Frfattare mne: Män som är Oskyldigt Anklagade, M.O.A  (lst 44236 gnger)

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 60
    • Visa profil
Incest och andra sexuella övergrepp
« Svar #45 skrivet: 09 augusti 2003, 11:11:33 AM »
Idag kom rubriker om att en svensk pedofil blev gripen.

”60-årig svensk pedofil gripen i Thailand ”   i  Aftonbladet  
”Svensk man gripen i Thailand för sexbrott” i Expressen.

Säkert hamnar de i den samlingslänk som har som sin uppgift att tjäna som bevis på att det finns så många förövare  i Sverige.
Det är några saker som slår mig direkt.

1. Han kallas för pedofil redan innan rättegången, alltså utan någon som helst bevisföring.

2. Titlarna ger intrycket av att han är  anklagad för sexuella brott i Thailand och att han blev gripen så gott som på bar gärning! Alltså vilseledande beskrivning till hans nackdel; många läser inte ens vidare, många ”ögnar” bara igenom artikel. Men ”han inte var misstänkt för brott i Thailand kunde inte den lokala polisen gripa honom… när mannens svenska pass nyligen gick ut spårades han upp och greps i sitt hem. 60-åringen anklagas för att sakna giltiga resehandlingar och därmed vistas olagligt i landet.”

3. Mannens – av rätten utsedde - advokat,  uttalar sig i pressen    som om han vore en åklagare och skulden redan vore fastställd.   ”– säg så här, ingen ung flicka följer med en okänd gubbe hem. Det normala är att de kommit i kontakt med varandra genom grannar, släktingar eller vänner, säger Staffan Werner.”

Han är redan dömd; advokaten har tillsammans med åklagare säkert redan kommit överens om straffet.
Jag får väl säga så här:
Bevare oss Gud från sådana advokater, åklagare tar vi själva hand om!

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
Män som är Oskyldigt Anklagade, M.O.A
« Svar #46 skrivet: 09 augusti 2003, 13:44:25 PM »
Nu har jag också läst artiklarna. Mannen har tydligen varit misstänkt länge och rymmt utomlands. Fömodligen finns det redan rapporterat om detta fall i media. De lästare som inte läst eller kommer ihåg detta fall tolkar det som nytt och ges givetvis intryck av att övergrepp är vanligt. Om det förekommer 100 övergrepp, men media raapporterar på ett sätt så att varje artikel tolkas som ytterligare ett fall kan dessa 100 övergrepp tolkas som om det var 200 eller fler övergrepp som det rör sig om.

Gäst

• Gst
« Svar #47 skrivet: 12 augusti 2003, 23:30:40 PM »
Jag har inte för avsikt att ta upp diskussionen igen, men vill för tydlighetens skull nämna följande, med anledning av mitt tidigare missvisande inlägg angående statistik.

Under årets första halvår anmäldes 235 våldtäkter av barn under 15 år, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med år 2002

Källa, BRÅ

Notera att det inte behöver vara detsamma som att 235 våldtäkter av barn har skett. Men det ska heller inte uteslutas att så kan vara fallet. Hur många som inte anmält framkommer självfallet inte i några undersökningar(om jag sa det tidigare).

Tack för mig.

Natalia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 13 augusti 2003, 13:58:46 PM »
Vi får väl precisera vad är det vi diskuterar.  Vi får börja  med att  konstatera att våldtäkter och sexuella övergrepp har alltid förekommit, och kommer att äga rum i framtiden. Inte därför att någon  tycker att det är OK eller  kommer att acceptera de, utan därför att det alltid finns människor med patologiska beteenden. Många aspekter har jag redan tagit upp.   Jag får väl citera mig själv:

