JAG VET FAKTISKT ingen som sagt " SOCIALA HAR HJÄLPT MIG"., undantaget de korn som en blind höna ändå hade hittat. Det kommer ju nämligen att finnas alkoholister ÄVEN om inte sociala finns; detta är inte ett skäl attt påstå att sociala "gör rätt ibland". Sociala har som förstahandslösning att omhänderta barn, de ger ALDRIG hjälp för att undvika omhändertagande, tvärtom, de försöker provocera fram omhändertaganden, om det går för långsamt. Detta är fascism, och en ideologi.Inkluderat i detta är nu omgivande myndigheter, polisen, läkarna, sjukvården, PBU PV etc. För ska man acceptera detta, så blir följderna sådana.
Det är uppenbart att du känner dig sviken av samhället och därför inte litar på några omgivande myndigheter. Jag vet inte vad det är för samhälle du förespråkar utan dessa organ, men jag är säker på att polis, sjukvård och även sociala behövs. Jag arbetar som socialsekreterare med ekonomiskt bistånd så JAG VET och pratat med klienter som sagt att socialtjänsten hjälpt dem. Jag vet klienter som fått glasögon, tandvård betald som de själva aldrig skulle klarat. Kan du verkligen sitta där o påstå att folk inte får hjälp när jag faktiskt möter dem dagligen o de får bistånd som gör i att de inte förlorar sina tänder, förlorar sin bostad eller likn. KOM INTE O SÄG ATT DU VET BÄTTRE ÄN MIG NÄR DET GÄLLER DEN SAKEN. Då kanske du är så dum som du säger dig vara.
Sen har jag kollegor som arbetar med barn- och familj. Och jag kan säga att resonemanget på detta kontoret, o de kontor som jag känner till här i Göteborg är knappast att förespråka omhändertaganden. Det är den sista lösningen. Men ja, i din världsbild där socionomer njuter av att splittra familjer kanske du kan tro det. Men som sagt, jag förstår att det är hårt att få sina barn omhändertagna o detta leder till den aggression du känner mot socionomer.
Felicity - Du befinner dig på ett forum bestående av människor som är missnöjda med socialtjänstens insatser. Dessa människor är en liten andel i proportion till de åtgärder som utförs, och då menar jag inte bara tvångsomhändertaganden utan andra stödinsatser. De fall då klienter blivit nöjda ser jag som rätta bedömningar. Och här kan vi prata långsökt när du försöker likställa mitt uttalande om socialtjänstens felbedömningar med Hitlers hataktioner. SÅ lågt behöver vi inte sänka oss i en diskussion.
Jag noterar att du undviker omskrivningen att vi aktiva på den här hemsidan bara är en liten del av alla som är nöjda med socialförvaltningens åtgärder... Inte ens du kan sträcka dig så långt.
Eh - vad menar du?! Vadå undviker omskrivning? Jag skrev ju DET!
Jag menar det jag skrev, det finns folk som är missnöjda men det är bara en liten andel av de insatser som faktiskt utförs.
Brott är regel, undantag är mänsklighet. Ingen hjälp till de familjer som har problem, istället utger sig socialsekreterarna för att vilja hjälpa dem, men istället planerar de omhändertagande av deras barn. Jag vet exempelvis många exempel på folk som tidvis har drucket, klarat att sköta barnen, men sedan slutat dricka. Det finns inga skäl att ta av barnen från sådana människor. Men i de fall sociala får kännedom om sådant blir barnen objekt i socialas barnhandel. Jag har alldrig härt talas om att sociala VARNAT föräldrar för att om de inte ändrar på sig kan barnen omhändertas.. I stället låtsas de som att allt är normalt, tills utredningen är färdig, då får de veta att deras barn ska omhändertas, och där visas material som inte kommunicerats med föräldrarna. Så går det alltid till vad jag känner till.
