Författare Ämne: Det här borde ni nog läsa  (läst 47772 gånger)

Peter Klevius

• Gäst
Skrattar bäst som skrattar sist
« Svar #30 skrivet: 10 mars 2004, 17:22:27 PM »
Skratt på dig själv du som inte ens vågar skriva ditt namn! Det du skarattar åt är det du själv argumenterar för! Jag tar om det LÅNGSAMT - tabellen http://klevius.info/Ekottabell.html?1077580757681 hänvisar till de forskningsresultat som låg till grund för 90-talets incestdebatt fram till nu!!! Om du klarar av det borde du även sätta dig in i den psykoanalytiska historiken som ger en bakgrund till problemet på www.klevius.info samt t ex Alice Miller's genosuicide på http://klevius.info/Miller.html?1078307804281
lycka tillmed studierna, du behöver dem!

Helene

• Gäst
Det här borde ni nog läsa
« Svar #31 skrivet: 10 mars 2004, 18:21:19 PM »
Ja du kanske jobbar med datorn hela tiden. men somliga av oss gör det inte. Själv studerar jag psykologi på universitetet och har gjort det i några år så jag är väl medveten om vad jag skriver. Däremot gillar jag inte dessa personliga påhopp hela tiden. Problemet ligger till allra största del hos de vuxna och inte barnen!!

Anonymous

• Gäst
Re: Skrattar bäst som skrattar sist
« Svar #32 skrivet: 10 mars 2004, 22:51:16 PM »
Citat från: "Peter Klevius"
Skratt på dig själv du som inte ens vågar skriva ditt namn! Det du skarattar åt är det du själv argumenterar för! Jag tar om det LÅNGSAMT - tabellen http://klevius.info/Ekottabell.html?1077580757681 hänvisar till de forskningsresultat som låg till grund för 90-talets incestdebatt fram till nu!!! Om du klarar av det borde du även sätta dig in i den psykoanalytiska historiken som ger en bakgrund till problemet på www.klevius.info samt t ex Alice Miller's genosuicide på http://klevius.info/Miller.html?1078307804281
lycka tillmed studierna, du behöver dem!
Ja, skratt.. Vad är det som gör att du måste spamma ner hela forumet med dina länkar? Om du anger det som inledning i en tråd räcker ju faktiskt det.

Jag förstår inte vart du vill komma? Den här tråden handlar ju om ett fall där en liten flicka blir anklagad för att ha ljugit om en anmälan, uppenbarligen felaktigt. Står det något om det bakom dina länkar? Vill du sätta en nivå på hur vanligt/ovanligt det är med incest, eller vad?

susanna glömde logga in

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 mars 2004, 06:10:03 AM »
Vad har du för motiv att det är uppenbart att det är felaktigt att flickan har ljugit. Hon har ju faktiskt tagir tillbaka sina anklagelser. Vilket av flickans påståenden menar du är en lögn. Den att pappan utsatt henne för övergrepp eller den som går ut på att han inte gjort det? Hur vet du att flickan inte påverkats av sin terapi till att tro att hon varit utsatt. Det är långt ifrån alltid som det ligger medvetna lögner bakom en felaktig anklagelse om övergrepp i det flesta fall är det så att någon påverkats till att tro att de har varit utsatta.

Anonymous

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 mars 2004, 08:51:57 AM »
Citat från: "susanna glömde logga in"
Vad har du för motiv att det är uppenbart att det är felaktigt att flickan har ljugit. Hon har ju faktiskt tagir tillbaka sina anklagelser. Vilket av flickans påståenden menar du är en lögn. Den att pappan utsatt henne för övergrepp eller den som går ut på att han inte gjort det? Hur vet du att flickan inte påverkats av sin terapi till att tro att hon varit utsatt. Det är långt ifrån alltid som det ligger medvetna lögner bakom en felaktig anklagelse om övergrepp i det flesta fall är det så att någon påverkats till att tro att de har varit utsatta.
Jag utgår från anmälan. Återstår att se resultatet av den.