”Det är nog sant att sexuella övergrepp har ökat senaste tiden. Jag kan tänka mig att en av orsakerna kan vara den som någon har redan berört: ökningen framkallas av publiciteten. Sexuella övergrepp är nog för de flesta tabu både i tanken och i verkligheten. Skriverierna kan ”vanliggöra” och locka fram tendenser som annars skulle aldrig komma fram. Faktum är också att många våldtäkter och andra sexuella övergrepp begår unga människor som uppfostrades i de fria, så gott som familjelösa förhållanden. Barn väldigt tidigt blir sexualiserade av samhället. Här räknar jag bl.a. sexuellundervisning, där man inte talar om känslor utan enbart om tekniker. Medierna som lanserar sexuellt beteende , mode där mycket små flickors kläder framställer de som sexuella objekt… Listan kan göras verkligen långt!
En av de största orsakerna är nog utsuddandet av gränser mellan vuxna och barn. När föräldrarna är kompisar med sina barn istället för de ledande gestalter som de borde vara, kan det hända att man tappar omdömet. Om man befinner sig på samma känslomässiga nivå, är det kanske svårt att behålla sin vuxen status och nästan omärkligt glider man in i det förbjudna.
Jag skulle nog vilja påstå att det finns stor tomhet i samhälle. De unga saknar förebilder och ideal. Det ställs nästan inga krav, de behöver inte kämpa för att åstadkomma något. Det är inte så konstigt att de mår dåligt! Och mår man dåligt så behöver man professionell hjälp… och när man får den så för man veta att man mår dåligt eftersom man blivit utsatt för sexuella övergrepp… Hela apparaten börjar arbeta på att hjälpa delinkventen ”minnas” sin traumatiska barndom! Denna tillvägagångssätt ar mycket allmänt förekommande. Jag känner personligen en kvinnlig barnpsykiater som på fullaste allvar påstår att alla problem som barn uppvisar berör på sexuella övergrepp under barndomen, inklusive mobbning som barnet utsätts för! ”

Det finns en faktor till som är kanske viktigare än de andra. Jag skulle kalla det för skydsfaktor. Ingen påstår att bilstölder, lägenhetsinbrott, våld, misshandel mord är tillåtna eller normala beteende. Vi accepterar dem inte. Ändå  sätter vi billarm, vi bygger kraftiga säkerhetsdörrar med extra lås och försäkrar lägenheterna, vi undviker de platser där brott förekommer… Det finns farliga sjukdomar omkring oss. Vi undviker att handla mat på osäkra ställe och vi vaccinerar oss mot smitta. Vi försöker skydda oss så gott vi kan. Och hur det är med vara barn då? De  har inte samma förmåga som vi vuxna att förutse konsekvenser av sina handlingar. Trots det lämnar vi de i sticket. Istället för att hjälpa dem förstå vad det innebär att vistas i visa miljöer på olämpliga tider,  låter vi de ströva  mitt i natten, ofta fulla. Vi gör de ”vuxnare” än vi själva är!   Det är inte svårt att föreställa sig hur snabbt  en del av dem kan förvandlas till offer  och förövare!  

Några fall efter Aftonbladet:

"Fall där våldtäkt anmälts i sommar
Linköping: En 16-årig flicka anmäler att hon i juni utsatts för våldtäkt och sexuella övergrepp av två jämnåriga pojkar.
Göteborg: En 15-årig flicka anmäler att hon blivit våldtagen av en ett år äldre pojke den 5 juni.
Gotland: En 16-årig flicka anmäler att hon blev våldtagen inne på en restaurangtoalett den 13 juli. Det var vid musikfesten Kalas.
Kalix: En 12-årig flicka berättar att hon blivit lurad att följa med en 20-årig man för att få träffa hans hundvalp den 20 juli. I stället ska han ha våldtagit henne.
Farsta: En 9-årig flicka blir den 30 juli överfallen i huset där hon bor. Gärningsmannen ska ha slitit med sig flickan in i hissen och våldtagit henne. "

Misstolka mig inte! Jag tycker inte att våld i någon som helst form får förekomma! Men, dessvärre det kommer att göra  i alla fall.
Patologin går inte att  bortse ifrån. Men det gäller att skydda sig själv och dem svagare som klarar inte  att göra det själva. Vi måste ta vårt vuxet ansvar.

Det finns en aspekt till – en del av alla anmälningar kan vara  ”ånger”. Man går med på någonting som man förstår inte konsekvenser av innan det blir försent. När man förstått vad man get sig på, är man antagligen väldigt arg, rent av förbannat. När man är inte mogen för något, känns det absolut säkert som det värsta våldtäkt! Och  man är absolut inte mogen när man är 15 år gammal.

Jag har ofta tänkt på att många unga  (just under 15!) uppmuntras till sex. Ungdomsmottagningarna skriver p-piller till 13-åriga flickor utan att ens informera föräldrarna. Dessa unga anses kunna göra vad de vill och när de vill. Sex  kopplas   bort  från känslor  och framställs som RÄTTIGHET. Det   är inte alls svårt att  föreställa sig hur reagerar en full tonåring.

