Författare Ämne: Frågor kring adoption  (läst 4819 gånger)

jessup

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Frågor kring adoption
« skrivet: 06 maj 2004, 03:20:55 AM »
God dag,

Jag är 36 och barnlös och inte för att jag direkt har tänkt springa åstad och försöka adoptera, men jag har tittat lite på den myndighetens hemsida.

Det står bara vad jag kan hitta än så länge om att adopterade barn behöver mycket mer stöd och har andra slags behov än egenfödda inhemskt födda barn har.

Men vad jag funderade över, barnet kommer isåfall från ett annat land, och personligen vill jag inte tvinga på det ett annat förnamn än det redan har, jag vill inte att ev kontakter med dess släkt om jag kan hitta dem osv skärs av och inflyttade andra utlänska barn får ju ha modersmålundervisning i skolan, och då skulle jag vilja att detta barnet också fick ha det i sin språk, så den behåller detta även för sin framtida vuxenliv.

Då är frågan:
- blir jag tvingad av myndigheterna att ge barnet ett svenskt namn?
- är det fel av mig att inte ge barnet ett svenskt namn, pga att den annars kanske blir diskriminerad vid arbete osv när det är dags?
- blir jag tvingad av myndigheterna att bryta ev band och kontakter med dess släkt i det andra landet?
- är det fel att behålla kontakterna?
- får jag inte lov att begära modersmålundervisning för barnet?
- är det fel att ge den modersmålundervisning?

När jag frågar om det är fel, tänker jag etiskt, att hålla dess land levande är oetiskt och barnet kommer inte må bra av det?

Egentligen har jag mycket funderingar, men vi kan börja med dessa, och om någon har någon kunskap om detta, får den/de gärna svara.

Tack för ordet.
Jessup

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Frågor kring adoption
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2004, 18:35:05 PM »
Förra fredagens ring P1 handlade om adoptioner. Jag skriver detta på torsdagen den 6/5 om du läser detta innan morgondagens program har sänts så borde du kunna lyssna på det på sr.se  klicka på p1 och sök efter debattprogram så hittar du ring p1.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Frågor kring adoption
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2004, 22:38:25 PM »
Här kommer länkarna till Ring P1 om du vill ladda hem eller lyssna på programmet

Upplaga kl. 9.20
http://www.sr.se/laddahem/p1/ringp1/ring5.rm
http://www.sr.se/P1/diverse/AppData/ringp1/Sounds/ring5.ram

Upplaga kl. 14.50
http://www.sr.se/laddahem/p1/ringp1/ringkort5.rm
http://www.sr.se/P1/diverse/AppData/ringp1/Sounds/ringkort5.ram

Jag har inte hunnit lyssna på programmen men jag tycker att det är viktigt att rädda adresserna innan de försvinner från SR:s hemsida.

Jag kan också meddela att SvT programmet "Carin 21.30" den 29 april diskuterade adoptioner. SvT har också flera artiklar om adoption. Se t. ex Anna hittebarn
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8260&a=141983

Ruby H-C

Voyager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Adoption: Identitet - rotlöshet.
« Svar #3 skrivet: 27 september 2004, 13:25:03 PM »
Till Jessup:

Min sambo är adopterad från ett land fjärran från Svedala. Måste bara få säga att jag är glad att du som ev. blivande adoptivförälder tar upp dessa frågor. De barn som adopterades i början av 1970-talet har idag växt och det som skulle vara intressant för dig kanske är att prata med en som är adopterad och hör dennes åsikt om detta.

Men vad jag har förstått så är det många som har "problem" med sin identitet och känner en slags rotlöshet. Jag har själv en ganska så cynisk bild över just internationella adoptioner och i vissa lägen kan jag tycka att det är snudd på kriminellt att adoptera från utlandet. Men det är ju fullt legalt enligt svensk lag.

Den största aktören på den svenska "marknaden" är Adoptionscentrum. Många av de personer som nu är vuxna och adopterade på 70-talet söker idag sina rötter. Det som är just problemet är att de inte har någon aning om sina biologiska föräldrar eller släkt. Adoptionscentrum och även de andra organisationerna hävdar i väldigt många fall att personen i fråga är ett gatubarn, föräldrarna döda etc. Detta utan ha ett uns av belägg för dessa påstående.

Tar vi sydamerika som exempel så finns en mängd med ILLEGALA ADOPTIONER genomförda under 1970 och 80-talen. I synnerhet ensamstående mödrar "övertalas" att ge sina barn till barnhem, organisationer etc. för att de sedan ska få ett bättre liv som adoperad. Jag har fått en god inblick hur sådana adoptioner har gått till och det gör mig väldigt ledsen att som svensk inse hur förljugna dessa mödrar har blivit.

Enligt FN så har varje människa rätt att få veta sitt ursprung, kultur, biologiska föräldrar och namn och språk.
Adoptionscentrum har ingen kontroll över om de juridiska papper som skrivs i hemländerna stämmer med verkligheten eller ej.

Därför tycker jag att det är bra att någon tänker till ordentligt innan man ansöker om adoption från utlandet. Jag skulle gärna gå djupare in på detta ämne och jag hoppas verkligen att det skapas en debatt kring denna "forcerade migration" till vårt land.

Så mer kommer längre fram..