Författare Ämne: Vem försvara barnens rätt till sina biologiska föräldrar?  (läst 111980 gånger)

paraphilia

• Gäst
Re: Ett nytt forum
« Svar #240 skrivet: 05 maj 2006, 21:11:46 PM »
Citat från: "Agnes"
Och hur vet man vad som är falskt eller inte?

Det vet man inte. Det är det som är problemet, det är därför man skall vara försiktig med just minnen, har man inga andra bevis och är osäker så bör man ej okritiskt acceptera minnet som äkta utan att först söka efter andra möjliga förklaringar.

Agnes

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #241 skrivet: 05 maj 2006, 21:19:29 PM »
Citat från: "Paraphilia"
Och hur vet man vad som är falskt eller inte?

Det vet man inte. Det är det som är problemet, det är därför man skall vara försiktig med just minnen, har man inga andra bevis och är osäker så bör man ej okritiskt acceptera minnet som äkta utan att först söka efter andra möjliga förklaringar.

Så man bör ha DNA-bevis?
Kyss mig långsamt, hur många har det tror du?

paraphilia

• Gäst
« Svar #242 skrivet: 05 maj 2006, 21:21:54 PM »
Så man bör ha DNA-bevis?
Kyss mig långsamt, hur många har det tror du?

Det jag skrev gäller främst minnen som kommit fram efter lång tid av "glömska" om man har klara minnen som följt med sedan barndomen så finns det ofta anledning att tro att dessa är äkta.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Vem försvara barnens rätt till sina biologiska föräldrar?
« Svar #243 skrivet: 06 maj 2006, 03:25:31 AM »
mitt ex kräks av lukten av bruna bönor när han var liten så räddade socialen honom till ett barnhem från hans psykiskt sjuka mamma personalen där tvingade honom att äta sina egna spyor när han kräktes i samband med att han åt bruna bönor

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Susanna
« Svar #244 skrivet: 06 maj 2006, 15:13:56 PM »
Det är en typisk reaktion!
Och det kan röra sig om många olika obehagliga saker: Våld o tvång: förödmjukelse o rädsla eller mobbing.
Det kan oxå bero på sexuella övergrepp men alltså inte bara.

Andra känslor är kräklust kan oxÃ¥ väckas vid olika  minnessignaler eller hur man ska säga?

När jag hör en melodi som min döda dotter ofta sjöng känner jag sorg men det är  ju väldigt tydligt vad det handlar om.
 I bland är det inte  lika klart varför man känner si eller sÃ¥ genom t.ex en doft.
 Händelsen kan ligga för lÃ¥ngt bakÃ¥t i tiden.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #245 skrivet: 06 maj 2006, 15:24:26 PM »
ja visst men däremot så handlar det ju inte om några bortträngda minnen eftersom att man kommer ihåg det hela tiden även fast man inte går och tänker på det hela tiden, men olika händelser ex en doft gör att det kommer fram i arbetsminnet från långtidsminnet. Helt bortträngda minnen av traumatiska händelser är mycket ovanliga och förekommer nästan alltid om man samtidigt råkat ut för ex hårda slag mot huvudet.

Sunny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
« Svar #246 skrivet: 06 maj 2006, 15:35:20 PM »
Ja man minns ju det som varit traumatiskt i livet.
Det brukar  etsa sig in trÃ¥kigt nog.
 Undantagen är som du säger hjärnskador o  att man är väldigt väldigt liten.
 Jag visste inte om vaför jag inte tÃ¥lde  te: Jag var bara en baby när hon matade mig med den: Under 2 Ã¥r.