Peter Klevius

• Gäst
Vilseledande incestdebatt
« Svar #35 skrivet: 11 mars 2004, 09:26:44 AM »
Just det, jag vill försöka undvika att såna som du SPAMMAR igen diskussionsforumet med en vilseledande vinkling av ett enda fall utan att läsarna samtidigt får reda på den statssanktionerade  TRENDEN i  incestdebatten som går ut på att bioföräldrar skulle vara vanliga förövare när det enligt min undersökning http://klevius.info/Ekottabell.html?1077580757681 ÄR PRECIS TVÄRTOM! Denna vansinniga jakt på bioföräderskapet i Sverige vittnar om något och exemplifieras av att Sverige ligger längst ut på egoismkartan som finns längst ned på sidan http://klevius.info/petklev.html?1075994128567

Helene

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 mars 2004, 09:45:45 AM »
Bara för att man tar tillbaka en anmälan eller det man sagt betyder inte att man ljugit om det som hänt. Det kan vara rädsla eller hot som gör att en person tar tillbaka anmälan eller att man inte känner att det var ens eget fel att man blev utnyttjad. Tänk på hur många kvinnor idag som blir misshandlade av sina  män och som först gör en anmälan men som sedan tar tillbaka den då det inser att det komer att få det mycket värre om det står kvar vid sin anmälan.

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Till Helene
« Svar #37 skrivet: 11 mars 2004, 12:46:10 PM »
Du studerar, sedan några år tillbaka, psykologi på universitet. I så fall förstår Du hur lätt är det att manipulera ett barn att tro på det man vill att det ska tro?  Jag antar att Du har läst facklitteratur om alla kontroverser kring minnet och mekanismer som styr övertygelser om att falska minnesbilder kan upplevas som verkliga? Eller handlar Din utbildning enbart om obekräftade teorier?

Anonymous

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2004, 13:05:20 PM »
Jo visst är det så att barn kan manipuleras och det har skrivit förut är att det är hos vuxna problemet ligger. Men det är också så att många barn förtränger det hemska som det har varit med om för att orka leva vidare. En försvarsmekanism. Och när ett barn börjar prata om sådant här och gör det på ett sätt som man kan utgå från är sanning då måste man som vuxen lyssna på barnet och tro på barnet och dessutom få det att öppna sig.
Själv kanske du skulle ta och läsa facklitteraturen mer noggrant och se till helheten av vad psykologi innebär. Även egna erfarenheter och iaktagelser är bra att ha med i bakhuvudet!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Skärp dig eller försvinn!
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2004, 14:06:48 PM »
Du namnlösa gäst!

Ditt uppträdande på NKMR:s Diskussionsforum är inte acceptabelt. Du är endast en skugga, ett spöke. Du törs inte ens skriva ditt namn, vilket visar att du är så rädd och osäker att du inte vågar stå för det som du skriver.

Du har gjort några tykna inlägg under senare tid, t ex skriver du "en massa svammel ...". Därmed har du passerat gränsen för det tillåtna. Vi i NKMR behandlar våra meddebattörer med respekt. Kan inte du visa ett hyfsat uppträdande kan du dra någon annanstans. Du har tidigare blivit anmodad att antingen skapa en egen hemsida eller dra någon annanstans, men likväl fortsätter du att belägra NKMR:s Diskussionsforum.

Detta är sista varningen. Kan du inte uppföra dig då kommer jag att avlägsna ALLA dina framtida inlägg i NKMR:s Diskussionsforum.

Ruby H-C

Helene

• Gäst
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2004, 15:30:35 PM »
Ruby! Du ska inte tro att alla namnlösa gäster är en och samma person. Jag som skrev inlägget ovanför dig glömde att skriva namn. det är väldigt lätt gjort. Det finns faktiskt fler en en person i detta land som anser att Nkmr ibland är ute och cyklar.
Framförallt har du bevisat det nu Ruby!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Missuppfattning
« Svar #41 skrivet: 11 mars 2004, 15:54:49 PM »
Helene, inlägget som jag skrev till den namnlösa gästen var inte alls riktat mot ditt föregående inlägg. I stället var det riktat mot det som "Gäst" skrev Tis Mar 09, 2004 6:45 pm

"...
En massa svammel...."

som reaktion som Susanna Svenssons inlägg. Jag har redigerat bort den delen av inlägget.    

