Författare Ämne: Rättsröta  (läst 10646 gånger)

Åke Dejemo

• Gäst
Rättsröta
« skrivet: 28 januari 2003, 01:24:22 AM »
Jag har i många år försökt att få en kriminell politiker i östra jämtland utredd
men alla skyddar honom.
polis, tull, skattemyndighet, press etc. hur skall jag gå till väga? nu har han med hjälp av kollegor och domtolar begärt utmätning av min egendom.
finns det något rättsväsende i sverige, så vill jag ha hjälp nu!

KAN NÅGON GE MIG ETT TIPS
ADRESSER TELEFONNUMMER JOURNALISTER JA NÅN SOM TÖRS OCH IDS BRY SIG I KORRUPTIONENS SVERIGE

Anonymous

• Gäst
Rättsröta
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2003, 16:14:33 PM »
Hej Åke

Läste ditt inlägg och kom omedelbart i tanke om något som kanske kan vara till hjälp. (Men det ger säkert inga omedelbara lösningar).

På Island

"Troll tar inte troll" är ett gammalt skandinaviskt talesätt. I Reykjavik lär myndigheterna ha officiella kartor var trollen bor, så man inte råkar trampa och bygga på deras platser...

Isländska sägs dessutom vara ett "transparent språk" som omöjliggör byråkratiska vändningar. Dvs att varje islänning förstår vad som avhandlas, enär det inte går så lätt att gömma sig bakom ett "byråkratiskt språk".

Miljön på Island är dessutom okey. De värnar om livskvalitéten, kanske ur lite andra synvinklar än vad man gör i Sverige.

Men nu har du i Sverige problem från en i västvärlden allerstädes närvarande "brödraskapskorruption". Och förmodligen upplever att "ingen lyssnar" till just ditt problem.

Vad att göra?

Jag tror inte på anmälningar eller ens det rättssamhälle som utger sig för att värna om det som är riktigt och rätt. se bara på dem som har drabbats av klarsyn i USA och alla de benådningar av dödsdömda fångar som skett. Vilket "ramaskri"!

Den avgångne guvernören George Ryan i Illionois är ett tydligt exempel. (En del av de dödsdömda har frisläppts efter att DNA-undersökningar har fastlagt att de överhuvudtaget inte har kunnat begå de brott som de anklagats för).

Svenskar sägs alltid vara minst fem år efter i amerikanska trender, men det är länge sen folk avrättades i Sverige. Se ett exempel med hemvårdaren som fick sitta åtta år, livstidsdömd och för ett tag sedan har blivit frisläppt, han är dock inte den ende som har behandlats felaktigt.

Bowling for Columbine

Häromveckan såg jag en mycket bra och sevärd dokumentärfilm om den galna och paranoida vapenindustrins framfart i USA .

En sevärd film gjord av Michael Moore efter de tragiska "skolskjutningarna" i Columbine, där ett antal skolelever blev ihjälskjutna av sina två klasskamrater, förutom dem som skadades för livet. En lärare strök också med.

Sen var det också en sexåring som fick med sig en pistol till skolan och skjöt ihjäl sin klasskamrat Katja. Grabbens dubbelarbetande mor hade satts på gatan med sina barn för att hon inte längre kunde betala hyran. På så sätt kom de till hennes brors hus, där sonen en dag fann den dödliga pistolen.

Filmen visar mycket talande tv-reportrarna som står på rad framför skolan och mer bryr sig om sitt hår, än att gå innanför skolväggarna för att se tingen som hänt.

Samtidigt i Europa

USA bombade mycket intensivt i Kosovo med alla sina "kirurgiska bomber", trots att även de civila drabbades och sprängdes i luften.  Det är en känd problematik i det forna Jugoslavien. men om det är det märkligt tyst.

USA's författning skrevs på den tid när folket inte talade med sina motståndare. Man sköt dem istället.

Än idag lever många i den tron att man hellre skall bekämpa sina motståndare, istället för att sträva till samarbete, utveckling och ta del av varandras olika färdigheter. Alltför många inspireras av USA, och glömmer t.ex. deras nordliga granne Canada. Där mycket är tvärtom.

Dejemo's problematik

Kan vi med gemensamma krafter bena ut den och hjälpa Åke, kanske via  otraditionella vägar? Jag är övertygad om det.

För min del önskar jag mer info:

1. Vad kärnproblemet består i. Går det att beskriva med enkla ord?
2. Hur länge det har pågått.
3. "Persongalleriet". (Inga namn, men gärna beskrivningar om personerna).

