Författare Ämne: Vem försvara barnens rätt till sina biologiska föräldrar?  (läst 87504 gånger)

Felicity

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Vem försvara barnens rätt till sina biologiska föräldrar?
« Svar #45 skrivet: 25 april 2006, 14:37:59 PM »
Citera
Citat från: "Ola Eriksson"
Citat från: "Felicity ritar och berättar"
Citera

Dina kommentarer på citathänvisningarna visar att våra diskussioner ligger på olika nivåer och vem som helst som läser den kan se det. För övrigt är det lustigt med tanke på att det var du som sa "Märk väl, när någon säger något som liknar "Jag gillar inte ditt sätt att tala, eller jag gillar inte din uppsyn"; då är det FRIA ordet hotat..De Strindbergska uttrycken låter oss i alla fall få behålla vår frihet att yttra oss fastän vi inte unnas ha några mänskliga rättigheter... dvs så länge det inte handlar om personer." Och om något så är det förlöjligande när du skriver dina fåníga kommentarer att jag ritar och berättar. Men tja, hycklare brukar aldrig tillämpa reglerna på sig själv..

Citera

Socialtjänstlagen är en ramlagstiftning. Det är inte socialtjänsten som skapat den utan den har skapats som alla lagar. Så hur mycket du än vill gnälla på fel på lagstiftningen så ligger det på riksdags/regeringsnivå o utskotten etc. Självklart finns det regler och riktlinjer. Men som sagt, en ramlagstiftning innebär att man har olika mål och formuleringar som ska uppnås, sen har olika kommuner olika riktlinjer. Och att det ser ut så, det är pga de folkvalda och utskotten som gjort den bedömningen att det är det som fungerar bäst. varför kan man undra, men det är för att människor är olika och saker är inte alltid svart eller vitt. Att ett barn har blåmärken behöver inte betyda att han/hon blir misshandlad, men i samband med andra saker; som att föräldern missbrukar, vanligt förekommande märken på konstiga ställen etc. kan det betyda det. Och oavsett om det är polisen eller socialsekreterare som ska göra bedömningen så är i slutändan inte svart eller vitt utan en gråskala...

Citat från: "Papperstusskastaren rättar och förklarar"
Citera
Detta är ju nonsens.Du började med att säga att DU om någon borde väl veta vad som försiggår på en socialförvaltning; du jobbade ju där. Det är klart att de som jobbbar på ekonomisektionen och de som jobbar på barn och familj har samma eller liknande utbildning, men du har ju rätt i ditt yttrande, att du borde veta vad saken handlar om; ändå väljer du att avstå från att skapa klarhet.

Jo, jag vet bättre än dig vad som försigår på en socialförvaltning även fastän jag inte vet allt. Vi har samma utbildning men olika inriktningar på samma sätt som jurister o andra yrken har olika inriktningar. Men det betyder inte att jag kan försvara när de gjort fel, det vill jag inte heller. Om de har behandlat dig fel och gjort tjänstefel får de svara för det. Vad är det du vill ha klarhet i!?

Citera
Citera
Du har väl fått beslutsmeddelande? Domslut? Där ska det stå en saklig grund till de beslut som fattats. Hur ska jag veta om de beslut som fattats är godtyckliga eller inte? Jag jobbar som sagt inte i ditt ärende, jag har inte gjort en utredning på din bakgrund eller er familjesituation. Hur ska jag bedöma om det som hänt varit godtyckligt?

Citat från: "Papperstusskastaren förklarar och undervisar"
Citera
Ja de besluten har jag ju i korthet refererat här. De flesta brukar då svara "Om det du skriver är rätt så bla-bla bla". Man måste ju liksom alltid utgå från att man fått ett meningsfullt budskap, annar blir ju alla kommunikation meningslös.

