Författare Ämne: Tjänsteansvar?!  (läst 2825 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Tjänsteansvar?!
« skrivet: 04 mars 2004, 17:07:35 PM »
Tjänsteansvar?!
1. Har Justitieministern tid till denna enkla uppgift? Är den avskaffad enligt lag eller har den aldrig funnits i Danmark? Den var tillfälligt avskaffad i Sverige under 1970-talet, då jag själv var kriminalvårdstjänsteman. På den tiden var ansvar ett fult ord. Något som fackförening aktivt kämpade emot. Jag har hört ryktesvägen att den nu tycks ha återinförts?
2. Man ser överallt i det danska samhället hur borgmästare, ministrar och tjänstemän begår brott som är otänkbara för vanligt folk men tillåtna bara för dem. Ministrar, MF, t.ex. trafikansvarig och ministrar som överträder hastighetsgränser, äventyrar andras liv och säkerhet utan att något straffansvar utkrävs, vad sänder det för budskap till oss andra? Andra fifflar med EU-bidrag. Hedern/hæderen har trängts bort av girighet/griskhed. Farum- och andra borgmästare gör sig skyldig till 'mandatsvig' och annan ekonomisk brottslighet men går alla fria åtminstone en tid, där vi andra dödliga genast hamnat i allmänt häkte. Revisorer tillåter det ske i tysthet, arbetar de inte under ansvar, slår larm där de är skyldiga att göra det? Var är tjänsteansvaret? Selskabstømning sker i Sverige och Danmark i de egna företagen (försäkringsbolaget Skandia m.fl.) men inget sker. Chefer roffar pengar åt sig själv och flyttar pengarna till Cayman Islands (Schweiz är inte säkert längre) men revisorer är blinda och advokaterna säger att deras huvudman inget visste, är ren och vit som nyfallen snö. Hur länge skall allmänheten acceptera detta som nu sker?
3. Tilsynsrådet, vad är det för något? En dömande myndighet? Varför agerade de inte när Farum-klagomålen strömmade in? Tilsynsråd, ett råd som utövar tillsyn? De kunde ej ens hjälpa min son att få en danskundervisning som han enl. dansk lag har rätt till som elev i dansk folkeskole! Men problemet löste sig själv utan deras hjälp. Jag fick en stroke. Hans dansklärare lämnade stan. Rektorn likaså. Han skulle tillträda posten som ordförande för Dansklärarnas riksförbund.
4. Och på undervisningsministerium satt man och räknade ut hur många brev, fax och mails de fått i saken. Får han sin lön för ett så okvalificerat arbete? Han kunde ju frågat mig om uppgiften varit relevant. Var finns tjänstemanna-ansvaret?
5. Rättsmaskineriet har generellt uttalat upphöjt lögnen till helig princip och detta gäller tyvärr inte bara enstaka polismän men också åklagare, statsadvokat, rigsadvokat, sociala myndigheter, ministrar och domstolar. Trots att allt finns dokumenterat 'har det aldrig skett', hävdar man från s.k. ansvarigt håll efteråt. Det ökar inte förtroendet för polisens objektivitet.
6. Hvorfor kryber Danmark i forhold til andre stater? Når en gæst her blev anklaget af krigførende diktatur smed justitsministeren alt hun havde i hænderne for at rejse derhen og uddele knus i Moskva. En hærchef boede i Sorø på tålt ophold, forsvand, og nu skal Danmark dømme ham, for hvad, forbrydelser i Danmark imod danskere? Hvis guantanamofange skal slippes fri for at komme hjem sker det med amerikanske forbehold? Forbrydelse imod danske forhold, i Danmark, rettet imod danskere? Er vi verdens domstol?