Ett steg som underlättar, är att registrera sig som medlem i forumet. Då kan en "privat kanal" öppnas mellan medlemmarna, där saker och tankegångarna går att dryfta på djupet före det eventuellt publiceras officiellt i forumet. Dvs använda internets decentraliserade möjligheter.

Det var mina omedelbara tankar. Hoppas att problemen går att lösa.

Mvh, Leif

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2003, 17:47:25 PM »
Jag förstod inte alls ditt inlägg Leif.

Vad hade USA:s vapenlagar och Kosovokriget med Åkes inlägg att göra?

Tog du bara chansen att sprida lite Anti-Amerikanism?

Jag tycker att vi har nog av detta på andra ställen och tycker inte att detta forum skall användas för sådana ändamål.

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2003, 19:21:11 PM »
Hej Sven

Försökte besvara med en del tankar om varför somliga politiker och andra nuförtiden blir "fartblinda".  Man anser sig ju hela tiden hjälpa den goda saken. Visst...

Ser man på omvärlden (USA ex) kan det vara lättare att förstå varför "vissa frågor bara inte existerar".  De allvarligaste förbrytarna hamnar i dödscellen. Fint, så blir man enkelt av med problemen.

Dock har en och annan blivit fri efter åtskilliga år i "the death row". Tekniken har bevisat att de omöjligen kan vara skyldiga till det som de en gång så tvärsäkert utpekades för. (Så drastiskt kan folk tvingas vända sina uppfattningar).

Men ingen lyssnar på om vi kommer med påståenden om övergrepp och kriminella svenska politiker. Såna finns ju inte, eller hur? Känner du till någon?

(Jag vet av en ledande [S}-politiker som på fyllan körde ihjäl en tolvårig tjej och skadade hennes kamrat illa.  Märkligt nedtystat,men han fortsatte i alla fall sin politiska karriär tills han gick i pension.

Idag skall vi gemensamt hjälpa Blix & Bush att rättfärdiggöra bombningar i Irak, sägs det. Så oljefärgen inte spricker.

I Danmark uppehåller sig den Irak-general som var ansvarig för gasningarna av åtskilliga många kurder, på "tålt ophold".  Han flydde från Irak men sägs nu hållas under armarna av USA. Därför händer inget mot honom, trots att han borde vara i Haag idag.

Indirekt berör det enligt min mening företeelser i Sverige, förvisso sett ur ett lite mer globalt perspektiv. Då kanske man kan få en bättre förståelse om varför det är som det är i Sverige i vissa frågor.

:!:Det finns minst en JO-granskning gjord i Sverige där en lagman befunnits sitta i svensk domstol och fatta olagliga rättsbeslut... Till fördel för den ekonomiska makten och några av samhällets s.k. "stöttepelare". Österländsk eller svensk korruption?

Hur många ringar på vattnet skapar sådana företeelser? Tror du att ett JO-fällande på något sätt har stoppat sådant? Svar, nej... viljan är liten för det skulle riskera avslöja fundamentala systemfel.

JO har själv på sin websida angett att fällanden effektueras framförallt av media..! (Media ägs av aktieägarna och handlar om ekonomiska intressen).

Kan en politiker bli fartblind (och eventuellt alkoholist) så kan säkert en domare också bli det, eller socialtjänstemän för den delen med. Samtliga jobbar ju för den goda sakens skull... -Är det någon som tvivlar på det? Att vi drabbas lika.

Att kunna delta i en debatt är värdefullt för fler än en själv. Ingen behöver dela varandras åsikter, men man kan lyssna på dem. Eller rentav upptäcka att det går utveckla egna paradigmer med hjälp av andras erfarenheter och kunskaper. Det är lite av internets gränslösa styrka.

Kanske har någon lyckats lösa samma problem, eller delar av det som Dejemo har råkat ut för. Då finns möjligheten att ta lärdom och komma ur den nedåtgående trappan. Alternativet är att fortsätta nedför konflikttrappan och undan för undan därigenom minska sitt synfält på en eventuell konliktlösning och bättre framtid. Förövarna överlever i så fall. -Vem vill vi hjälpa?

Mvh, Leif

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2003, 20:35:08 PM »
Jag vet inte varför men jag har svårt att följa det du skriver.

Åke efterfrågade hjälp med att uppmärksamma världen på hur han har blivit behandlad av Svenska myndigheter.