Ja, det har jag sagt också. Om du har blivit felbehandlad eller felbemött så ska självklart tjänstemännen och ansvariga i socialtjänsten svara för det.. Men det betyder inte att jag måste tro att det är så socialtjänsten agerar enligt yrkesriktlinjerna eller socialtjänstlagen. Och det har jag oxå försökt säga, jag har inte uppfattningen att det är så det går till i regel och eftersom jag arbetar med det borde jag veta. Men sen finns som sagt rötägg i alla yrken, även bland socialsekreterare

Citera
Citat från: "Papperstusskastaren uppträder alltid maskerad framför datorn, men med rätt identitet"
Citera
Kommunikation avser ju att man utbyter fakta, inte fakta mot känslor eller känslor mot fakta. Om det VERKLIGEN är så att det är vattentäta skott mellan barn och familj och ekonomisektionen på din socialförvaltning, skulle du väl kunna fråga någon där om hur det går till där. Dvs har de några stödåtgärder innan de besluter om omhändertaganden ? Du har ju SJÄLV tidigare indignerat dementerat att SÅ DÄR går det i alla fall inte till på den socialförvaltning DU jobbar på. Senare förklarar du att du jobbar på ekonomisektionen, och inte vet ett dyft om vad de gör på barn och familj, trots att ni har samma utbildning, och säkert äter i samma lunchrum. Varför denna paradox ?

Jag har ju räknat upp de åtgärder som jag vet finns istället för fosterhemplacering. Sen arbetar jag som sagt med ekonomi och fastän jag har ett litet hum så är det inte min inriktning eller min specialitet.. Om du verkligen ville veta hur socialsekreterare på barn och familj agerar kanske du/ni på detta forum skulle göra en ansats att försöka ta reda på det genom att kontakta en socialsekretare som arbetar med det istället för att bara gnälla inför varandra på detta forumet.  

Citera
Citera
Har du ignorerat mina svar som inte passat dig? Jag arbetar inte med barn- och familj men eftersom de är mina kollegor på kontoret vet jag några åtgärder som används ofta: kontaktperson/kontaktfamilj som kan ge stöd till familjen, stödsamtal med terapeut etc, nätverksmöten med olika parter för att stödja barnet o familjen.. det är de som nämns oftast.. som sagt, omhändertagande sker i sista utväg..

Citat från: "Papperstusskastaren  Jé Accuse`! "
Citera
Jag har aldrig hört några sådana åtgärder, här nämns sådat heller inte. Jag tror inte att det skulle vara så att sociala använt sådana åtgärder innan, och sedan som andrahandsval använt fosterhemsplacering. Exempelvis kvinnan som gick upp till ekonomisektionen och ville ha pengar. De tog barnet av henne " om du inte klarar av att försörja barnet, ska det sättas i fosterhem"

Då har vi väl helt enkelt andra uppfattningar om vad som sker på socialförvaltningarna och vad som görs. Min uppfattning grundar sig på daglig verksamhet som pågår på min arbetsplats och samtal med kollegor som arbetar med barn och familj, din grundar sig på uppfattningen utifrån dina erfarenheter och detta forum där andra som fått sina barn omhändertagna kan lätta på trycket.

Citera

Citera
och du ska veta att det även finns familjer som vill ha hjälp med sina barn, alla blir inte anmälda utan många ansöker!

Citera
..hjälp att få sina barn fosterhemsplacerade... Ja allt kan man få höra..

Ja det är konstigt då att folk ansöker med den insikten. Bara för att få sina barn placerade, inte för att de vill ha hjälp. Jag har mer tilltro till människor än så, jag tror att vissa föräldrar vill ha hjälp och de får det. :lol:

Du kanske vill se ett citat som Ruby Harrold-Claesson själv skrivit:
På det här diskussionsforumet debatterar vi onödiga tvångsomhändertaganden och fosterhemsplaceringar av barn. Omhändertaganden som är berättigade kommer inte till NKMR eftersom vi, som praktiserande jurister, har bra insyn i såväl socialtjänstens arbetssätt och handlingar som våra klienters liv.