Ännu en gång: vi vet inte vad som ligger bakom dessa anmälningarna. Självklart att om ens en enda är riktig är det ändå en alldeles för mycket!  Men de fall där det verkligen förekommit sexuella övergrepp  är faktiskt ingen ursäkt  för det uppsjö av falska anmälningar  som förekommer.

Jag tror faktiskt att incest och sexuella övergrepp har blivit någon slags trollform som  tjänar som förklaring till alla  ens tillkortakommanden i livet.

Det är ju synd att Du ”har inte för avsikt att ta upp diskussionen igen”. Det vore ärligare  och mycket mer givande att argumentera för sina ställningstagande istället för att framkasta  några citat som inte nödvändigtvis beskriver den objektiva verkligheten!

Marianne Skånland

• Gst
"Incest" som forklaring på all verdens fortredelig
« Svar #49 skrivet: 14 augusti 2003, 21:57:53 PM »
"Jag tror faktiskt att incest och sexuella övergrepp har blivit någon slags trollform som tjänar som förklaring till alla ens tillkortakommanden i livet."

Akkurat, meget godt sagt.

Og det er ikke bare mennesker selv som bruker dette som forklaring, men også i høy grad sosial-vesenet. Når de ikke finner noen enkel forklaring på at noen oppfører seg slik og sånn, da tror de visst det er skarpsindig å komme med en incest-diagnose.

Marianne HS

Gäst

• Gst
« Svar #50 skrivet: 14 augusti 2003, 22:25:49 PM »
Jag märker att ni är många kvinnor som skriver på den här tavlan. Jag blir lite nyfiken på hur många det är av er kvinnor som har blivit falskt anklagade för incest eller andra övergrepp? Vore intressant att veta bara. Inget annat.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 15 augusti 2003, 17:11:01 PM »
Jag har inte blivit falskt anklagad. Detta är en diskriminering som framför allt drabbar män. Om jag som kvinna inte inser det har jag givetvis ingen rätt att gnälla över den diskriminering som kvinnor drabbas av på andra områden. Jag känner personligen män som både blivit anklagade med rätta, dvs det har funnits ordentliga bevis, men jag känner öven män som blivit falskt ankagade. Där anklagelserna kommit efter att den som anklagat blivit manipulerad av soc folk och banrpsykologer.

Anonymous

• Gst
« Svar #52 skrivet: 17 augusti 2003, 13:45:06 PM »
Citat frn: "susanna svensson"
Jag har inte blivit falskt anklagad. Detta är en diskriminering som framför allt drabbar män. Om jag som kvinna inte inser det har jag givetvis ingen rätt att gnälla över den diskriminering som kvinnor drabbas av på andra områden. Jag känner personligen män som både blivit anklagade med rätta, dvs det har funnits ordentliga bevis, men jag känner öven män som blivit falskt ankagade. Där anklagelserna kommit efter att den som anklagat blivit manipulerad av soc folk och banrpsykologer.
Ok, ingen annan?

Natalia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Incest och andra sexuella övergrepp
« Svar #53 skrivet: 18 augusti 2003, 00:59:16 AM »
Visst, nån annan också. Alltså, jag, Natalia har inte blivit anklagad  för sexuella övergrepp, varken falskt eller på riktiga grunder.
Jag svarade inte på påhoppet eftersom jag tyckte inte att det var värt något svar.

Det är faktiskt så att normala vuxna människor begåvas med förmågan till abstrakt tänkande, vilket innebär bl.a. att de  kan analysera situationer även sådana som de själva inte upplevde.

Små barn  har svårt att tänka i abstrakta termer. Omvärlden hänger ihop  med ens egen person, de egna upplevelser blir giltiga för alla i ens omgivning.  Jag är glad, alltså alla är glada. Jag är ledsen, alltså alla andra är ledsna. Man är väldigt konkret i sin tänkande; har svårt att isolera sina känslor  från andras upplevelser, omgivningen från det egna personen.  På samma sätt har man svårt att tala om saker som är isolerade från konkreta ting.
Redan i förskoleålder börjar smått abstrakt tänkande, om allt går som det ska. Det innebär bl.a. att man  utvecklar förmåga att uppleva distans mellan den egna personen och andra människor; mellan egna upplevelser och andras känslor. Att jag är ledsen betyder inte längre att alla andra är det. Jag tittar på TV, brodern läser några andra promenerar. Tyvärr, vissa människor tydligen når inte så lång och stannar i utvecklingen på den lägre nivå, alltså konkret tänkande.