Och du pratar av egen erfarenhet förstår jag? Jag har inte hört några kollegor som resonerar så! Om det inte är akut omhändertagande, så har oftast ärendet pågått och samtal skett innan omhändertagandet faktiskt sker. Och barnets bästa står i centrum i min mening, om ett barn blir våldtaget räcker det inte med att varna föräldern att nästa gång så kanske du förlorar ditt barn. Det ska inte vara en nästa gång.. i en perfekt värld iaf.. o det vet vi alla att så är inte världen.
Sen när det gäller folk med missbruk så vet jag att man utarbetar handlingsplaner där målet är att barn o förälder ska återförenas. Att bryta kontakten o slita barnet från sina rötter kanske var vanligare förr i socialtjänsten men nuförtiden är det absolut inte det som eftersträvas.
Det står ju redan i bibeln att människor inte är riktigt snälla mot varandra, så det är nog just detta som ligger bakom vad som berättats här på denna hemsida om tusentals andra fall. Totalt vansinniga historier, av euforiskt fascistiskt maktrus !
Exempelvis killen som ringde i sin mobil i socialas foalje i Luleå. Jag frågade hans kompis vad som hänt. Han hade grälat med sin fd tjej som var full, hon hade avslutat samtalet med "nä, nu ringer jag sociala och begär att du ska få besöksförbud". och HON GJORDE DET !!! Precis som när man ringer i fyllan och beställer en pizza. Han hade fått besöksförbud per telefon, några timmar tidigare på dagen, socialsekreterarna ville inte släppa upp honom och förklara vad de hade gjort, och han ringde runt till vartenda telefonnummer, där de bara svarade att de inte hade lust att lyssna på honom.
Eh, ok.. och hur väl känner du den killen? Hur kan du göra bedömningen att det va så lätt? Att det inte var historia innan? Varken du eller jag är insatt i det ärendet.
Jag tror att var och en som börjar arbeta med dessa fascistoider, kommer det att gå så att de kommer att tvingas att anta deras tänkesätt, helt eller delvis. Min första utredare var en normal och bra människa; hon sade upp sig mitt under utredningen, chockad, över de påtryckningar som hennes chefer utövat mot henne. Hon började istället att arbeta som kurator, och det var ju tur det, för jag tror att de bra människorna flyr denna ondska, som det verkar som att samhället gynnar, eftersom alla kontrollinstitutioner har kopplats bort därifrån som länstyrelsens tillsynsenhet, socialstyrelsens och socialdepartementet.
Mmm, låt oss alla leva i ett rättslöst anarkistiskt samhälle.. är det din lösning?
Ola - Det finns ingen som har fått hjälp av sociala. Socialas verksamhet bygger ENBART på att sätta dit folk, så att de kan fosterhemsplacera deras barn. fosterföräldrarna får mellan 18 000-30000 i månaden, vilket inte alls är avsett för att de ska bli bättre fosterföräldrar, utan därför att fosterföräldrarna är socialsekreterarna själva eller deras vänner. Allt detta ingår i en lukrativ barnhandel med socialsekreterarna. Sedan jag anmälde detta ärende första gången 1990, har vi inte fått någon hjälp Fosterhemsplacering ska ju vara ett andra eller tredjehandsalternativ, men det syns ju på flerra sätt att det är ett barnens bästa-första handsalternativ. Barnen har inga rättigheter, annat än rätten att hamna i fosterhem. Därför kallas sverige för BarnGulag i civilicerade länder.
Som jag skrev tidigare, jag arbetar på socialtjänsten med ekonomiskt bistånd - jag VET att folk får hjälp. Och jag kan förstå ditt beteende och attityd ang fosterhemsplaceringar då dina barn blivit omhändertagna, men påstå inte inför mig att ingen får hjälp av sociala. Kan inte tänka mig att någon förälder är nöjd med att få sina barn omhändertagna även i de fall då det varit nödvändigt, men däremot är det många familjer som öppet är nöjda och hjälpts av samtalskontakter, kontaktpersoner och andra stödinsatser. Och det vet jag. Men som sagt, du sitter på andra sidan skrivbordet. Du träffar inte klienterna som jag gör, så dina påståenden speglas av dina dåliga erfarenheter o det respekterar jag.