Författare Ämne: Kalla fakta 17-5-04  (läst 1877 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Kalla fakta 17-5-04
« skrivet: 18 maj 2004, 11:47:18 AM »
Två egypter kidnappade av amerikanska s.k. ”agenter” till Egypten med svenska statens troskyldiga försäkringar att de kommer att bli väl behandlade liksom att vår man på plats, ambassadören där, dumt och enfaldigt vill tro på allt som säges. Är det ännu ett prov på vår berömda s.k. tysta diplomanti? Eufemistiskt för att inte störa eller irritera diktaturer med krav på juridik och rättvisa.
- Vem är dessa maskerade agenter som SÄPO så beredvilligt samarbetar med? Vad har de för status? Är de jurister? Handlar de etiskt av och med hög moral? Är det sådana som man rent privat skulle lita på som vän? Eller är deras enda kvalifikation att döda effektivt och tyst, undervisa i tortyr. Mördare?
I så fall undrar jag mig över svenska statens otroliga dumhet och blåögdhet. Mannen Bush fick en chock efter 11 septemberkatastrofen. Han proklamerade en massa satser, som hela världen skulle acceptera som de postulat de var, alla som inte var för honom var emot och alla hans fiender var terrorister och det blev obehagligt när bl.a. svenska finansinspektionen så beredvilligt, utan kritik och juridiska underlag, bevis, som man kräver hör till i ett rättssamfund, fryser individers tillgångar och förbjuder dem att försörja sig eller ta emot hjälp från familj och vänner. Hur länge var det meningen att de då skulle leva? Utan ekonomiska några som helst tillgångar.
Nu får vi dessutom veta att SÄPO kidnappat och sänt folk till främmande länder för att där torteras - kanske dödas? På amerikanska order! Amerikanskt internationellt aktivt kidnappningsplan. "Billigt för svenska skattebetalare", skämtade SÄPO-man. Hade det inte varit billigare att inte alls sända dem?
Jag blir så rörd och tagen när jag hör kabinettsekreterare säga att "om det är sant" ska vi naturligtvis vrida tiden tillbaka och låta egypterna göra om hela rättegången riktigt och efter svenskt rättvisemönster. Är detta tecken på mänsklig oskuld? Eller dåligt samvete? Eller något annat? Lyder egyptiska domstolar under svenska myndigheter? Vem vill ha rättegången en gång till så att nu frigiven denna gång kan få en längre fängelsedom?
Jag blir alltid lika förvånad när svenska och danska myndigheter säga sig veta att det inte är någon fara att utlämna vuxna eller barn til den eller den dikataturen för de har lovat att taga sig an den ditförde med kärlek och rättvisa. Svensk polis betalar en afrikansk potentat för att i deras fängelse ta emot också människor som aldrig ens bott i landet eller har landets nationalitet. De bara förvaras där på obestämd tid. Bara för att svensk polis ska slippa obehaget att ha kvar vederbörande. (Polisens erkännanden har sänts i TV.)
Är det inte ganska typiskt, att när politiker gör fadäser hemligstämplas de i mycket lång tid? När SÄPO har gjort tabbar så hemligstämplas de p g a att de säges påverka förhållanden till främmande makt. Hur då, rent konkret?
I Sverige och Skandinavien måste man bli bättre på att hålla på sig och stå för vad de menar. Och inte som när ryssarna under tortyr tvingat fram falska anklagelser mot tjetjenier här i Danmark som gäst. Genast anhölls han och justitieministern fjäskade iväg till Moskva. Putin fick inte sin vilja igenom, irriterande för honom, och detta ledde till kris mellan vara två länder.

HORN

• Gäst
Svar till: Kalla fakta 17-5-0
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2004, 23:11:14 PM »
"Exporting Prisoners

Some US intelligence agents have claimed, speaking off the record, that they do not themselves use torture but that they do send prisoners to countries such as Egypt, Morocco, and Jordan with security services known to use torture during interrogations."

Källa: http://www.crimesofwar.org/onnews/news-stress.html

MVH / Hasse Örn
http://www.horn.se