När Du undrar om de som diskuterar  falska anklagelse för incest och andra sexuella övergrepp, blev själva anklagade, utgår Du ifrån att bara det egna upplevelse ger en rätten att delta.  Det är besynnerlig tanke. Enligt sådan mönster  våld, mord  och rån, dess konsekvenser och preventiva åtgärder,  kan diskuteras enbart av kriminellt belastade personer. Ekobrott kan  föras på tal uteslutande av fifflande mångmillionärer. Det är just de kategorier som har egna erfarenheter i respektive genre!  Nog  måste väl även Du inse hur orimligt det låter!

Alltså, ännu en gång – jag var inte anklagad, men jag lever i ett samhälle som bär konsekvenserna  av åtskilliga falska anklagelser.  
Jag är intresserat av fenomenet därför att jag ser hur illa far människor som är inblandade. Inte minst barnen  som förlorar sina familjer och sin sammanhang. De förvandlas till offer och lever i förvisningen att de upplevde  onda ting, vilka tvingar de att leva enligt påtvingad störd mönster!

I övrigt skriver jag under Susanna Svenssons  åsikter. Det är en aspekt till som är lika viktig!

Förresten, kan Du besvara åtminstone några av mina argument?

Cornelia

• Gst
Re: Incest och andra sexuella övergrepp
« Svar #54 skrivet: 26 augusti 2003, 21:55:52 PM »
Citat frn: "Natalia"
Små barn  har svårt att tänka i abstrakta termer. Omvärlden hänger ihop  med ens egen person, de egna upplevelser blir giltiga för alla i ens omgivning.  Jag är glad, alltså alla är glada. Jag är ledsen, alltså alla andra är ledsna. Man är väldigt konkret i sin tänkande; har svårt att isolera sina känslor  från andras upplevelser, omgivningen från det egna personen.  På samma sätt har man svårt att tala om saker som är isolerade från konkreta ting.
Redan i förskoleålder börjar smått abstrakt tänkande, om allt går som det ska. Det innebär bl.a. att man  utvecklar förmåga att uppleva distans mellan den egna personen och andra människor; mellan egna upplevelser och andras känslor. Att jag är ledsen betyder inte längre att alla andra är det. Jag tittar på TV, brodern läser några andra promenerar. Tyvärr, vissa människor tydligen når inte så lång och stannar i utvecklingen på den lägre nivå, alltså konkret tänkande.

:oops: *huuu* Det är sååå pinsamt när människor vill verka vara mer "belästa" än de är i verkligheten... Ett hett tips Natalia - läs på mer om vad "konkret" och "abstrakt" tänkande innebär innan du uttalar dig.

Man kan aldrig veta - även i ett sådant här forum dyker det ibland upp riktigt intelligenta människor! :lol:  

Skaffa dig en uppslagsbok och slå upp ordet a-b-s-t-r-a-k-t (börjar på aaaaa!) och k-o-n-k-r-e-t (börjar på k!... ) *brrr* Sen kan du läsa Piaget som skrev mycket om barns konkreta tänkande (det var han som myntade begreppet).

Natalia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: 27 augusti 2003, 01:58:19 AM »
Märkligt, Cornelia. Bortsett från oförskämt tonläge, undrar jag om Du vet vad Du kritiserar eller ens uttalar Dig om.  Pinsamt är det, självklart. Men det handlar om Din inlägg.

För att klargöra vissa begrepp, citerar jag några definitioner ur PSYKOLOGI  LEXIKON  utgiven av  Natur och Kultur förlaget:.  

ABSTRAKT  TÄNKANDE  Enligt Kurt Goldstein har människor normalt en abstrakt attityd  att tänka  att reagera på omvärlden. Abstrakt tänkande utmärks enligt Goldsteins grundsyn av följande:
 Avsiktlig inriktning på en viss uppgift
 Avsiktlig växling från uppmärksammande av en sida av en situation till en annan
 Kvarhållande i medvetenhet av olika sidor av en och samma situation
 Uppfattande av det väsentliga  i en given situation, händelse eller företeelse, uppdelning på beståndsdelar och avsiktlig fokusering på dem en och en
 Inriktning på gemensamma egenskaper hos konkreta ting, planering framåt i tiden, inriktning på det möjliga och tänkbara, basering av tankar  och handlingar  på begrepp och symboler
 Förmåga att uppleva distans mellan den egna personen och andra människor.

