PM

Författare Ämne: I vems intresse ljuger "samhällets stöttepelare"?  (läst 5419 gånger)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
I vems intresse ljuger "samhällets stöttepelare"?
« skrivet: 29 januari 2003, 22:18:40 PM »
Samt gör allt för att skydda varandra?

Här följer ett klipp från en JO-granskning som visar att en svensk rådman i en tingsrätt bevisligen medvetet har suttit och fattat olagliga rättsbeslut.

-Utdrag ur yttrande av Chefs-JO Claes Eklundh 990928, d.nr 2148-9 --

Tre av kärandena var enligt det i målet ingivna registrerings beviset styrelseledamöter och utgjorde bolagets styrelse. Vidare var en av dessa också registrerad som bolagets verkställande direktör.

Enligt min uppfattning hade, till följd av jävsbestämmelserna, varken styrelseledamöterna eller verkställande direktören rätt att företräda
bolaget i målet.

Således saknades lagliga förutsättningar för tingsrätten att godta den processhandling som styrelsen givit uttryck för genom verkställande
direktörens medgivande. /

xxxxxxxxxxxxxxx Vad säger man?

Ansvarig för upplägget att med hjälp av en korrupt rådman svara på sin egen stämning, är en advokat som anlitats av ett svenskt och medlemsägt bensinbolag.

Att det enligt lagarna inte alls går för sig, ingår i grundkursen för jurister. Men att det med lämpliga smörjmedel går alldeles utmärkt att sätta sig över lagarna, finns framförallt att lära hos giriga och penningstarka direktörer.

JO inledde sin granskning efter att ifrågavarande rådman inför tredje person erkänt att advokaten hade lurat honom ett flertal gånger tidigare och att han kände till honom väl, men att han inte alls avsåg ändra på sitt beslut som först skulle fattas ett par dagar senare. Det som JO följaktligen anmärkte på.

Som vanlig människa vet jag att om man blir lurad en eller flera gånger av samme person, blir man automatiskt betydligt mer vaksam nästa gång samma scenario återkommer. Men tydligen är så inte fallet med denne rådman... Eller så har/hade någon mycket starka hållhakar på vederbörande. Fallet gäller en bolagsplundring, vars personliga konsekvenser allvarligt drabbat ett flertal människor, familjer och barn.

Jag menar bestämt att ifall sådana "övergrepp" obemärkt får förekomma, sprider det sig lätt som ringar på vattnet och får allt vidare följder. Till slut kanske samhället i värsta fall kollapsar, (vilket i och för sig historiskt sett har hänt flera gånger runt omkring i världen).

Mvh, Leif

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
    • http://dejemo.com
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2003, 23:02:19 PM »
Det är Du och jag. Våra barn och våra föräldrar. Våra vänner och våra grannar, Som är så okritiska eller apatiska när det gäller att ställa krav.

När man som jag bor på en liten ort. Så är kunskapen stor om det lilla.
När det så blir dags för val, så kan man ibland tro att man varit på kyrkogården för att krysta fram tio namn att stolt presentera på sin valsedel.

Om man lägger ut alla valsedlarna på köksbordet och frånsett partitillhörighet granskar dem: Så har jag de senaste valen konstaterat att det finns idag inget parti som jag vill lägga min och mina barns framtid i händernma på. Även om vi i vår kommun inte har tungt kriminellt belastade sk. "förtroendevalda" ...fast kanske...

Idag är det bara mammon som kortsiktigt styr. Så med fingrar och tår korsade i både fickor och skor ljuger och svindlar dessa stomatolgrinande politrucker sig lyckliga.

Det går lätt att ljuga i dumma väljare, när man vet att: Man kommer inte i ensam majoritet och behöver ta något som helst ansvar för det man svamlade om före valet. Skulle någon mot förmodan komma i ensam majoritet så finns det säkert någon fallskärm, som sparkar vederbörande rätt in i paradiset.

Är det inte höjden av landsförräderi att rasera ett land infrastruktur som man lyckats med nu? Hur kan någon sälja ut moder Svea som en luder? ...om man själv inte tjänar en slant på det!

Har ni hört talas om någon politiker som fått livstids fängelse för det?