Märk här "onödiga" omhändertaganden. Och att berättigade omhändertaganden kommer inte ens hit. hon har till skillnad från dig insikt i det står till.. att vissa omhändertaganden är berättigade.
Socialsekretare, Nya Socionomprogrammet - Göteborgs Universitet

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 27 april 2006, 09:36:45 AM »
Citat från: "reine"
Tror han har problem nog  :lol:

Igår bytte jag framvagn och bakaxel på bussen, trots att sos utredare i sin egen diagnos säger att jag lider av minst fem mentalsjukdomar. De får väl skicka någon vårdare då till mig, jag behöver fälla ca 100 m3 ved till vintern..

Ola Eriksson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 27 april 2006, 10:39:37 AM »
Citat från: "Vad var det !? Ett reaplan ? Ett par röda långkalsonger ?Nej det var Papperstusskastaren som återvänder till försvar för brödrost, sanning och rättvisa. "
Citera

Citat från:  Felicity funderar över reglerna

Och om något så är det förlöjligande när du skriver dina fåníga kommentarer att jag ritar och berättar. Men tja, hycklare brukar aldrig tillämpa reglerna på sig själv..

Citat från: Papparstusskastaren återupprättar reglerna
Citera

Ja du sade ju att det fanns ett "ramverk"som någon var ansvarig för. Kanske enarmade mannen eller så... Då gäller det att finna någoting överhuvudtaget som en socialsekreterare är skyldig att iakta. Hiitlls har jag inget sett. En utredning kan skrivas precis hur som helst, den behöver inte ens vara undertecknad Socialas AU undertecknade den inte heller. Man kan ju fråga sig VEM jag har som motpart i Lämnsrätten, och enligt VEMS utredning ?

Citat från: Felicity

Socialtjänstlagen är en ramlagstiftning. Det är inte socialtjänsten som skapat den utan den har skapats som alla lagar. Så hur mycket du än vill gnälla på fel på lagstiftningen så ligger det på riksdags/regeringsnivå o utskotten etc.

Det är enarmade mannens fel ?

Att ett barn har blåmärken behöver inte betyda att han/hon blir misshandlad, men i samband med andra saker; som att föräldern missbrukar, vanligt förekommande märken på konstiga ställen etc. kan det betyda det. Och oavsett om det är polisen eller socialsekreterare som ska göra bedömningen så är i slutändan inte svart eller vitt utan en gråskala...

Citat från:  Papperstusskastaren

Citera

En blåskala snarare .. Polisen har policyn att alla som inte är skyldiga ska anses som oskyldiga, sociala har den omvända policyn. Behövs en sådan myndighet ? Lägg märke till att monarkin avskaffades just av orsaken att det var bättre att ett rättsamhälle fick avgöra än en god tyrann. ( Kungen var ordförande i hovrätten på den tiden)

Citat från: Felicia
Jo, jag vet bättre än dig vad som försigår på en socialförvaltning även fastän jag inte vet allt. Vi har samma utbildning men olika inriktningar på samma sätt som jurister o andra yrken har olika inriktningar. Men det betyder inte att jag kan försvara när de gjort fel, det vill jag inte heller. Om de har behandlat dig fel och gjort tjänstefel får de svara för det. Vad är det du vill ha klarhet i!?

Citat från:  Papperstusskastaren en garde

Du har en hoppande ståndpunkt. Å ena sidan vet du inte vad dina kollegor på barn och familj gör, å andra sidan betyder det att du vet mer än mig. MIn rimliga tolkning är att jag vet tillräckligt om mitt eget mål, ooch du försöker inta ståndpunkten att du vet mer, men ändå ingenting hört om ämnet. Du KUNDE bidra med lämpliga pusselbitar jag kan behöva i rätten.

Citat från:  Felicia kastar
Du har väl fått beslutsmeddelande? Domslut? Där ska det stå en saklig grund till de beslut som fattats. Hur ska jag veta om de beslut som fattats är godtyckliga eller inte?