ABSTRAKT  ATTITYD.
1. Enligt den tysk-amerikanske neurologen Kurt Goldstein (1878-1965) en inriktning i människans sätt att uppfatta omvärlden som leder till abstrakt tänkande.
2. Under 1970- och 80- talen har begreppet abstrakt attityd använts i samband med att barn tränats i abstrakt tänkande. Det sker exempelvis genom att föräldrar  eller lärare  ställer sådana frågor som ”Kan man uppfatta saken annorlunda?” – ”Är du säker på det?” –”Hur har du kommit fram till det?”

KONKRETA TANKEOPERATIONER. Tankeoperationer som är logiska men samtidigt bundna till konkreta och åskådligt givna fenomen. Denna typ av slutledningsförmåga börjar utvecklas  i 6-7-års åldern och stabiliseras under övning fram till 12-årsåldern. (Se `genetisk strukturalism`) Denna period brukar kallas konkreta tankeoperationens stadium (period)
(se `Piaget`)

Mitt enda fel är att jag har använd mina egna ord och inte skrivit av direkt  från boken. På så sätt blev det ett annat ordval och det blev tydligen för svårt för Dig att känna igen tankegången som är inte nämnvärt långt ifrån Piaget som Du åberopar!

Jag vill påpeka att det är inte min avsikt att tala om vad diverse teoretiker  och filosofer anser om konkret och abstrakt tänkande. Det jag skriver är min privata åsikt som bygger  - faktiskt ! – på en del kunskaper, fast de är långt ifrån så djupa som jag skulle önska!
Däremot  i det jag skrev – även om det bara är mina egna  funderingar – finns det ingenting som inte överensstämmer  med  ”uppslagsboks kunskap”, vilket Du tydligen föredrar.  

Hur såg Din utbildning ut?  Fick Du inte lära Dig att det finns andra än Piaget som ägnade sig åt abstrakt och konkret tänkande? Fick Du inte lära Dig att man kan dra egna slutsatser  av det man läst?  
 Ditt vulgära och aggressiva sätt  påminner  mig om en viss ”abc” från  debatten om Oskarshamnfallet i Svd och viss Joel (eller något liknande) från psykologiforum. Precis samma brist på argument och istället  den urskillningslösa aggression!  T.o.m. formuleringarna är lika…

Är det inte snarare Du som behöver en uppslagsbok?  Jag har ganska många  - lämna adress så skickar jag en till Dig.  Kanske skulle Du undvika då att  göra bort sig så totalt?

”Man kan aldrig veta - även i ett sådant här forum dyker det ibland upp riktigt intelligenta människor!”  
Genom det här uttalande förolämpar Du inte bara mig utan alla som diskuterar här.  Och framför allt  visar Du  Din egen oförmåga till dialog.
Det är nog typiskt, har man inget svar så angriper man. Inget nytt!

Man kan aldrig veta - i ett sådant här forum dyker det oftast upp riktigt intelligenta människor!  Men det är inte Du, tyvärr!

Jag är verkligen ledsen över det ganska grova sätt att besvara Cornelia; det är inte mitt vanliga sätt. Men ”som man ropar får man svar!”

Cornelia

• Gst
Jag är alltså Cornelia...
« Svar #56 skrivet: 27 augusti 2003, 10:50:24 AM »
Citat frn: "Dina citat är..."

...helt korrekta, Natalia, men av dina exempel förstår man att du inte själv förstår vad abstrakt respektive konkret tänkande är. De exempel _du_ ger handlar om något helt annat, nämligen skillnaden i barns upplevelse kring jaggränser. Riktigt små barn "är världen" detta förändras sedan till att man förstår att man är "en i världen". Men det har ingenting med konkret respektive abstrakt tänkande att göra. Ett exempel på abstrakt tänkande är att kunna generalisera kring olika företeelser, t e x varför man kan få vissa problem typer av problem i mellanmänskliga relationer när man varit utsatt för sexuella övergrepp. Tänka "abstrakt" och koppla detta till olika teorier helt enkelt. Till saker man inte kan se för tillfället men som ändå finns. En människa med ett mycket konkret tänkande kan inte se sådana samband utan ser världen ur ett konkret perspektiv: t e x  Nu är vi hungriga, då måste vi ha mat. Det regnar - regnkläder måste på osv...

