Författare Ämne: Sexualitet skäl för fosterhem  (läst 2791 gånger)

Inger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Sexualitet skäl för fosterhem
« skrivet: 06 april 2004, 13:02:18 PM »
Flickor i tonåren med problem av olika slag fosterhemsplaceras oftare av socialtjänsten än pojkar, visar socialstyrelsens jämnställdhetsrapport som lämnades till regeringen i onsdags den 31/3. Tidig sexuell debut ses oftare som ett problem hos flickor än polkar och används som ett argument för att de ska placeras i fosterhem eller på institution. Under perioden 1994-2002 har antalet flickor som placeras i fosterhem eller på institution ökat mer än antalet pojkar.ärskilt gäller det flickor med invandrarbakgrund.

Man har snart inget privatliv längre. Ska nu socialen avgöra om tonårstjejerna är sexuellt lagda eller inte! Hur stor erfarenhet har de ut av det. En del tjejer är tidiga i mognaden och börjar säkert också att ha sex tidigare. Men man ska kanskae gå till socialen och fråga först om de anser om de är normala eller har ett sexuellt beroende.
IJ.

Anonymous

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 06 april 2004, 17:53:24 PM »
Nu var det ju så, att de flesta av dessa invandrarflickor, ville själva komma ifrån sin familj och släkt, då de träffade killar och var ute på diskotek, det fanns risk för deras liv, då deras föräldrar och bröder och släkten inte accepterade, att flickorna gick ut och dansade eller träffade killar. Är det fel då, att socialen hjälper dessa flickor, så de får leva som våra tonåringar, att gå på undomsdisco, träffa kompisar (även av det manliga könet). Eller tycker du att de ska stanna kvar hemma?
Vilken är den bästa lösningen?
Tänk på hedersbrott.

Anonymous

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 april 2004, 18:04:09 PM »
Det finns exempel på att även svenska tjejjer som är intresserade av pojkar blir beskrivna som problem i sociala utredningar. Tyvärr är det väl så att när det gäller flickor som riskerar hedersrelaterat våld så griper soc inte in fast de kanske borde. Vi har i sverige tagit hänsyn till kultur när det gäller barnäktenskap alltför länge. Om jag som vuxen svensk kvinna skulle bli förälskad i en utländskmedborgare så blir det enorma undersökningar av polis och invandrarverk så att ett skenförhållande ska kunna uteslutas. När det gäller invandrar ungdomar som gifts bort, många gånger mot sin vilja så gör inte alls samma noggranna kontroll av förhållandets seriositet. Enligt min mening är arrangerade äktenskap=skenäktenskap.

Anonymous

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 april 2004, 20:30:57 PM »
Vad jag vet, så får man inte gifta sig i Sverige om man är under 18 år, oavsett medborgarskap,
Om ett människa gifter sig utomlands innan 18 år, är det äktenskapet inte giltigt i Sverige, dvs att man utreds inte, dvs sken-äktenskap/barnäktenskap för att få komma till/stanna i Sverige.
Sedan så naturligtvis är det några som arrangerar barnäktenskap, fast äktenskapet inte är giltligt enligt lag. Vad jag har hört är denna handling ett brott.
Håller med om att Socialen mer ska hjälpa dessa flickor.  

UNDER ANDRA HALVÅRET 2003 avsattes 20 miljoner kronor för skyddat boende och annat för ungdomar som riskerar att utsättas för hedersrelaterat våld. För åren 2004-2006 avsätts 100 miljoner kronor för fortsatta insatser.

Du har helt fel angående äktenskap med utlänska medborgare.
Angående bli kär i utlänsk medborgare, min bror gifte sig år 2000 med en kvinna från Ukraina,  javisst ska de granskas så att det inte är skenäktenskap, de fick gå på 2 förhör om sitt äktenskap.
Så vad menar du med att enorma undersökningar?
Om en ukrainsk man, som fått uppehållstillstånd, och blivit svensk medborgare, blir kär i ukrainsk kvinna, menar du då, att de inte görs samma kontroll som för min bror? Så vad menar du med att enorma undersökningar av polis och invandrarverk?
Det är klart att han behandlas lika som min bror.

Det är nu snart 4 år sedan min bror och fru gifte sig och de är fortfarande lika kära i varann, kvinnan fick permanent uppehållstillstånd när de vart gifta i 2 år.
Så vad menar du med att enorma undersökningar av polis och invandrarverk?

Anonymous

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 april 2004, 20:58:49 PM »
Det finns faktiskt inskrivet i svensk lag att man ska ta kulturella hänsyn när utländska medborgare gifter sig. En lagändring är på gång så att 18 års gränsen även ska gälla utländska medborgare som är skrivna här i sverige, men jag läste om jag minns fel för bara några veckor sedan att lagrådet hade haft invändingar mot den nya lagen så lagändringen kommer att dra ut på tiden.