Citat från: Papperstusskastaren kastar tillbaka

Jag har lyckligtvis ännu inte fått ett domslut.Men när det kommer blir det antingen en chock, eller så en fortsättning på en lång kamp. För har de väl börjat hämta barn till sin barnhandel hos en familj så fortsätter de tills de stoppats. Med stoppas menar jag att de PERSONLIGEN helst blir åtalade. Annars slutar de inte. I värsta fall får min Sambo och jag lämna den här lerpölen till fosterland, och slå oss ned i Ryssland, som har en mer humanistisk människosyn, vi hade ju planderat skaffa barn, innan det här hände. Vore föresten intressant att veta vilka länder som har en mer humanistisk männsikosyn är detta land, som man kunde fly till ifall social jagar ens barn..

Citat från: Felicity försöker se det oskuldsfulla i svenska myndigheter
Citera
Ja, det har jag sagt också. Om du har blivit felbehandlad eller felbemött så ska självklart tjänstemännen och ansvariga i socialtjänsten svara för det.. (Snipp!)

Citat från: Papperstusskastarenl gör upp med slaskpatrasket

Jag har ju tidigare sagt att alla lokala tillsynsmyndigheter,såväl som nationella tillsynsmyndigheter är frånkopplade. JO reagerar nästan inte alls, socialstyrelsen och socialdepartementets tillsynsmyndighet reagerar inte heller. Polisen ingriper inte eftersom lagen om tjänstefel idag bara gäller läkare, i fall det är en privatperson som anmäler. Länsrätten kunde man gå igenom förrut om en myndighet hade burit sig illa åt, men där är sociala bortkopplade, genom de tillsynsmyndigheter som inte fungerar. Familjerätten i Luleå brukar ha 5-12 JO anmälningar per år ( dvs flerJOanmälningar än de som jobbar där), ca 3 anmälningar till länstyrelsens tillsynsmyndigghet per år, som mottas av Berit Sunnerö fd socialchef. Sverige är ett ruttet land, ruttet land, ruttet land...

Citat från: Felicity Där två eller tre samlas, är alltid chefen närvarande
Citera
Om du verkligen ville veta hur socialsekreterare på barn och familj agerar kanske du/ni på detta forum skulle göra en ansats att försöka ta reda på det genom att kontakta en socialsekretare som arbetar med det istället för att bara gnälla inför varandra på detta forumet.  

kontaktperson/kontaktfamilj som kan ge stöd till familjen, stödsamtal med terapeut etc, nätverksmöten med olika parter för att stödja barnet o familjen.. det är de som nämns oftast.. som sagt, omhändertagande sker i sista utväg..

Citat från:  Papperstusskastaren det tog länge...
Citera

Ok, då ska vi kolla med Birgitta Wall då, och andra på mötet vad dessa till synes medningslösa åtgärder är...

Citat från: man kan få skänka bort barn ?!
Citera

Citera
och du ska veta att det även finns familjer som vill ha hjälp med sina barn, alla blir inte anmälda utan många ansöker!

Citat från:  Papperstusskastaren
..hjälp att få sina barn fosterhemsplacerade... Ja allt kan man få höra..

Citat från:  Felicity
Ja det är konstigt då att folk ansöker med den insikten. Bara för att få sina barn placerade, inte för att de vill ha hjälp. Jag har mer tilltro till människor än så, jag tror att vissa föräldrar vill ha hjälp och de får det. :lol:

Citat från: Papperstuskastaren
Citera

Märkligt att då kanske jag och min df fru inräknas i kategorin. Regel ett är ju att socialsekreteraren aldrig talar om vad familjehemsplacering är, om man frågar om det gäller fosterhem, svarar de indignerat nej. Då jag frågade om detta kunde tilllämpas de tre veckor som var kvar fram till HD-domen, för att inte grabbens skolgång och hälsa skulle bli förstörda, svarade de att så kunde inte familjehemplacering tillämpas. Sedan skrev de i utredningen "Ola har själv medgivit att familjehemsplacering är det bästa för barnet". i Journalen står det "Ola tror tydligen att familjehemsplacering kan användas som en interremistisk åtgärd i väntan på dom". På det sättet luras alla in i ressonemang om fosterhemsplacering, om man ens öppnar munnen då, så kommer det att användas som ett bevis mot en.

