Författare Ämne: Gardner var en fin farbror  (läst 22826 gånger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Gardner var en fin farbror
« Svar #30 skrivet: 21 mars 2004, 14:53:07 PM »
Du har nog rätt i att det är svårt att få fram en helt rättvis statestik när det gäller denna typ av brott eftersom att det är vanligt förekommande både att det görs falska anmälningar och att det inte görs några anmälningar alls.

Men det som många av gästerna här antyder att det framför allt är i biologiska relationer sexövergrepp förekommer finns det inga belägg för.

Den forskning som finns, samt länksämlingen till olika tidningartiklar som en av gästerna hänvisade till är entydiga. Det är mycket vanligare att de barn som utsats för sexövergrepp har utsats av en person som de inte är biologiskt släkt med än att det är en släktingen som är förövare.

Varför envisas ni med att trots detta sprida antydningar om att det skulle förhålla sig tvärt om?

paraphilia

• Gäst
Re: Gardner var en fin farbror
« Svar #31 skrivet: 20 juni 2004, 13:48:33 PM »
Citat från: "Andersson"
Gardner vars minnessida ni länkat till från huvudsidan var ju en riktigt trevlig gubbe :/

http://www.gate.net/~liz/liz/pedoph.htm

.

Det är lätt att klaga på honom men svårt att motbevisa det han sa.

paraphilia

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 juni 2004, 13:51:49 PM »
Citat från: "susanna svensson"
Det är bara lite drygt 20 år sedan som det var ytterst nära att gå igenom i rikstagen att frivillig incest skulle avkriminaliseras och att byxmyndighetsåldern skulle sänkas till 10 år.

I samma veva gavs det ut en bok som hette barnens kärleksliv som propagerade för att dagispersonal skulle uppmuntra sexlekar bland barnen och att daghemmen skulle bjuda in män som blottat sig för barnen på en kopp kaffe. DENNA BOK SPONSRADES AV SOCIALSTYRELSEN. Om du är intresserad att läsa om hur synen på barn och sex såg ut i slutet på 70 talet och början på 80 talet så bör den nog gå att få tag på på biblioteket.

OBS jag tar starkt avstånd från de mest extrema delarna i denna bok...

Jag läste denna boken ganska nyligen och jag kan inte säga att jag förstår dig kritik. Boken tar tydligt avstånd från sexuella kontakter mellan barn och  vuxna. Den beskriver dock barnens sexualitet men enbart genom observationer av verkligheten. Bokens poäng angående blottare var att dom  extremt sällan begår övergrepp eller gör någor drastiskt,  detta är dock ingen lögn och att det gör mer skada för barnen att skrämma upp dom än att behandla det rationellt.

Boken är på inga sett extrem, snarare tvärtom.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 20 juni 2004, 15:51:41 PM »
Det verkar i varje fall som att företrädare för socialstyrelsen i dag tar starkt avstånd från denna bok och själva tycker att den är extrem. Den reaktionen fick åtminstone jag när jag för några år sedan tog upp en diskussin om denna bok i ett seminarium om sexuella övergrepp som socialstyrelsen hade anordnat.

paraphilia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 juni 2004, 16:56:56 PM »
Det verkar i varje fall som att företrädare för socialstyrelsen i dag tar starkt avstånd från denna bok och själva tycker att den är extrem. Den reaktionen fick åtminstone jag när jag för några år sedan tog upp en diskussin om denna bok i ett seminarium om sexuella övergrepp som socialstyrelsen hade anordnat.

Det enda kontroversiella jag kan se med denna boken är att den öppet och utan skam talar om barns sexualitet. Detta är kanske inte så populärt i ögonen på många men jag har aldrig förstått varför vi skall förneka existensen av barns sexualitet. Den finns och ju mer vi vet om den destå bättre.

Det finns dock få personen som vågar vara rationella i denna frågan eftersom så fort någon ens nämner något positivt om barn och sex i samma mening så blir dom stämplade som pedofiler. Och pedofiler är klassade som värre än massmördare så det är kanske inte så lätt för någon inom socialstyrelsen att göra något annat än att ta avstånd ifrån boken.

Jag har iaf inte sett någon vettig kritik mot den boken än så länge.

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 09 juli 2004, 10:14:01 AM »
Citat från: "Andersson"
Gardner vars minnessida ni länkat till från huvudsidan var ju en riktigt trevlig gubbe :/

http://www.gate.net/~liz/liz/pedoph.htm.

Det är bara lite drygt 20 år sedan som det var ytterst nära att gå igenom i rikstagen att frivillig incest skulle avkriminaliseras och att byxmyndighetsåldern skulle sänkas till 10 år.