Natalia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: 27 augusti 2003, 15:33:22 PM »
Medan jag säger:

”Omvärlden hänger ihop med ens egen person, de egna upplevelser blir giltiga för alla i ens omgivning. Jag är glad, alltså alla är glada. Jag är ledsen, alltså alla andra är ledsna” och beskriver vidare, min egen åsikt med mina egna ord, barnets utveckling  i det här avseende:
”man utvecklar förmåga att uppleva distans mellan den egna personen och andra människor; mellan egna upplevelser och andras känslor. Att jag är ledsen betyder inte längre att alla andra är det. Jag tittar på TV, brodern läser några andra promenerar”

försöker Du motbevisa mig genom att påstå:

”Riktigt små barn "är världen" detta förändras sedan till att man förstår att man är "en i världen".

DET  BETYDER  VÄL SAMMA SAK, ELLER???
MAN KAN BESKRIVA VISST FÖRETEELSE MED OLIKA ORD?!

Du har enbart bekräftat min uttalande och ingenting annat!!!  Fast det är klart, ibland  blir det för svårt att se innehållet eftersom orden låter lite annorlunda än de  i den avsnitt som man läste.

Du anklagar mig för att inte förstå vad jag talar om. Innan jag går vidare, för jag väl ta några definitioner till.  Bara för att undvika  att kallas för ointelligent. Varsågod. Här är de:

KONKRET  påtaglig, gripbar, som kan direkt uppfattas med sinnena och i princip beröras

ABSTRAKT som ej kan uppfattas med sinnena , ogripbart eller tänk begrepp; icke konkret,  (Norsteds – något förkortade versioner)

INTELLIGENS  Tankeförmåga. Förmågan att kunna dra slutsatser och göra sammanställningar av information.  (Alltså man behöver definitivt  inte koppla sina slutsatser till någon som helst  teori!!! Obs. det är min egen tillägg)
1. Intelligens kan definieras som den aspekt  av psykiska processer som gäller flexibilitet och säkerhet i informationsbearbetning och i problemlösning, varvid samma individ  kan ha denna egenskap i varierande grad på olika områden (t.ex. logisk, matematisk, verbalt, perceptuellt, socialt, konstnärligt). En sådan definition är teoretisk eller nominell.
2. Intelligens är den förmåga som man får mått på med hjälp av ett intelligenstest. Exakt vilken förmåga som avses är beroende av viken test som man använder  för att utpeka och avgränsa  ifrågavarande förmåga. En sådan definition är operationell.      (PSYKOLOGI  LEXIKON)

När Du använder en nedlåtande kommentar om andras intelligens, får Du nog tänka efter  ordentligt.  Det är så lätt att hamna i en fälla som man gallrat åt någon annan.

.Alltså:
”De exempel _du_ ger handlar om något helt annat, nämligen skillnaden i barns upplevelse kring jaggränser.” – säger Du.  Faktum  är att  ”jaggränser”  och diverse andra ”jag” begrepp härstammar från psykoanalysen,  vilken jag själv totalt bortser ifrån såsom  den mest OVETENSKAPLIGA  TEORIN som finns. Man kan faktiskt använda sig av neutrala ord och begrepp utan att  hänvisa till PSYKOANALYSEN!  Det verkar som om Du rör Dig uteslutande  i dess ramar och missar att det finns en mängd av olika teorier. En normal intelligent människa behöver inte  för att ”tänka "abstrakt" koppla detta till olika teorier” som Du påstår. Man kan faktiskt dra egna slutsatser! Se gärna  intelligens definition.

”Ett exempel på abstrakt tänkande är att kunna generalisera kring olika företeelser, t e x varför man kan få vissa problem typer av problem i mellanmänskliga relationer när man varit utsatt för sexuella övergrepp”.  

Juste, man kan få vissa problem, men  det är mycket långt ifrån säkert  att man får de!  Oftast får man  dessa problem  efter att man blivit utsatt för diverse ”terapeutiska åtgärder”  då man får höra vilka störningar är typiska för offer för incest och diverse.  Eller så framkallar man samma störningar i syfte att bevisa att det fanns sexuella övergrepp i grunden. Jag vågar påstå att det är inte själva upplevelsen som är värst. Det är först omgivningens reaktion som  tvingar på den utsatte en ”offerattityd”.  
Jag påstår att man kan inte generalisera till den grad att man utifrån beteende diagnostiserar sexuella övergrepp.
Jag påstår också att den sista tidens våg  av anmälda våldtäkter  är mycket suspekt. De flesta anmälningarna ( jag tänker på tidningarnas beskrivningar ) handlar om händelser som utspelar sig mellan tonåringar  själva.  Jag tänker då på den fria uppfostran där den unga generation lever i en värld där väldigt sällan förekommer ett NEJ. De  behöver inte tåla några NEJ från föräldrar, lärare omgivningen. Hur ska då killarna  kunna plötsligt finna sig i ett nej från en tjej?!