Felicity

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 27 april 2006, 16:32:45 PM »
Citera
Ola - Ja du sade ju att det fanns ett "ramverk"som någon var ansvarig för. Kanske enarmade mannen eller så... Då gäller det att finna någoting överhuvudtaget som en socialsekreterare är skyldig att iakta. Hiitlls har jag inget sett. En utredning kan skrivas precis hur som helst, den behöver inte ens vara undertecknad Socialas AU undertecknade den inte heller. Man kan ju fråga sig VEM jag har som motpart i Lämnsrätten, och enligt VEMS utredning ?

Utredningarna som skrivs ska vara undertecknad av socialsekreterare och din motpart i länsrätten är kommunen/staden Luleå eller liknande.

Citera
Ola - En blåskala snarare .. Polisen har policyn att alla som inte är skyldiga ska anses som oskyldiga, sociala har den omvända policyn. Behövs en sådan myndighet ? Lägg märke till att monarkin avskaffades just av orsaken att det var bättre att ett rättsamhälle fick avgöra än en god tyrann. ( Kungen var ordförande i hovrätten på den tiden)

Ja, och hur mycket tillförlitlighet har polisen nuförtiden när skyldiga går fria och offrena får gå i rädsla för att tydligen är det lättare att skydda den skyldiga än offret. Våldtäktsoffer vågar knappt anmäla för att de vet att det oftast inte leder till några konsekvenser för gärningsmannen ändå.

Citera
Citat från: Felicia

Citat från:  Papperstusskastaren en garde

Du har en hoppande ståndpunkt. Å ena sidan vet du inte vad dina kollegor på barn och familj gör, å andra sidan betyder det att du vet mer än mig. MIn rimliga tolkning är att jag vet tillräckligt om mitt eget mål, ooch du försöker inta ståndpunkten att du vet mer, men ändå ingenting hört om ämnet. Du KUNDE bidra med lämpliga pusselbitar jag kan behöva i rätten.

Jag vet vad mina kollegor på barn och familj gör, jag vet vilken lagstiftning de följer och vilka riktlinjer de har. Men jag arbetar inte i den enheten så självklart är jag ingen expert i området. Jag vet inte mer än dig om ditt eget mål, men jag vet betydligt bättre än dig hur det SKA gå till på socialtjänsten och som det faktiskt gör i flesta fall...

reine

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 27 april 2006, 17:54:50 PM »
quote="Ola Eriksson"]
Igår bytte jag framvagn och bakaxel på bussen, trots att sos utredare i sin egen diagnos säger att jag lider av minst fem mentalsjukdomar. De får väl skicka någon vårdare då till mig, jag behöver fälla ca 100 m3 ved till vintern..[/quote]

Nu tar du väl i ändå - fem mentalsjukdomar, jag tror du lider av storhetsvansinne! :D  :D

paraphilia

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 27 april 2006, 19:11:51 PM »
Citera
Ja, och hur mycket tillförlitlighet har polisen nuförtiden när skyldiga går fria och offrena får gå i rädsla för att tydligen är det lättare att skydda den skyldiga än offret. Våldtäktsoffer vågar knappt anmäla för att de vet att det oftast inte leder till några konsekvenser för gärningsmannen ändå.