I samma veva gavs det ut en bok som hette barnens kärleksliv som propagerade för att dagispersonal skulle uppmuntra sexlekar bland barnen och att daghemmen skulle bjuda in män som blottat sig för barnen på en kopp kaffe. DENNA BOK SPONSRADES AV SOCIALSTYRELSEN. Om du är intresserad att läsa om hur synen på barn och sex såg ut i slutet på 70 talet och början på 80 talet så bör den nog gå att få tag på på biblioteket.

OBS jag tar starkt avstånd från de mest extrema delarna i denna bok...

Svaret till det första inlägget är ju oerhört skrattretande. Jag tolkar det som att första inlägget är ironisk och undrar hur ni kan länka till denna man med hans säregna åsikter. Svaret på detta från Susanna, utgår då från att skylla ifrån sig på samhället för tjugo år sen och att Socialstyrelsen sponsrat en extrem bok?! Väldigt smart att svara genom att avleda uppmärksamheten till annat?!
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 09 juli 2004, 16:13:50 PM »
Som samhället sår får det skörda. Om socialstyrelsen spomsrar en bok som av vissa sjuka individer lätt tolkas som att barn kan tycka om att bli förförda så är det inte konstigt att antalet sexövergrepp på barn ökar.

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 11 juli 2004, 16:14:36 PM »
Och hur menar du att detta hör samman med det faktum att NI har en länk till en sida där man påstår att barnen vill bli förförda? Förjävligt att Socialstyrelsen, eller samhället om man så vill säga, för länge sedan sponsrade detta, men man kan inte försvara sina handlingar genom att skylla på andra? Jag förstår inte riktigt hur diskussionen hamnar på samhällsnivå när den börjar med en fråga om er?
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

paraphilia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 augusti 2004, 23:26:13 PM »
Ni verkar leva i tron att allt ni tror på är korrekt. Man har vetat i över 30 år att barn i vissa fall kan uppskatta sexuella förhållanden med vuxna och även aktivt söka dessa. End of story.

Stefan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 29 augusti 2004, 17:09:54 PM »
Citat från: "Felicity"
Och hur menar du att detta hör samman med det faktum att NI har en länk till en sida där man påstår att barnen vill bli förförda? ......
Felicity: Dom som lagt ut sidan tar ställning MOT framlidne Richard Gardners fantasier.

Citat från: "Paraphilia"
Ni verkar leva i tron att allt ni tror på är korrekt. Man har vetat i över 30 år att barn i vissa fall kan uppskatta sexuella förhållanden med vuxna och även aktivt söka dessa. End of story.
Man? Vem är Man som har vetat det? Du verkar säker på din sak! Har du haft/har sexuellt förhållande med barn som agerat/agerar på sättet du beskriver, eller känner du någon som har sexuellt förhållande med något barn som uppskattar detta?

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 30 augusti 2004, 10:22:15 AM »
paraphilia kanske talar av egen erfarenhet av något som hände när hon var barn liksom den amerikanske pojke som ivrigt väntat på myndighetsdagen så att harn har möjlighet att återuppta förhållandet med sin övergreppsdömda lärarinna. Vad vet du och vad vet jag förmodligen ingenting.

Stefan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 30 augusti 2004, 12:44:20 PM »
paraphilia kanske talar av egen erfarenhet av något som hände när hon var barn liksom den amerikanske pojke som ivrigt väntat på myndighetsdagen så att harn har möjlighet att återuppta förhållandet med sin övergreppsdömda lärarinna. Vad vet du och vad vet jag förmodligen ingenting.
Nej, vad vet jag? Det var därför jag frågade förstår du!

paraphilia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 november 2004, 17:12:38 PM »
Citera
Man? Vem är Man som har vetat det? Du verkar säker på din sak! Har du haft/har sexuellt förhållande med barn som agerat/agerar på sättet du beskriver, eller känner du någon som har sexuellt förhållande med något barn som uppskattar detta?

Det finns studier på området där det klart och tydligt framgår att barn kan uppleva sexuella relationer med vuxna som positivt och att det även rör sig om en ganska stor mängd.

Theo Sandforts studie "boys on their contact with men" är en bra start.

Eftersom det totalt sett finns tusentals barn som har uppgett att de uppfattade deras sexuella relationer som postiva så är det svårt att inte vara säker på sin sak. Rind studien visar en sammanfattning av andra studier där du kan få ut % i negativa/neutrala/postiva reaktioner från tusentals barn.