Om – jag säger  OM – det är så att det berör på ovannämnda, skulle då psykoanalytiska teorier  vara en redskap till att förstärka det som är orsaken till övergreppen.  Vilken paradox!
För övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg.

Jag har en förslag. Vi kan diskutera incest problematiken  även i fortsättningen. Enda villkor är nog det som gäller i varje civiliserat samhälle: INGA PERSONLIGA ANGREPP!  INGA FÖRSÖK TILL FÖRLÖJLIGANDE!  Jag är medveten  att det kan bli svårt  eftersom i vissa kretsar är det gängse  metod att skratta åt andras argument när man saknar egna.  Vi få väl ändå hålla oss till det, eller hur?  

För övrigt: jag är en amatör och försöker inte verka mer påläst en jag är! Men jag har mina egna väl betänkta åsikter. Psykoanalysen har jag förkastat för länge eftersom den baseras på helt ogrundade antagande.

Natalia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Svar till Cornelia
« Svar #58 skrivet: 27 augusti 2003, 15:43:50 PM »
Jag glömde skriva att det förra inlägget var svar till Cornelia. Rättar till misstaget.

Cornelia

• Gst
Jag är naturligtvis Cornelia...
« Svar #59 skrivet: 27 augusti 2003, 23:19:35 PM »
Citat frn: "Anonymous"
Medan jag säger:

”Omvärlden hänger ihop med ens egen person, de egna upplevelser blir giltiga för alla i ens omgivning. Jag är glad, alltså alla är glada. Jag är ledsen, alltså alla andra är ledsna” och beskriver vidare, min egen åsikt med mina egna ord, barnets utveckling  i det här avseende:
”man utvecklar förmåga att uppleva distans mellan den egna personen och andra människor; mellan egna upplevelser och andras känslor. Att jag är ledsen betyder inte längre att alla andra är det. Jag tittar på TV, brodern läser några andra promenerar”

försöker Du motbevisa mig genom att påstå:

”Riktigt små barn "är världen" detta förändras sedan till att man förstår att man är "en i världen".

DET  BETYDER  VÄL SAMMA SAK, ELLER???
MAN KAN BESKRIVA VISST FÖRETEELSE MED OLIKA ORD?!

Du har enbart bekräftat min uttalande och ingenting annat!!!  Fast det är klart, ibland  blir det för svårt att se innehållet eftersom orden låter lite annorlunda än de  i den avsnitt som man läste.

Du anklagar mig för att inte förstå vad jag talar om. Innan jag går vidare, för jag väl ta några definitioner till.  Bara för att undvika  att kallas för ointelligent. Varsågod. Här är de:

KONKRET  påtaglig, gripbar, som kan direkt uppfattas med sinnena och i princip beröras

ABSTRAKT som ej kan uppfattas med sinnena , ogripbart eller tänk begrepp; icke konkret,  (Norsteds – något förkortade versioner)

INTELLIGENS  Tankeförmåga. Förmågan att kunna dra slutsatser och göra sammanställningar av information.  (Alltså man behöver definitivt  inte koppla sina slutsatser till någon som helst  teori!!! Obs. det är min egen tillägg)
1. Intelligens kan definieras som den aspekt  av psykiska processer som gäller flexibilitet och säkerhet i informationsbearbetning och i problemlösning, varvid samma individ  kan ha denna egenskap i varierande grad på olika områden (t.ex. logisk, matematisk, verbalt, perceptuellt, socialt, konstnärligt). En sådan definition är teoretisk eller nominell.
2. Intelligens är den förmåga som man får mått på med hjälp av ett intelligenstest. Exakt vilken förmåga som avses är beroende av viken test som man använder  för att utpeka och avgränsa  ifrågavarande förmåga. En sådan definition är operationell.      (PSYKOLOGI  LEXIKON)

När Du använder en nedlåtande kommentar om andras intelligens, får Du nog tänka efter  ordentligt.  Det är så lätt att hamna i en fälla som man gallrat åt någon annan.