Ja, principer som rättsäkerhet och yttrandefrihet och dyligt är problematiska eftersom många skyldiga faktiskt går fria. Det har funnits diktaturer där man lyckats bekämpa kriminalitet mycket bra. Lösningen var att massavrätta folk på mycket svaga grunder.

reine

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 27 april 2006, 23:25:29 PM »
Är det du Paraphilia som är på fotot - du verkar väldigt kunnig för att vara så ung? 8)

paraphilia

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 28 april 2006, 01:23:37 AM »
Är det du Paraphilia som är på fotot - du verkar väldigt kunnig för att vara så ung? 8)

Pfft, jag går redan på mellanstadiet, vilket är mer än man kan säga om vissa andra här.

Felicity

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 28 april 2006, 08:23:18 AM »
Citera
Ja, principer som rättsäkerhet och yttrandefrihet och dyligt är problematiska eftersom många skyldiga faktiskt går fria. Det har funnits diktaturer där man lyckats bekämpa kriminalitet mycket bra. Lösningen var att massavrätta folk på mycket svaga grunder.

Nu pratar vi inte om enstaka skyldiga som kommit undan. Utan om en kultur som utvecklas där våldtäktsoffer inte känner att det spelar ingen roll om de anmäler eller inte för fallet följs ändå inte upp. ÄR det ett samhälle att eftersträva?

Fast det kanske är fel fråga att ställa till en sådan som Paraphilia med tanke på att jag har hört av källor med bevis att han har lite väl kul med barn - på det förbjudna sättet. Någon har tydligen gått ut mellanstadiet utan att kunna lämna barn som fortfarande går där ifred.. huh.. kortet som han har ger plötsligt en rysningar..

reine

• Gäst
????
« Svar #54 skrivet: 28 april 2006, 08:56:22 AM »
Lustigt att du skriver så Felicity, jag kände igen bilden på barnet, men då var det en "John" som  skrev och nu undrar jag Paraphilia (Inte minst efter att ha slagit upp vad parafili betyder) om det är du som skrivit dessa rader:

"Terminologi kan användas på många olika sätt och med många olika syften. Jag ämnar här att föra fram min ståndpunkt i frågan.

Inom sex och sexbrott så har media, lagsystem och även vetenskapen använt språket på ett sätt som inte är neutralt. Ett exempel är att använda ordet "sexuellt rovdjur" eller andra extremt värderande termer på personer som inte passar in i ordets rätta bemärkelse. Ett annat bra exempel är hur ordet våldtäkt används i dagens media och rättsystem, det har tappat sin ursprungliga betydelse och innefattar numera alltfrån samtyckande sex mellan tonåringar till överfallsvåldtäkter. Ett annat exempel är att beskriva av former av sexuella kontakter mellan barn och vuxna som övergrepp, oavsett hur barnet eller den vuxne har agerat och uppfattar situationen.

Min syn är att detta är ett stort problem som leder till att främst allmänheten blir allvarligt missinformerad, det leder till att vetenskapsmän gör studier med stor bias och att brottsmål och lagar blir felaktigt utförda. Problemen är många fler men detta täcker upp en del.

Jag vill se neutral terminologi som beskriver saker som de verkligen är. Vad tycker ni?"

Man kan ju lätt få för sig saker så jag hoppas du kan dementera våra misstankar

paraphilia

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 28 april 2006, 09:44:26 AM »
Citera
Nu pratar vi inte om enstaka skyldiga som kommit undan. Utan om en kultur som utvecklas där våldtäktsoffer inte känner att det spelar ingen roll om de anmäler eller inte för fallet följs ändå inte upp. ÄR det ett samhälle att eftersträva?

Fast det kanske är fel fråga att ställa till en sådan som Paraphilia med tanke på att jag har hört av källor med bevis att han har lite väl kul med barn - på det förbjudna sättet. Någon har tydligen gått ut mellanstadiet utan att kunna lämna barn som fortfarande går där ifred.. huh.. kortet som han har ger plötsligt en rysningar..

Skyll på media, inte rättsystemet. Uppklarningshalten är relativt sett ganska hög i sexbrott, du har bättre odds om du blir våldtagen än om någon t.ex. stjäl din cykel eller gör inbrott i din bil.