Personen i fråga brukar använda funktionen "citera" och hon har skrivit flera inlägg på diskussionsforumet, så jag känner igen hennes stil. Se t ex inläggen Ons Mar 10, 2004 10:51 pm    Ämne: Re: Skrattar bäst som skrattar sist och Tor Mar 11, 2004 8:51 am    Ämne:

Hoppas att det här missförståndet är uppklarat.

Ruby H-C

Helene

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 mars 2004, 16:26:52 PM »
En annan fråga, varför är du säker på att det är en kvinna som skriver och varför drar du paraleller med denna tråd och annat som är skrivet under andra ämnesgrupper? Om man läser en text och iakttar meningsuppbyggnad, språkbruk etc noggrant kanske det finns en möjlighet att se om det är en och samma person som skriver inläggen på nkmr. Men den likheten finns inte mellan alla namnlösa inlägg. Bland vissa inlägg kan man återfinan likheter och dra slutsatser om att det är samma person men långt ifrån alla inlägg.
Vad säger för övrigt ett namn? Vem som helst kan ju bara skriva dit vilket namn som helst, eller hur?!
Tycker det är fel att påstå att alla namnlösa inägg är skrivet av samma person. För en del kan det upplevas som kränkande.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Förklaring
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2004, 17:17:17 PM »
Från början skrev jag han/hon, hans/hennes, men sedan valde jag "hon" som används för människan.

För övrigt vet jag vad jag pratar om beträffande den namnlösa gästen.

Ruby H-C

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
TILL HELENE
« Svar #44 skrivet: 11 mars 2004, 18:32:50 PM »
Jag riskerar återigen att bli uppmanat att renodla mina inlägg. Tyvärr, det låter sig inte att göras. Gång på gång använder sig debattörer av begrepp som hör ihop med psykoanalysen och aldrig någonsin har blivit med vetenskapliga metoder verifierade. Dessutom vill jag påminna att ovannämnda psykoanalys är bara en försvinnande liten del av psykologi. Om man tror att denna lilla del utgör helheten…ja, då kan man knappast tala om riktig utbildning!
Bortträngning och försvarsmekanismer är typiska exempel som förekommer i debatten om sexuella övergrepp.
Det verkar som att många tror att dessa ord ÄR PSYKOLOGI och de människor som är av en annan åsikt (vilka i världen hör till överväldigande majoritet!) behöver upplysas. Därför tycker jag – innan vi ska fortsätta – att vi borde göra klart  att det FINNS FAKTISKT FORSKNING SOM IFRÅGASÄTTER  BÅDE FÖREKOMSTEN AV ALLA DESSA MEKANISMER OCH ÅTERHÄMTADE MINNE AV SEXUELLA ÖVERGREPP.
Som exempel vill jag återge här några korta fragment av boken ”Sökandet efter minnet”, skriven av Daniel L. Schacter som är PROFESSOR I PSYKOLOGI VID HARVARD UNIVERSITY, USA
Boken är utgiven av Brain Books  1997
ISBN 91-88410-73-0

s.276 – 277
För det första finns det utan tvivel offer för sexuella övergrepp som glömmer bort enstaka övergrepp, och en del bevis talar för att de kan glömma även upprepade övergrepp. Denna glömska kan med all sannolikhet tillskrivas en kombination av normal minnesförsämring, medveten undertryckning och brist på upprepning, och kanske fysiologiska förändringar som orsakas av de sexuella övergreppen. För det andra finns det ännu så länge YTTERST LITE eller INGA VETENSKAPLIGA BEVIS ALLS för att personer som har genomlidit år av övergrepp under åren efter spädbarnsåldern och  de tidiga barndomsåren, kan glömma dessa övergrepp omedelbart och definitivt.
….