Förr var politiker ideella, idag är det många av dem som inte skulle kunna överleva på ett hederligt arbete.

Hur skulle det Svenska samhället fungera om alla kunde bestämma sin egen lön?

MAJORITETEN AV POLITIKERNA ÄR ENLIGT MIN ÅSIKT BARA INTRESSERADE AV SKO SIG SJÄLVA PÅ VÅR BEKOSTNAD

Till sin hjälp har de utformat det lydiga instrumentet "rättsväsendet"
Även kallat "Svea Rikas Lag"
maila mig på rattsoffer@dejemo.com

Åke

Anonymous

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2003, 01:48:49 AM »
Ett litet tillägg om vad att göra när direktörer stämmer sig själva och själva svarar på sin egen stämning, till förlust för bolag, anställda samt deras familjer. När jobben försvinner...

Bolaget är "part i målet", dvs att de enda som teoretiskt och formellt kan göra något, om inte samhället griper in och beivrar ljugandet hos sina stöttepelare.  Det är just direktörerna som har den möjligheten... Någon utomstående kan det inte. De är inte part i målet.

Nullititet eller domvilla heter det på juridiskt språk.  Polisen vill helst ha det till civilrättsligt så de slipper utreda. Direktörerna har självklart inget som helst intresse av att låta sina brott utredas... På den sidan ställer sig de korrumperade mer än gärna. Dvs en ganska "hård majoritet". En konkret innebörd av att några sätter sig över lagen...

Dvs att inget händer och att det än så länge är relativt riskfritt att plundra företag såväl samhället.

Utifrån detta exempel går det att dra en skiljelinje vem som är för eller emot det samhälle vi alla är del i. Därför kan det också påverkas till det bättre.

Mvh, Leif

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2003, 10:56:02 AM »
Inledningen till den tragiska incidenten med den "hjälpsamma rådmannen", innehåller  händelser med en mycket duktig äldre auktoriserad kvinnlig revisor, som efter granskning av Revisorsnämnden fick återlämna sin auktorisation. Dvs "silkessnöret" efter ett långt yrkesliv.

Granskningen inleddes pga att revisorn inte reagerat på uppenbara tydliga signaler om oegentligheter. (Hon hade valt att följa sin chefs och största kunds önskan, en toppdirektör i ett "medlemsägt bensinbolag", och påpassligt helt glömt bort att lyssna på verkligheten / bolagets aktieägare).

Kvinnan tvingades byta jobb och hamnade hos Försäkringskassan med ansvar för en betydligt större budget, men inte som revisor. Hon är nu pensionerad. Revisorsbolaget är ett av Sveriges allra största med globala förgreningar. De säger sig att värna om de mindre företagen, åtminstone i reklamen. Tja... (Just nu håller de kurser på Mauritius, för svenska företagare om hur man bäst använder sig av de svenska skattelagarna, med andra ord kostnadseffektiviserar).

Vad berättar en sådan kvinna till barnbarnen? Vad får de för inspiration av samhället som vi alla ännu så länge onekligen är del i..? Hur kommer det framtida samhället och deras företag se ut? Barn lär sig att ta efter de vuxna.

Mvh, Leif

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2003, 15:16:41 PM »
Ni måste vara inloggade för att kunna rösta.. så registrera er och rösta..

Kanske är Din röst lika bortkastad när du röstar om utvisning som när du valde in dem i laget...?

Men vi kan väl iaf fall få känna att vi inte är ensamma

Åke

Åke

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2003, 18:16:38 PM »
Mycket riktigt. En röstbox "poll" ger bara en liten visuell indikation på hur ett avgränsat antal inloggade besökare tycker i en specifik fråga. Envar som gör ett inlägg kan lägga in en röstbox "överst i tråden".

Apropå filmfestivaler och våld i Göteborg

Efter kravallerna i Göteborg läste jag först om påståenden att de beskäftiga åklagarna manipulerade bevismaterial, det var före Janne Josefsson & Co kom med sitt avslöjande att en viss bevisfilm onekligen var "välredigerad". Förut trodde jag sånt inte hände, efter JJ's film blev jag osäker och nu är jag säker på att det sker oftare än vad vi får veta.