Du svarar med att beskriva politiska problem i USA och nu lyckas du även klämma in Irak-konflikten.

Vart vill du komma?

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
    • http://dejemo.com
Rättsröta
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2003, 14:15:18 PM »
1. Vad kärnproblemet består i. Går det att beskriva med enkla ord?
2. Hur länge det har pågått.
3. "Persongalleriet". (Inga namn, men gärna beskrivningar om personerna).
-----------------------------------------------------------------------
1994 köpte jag tillsammans med X en Isländsk avelshingst att enbart användas i avel. X är politiker och folkvald i domstolsväsendet.
X har med sitt agerande, bl.a omfattande smugglingsverksamhet och dåligt uppvisande/uppträdande skadat/omintetgjort förutsättningarna för en seriös affärsverksamhet.

X dotter tävlingsrider islandshäst och har bl.a gjort sig känd för fusk i tidningen Ridsport

X har enligt utsago gjort avdrag (70.000Skr) i sin jordbruksrörelse, för Islandsvalacker. Dvs leksak till sin dotter. Säkerk också flera

Den till avel inköpta hingsten har också ridits av henne.

Jag har anmält X och hans familj för smugglingsverksamheten. Tullkrim i Sundsvall har utrett och konstaterat att det inte finns några tullhandlingar på de hästar som tidigare varit registrerade i Norge och senare registrerats av honom i Sverige. Jag och en vän till mig kan dessutom genon att vittna styrka ánnan smugglingsverksamhet.
Moms, tull, införselsavgifter har undanhållits både Norska och Svenska staten. Plus att hästarna inte genomgått självskriven och laglig könssjukdoms och veterinärbesiktning.

Om ovanstående har följande myndigheter informerats:
Polis
Tull
Skattemyndighet
Domstolsväsendet
Politiska organisationer

Samt all tänkbar press

Men ingen bryr sig om denna politiska miljonsvindel. Det verkar mera intressant att skriva om Mona Sahlins Toblerone och Schymans alkohol problem. Skitsaker i sammanhanget.

Nu har X via advokat och fogde krävs mig att betala någon form av självåsamkad "skötsel" av nämda hingst. Jag kommer att träffa ett eget ombud i denna fråga.

MEN ÄR DENNA PERSON LÄMPLIG ATT HA NÅGRA SOM HELST FÖRTROENDEUPPDRAG OCH SKALL VI TOLERERA ATT DYLIKA TYPER HAR NÅN SORTS JÄVLA IMMUNITET OCH GRÄDDFIL I RÄTTSAPPARATEN?
maila mig på rattsoffer@dejemo.com

Åke

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2003, 15:59:03 PM »
Ytterligare info:
När en kvinnlig Polis i Östersund, då boende i X hemkommun fick ingående information av mig om vad X sysslade med. Gjorde hon på eget bevåg en Polis anmälan mot honom.

Men till följd av den "BrödraskapsKorrumtion" som nämns här ovan; så lade åklaren ner ärendet utan förundersökning. Trots att det fanns både bevis och vittnen.

Jag vill även att ni i denna debatt ägnar er åt pudelns kärna istället för att angripa varandra, jag hatar politikerfasoner. Sprid budskapet, engagera skattebetalarna, och visa att vi inte tolererar vad som helst

mvh Åke

Åke

svenab

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2003, 16:36:16 PM »
"...pudelns kärna istället för att angripa varandra..."

(Jag tyckte att i Leifs inlägg så fanns där inte mycket till pudel ens. Jag angrep honom för just det att han använde forumet till politisk agitation.
Det tänker jag fortsätta att göra om det händer igen.)

Om ditt fall kan jag bara säga att i småkommuner så är det nog inte ovanligt med "BrödraskapsKorrumtion" så som du beskriver den. Jag är tyvärr inte så kunnig i juridik men man kan tycka att det kanske vore möjligt att lämna in en anmälan i en annan kommun med motiveringen att X är offentlig person.

Det finns säkert andra son vet bättre än jag. Hoppas att du får vettigare svar.

MVH Sven

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2003, 16:43:13 PM »
Polisanmälan är gjord i Östersund

En oberoende utredning är gjord av Tullkrim i Sundsvall
Tullkrim i Sv. verifierar mina uppgifter.

Jag bedömer varken Östersund eller Sundsvall som "småkommuner"

Åke

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2003, 18:27:55 PM »
Hej

Då skall jag kasta mig in i debatten trots att jag vet ganska litet om just islandshästar, men desto mer om "politisk korruption".