För det tredje saknar teorin att glömska hos övergreppsoffer SKULLE ORSAKAS AV EN SÄRSKILD BORTTRÄNGNINGSMEKANISM – något kraftfullare än medvetenundertryckning – FORTFARANDE VETENSKAPLIG GRUND.

s. 282
En nyligen  genomförd studie av tjugo kvinnor som återkallat sina återhämtade minne av sexuella övergrepp avslöjade slående likheter mellan dem. Nitton återhämtade sina minnen under terapi och samtliga tjugo hävdade att deras terapeuter hade påverkat utvecklingen av deras minnen. Det var endast en av dessa tjugo som inte deltog i terapi. Denna kvinna återhämtade sina minnen efter att ha läst ”Incest och andra sexuella övergrepp: Handbok för överlevare” av Ellen Bass, bibeln för förespråkare  för återhämtade minnen, som blivit så grundligt kritiserad för att den uppmanar folk att tro att de blivit utsatta för övergrepp även om de inte kan minnas det. Praktiskt taget samtliga personer som återkallat sina minnen – 90 procent – rapporterade att MAN ANVÄND SIG AV HYPNOS UNDER TERAPIN  FÖR ATT ÅTERHÄMTA MINNENA. Hypnos är den vanligaste tekniken, använd hos 85 procent av kvinnorna. TRANCESKRIVNING, REGRESSION OCH SUGGESTION FÖREKOM OCKSÅ  FLITIGT. Majoriteten av kvinnorna, 70 procent, sa att gruppterapin påverkat deras minnen. ”Gruppen gick från ätstörningar till sexuella övergrepp i barndomen, till incest, till sataniska rituella övergrepp” berättade en kvinna. ”Åtta av tio kvinnor utvecklade minnen av sataniska rituella övergrepp, de två som inte gjorde det fick höra att de befann sig i ett tillstånd av förnekelse.” En annan kvinna kommenterade att ”ifall man inte hade ett minne kändes det som om man var tvungen att hitta på ett för att hålla jämna steg  med de andra.”

s.284
Vägled fantasi, eller visualiserig, är ännu en metod för att plocka fram bortträngda minnen som rekommenderas av ett flertal praktiker.
…..
Jag har redan påpekat att just en fritt fantiserad händelse följd av utforskning och samtal kring händelsen som om det vore verklig, är ett mycket kraftfullt sätt att skapa den slags subjektiva känsla som åtföljer ett verkligt minne. Efter tillräckligt mycket visualisering och diskussion KAN PATIENTERNA VARA OFÖRMÖGNA ATT  VETA HURUVIDA ETT MINNE HAR KOMMIT  ATT KÄNNAS ”VERKLIGT” EFTERSOM HÄNDELSEN VERKLIGEN ÄGDE RUM ELLER HELT ENKELT FÖR ATT DE HAR FÖRESTÄLLT SIG HÄNDELSEN OCH TALAT OM DEN. Denna teori får stöd från studier av Ira Hyman och hans kolleger som har DOKUMENTERAT att användning av visualisering ökar förekomsten av falska minnen av barndomsupplevelser (se kapitel 4).
PET-SCANNINGSSTUDIER ledda av Stephen Kosslyn och hans kolleger HAR VISAT ATT EN DEL AV SAMMA OMRÅDEN I NACKLOBERNA ÄR ENGAGERADE I SÅVÄL VISUALISERING SOM VARSELBLIVNING.
Detta kan vara ett av skälen  till varför händelser som folk ofta fantiserar om kan komma att kännas som händelser som verkligen ägt rum; DE FANTISERADE HÄNDELSERNA SKAPAS AV SAMMA NERVMASKINERI SOM BIDRAR TILL VARSELBLIVNING AV VERKLIGA HÄNDELSER.

Så lång Schacter.

Jag vill tillägga att återtagande av anmälan utgör inte bevis på dess riktighet.
Det är oftast så enkelt att man börjar förstå konsekvenser av sitt handlande.

Helene, Du skriver:

”Själv kanske du skulle ta och läsa facklitteraturen mer noggrant och se till helheten av vad psykologi innebär. Även egna erfarenheter och iaktagelser är bra att ha med i bakhuvude”

Jag läser noggrant. Däremot är det inte uteslutande psykodynamiska texter. Snarare tvärtom. Och jag har verkligen mina och omgivningens erfarenheter och iakttagelse i åtanke. Jag har sett, hur och på vilka grunder, en oskyldig kille blev dömd. Jag känner några praktiker och deras sätt att arbeta. Allt det där har jag i bakhuvud. Mitt ställningstagande grundas på just detta.