Hej Åke
Läste ditt inlägg och kom omedelbart i tanke om något som kanske kan vara till hjälp. (Men det ger säkert inga omedelbara lösningar).
På Island
"Troll tar inte troll" är ett gammalt skandinaviskt talesätt. I Reykjavik lär myndigheterna ha officiella kartor var trollen bor, så man inte råkar trampa och bygga på deras platser...
Isländska sägs dessutom vara ett "transparent språk" som omöjliggör byråkratiska vändningar. Dvs att varje islänning förstår vad som avhandlas, enär det inte går så lätt att gömma sig bakom ett "byråkratiskt språk".
Miljön på Island är dessutom okey. De värnar om livskvalitéten, kanske ur lite andra synvinklar än vad man gör i Sverige.
Men nu har du i Sverige problem från en i västvärlden allerstädes närvarande "brödraskapskorruption". Och förmodligen upplever att "ingen lyssnar" till just ditt problem.
Vad att göra?
Jag tror inte på anmälningar eller ens det rättssamhälle som utger sig för att värna om det som är riktigt och rätt. se bara på dem som har drabbats av klarsyn i USA och alla de benådningar av dödsdömda fångar som skett. Vilket "ramaskri"!
Den avgångne guvernören George Ryan i Illionois är ett tydligt exempel. (En del av de dödsdömda har frisläppts efter att DNA-undersökningar har fastlagt att de överhuvudtaget inte har kunnat begå de brott som de anklagats för).
Svenskar sägs alltid vara minst fem år efter i amerikanska trender, men det är länge sen folk avrättades i Sverige. Se ett exempel med hemvårdaren som fick sitta åtta år, livstidsdömd och för ett tag sedan har blivit frisläppt, han är dock inte den ende som har behandlats felaktigt.
Bowling for Columbine
Häromveckan såg jag en mycket bra och sevärd dokumentärfilm om den galna och paranoida vapenindustrins framfart i USA .
En sevärd film gjord av Michael Moore efter de tragiska "skolskjutningarna" i Columbine, där ett antal skolelever blev ihjälskjutna av sina två klasskamrater, förutom dem som skadades för livet. En lärare strök också med.
Sen var det också en sexåring som fick med sig en pistol till skolan och skjöt ihjäl sin klasskamrat Katja. Grabbens dubbelarbetande mor hade satts på gatan med sina barn för att hon inte längre kunde betala hyran. På så sätt kom de till hennes brors hus, där sonen en dag fann den dödliga pistolen.
Filmen visar mycket talande tv-reportrarna som står på rad framför skolan och mer bryr sig om sitt hår, än att gå innanför skolväggarna för att se tingen som hänt.
Samtidigt i Europa
USA bombade mycket intensivt i Kosovo med alla sina "kirurgiska bomber", trots att även de civila drabbades och sprängdes i luften. Det är en känd problematik i det forna Jugoslavien. men om det är det märkligt tyst.
USA's författning skrevs på den tid när folket inte talade med sina motståndare. Man sköt dem istället.
Än idag lever många i den tron att man hellre skall bekämpa sina motståndare, istället för att sträva till samarbete, utveckling och ta del av varandras olika färdigheter. Alltför många inspireras av USA, och glömmer t.ex. deras nordliga granne Canada. Där mycket är tvärtom.
Dejemo's problematik
Kan vi med gemensamma krafter bena ut den och hjälpa Åke, kanske via otraditionella vägar? Jag är övertygad om det.
För min del önskar jag mer info:
1. Vad kärnproblemet består i. Går det att beskriva med enkla ord?
2. Hur länge det har pågått.
3. "Persongalleriet". (Inga namn, men gärna beskrivningar om personerna).
Ett steg som underlättar, är att registrera sig som medlem i forumet. Då kan en "privat kanal" öppnas mellan medlemmarna, där saker och tankegångarna går att dryfta på djupet före det eventuellt publiceras officiellt i forumet. Dvs använda internets decentraliserade möjligheter.
Det var mina omedelbara tankar. Hoppas att problemen går att lösa.
Mvh, Leif