Artikel i Aftonbladet

Framför mig har jag ett solklart exempel på bevisförfalskning utfört av en åklagare, ytterligare en av "samhällets stöttepelare". (En medveten förvanskning som säkert är gjord i all välmening till övriga stöttepelare och bundsförvanter). Ensam har jag varken krafter, tid eller pengar till att visa sådant samhällsengagemang eller ens orka föra fram en sådan fråga i dagsljuset.

Det finns tack och lov fler som bryr sig

I DN läste jag häromdagen en debattartikel om polisens missar i Göteborg, skriven av den i mina ögon mycket trovärdige professorn i kriminologi, Jerzy Sarnecki. Debattartikeln

Sarnecki är akademiker och påvisar en del tänkvärda ting. Men vad han inte nämner är ett endaste ljud om är de olika intressekonflikter som i "stridens hetta" styr varje enskild polis, lagens långa arm.

Att som demonstrant se sig omgiven av tongivande  kamrater som maskerar sig och tar upp gatstenar i sina händer, påverkar säkert en att göra likadant. Uppviglare som i efterhand visade sig vara civila poliser... Provokatörer har använts av makten sedan urminnes tider.  "-Men våra poliser kastade ju inget, inga brott begicks..." Blev den officiella förklaringen.  På så sätt rullar tongångarna vidare i samhället... Som upprivna och kastade gatstenar.

Jag ställer mig därför oakademiskt frågan, var det i själva kastandet som brott begicks, maskerandet, eller uppviglandet till det hela? Varje övergrepp som händer tycker jag är ovärdigt.

Min förhoppning är att forumets deltagare mailar alla dessa stöttepelare i samhället, och bjuder in dem vänligt till en konstruktiv debatt (i vad det än är för aktuell fråga). Kanske blir samhället sen bättre att leva i för oss alla.

Professor Jerzy Sarnecki vill säkert ha ett bättre samhälle, sett ur hans akademiska synvinkel. Han verkar för det, dock med en annan paradigm som grund.

Mvh, Leif

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2003, 21:10:49 PM »
..en annan av jämtlands suspekta "stöttepelare" avvisades en månad före pension från sin arbetsplats, som "ej längre önskvärd" p.g.a försök till bedrägeri.

Själv använde hon förklaringen att hon fått en extra semestermånad av sin arbetsgivare...

Men hon behöll samtliga politiska "förtroendeuppdrag"

Så dessa "samhällets stöttepelare" ser sig själva som "samhället" och stöttar därför givetvis bara sig själva och andra medbrottslingar.

..om man inte fåraktikt flinande lallar med, utan rakryggat står för rättvisa och åsikter. Då åker man handlöst ut i kylan. Med pressens marionetter som mobb och lydigt redskap.

Åke

Anonymous

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2003, 22:03:57 PM »
Citat från: "leif"
Mycket riktigt. En röstbox "poll" ger bara en liten visuell indikation på hur ett avgränsat antal inloggade besökare tycker i en specifik fråga. Envar som gör ett inlägg kan lägga in en röstbox "överst i tråden".

Apropå filmfestivaler och våld i Göteborg

Efter kravallerna i Göteborg läste jag först om påståenden att de beskäftiga åklagarna manipulerade bevismaterial, det var före Janne Josefsson & Co kom med sitt avslöjande att en viss bevisfilm onekligen var "välredigerad". Förut trodde jag sånt inte hände, efter JJ's film blev jag osäker och nu är jag säker på att det sker oftare än vad vi får veta.

Artikel i Aftonbladet

Framför mig har jag ett solklart exempel på bevisförfalskning utfört av en åklagare, ytterligare en av "samhällets stöttepelare". (En medveten förvanskning som säkert är gjord i all välmening till övriga stöttepelare och bundsförvanter). Ensam har jag varken krafter, tid eller pengar till att visa sådant samhällsengagemang eller ens orka föra fram en sådan fråga i dagsljuset.