Kort sammanfattning:

När de "töltande" hästarna en gång har exporterats från Island  får de inte komma tillbaka. Det ligger en hel del pengar i avel av islandshästar. För dem finns det bara två möjligheter i livet, det ena är avel och den andra är för ridning.

De isländska avelshingstarna rider man inte så där utan vidare.  Men om de kastreras, görs till valacker (ridhästar). Då är förhållandet annorlunda. En häst är en handelsvara för många, men för andra så är det faktiskt en högst levande och älskad varelse med personlighet.

Vad jag förstår har en jämtländsk politiker tyckt sig vara smart nog att ekonomiskt blåsa Åke, genom islandshästarna.

För att skydda sig så använder denne person sin ställning "som en av samhällets stöttepelare" för att undgå att bli avslöjad och se sin tillvaro falla samman. Klart att den andre och förfördelade parten blir tvärsur.  (Går nedför konflikttrappan och minskar sitt synfält).

Ekobrottsmyndigheten jobbar inte norr om Stockholm. Eventuella ärenden "utan tyngre dignitet" överlämnas till lokala länsman som oftast har fullt upp med allt annat. Förutom att de saknar kunnande och resurser. (Måste vara ogörligt att ensamma vakta hela Norrland).

Regeringen har dock beviljat stora belop till främst skatteverket  för att inte lämna Norrland helt laglöst och fritt att plundra. Utredning av ekobrott avses samordnas mellan flera olika myndighetsinstanser.

Istället för att utreda svenska ekobrott har jag sett uppe i Luleå den svenska ekopoliserna mangrannt genast ställa upp, när celebert besök från USA (CIA) kommit flygandes för att utreda påstådda allvarliga databrott.  (Yes, de visade sin legitimation redan på Kallax och även på företaget dit den svenska polisen följde med).

En svensk kille blev haffad på sin arbetsplats men släppt efter ett tag när anklagelserna visade sig vara helt utan substans.

De amerikanska myndigheterna påstod att han fanns på deras topp tio-lista över most wanted hackers i världen. Killen fick snabbt nytt IT-jobb i Stockholm och en rejäl löneförhöjning (lönen mer än fördubblades). Kanske pga just dessa goda rekommendationer.

Jag tror det är svårt att komma åt det system som säger sig jobba för en sak, men inte gör det. Uppbundet av en mängd olika dolda intressekonflikter.

Överallt i framtidens farvatten där det vankas pengar, simmar det giriga hajar. Ständigt på jakt efter varje lättfångat byte.

Jag tror att för Åkes del så är skattefiffel och smuggling intressant att dra upp på land och framvisa det i dagsljuset. Att med hjälp av datorer och virtuella nätverk, sammanställa uppgifter och kronologiskt karlägga sådana ljuskygga företeelser, är idag mindre svårt än vad det var förr.

Därför tror jag det finns en rejäl chans angående den delen. En svart affär i storleksordningen "grov", borde ingen springa förbi.

Subjektiva bedömningar bör skalas bort så mycket det går.  Typ att dottern fuskar, jaha... Sen lyssnar nog inte de flesta mer på det som kanske är betydligt allvarligare.

Den brokiga skaran "samhällets stöttepelare" tål säkert en rejäl tvättning. Alla sådana initiativ välkomnar jag.

Mvh, Leif

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2003, 19:22:41 PM »
Hundra besök på några timmar tolkar jag trots allt som att nån bryr sig. Även om inläggen kunnat vara fler.

Men jag har ju skickat länken till denna sida till alla instanser som hittills försummat sitt arbete. Hoppas att åtminstone några av dem läser detta och får kalla fötter.

Mängden privata kommentarer är också god. Men jag ser gärna att detta ingrodda byk tvagas offentligt.

Jag kommer att håla er informerade om vad som händer och inte händer...

Åke

Peter Salo

• Gäst
Rättsröta
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2003, 11:00:38 AM »
Jo,du Åke, vore inte det här ett fall för Janne Josefsson på TV-programmet
Uppdrag Granskning.

Alla sådana här fall av myndighetsmissbruk brukar vara intresseanta
teaman för dom.

Bara vetskapen om att man haft kontakt med Josefsson kan ju göra att
t.o.m de olika myndigheterna känner sig tvugna att aggera, för att inte
offentligt i efterhand hamna i dålig dager.

