Frfattare mne: Självmord?  (lst 2918 gnger)

Bo Nessling

• Gst
Självmord?
« skrivet: 10 mars 2004, 23:13:59 PM »
Du som är i branschen och kan göra nåt, gör nåt! BRIS (Barnens Rätt I Samhället) pustar över att så många barn och ungdomar funderar på att ta livet av sig. Delvis tror jag att det hör åldern till. Men t.ex. japanska små barn tar det slutliga steget i hög grad och detta beror troligen på stress och alltför höga krav i en äckligt konkurrenspräglad stat full med enorm massa folk som alla kämpar för mera och bättre. Man ska gå i de bästa småskolorna för att komma in i de bästa skolorna på högre och högre nivåer och bara de bästa går vidare. Mycket högt akademiskt utbildade kvinnor står ödmjukt bockande vid hissar och rulltrappor och önskar kunderna välkomna med sedesamt korsade händer framför skötet. Men våra barn har som motvikt inga sådana krav, men här uppstår ett annat slags stress. Nutidsmänniskan saknar livsfilosofi och nyhetsmedia är full med domedagsprofetior om bl.a. jordens framtid som om planeten skulle gå under i morgon. Asteroidkrockar, bristande syre, höga temperaturer, översvämningar, stormar, vulkanutbrott, härdsmältor överallt, angrepp av bush-sharon-putin-terrorister och multiresistenta mikrooranismer typ virus och bakterier. Till detta kommer i smått arbetslöshet efter fullbordad examen, omöjliga boendekostnader, för tidig graviditet, skilsmässor, banklån och studieskulder drives in, osv. Närmaste släktingar får inte nödvändig vård och man ser hur all självklar välfärd avskaffas pga ekonomisk vanvård där ansvariga utan straff roffar åt sig. De tömmer sina egna sällskap och belönar varandra med miljoner och miljarder och alla tycks går fria. Guds ställföreträdare här på jorden, doktorn och prästen, är inte längre allsmäktiga och många vågar t.o.m. erkänna att de inte vet. Min tioåring tycker att framtiden ser oroande ut och i skolan förstår man inte att barn har behov av att veta lite om vilka möjligheter som står till buds. Genom misstag och försumlighet blev jag och min årskull offer för sådan bristande orientering när vi tog studentexamen på den tiden sådan fanns i Sverige, och det innebar en hel del erfarenheter. Men man vill ju skona sitt barn. Men självmord löser inga konkreta problem. Vi behöver en livsfilosofi som accepterar att livet är till för att ge oss erfarenheter som vi ska växa av som människor.