Det finns tack och lov fler som bryr sig

I DN läste jag häromdagen en debattartikel om polisens missar i Göteborg, skriven av den i mina ögon mycket trovärdige professorn i kriminologi, Jerzy Sarnecki. Debattartikeln

Sarnecki är akademiker och påvisar en del tänkvärda ting. Men vad han inte nämner är ett endaste ljud om är de olika intressekonflikter som i "stridens hetta" styr varje enskild polis, lagens långa arm.

Att som demonstrant se sig omgiven av tongivande  kamrater som maskerar sig och tar upp gatstenar i sina händer, påverkar säkert en att göra likadant. Uppviglare som i efterhand visade sig vara civila poliser... Provokatörer har använts av makten sedan urminnes tider.  "-Men våra poliser kastade ju inget, inga brott begicks..." Blev den officiella förklaringen.  På så sätt rullar tongångarna vidare i samhället... Som upprivna och kastade gatstenar.

Jag ställer mig därför oakademiskt frågan, var det i själva kastandet som brott begicks, maskerandet, eller uppviglandet till det hela? Varje övergrepp som händer tycker jag är ovärdigt.

Min förhoppning är att forumets deltagare mailar alla dessa stöttepelare i samhället, och bjuder in dem vänligt till en konstruktiv debatt (i vad det än är för aktuell fråga). Kanske blir samhället sen bättre att leva i för oss alla.

Professor Jerzy Sarnecki vill säkert ha ett bättre samhälle, sett ur hans akademiska synvinkel. Han verkar för det, dock med en annan paradigm som grund.

Mvh, Leif

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2003, 14:03:30 PM »
Ett svar till frågan "I vems intresse ljuger "samhällets stöttepelare"?" som Leif har ställt som jag tycker är självklart är detta:

I varje fall inte i medborgarnas och samhällets intresse.

De vanliga medborgarna i Sverige, dvs. medelsvensson - till skillnad från "samhällets stöttepelare" - vet skillnaden mellan rätt och fel. När de som har blivit förfördelade kräver att "samhällets stöttepelare" skall följa lagen och att myndighetspersonerna som verkar i Sverige ska se till att Sverige fungerar som ett civiliserat, demokratiskt rättssamhälle, utan att få gehör för sina krav, blir de frustrerade. De blir förbluffade över den rättsrötan som florera i myndigheternas kanslier.

De förfördelade överklagar ärenden och mål utan resultat. Vissa gör jävsinvändningar mot myndighetspersoner och de s.k. domarna. Men, systemet sluter sig bakom de brottsliga. De befinns vara ojäviga. De rättslösa klagar till kontrollorganen - utan resultat där också.

Sedan blir de förfördelade människorna påsatta stämpeln "Rättshaverister".*

Men, vem eller vilka är det som ansvarar för att rätten har havererat? I varje fall inte de vanliga medborgarna, utan "samhällets stöttepelare".

Moder Svea förtjänar bättre tjänare än de som nu befolkar myndigheternas kanslier.

Ruby H-C

* Se Hög tid avskaffa odemokratiska maktstrukturer. Av Lisbeth indeborg
http://www.nkmr.org/artikel_dags_att_avskaffa_odemokratiska_maktstrukturer_av_lisbeth_lindeborg.htm

leif

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2003, 10:47:52 AM »
Varför "skär det sig" mellan myndigheter och människor?

Vad är det för mänskliga egenskaper som utgör incitament för personliga intressekonflikter?

Är det månntro "opassande" i dagens samhälle att anse annorlunda än mot vad den traditionella gruppen och etablissementet gör? Bygger vi omedvetet in fundamentala systembrister i vår livsföring?

För att ha en chans att finna möjliga svar på dessa frågor hjälper det ibland att vara en läsande person. Häromdagen läste jag en tänkvärd artikel i DN om Naturfilm som befäster könsrollerna.

Är det möjligen samma slags bakomliggande "mekanismer" som styr de olika myndigheternas paradigmer?

Mvh, Leif

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2003, 11:00:26 AM »
Här är en kommentar till Hillevi Ganetz.
Han vågar dock inte gå så långt som att ifrågasätta existensberättigandet av ämnet genusmetodik.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=15471

PS
Hur gör man länkar på det smidiga sätt som du gjorde?