Författare Ämne: Socialchefer behöver ingen utbildning ?  (läst 6429 gånger)

Anonymous

• Gäst
Socialchefer behöver ingen utbildning ?
« skrivet: 11 mars 2004, 11:19:07 AM »
Vid kontakt med socialstyrelsen om legetimerade socionomer berättar man att detta inte är något legitimerat yrke. Samtidigt
Vid förfrågan kommer det fram att socialchefer heller inte behöver utbildning utan det är upp till kommunen att själva bestämma kunskapsnivån på dessa kommunen anställer

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
UTBILDNING
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2004, 12:50:47 PM »
Det är nog mycket mer angeläget att fråga efter kvalitén på utbildningen, dess innehåll, inriktning och framför allt allmän kunskapsnivå på de som börjar den utbildningen. Nyligen läste ett inlägg i en annan debatt där en redan studerande uppger att  ” jag tror man kommer in med 1,0 lr 1,1.. kanske lägre.. beror väl lite på i vilken stad man söker också ”.  Med så låga krav är det lätt att tänka sig att de studerande på socionom programmet är uteslutande såna som hade inte en chans att komma in på mer eftertraktade linjer. Det är lätt att få dessa unga människor att tro att denna utbildning , som handlar endast om en obekräftad teori, är en riktig vetenskap. Och handla därefter.

Anonymous

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2004, 13:07:29 PM »
Jag kan bekräfta att det krävs ganska höga betyg och ett högt poäng på högskoleprovet för att komma in. Alltså inte 1,0

svarande Gäst

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2004, 13:19:24 PM »
Ja det är fruktansvärt skrämmande!
Ja, men ändå kvarstår det faktum att socionomer inte är något legitimerat yrke enligt socialstyrelsen idag, och samma med socialchefer. Resultatet av dessa människors” kvacksalveri” kanske kan jämställas med när smeden förr om tiden kapade ett ben med kallbrand mm. ¤¤  Är det konstigt att det har blivet så fel med många LVU-fall ? ¤¤ Detta borde ju komma fram lite mer i dagsljuset och i media #

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
UTBILDNING
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2004, 13:41:17 PM »
Min erfarenhet av kontakter med socionomer bekräftar  att det är så.  Men för tydlighetens skull vill jag tillägga följande:

Information är lämnat av studerande på socionom programmet.  Det är Ceclia Ökvist 24 år, studerande på just den linjen.  Finns på ungdomssida ”Sockerdicka.nu” : diskussionsforum , PSYKOLOGI

Anonymous

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2004, 19:18:03 PM »
Socionom programmet har rätt så höga krav i dag. Med gamla betygssystemet behövs det en bra bit över ett snittbetyg över 4 för att komma in. Problemet är dock att kraven var betydligt lägre på 70 och början på 80 talet och att utbildningen till stor del består av grupptentor och andra grupparbeten. Det gör att en del studenter kan klara sig genom utbildningen genom att snylta på andras resultat.

De som gick utbilnigen under den period när kraven var låga har tyvätt i dag avangserat till ledande befattningar och förstör sådeles kunskapen för dem som är nyuteximinerade.

Svarta skor

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
socionomutbildningen
« Svar #6 skrivet: 25 april 2006, 09:41:55 AM »
Det spelar väl egentligen ingen roll vilka betygskrav som ställs för att komma in på utbildningen. Det stora problemet är att kvaliteten på själva utbildningen är så erbarmligt låg. Som nån sa: en lindrigt begåvad kanin kan klara av socionomutbildningen. (Var jag för elak nu?)

reine

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 10:31:01 AM »
Så tror jag att det är med många utbildningar. Betyg säger inte mycket! Ute i Europa går man ju mer och mer på personlighetstester och psykologiska evalueringar för att bedöma om någon är lämpad för ett yrke. Att ha ett högt betyg behöver ju inte alls betyda att man har den sociala kompetens som behövs för att möta andra människor, det kan man ju bl.a se hos många läkare, som lyckats så bar med sina studier eftersom de ägnat hla livet åt detta och inte haft några sociala relationer. Höga betyg kan alltså vara en varningssignal när det gäller i hur hög grad man är lämpad att serva människor!