STÅ PÅ DIG ÅKE ! Du har allt att vinna, det skulle finnas fler som Du, som
oförtrutet orkar fortsätta jaga dessa samhällsparasiter.

//Peter

Peter

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2003, 11:07:44 AM »
Jo,du Åke, vore inte det här ett fall för Janne Josefsson på TV-programmet
Uppdrag Granskning.

Alla sådana här fall av myndighetsmissbruk brukar vara intresseanta
teaman för dom.

Bara vetskapen om att man haft kontakt med Josefsson kan ju göra att
t.o.m de olika myndigheterna känner sig tvugna att aggera, för att inte
offentligt i efterhand hamna i dålig dager.

STÅ PÅ DIG ÅKE ! Du har allt att vinna, det skulle finnas fler som Du, som
oförtrutet orkar fortsätta jaga dessa samhällsparasiter.

Peter//

Peter Klevius

• Gäst
Politiker/statsbyråkrater/medborgarlön
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2003, 13:43:09 PM »
Ja, jag håller med om mycket av  vad som skrivits om politiker och vill därför passa på att väva in detta i mitt favoritparadigm, socialstaten.

Tanken på medborgarlön är politikernas och statsbyråkratins mardröm eftersom den överför kapital och rättigheter från staten till folket. Nidbilden av soffliggaren som parasiterar på andras bekostnad bör i stället ersättas med en motsvarande bild av politikern/byråkraten vars sjukliga symbios är exceptionell i Sverige pga ett snart sekellångt enpartistyre. I sammanhanget är det också viktigt att fråga sig (som detta forum redan gjort) vad vi får för våra skattepengar! Är t ex det som görs för barn i Sverige verkligen värt pengarna? Ändå besvaras alla frågor med att "vård, skiola och omsorg behöver mer pengar" (intressant att notera är också att de länder som satsat minst många gånger fått bäst resultat i jämförande undersökningar!)

Vad gäller rättsröta i allmänhet så kan det vara skäl att påpeka att den allmänna samhällsmoralen tenderar att övergå i en "juridisk moral" dvs moraliska överväganden styrs i sista hand av möjligheten  att tvinga fram sin rätt juridiskt. I en socialstat som mer värnar om sig själv än medborgarna blir detta än mer uttalat samtidigt som "fritt fram"-moralen ges ökat utrymme (jm tafatta åklagare, polisbrist/polisnonchalering av brott riktade mot medborgarna och prioritering av brott riktade mot staten (t ex skattebrott mm Jmf också "barn" under 18 år vars brott till stora delar förblir oåtgärdade med påföljande signaler till ungdomarna!).  Barn begår de flesta brotten i Sverige men ingen bryr sig! I stället vill socialstaten att föräldrar som kritiserar sina barn skall anklagas för barnmisshandel!

Peter Klevius

Åke Dejemo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Rättsröta
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2003, 20:42:17 PM »
...som sagt troll tar inte troll...
här kommer en kopia på ett mail som jag fått idag
-----------------------------------------------------------
Angående Ert e-postmeddelande av den 28 januari 2003 m.m.

Domstolsverket har tagit del av Era e-postmeddelanden av den 28 och 29
januari 2003. Domstolsverket, som är den centrala förvaltningsmyndigheten
inom domstolsväsendet med i huvudsak administrativa uppgifter, har inte
någon behörighet att granska domstolars eller myndigheters handläggning av
enskilda mål och ärenden. Också mot bakgrund härav lämnar Domstolsverket
inte några synpunkter på Era uppgifter. Om ni menar att domstol eller
myndighet i något avseende hanterat ärendet felaktigt kan Ni istället vända
Er till Justitieombudsmannen, som nås under adress Box 16327, 103 26
STOCKHOLM, eller på tel nr 08-786 40 00. Även Justitiekanslern utövar viss
tillsyn över myndigheter.

Domstolsverket kan inte heller bedriva förundersökning i anledning av
misstanke om brott. För det fall Ni anser att ett brott blivit begånget kan
ni istället vända er till polis eller åklagare.

För det fall Ni har synpunkter på en eventuell framtida utmätning av egendom
bör Ni kontakta kronofogdemyndigheten.

Utöver dessa upplysningar föranleder Ert brev inga åtgärder från
Domstolsverkets sida.

Peter Islander
Hovrättsassessor

Domstolsverket
Juridiska sekretariatet
551 81  JÖNKÖPING

Tel direkt: 036-15 53 40
Telefax: 036-16 57 21

E-post: peter.islander@dv.dom.se