Rättsäkerhet är viktigt, det är en förutsättning för en fungerande demokrati. Men det är ju givetvis svårt att veta om du förspråkar det eller inte.

paraphilia

• Gäst
Re: ????
« Svar #56 skrivet: 28 april 2006, 09:50:18 AM »
Lustigt att du skriver så Felicity, jag kände igen bilden på barnet, men då var det en "John" som  skrev och nu undrar jag Paraphilia (Inte minst efter att ha slagit upp vad parafili betyder) om det är du som skrivit dessa rader:

Spelar det någon roll?

reine

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 28 april 2006, 10:11:40 AM »
För mig gör det det. Efter vad jag förstått så vill du ha till en lagändring då det gäller pedofili. Du anser att barn ska kunna ge sitt "samtycke" till sex och då skulle jag gärna vilja att du utvecklade dina tankar ikring detta ämne. Jag för min del är inte ute efter att skambelägga någons läggning, men pedofili skiljer ju sig från andra sexuella läggningar enligt mig och antar jag enligt de flesta andra, genom att den riktar sig mot barn som inte enligt gällande lagar kan ingå överenskommelser och avtal. Om jag fattat dig rätt så vill du ha till lagändringar på det här området?

paraphilia

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 28 april 2006, 10:16:47 AM »
För mig gör det det. Efter vad jag förstått så vill du ha till en lagändring då det gäller pedofili. Du anser att barn ska kunna ge sitt "samtycke" till sex och då skulle jag gärna vilja att du utvecklade dina tankar ikring detta ämne. Jag för min del är inte ute efter att skambelägga någons läggning, men pedofili skiljer ju sig från andra sexuella läggningar enligt mig och antar jag enligt de flesta andra, genom att den riktar sig mot barn som inte enligt gällande lagar kan ingå överenskommelser och avtal. Om jag fattat dig rätt så vill du ha till lagändringar på det här området?

Hmm, jag vill sänka åldersgränsen till 14, så förväntade du dig några spektakulära uttalanden så blir du nog besviken.

Det enda du behöver fundera på är hur man egentligen motiverar åldersgränsen? Varför är den 12 i vissa länder och 18 i andra?

Felicity

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: 28 april 2006, 13:16:37 PM »
Citat från: "Paraphilia"
Citera

Skyll på media, inte rättsystemet. Uppklarningshalten är relativt sett ganska hög i sexbrott, du har bättre odds om du blir våldtagen än om någon t.ex. stjäl din cykel eller gör inbrott i din bil.

Rättsäkerhet är viktigt, det är en förutsättning för en fungerande demokrati. Men det är ju givetvis svårt att veta om du förspråkar det eller inte.

Jag har aldrig sagt att jag inte förespråkar rättssäkerhet - man kan nästan av rent förnuft utläsa att jag gör det. Jag påpekade bara för Ola att polisväsendet och rättsväsendet inte är perfekt heller.

Så du tror det är medias fel att våldtäktsoffer slutar anmäla? Jag ser inte kopplingen men vidarutveckla gärna.. sen tröstar det mig inte direkt att oddsen att klara upp ett sexbrott är högre än en stöld eller inbrott. Med tanke på att jag säkert kan komma över förlusten av en cykel eller diverse materiella saker mycket fortare jämfört med ett övergrepp mot min kropp o person, som vissa aldrig kommer över och t.o.m. begår självmord för. Sen begås det antagligen mycket mer inbrott och stölder så naturligt sett borde ju oddsen vara högre att klara upp våldtäkter. Som tur var har folk lättare att stjäla än att våldta någon...

Apropå åldersgräns, frågan kan oxå ställas vad 14 gör för skillnad mot 15? Jag antar att 15 år är en ålder som samhället ser att man är ansvarig nog att ta ansvar för brott man begår och kanske därför även val om man vill ha sex eller ej.