Författare Ämne: Manglende dømekraft.  (läst 2516 gånger)

Bo Nessling

• Gäst
Manglende dømekraft.
« skrivet: 04 mars 2004, 17:02:06 PM »
Manglende dømekraft.
En bil med två MC-kriminella/'rokkere' ('entreprenörer' kallar de sig) slog oprovocerat ner mig. Fem vittnen och hustru stod vid sidan. Jag kunde anmäla det till polisen bara, skrattar de. De är kända av polisen som entreprenörer (betyder att polisen inte agerar mot dem?). Mycket riktigt, inget sker. Jag anmäler efter lång tid för jag ville se hur lång tid det skulle ta innan de reagerade. Statsadvokaten uppmanar polismästaren att agera. En uniformerad polisman kommer hit efter att skadorna (revbensbrott, etc) självläkt, vill inte se dem. Upprepade gånger lägger han hela tiden ord i munnen på mig vilket är emot gängse principer för förhör. Jag måste med polisens/kommunens egna foton visa hur gatan ser ut. Jag får efter 'utredning' veta att det är jag, som provocerat den stackars bilisten (A) och hans bror (B) genom att betrakta gatan som min, därigenom hindrat honom att komma förbi? A slår mig, B stryper ('hänger mig') mig. Rättsstaten Danmark är enkel och fungerar så här: B intygar att A är oskyldig. A intygar att B är oskyldig, alltså är varken A eller B skyldiga, den ende skyldige är offret. Ungefär som i Lindome, då två mördare gick fria för man visste inte vem som hållit i verktyget just den bråkdel av en sekund som den gamle mannen dog. Enl. polismästare, statsadvokat och rigsåklagare (kan aldrig ifrågasättas, får jag veta) har det gått till så att jag som nästan 70-årig gubbe utan skäl hoppat fram och stoppat en minibuss i farten. De oskyldiga männen i förarhytten har hela tiden suttit stilla och lugnt där. Ändå skulle jag ha knuffat föraren i ryggen när han var på väg tillbaka till förarhytten - där han hela tiden hade suttit? Alla inblandade fann detta logiskt. Inga vittnen hörda. Senare fick jag dem till detta och gissa vad vittnena sade. De hade en fruktbutik som de inte ville ha förstörd en natt.