.Alltså:
”De exempel _du_ ger handlar om något helt annat, nämligen skillnaden i barns upplevelse kring jaggränser.” – säger Du.  Faktum  är att  ”jaggränser”  och diverse andra ”jag” begrepp härstammar från psykoanalysen,  vilken jag själv totalt bortser ifrån såsom  den mest OVETENSKAPLIGA  TEORIN som finns. Man kan faktiskt använda sig av neutrala ord och begrepp utan att  hänvisa till PSYKOANALYSEN!  Det verkar som om Du rör Dig uteslutande  i dess ramar och missar att det finns en mängd av olika teorier. En normal intelligent människa behöver inte  för att ”tänka "abstrakt" koppla detta till olika teorier” som Du påstår. Man kan faktiskt dra egna slutsatser! Se gärna  intelligens definition.

”Ett exempel på abstrakt tänkande är att kunna generalisera kring olika företeelser, t e x varför man kan få vissa problem typer av problem i mellanmänskliga relationer när man varit utsatt för sexuella övergrepp”.  

Juste, man kan få vissa problem, men  det är mycket långt ifrån säkert  att man får de!  Oftast får man  dessa problem  efter att man blivit utsatt för diverse ”terapeutiska åtgärder”  då man får höra vilka störningar är typiska för offer för incest och diverse.  Eller så framkallar man samma störningar i syfte att bevisa att det fanns sexuella övergrepp i grunden. Jag vågar påstå att det är inte själva upplevelsen som är värst. Det är först omgivningens reaktion som  tvingar på den utsatte en ”offerattityd”.  
Jag påstår att man kan inte generalisera till den grad att man utifrån beteende diagnostiserar sexuella övergrepp.
Jag påstår också att den sista tidens våg  av anmälda våldtäkter  är mycket suspekt. De flesta anmälningarna ( jag tänker på tidningarnas beskrivningar ) handlar om händelser som utspelar sig mellan tonåringar  själva.  Jag tänker då på den fria uppfostran där den unga generation lever i en värld där väldigt sällan förekommer ett NEJ. De  behöver inte tåla några NEJ från föräldrar, lärare omgivningen. Hur ska då killarna  kunna plötsligt finna sig i ett nej från en tjej?!

Om – jag säger  OM – det är så att det berör på ovannämnda, skulle då psykoanalytiska teorier  vara en redskap till att förstärka det som är orsaken till övergreppen.  Vilken paradox!
För övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg.

Jag har en förslag. Vi kan diskutera incest problematiken  även i fortsättningen. Enda villkor är nog det som gäller i varje civiliserat samhälle: INGA PERSONLIGA ANGREPP!  INGA FÖRSÖK TILL FÖRLÖJLIGANDE!  Jag är medveten  att det kan bli svårt  eftersom i vissa kretsar är det gängse  metod att skratta åt andras argument när man saknar egna.  Vi få väl ändå hålla oss till det, eller hur?  

För övrigt: jag är en amatör och försöker inte verka mer påläst en jag är! Men jag har mina egna väl betänkta åsikter. Psykoanalysen har jag förkastat för länge eftersom den baseras på helt ogrundade antagande.

Nej jag försöker inte motbevisa dig. Jag vet också att små barn inte har samma distans till andra människor som (mogna) vuxna personer men det är inte samma sak som ett konkret tänkande. Varför använda sig av ord/begrepp som du uppenbarligen inte behärskar? För att låta beläst och proffessionell?
Abstrakt respektive konkret tänkande är begrepp som man använder inom den kognitiva psykologin. Om man i en sådan här diskussion använder de begreppen så är det väl lämpligt att använda de i samma betydelse? Om du nu hittar på egna defintioner (för att du inte gillar den psykodynamiska teorin vars teorier om barns jaggränser du egentligen använde i dina exempel) så får du nog förklara det i en fotnot i ditt inlägg. Lite förvirrat verkar det dock i mina ögon att komma på egna betydelser av vetenskapliga begrepp...
Ja du får ursäkta att jag har svårt att låta bli att skratta åt dina röriga teorier. Det betyder dock inte att jag saknar argument...
Vad var det nu du skrev om killar som inte förstår ett nej... De förstår inte ett nej för att de inte är vana vid att få nej...? Ok, men jag trodde (i min enfald) att sex var en handling mellan två människor. Handlar det bara om att en frågar om den får och den andra säger ja eller nej? Vad anser du om "psyket" hos en person som inte ens förstår (oavsett svar) om ens sexuella handlingar är besvarade? Om du relaterar det till dina egna sexuella upplevelser kan du överhuvudtaget förstå hur man kan missa vad den andre tycker? Hur kan du försvara dessa självupptagna män som inte ens märker om en tjej inte är med på noterna? Sanslöst.
Slutligen - varför har du förkastat den psykoanalytiska teorin? På vilka grunder?